Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 225/65 R17? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 225/65R17? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Zamienniki opon to nic innego jak alternatywne rozmiary ogumienia, które kierowca może bezpiecznie stosować w swoim pojeździe. Ich rozmiar może być do 2% węższy w stosunku do oryginału i co najwyżej 1,5% szerszy, gdyż większe zmiany okażą się niebezpieczne. Podczas wyboru należy pamiętać między innymi o miejscu w nadkolu, rozmiarze tarcz hamulcowych oraz doborze opony tak, aby nie wystawała poza obrys auta. Szersze zamienniki zwiększają przyczepność i skracają drogę hamowania, jednak ich cena jest znacznie wyższa. Węższe natomiast nie są podatne na aquaplaning oraz lepiej amortyzują nierówności, ale nie zapewniają kierowcy tak dobrej kontroli nad pojazdem. Zamienniki opon mogą także spowodować zafałszowanie wskazań prędkościomierza. Przykładowo zastosowanie zamiennika szerszego będzie wpływać na nieprawidłowe (minusowe) wskazanie prędkościomierza, co oznacza, że na liczniku pojawi się mniejsza prędkość niż rzeczywista. Natomiast w przypadku węższych kół od oryginalnych, licznik będzie wskazywać większą prędkość niż faktyczna.Co to jest zamiennik opony?
Wybór odpowiedniego rozmiaru opon ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa podczas jazdy pojazdem, dlatego też każdy właściciel samochodu powinien znać rodzaj ogumienia, jakie potrzebne okaże się niezbędne w jego aucie. Jakie informacje zaszyfrowane są w rozmiarze 225/65 R17? Szerokość czyli odległość między zewnętrznymi ścianami bocznymi napompowanej opony wynosi 225 mm. Drugi parametr podany jest w procentach, a zatem profil stanowi 65 procent szerokości, co jest równoznaczne z 146.25 mm. R w tym przypadku oznacza typ konstrukcji opony - radialna. Średnica osadzenia wynosi 17 cali. Znając te rozmiary możemy bez problemu dobrać właściwe opony do naszego samochodu. Zobacz ofertę na opony 225/65 R17 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 225/65 R17 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 72.43 cm (724.30 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 225/65 R17 wynosi 14.63 cm (146.25 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (225) razy jej profil (65) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 225/65 R17?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 225/65 R17?
(17 * 25,4) + (2 * 225 * 0,65)
czyli wspomniane 724.30 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 225/65 R17?
(225 * 65) / 1000
czyli wspomniane 14.63 cm. Druga (szybsza) metoda: 225 * 0,65
= 146.25 mm (wysokość profilu opony 225/65R17).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/70 R17 | - | 718.8 mm | -5.5 mm -0.80 % |
215/65 R17 | 216 zł | 711.3 mm | -13.0 mm -1.80 % |
215/70 R17 | - | 732.8 mm | +8.5 mm 1.20 % |
235/60 R17 | 291 zł | 713.8 mm | -10.5 mm -1.40 % |
255/55 R17 | - | 712.3 mm | -12.0 mm -1.70 % |
275/55 R17 | 369 zł | 734.3 mm | +10.0 mm 1.40 % |
Oryginał | 191 zł | 724.3 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 225/65 R17 na felgę 17". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 205/70 R17 ( -5.5 mm)
letnie 205/70 R17
zimowe 205/70 R17
Opony 215/65 R17 ( -13.0 mm)Zalecany!
