Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 225/60 R14? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 225/60R14? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Zamienniki opon to nic innego jak alternatywne rozmiary ogumienia, które kierowca może bezpiecznie stosować w swoim pojeździe. Ich rozmiar może być do 2% węższy w stosunku do oryginału i co najwyżej 1,5% szerszy, gdyż większe zmiany okażą się niebezpieczne. Podczas wyboru należy pamiętać między innymi o miejscu w nadkolu, rozmiarze tarcz hamulcowych oraz doborze opony tak, aby nie wystawała poza obrys auta. Szersze zamienniki zwiększają przyczepność i skracają drogę hamowania, jednak ich cena jest znacznie wyższa. Węższe natomiast nie są podatne na aquaplaning oraz lepiej amortyzują nierówności, ale nie zapewniają kierowcy tak dobrej kontroli nad pojazdem. Zamienniki opon mogą także spowodować zafałszowanie wskazań prędkościomierza. Przykładowo zastosowanie zamiennika szerszego będzie wpływać na nieprawidłowe (minusowe) wskazanie prędkościomierza, co oznacza, że na liczniku pojawi się mniejsza prędkość niż rzeczywista. Natomiast w przypadku węższych kół od oryginalnych, licznik będzie wskazywać większą prędkość niż faktyczna.Co to jest zamiennik opony?
Nie tylko marka i typ opon, które chce się kupić jest ważny. Należy uwzględnić również ich rozmiar. Wszystko dlatego że do różnych samochodów stosuje się odmienne rozmiary opon, a wybór odpowiedniego typu okaże się kluczowy dla bezpieczeństwa. Z tego powodu istotne jest umiejętne czytanie symboli, znajdujących się na bocznej ścianie opony. Dają nam one wszelkie informacje o rozmiarze ogumienia. Jak czytać rozmiar ogumienia? Opona 225/60 R14 będzie mieć 225 mm szerokości. Jeśli mowa o jej profilu to wynosi on 60 (co rozumiemy jako 60% z szerokości), czy ma 135 mm wysokości. Średnica opony ma wartość 14-stu cali, co daje wartość 355.6 mm. Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 225/60 R14 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 62.56 cm (625.60 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 225/60 R14 wynosi 13.50 cm (135.00 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (225) razy jej profil (60) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 225/60 R14?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 225/60 R14?
(14 * 25,4) + (2 * 225 * 0,60)
czyli wspomniane 625.60 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 225/60 R14?
(225 * 60) / 1000
czyli wspomniane 13.50 cm. Druga (szybsza) metoda: 225 * 0,60
= 135.00 mm (wysokość profilu opony 225/60R14).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
165/80 R14 | - | 619.6 mm | -6.0 mm -1.00 % |
175/75 R14 | - | 618.1 mm | -7.5 mm -1.20 % |
185/70 R14 | 116 zł | 614.6 mm | -11.0 mm -1.80 % |
185/75 R14 | - | 633.1 mm | +7.5 mm 1.20 % |
195/70 R14 | 131 zł | 628.6 mm | +3.0 mm 0.50 % |
215/60 R14 | - | 613.6 mm | -12.0 mm -1.90 % |
Oryginał | - | 625.6 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 225/60 R14 na felgę 14". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
155/80 R15 | - | 629.0 mm | 3.4 mm 0.50 % |
175/70 R15 | - | 626.0 mm | 0.4 mm 0.10 % |
185/65 R15 | 119 zł | 621.5 mm | -4.1 mm -0.70 % |
195/60 R15 | 120 zł | 615.0 mm | -10.6 mm -1.70 % |
195/65 R15 | 117 zł | 634.5 mm | 8.9 mm 1.40 % |
205/60 R15 | 135 zł | 627.0 mm | 1.4 mm 0.20 % |
345/35 R15 | - | 622.5 mm | -3.1 mm -0.50 % |
Oryginał | - | 625.6 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opon 225/60 R14 na felgę 15". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 205/60 R15 ( +1.4 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/60 R16 | - | 616.4 mm | -9.2 mm -1.50 % |