letnie 215/65 R17
zimowe 215/65 R17
całoroczne 215/65 R17
Opony 215/70 R17 ( +8.5 mm)
Opony 235/60 R17 ( -10.5 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/80 R15 | 288 zł | 725.0 mm | 0.7 mm 0.10 % |
225/75 R15 | - | 718.5 mm | -5.8 mm -0.80 % |
235/70 R15 | - | 710.0 mm | -14.3 mm -2.00 % |
235/75 R15 | 212 zł | 733.5 mm | 9.2 mm 1.30 % |
275/60 R15 | - | 711.0 mm | -13.3 mm -1.80 % |
Oryginał | 191 zł | 724.3 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
185/85 R16 | - | 720.9 mm | -3.4 mm -0.50 % |
205/75 R16 | 200 zł | 713.9 mm | -10.4 mm -1.40 % |
205/80 R16 | 210 zł | 734.4 mm | 10.1 mm 1.40 % |
215/75 R16 | 208 zł | 728.9 mm | 4.6 mm 0.60 % |
225/70 R16 | 243 zł | 721.4 mm | -2.9 mm -0.40 % |
235/65 R16 | 211 zł | 711.9 mm | -12.4 mm -1.70 % |
235/70 R16 | 219 zł | 735.4 mm | 11.1 mm 1.50 % |
285/55 R16 | - | 719.9 mm | -4.4 mm -0.60 % |
Oryginał | 191 zł | 724.3 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opon 225/65R17 na felgę 16". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 205/75 R16 ( -10.4 mm)
letnie 205/75 R16
zimowe 205/75 R16
całoroczne 205/75 R16
Opony 205/80 R16 ( +10.1 mm)
letnie 205/80 R16
zimowe 205/80 R16
całoroczne 205/80 R16
Opony 215/75 R16 ( +4.6 mm)Zalecany!
letnie 215/75 R16
zimowe 215/75 R16
całoroczne 215/75 R16
Opony 225/70 R16 ( -2.9 mm)
letnie 225/70 R16
zimowe 225/70 R16
całoroczne 225/70 R16
Opony 235/65 R16 ( -12.4 mm)Zalecany!
letnie 235/65 R16
zimowe 235/65 R16
całoroczne 235/65 R16
Opony 235/70 R16 ( +11.1 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/60 R18 | - | 715.2 mm | -9.1 mm -1.30 % |
225/60 R18 | 255 zł | 727.2 mm | 2.9 mm 0.40 % |
235/55 R18 | 215 zł | 715.7 mm | -8.6 mm -1.20 % |
255/50 R18 | - | 712.2 mm | -12.1 mm -1.70 % |
285/45 R18 | - | 713.7 mm | -10.6 mm -1.50 % |
Oryginał | 191 zł | 724.3 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opon 225/65 R17 na felgę 18". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 215/60 R18 ( -9.1 mm)
Opony 225/60 R18 ( +2.9 mm)Zalecany!
letnie 225/60 R18
zimowe 225/60 R18
całoroczne 225/60 R18
Opony 235/55 R18 ( -8.6 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/55 R19 | 333 zł | 730.1 mm | 5.8 mm 0.80 % |
235/50 R19 | 189 zł | 717.6 mm | -6.7 mm -0.90 % |
245/50 R19 | - | 727.6 mm | 3.3 mm 0.50 % |
255/45 R19 | 436 zł | 712.1 mm | -12.2 mm -1.70 % |
265/45 R19 | - | 721.1 mm | -3.2 mm -0.40 % |
275/45 R19 | - | 730.1 mm | 5.8 mm 0.80 % |
285/40 R19 | - | 710.6 mm | -13.7 mm -1.90 % |
295/40 R19 | - | 718.6 mm | -5.7 mm -0.80 % |
Oryginał | 191 zł | 724.3 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
195/55 R20 | 319 zł | 722.5 mm | -1.8 mm -0.20 % |
235/45 R20 | - | 719.5 mm | -4.8 mm -0.70 % |
245/45 R20 | 432 zł | 728.5 mm | 4.2 mm 0.60 % |
255/40 R20 | - | 712.0 mm | -12.3 mm -1.70 % |
265/40 R20 | - | 720.0 mm | -4.3 mm -0.60 % |
275/40 R20 | - | 728.0 mm | 3.7 mm 0.50 % |
295/35 R20 | - | 714.5 mm | -9.8 mm -1.40 % |
305/35 R20 | - | 721.5 mm | -2.8 mm -0.40 % |
315/35 R20 | - | 728.5 mm | 4.2 mm 0.60 % |
325/35 R20 | - | 735.5 mm | 11.2 mm 1.50 % |
345/30 R20 | - | 715.0 mm | -9.3 mm -1.30 % |
Oryginał | 191 zł | 724.3 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
245/40 R21 | - | 729.4 mm | 5.1 mm 0.70 % |
255/35 R21 | - | 711.9 mm | -12.4 mm -1.70 % |
265/35 R21 | - | 718.9 mm | -5.4 mm -0.70 % |
275/35 R21 | - | 725.9 mm | 1.6 mm 0.20 % |
285/35 R21 | - | 732.9 mm | 8.6 mm 1.20 % |
295/30 R21 | - | 710.4 mm | -13.9 mm -1.90 % |
305/30 R21 | - | 716.4 mm | -7.9 mm -1.10 % |
315/30 R21 | - | 722.4 mm | -1.9 mm -0.30 % |
325/30 R21 | - | 728.4 mm | 4.1 mm 0.60 % |
355/25 R21 | - | 710.9 mm | -13.4 mm -1.90 % |
Oryginał | 191 zł | 724.3 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
255/30 R22 | - | 711.8 mm | -12.5 mm -1.70 % |
265/30 R22 | - | 717.8 mm | -6.5 mm -0.90 % |
285/30 R22 | - | 729.8 mm | 5.5 mm 0.80 % |
305/25 R22 | - | 711.3 mm | -13.0 mm -1.80 % |
315/25 R22 | - | 716.3 mm | -8.0 mm -1.10 % |
335/25 R22 | - | 726.3 mm | 2.0 mm 0.30 % |
Oryginał | 191 zł | 724.3 mm | - |
Dobierając opony do samochodu, koniecznie należy uwzględnić indeks nośności, który dotyczy maksymalnego obciążania pojedynczej opony podczas jazdy z najwyższą dozwoloną prędkością. Zapisuje się go za pomocą umownych liczb, które w specjalnej tabeli mają przypisaną wartość w kilogramach. W związku z tym, że indeks nośności podawany jest dla pojedynczej opony, dlatego też, aby uzyskać całkowite dopuszczalne obciążenie samochodu, musimy pomnożyć tę wartość przez cztery. Indeks ściśle powiązany jest z indeksem prędkości, który ustala się właśnie dla maksymalnego obciążania.Indeks nośności
Indeks prędkości i nośności są szczególnie istotne dla bezpieczeństwa jazdy. W tabelach indeksowych znajdziemy rozróżnienia od A1 do Y, gdzie każda kolejna litera oznacza wzrost prędkości maksymalnej o 5-10 km. Indeks nośności wskazuje na maksymalne obciążenie, którego nie należy przekraczać. W przypadku ogumienia letniego nie można zastosować opon posiadających indeks prędkości niższy niż ustalony przez producenta. Dla opon zimowych pozwala się odejść od tej zasady, jednak nie wolno stawiać na indeks niższy niż Q. Pamiętajmy również, że w takiej sytuacji opony będą zużywać się szybciej.Indeks prędkości
Za opony niskoprofilowe uznaje się ogumienie, które ma profil poniżej 55. Przed zakupem należy zapoznać się z wadami oraz zaletami tego typu ogumienia. Za zalety uznaje się: krótszy czas hamowania, większa stabilność podczas zakrętów, sztywność pozwalająca na dynamiczną jazdę, lepsza przewidywalność zachowania auta, atrakcyjny wygląd. Wśród wad opon niksoprofilowych należy wymienić: spore prawdopodobieństwo zniszczenia ich, jeśli mają zbyt niskie ciśnienie, większe narażenie podwozia oraz felg aluminiowych na uszkodzenia podczas jazdy, szybsze zużycie ogumienia, szybsze zużycie elementów zawieszenia.Zamienniki niskoprofilowe
Opony wysokoprofilowe to takie, w których profil wynosi przynajmniej 55 procent szerokości. Tego typu ogumienie było stosowane często w starszych samochodach. Jednak wciąż ma wielu wielbicieli, ponieważ gwarantuje ono wysoki komfort podczas jazdy poprzez świetną amortyzację nierównej powierzchni. Ogromną zaletą opon wysokoprofilowych jest ich niska cena oraz ekonomiczność użytkowania, gdyż zapewniają one mniejsze spalanie paliwa. Jednak dla fanów szybkiej jazdy za dużą wadę uznaje się fakt, że opony tego typu nie nadają się do bardziej dynamicznej jazdy, ponieważ nie zachowują odpowiedniej przyczepności.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?