185/60 R16 | - | 628.4 mm | 2.8 mm 0.40 % |
195/55 R16 | 135 zł | 620.9 mm | -4.7 mm -0.80 % |
205/55 R16 | 119 zł | 631.9 mm | 6.3 mm 1.00 % |
225/50 R16 | - | 631.4 mm | 5.8 mm 0.90 % |
245/45 R16 | - | 626.9 mm | 1.3 mm 0.20 % |
Oryginał | - | 625.6 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/55 R17 | - | 624.3 mm | -1.3 mm -0.20 % |
185/50 R17 | - | 616.8 mm | -8.8 mm -1.40 % |
205/45 R17 | 174 zł | 616.3 mm | -9.3 mm -1.50 % |
215/45 R17 | 157 zł | 625.3 mm | -0.3 mm 0.00 % |
225/45 R17 | 174 zł | 634.3 mm | 8.7 mm 1.40 % |
235/40 R17 | - | 619.8 mm | -5.8 mm -0.90 % |
245/40 R17 | - | 627.8 mm | 2.2 mm 0.40 % |
Oryginał | - | 625.6 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/40 R18 | - | 621.2 mm | -4.4 mm -0.70 % |
215/40 R18 | - | 629.2 mm | 3.6 mm 0.60 % |
225/35 R18 | - | 614.7 mm | -10.9 mm -1.70 % |
235/35 R18 | - | 621.7 mm | -3.9 mm -0.60 % |
245/35 R18 | - | 628.7 mm | 3.1 mm 0.50 % |
285/30 R18 | - | 628.2 mm | 2.6 mm 0.40 % |
295/30 R18 | - | 634.2 mm | 8.6 mm 1.40 % |
Oryginał | - | 625.6 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/35 R19 | - | 633.1 mm | 7.5 mm 1.20 % |
235/30 R19 | - | 623.6 mm | -2.0 mm -0.30 % |
245/30 R19 | - | 629.6 mm | 4.0 mm 0.60 % |
305/25 R19 | - | 635.1 mm | 9.5 mm 1.50 % |
Oryginał | - | 625.6 mm | - |
Indeks nośności to ważny parametr mający znaczenie dla bezpieczeństwa podczas jazdy. Oznacza bowiem najwyższe obciążenie odpowiednie dla danych opon przy maksymalnej prędkości. Wybór indeksu mniejszego, niż jest zalecany, wpływa zatem na szybsze zużywanie się ogumienia i równocześnie zmniejsza przyczepność na drodze, co może być przyczyną utraty kontroli podczas jazdy. Dlatego też w przypadku kolizji często ubezpieczyciele odmawiają wypłaty odszkodowania, gdy w samochodzie znajduje się inne niż zalecane przez producenta opony.Indeks nośności
Indeks prędkości jest ustalony przez producenta samochodu i uwzględnia indeks nośności, oznaczający maksymalne obciążenie. Zarówno wybór indeksu mniejszego jak i większego, niż zalecany, nie jest dobrym rozwiązaniem. Samochód z za niskim indeksem nie jest stabilny, a ogumienie narażone będzie na szybsze niszczenie i pęknięcie. Zbyt wysoki indeks wpływa wprawdzie pozytywnie na bezpieczeństwo, ale wzrasta zużycie paliwa. Jedyna sytuacja, gdy można wybrać indeks prędkości niższy niż zalecany, to w przypadku zakupu opon zimowych.Indeks prędkości
Opony niskoprofilowe nie tylko wpływają pozytywnie na wygląd samochodu, ale równocześnie zmieniają warunki jezdne pojazdu. Przede wszystkim zwiększają przyczepność, dzięki czemu kierowca ma lepszą kontrolę nad samochodem. Ponadto mniej odczuwalne są przechyły boczne. Poza tym takie ogumienie ze względu na sztywność sprawia, że auto jest bardziej czułe na zmiany i lepiej radzi sobie z zakrętami. Niestety mała elastyczność ogumienia ma też swoje minusy. Brak dobrej amortyzacji sprawia, że trasa po nierównej powierzchni będzie mało komfortowa.Zamienniki niskoprofilowe
Za opony wysokoprofilowe uznaje się takie, gdzie profil wynosi przynajmniej 55 procent szerokości. Wysokoprofilowe ogumienie najczęściej stosowane jest w okresie zimowym, gdy trudne warunki oraz śliska powierzchnia nie sprzyjają ich szerszym odpowiednikom. Przekonaj się o ich wadach oraz zaletach. Zalety opon wysokoprofilowych: znacznie ułatwienie wydostania się ze śniegu, stabilniejsze prowadzenie auta po śliskiej powierzchni, znaczące zwiększenie komfortu jazdy ze względu na amortyzację nierówności, niski poziom hałasu emitowany przez opony. Do wad należy zaliczyć: słabsze własności jezdne, mniejsza stabilność na zakrętach.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?