Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 235/35 R18? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 235/35R18? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Zamienniki opon to nic innego jak alternatywne rozmiary ogumienia, które kierowca może bezpiecznie stosować w swoim pojeździe. Ich rozmiar może być do 2% węższy w stosunku do oryginału i co najwyżej 1,5% szerszy, gdyż większe zmiany okażą się niebezpieczne. Podczas wyboru należy pamiętać między innymi o miejscu w nadkolu, rozmiarze tarcz hamulcowych oraz doborze opony tak, aby nie wystawała poza obrys auta. Szersze zamienniki zwiększają przyczepność i skracają drogę hamowania, jednak ich cena jest znacznie wyższa. Węższe natomiast nie są podatne na aquaplaning oraz lepiej amortyzują nierówności, ale nie zapewniają kierowcy tak dobrej kontroli nad pojazdem. Zamienniki opon mogą także spowodować zafałszowanie wskazań prędkościomierza. Przykładowo zastosowanie zamiennika szerszego będzie wpływać na nieprawidłowe (minusowe) wskazanie prędkościomierza, co oznacza, że na liczniku pojawi się mniejsza prędkość niż rzeczywista. Natomiast w przypadku węższych kół od oryginalnych, licznik będzie wskazywać większą prędkość niż faktyczna.Co to jest zamiennik opony?
Każda opona posiada specjalne oznaczenia, które dają właścicielom pojazdów wszelkie informacje o rozmiarze ogumienia. Warto nauczyć się odczytywać te symbole, aby móc odpowiednio dobrać oponę, która zapewni nam bezpieczeństwo podczas jazdy. W przypadku samochodów osobowych dość częstym rozmiarem są opony. Jeśli mowa o rozmiarze 235/35 R18, jej szerokość wynosi 235, wysokość stanowi 35 procent szerokości, a więc 82.25 mm, natomiast R18 oznacza typ konstrukcji opony wraz z rozmiarem średnicy felgi. Ta ostatnia miara podana jest w calach, co w przeliczeniu na centymetry wynosi 45.72. Zobacz ofertę na opony 235/35 R18 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 235/35 R18 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 62.17 cm (621.70 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 235/35 R18 wynosi 8.23 cm (82.25 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (235) razy jej profil (35) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 235/35 R18?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 235/35 R18?
(18 * 25,4) + (2 * 235 * 0,35)
czyli wspomniane 621.70 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 235/35 R18?
(235 * 35) / 1000
czyli wspomniane 8.23 cm. Druga (szybsza) metoda: 235 * 0,35
= 82.25 mm (wysokość profilu opony 235/35R18).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/40 R18 | - | 621.2 mm | -0.5 mm -0.10 % |
215/40 R18 | - | 629.2 mm | +7.5 mm 1.20 % |
225/35 R18 | - | 614.7 mm | -7.0 mm -1.10 % |
245/35 R18 | - | 628.7 mm | +7.0 mm 1.10 % |
285/30 R18 | - | 628.2 mm | +6.5 mm 1.00 % |
Oryginał | - | 621.7 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 235/35 R18 na felgę 18". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 215/40 R18 ( +7.5 mm)
letnie 215/40 R18
zimowe 215/40 R18
Opony 225/35 R18 ( -7.0 mm)Zalecany!
letnie 225/35 R18
zimowe 225/35 R18
Opony 245/35 R18 ( +7.0 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/80 R13 | - | 610.2 mm | -11.5 mm -1.80 % |
Oryginał | - | 621.7 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
165/80 R14 | - | 619.6 mm | -2.1 mm -0.30 % |
175/75 R14 | - | 618.1 mm | -3.6 mm -0.60 % |
185/70 R14 | 116 zł | 614.6 mm | -7.1 mm -1.10 % |
195/65 R14 | - | 609.1 mm | -12.6 mm -2.00 % |
195/70 R14 | 131 zł | 628.6 mm | 6.9 mm 1.10 % |
215/60 R14 | - | 613.6 mm | -8.1 mm -1.30 % |
225/60 R14 | - | 625.6 mm | 3.9 mm 0.60 % |
Oryginał | - | 621.7 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
155/80 R15 | - | 629.0 mm | 7.3 mm 1.20 % |
175/70 R15 | - | 626.0 mm | 4.3 mm 0.70 % |
185/65 R15 | 119 zł | 621.5 mm | -0.2 mm 0.00 % |
195/60 R15 | 120 zł | 615.0 mm | -6.7 mm -1.10 % |
205/60 R15 | 135 zł | 627.0 mm | 5.3 mm 0.90 % |
345/35 R15 | - | 622.5 mm | 0.8 mm 0.10 % |
Oryginał | - | 621.7 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/60 R16 | - | 616.4 mm | -5.3 mm -0.90 % |
185/55 R16 | 130 zł | 609.9 mm | -11.8 mm -1.90 % |
185/60 R16 | - | 628.4 mm | 6.7 mm 1.10 % |
195/55 R16 | 135 zł | 620.9 mm | -0.8 mm -0.10 % |
205/50 R16 | 183 zł | 611.4 mm | -10.3 mm -1.70 % |
245/45 R16 | - | 626.9 mm | 5.2 mm 0.80 % |
Oryginał | - | 621.7 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/55 R17 | - | 624.3 mm | 2.6 mm 0.40 % |
185/50 R17 | - | 616.8 mm | -4.9 mm -0.80 % |
205/45 R17 | 174 zł | 616.3 mm | -5.4 mm -0.90 % |
215/45 R17 | 157 zł | 625.3 mm | 3.6 mm 0.60 % |
235/40 R17 | - | 619.8 mm | -1.9 mm -0.30 % |
245/40 R17 | - | 627.8 mm | 6.1 mm 1.00 % |
Oryginał | - | 621.7 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opony 235/35 R18 na felgę 17". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 215/45 R17 ( +3.6 mm)Zalecany!
letnie 215/45 R17
zimowe 215/45 R17
całoroczne 215/45 R17
Opony 235/40 R17 ( -1.9 mm)Zalecany!
Opony 245/40 R17 ( +6.1 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/30 R19 | - | 623.6 mm | 1.9 mm 0.30 % |
245/30 R19 | - | 629.6 mm | 7.9 mm 1.30 % |
Oryginał | - | 621.7 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opony 235/35R18 na felgę 19". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 235/30 R19 ( +1.9 mm)Zalecany!
Opony 245/30 R19 ( +7.9 mm)Zalecany!
Właściwy dobór opon musi uwzględniać nie tylko ich rozmiar, ale również indeks nośności i prędkości. Przepisy zabraniają jazdy na oponach, mających niższe indeksy niż te zalecane przez producenta. Źle dobrane opony są poddawane wyższym obciążeniom, a to sprawia, że szybciej niszczeją. Nie tylko zwiększone jest tempo ich zużycia, ale również pojawia się niebezpieczeństwo pęknięcia podczas jazdy i utraty kontroli nad pojazdem. Opony z wyższym indeksem nośności są natomiast sztywniejsze, wpływając tym samym negatywnie na komfort jazdy.Indeks nośności
Planowane zmiany opon powinny uwzględniać wytyczne producenta dotyczące indeksu prędkości i indeksu nośności. Konsekwencje złego wyboru wpływają na warunki jezdne. W przypadku zbyt niskiego indeksu nośności istnieje zagrożenie pęknięcia opony i utraty kontroli nad pojazdem. W takiej sytuacji w momencie wypadku, ubezpieczyciele mają prawo odmówić wypłacenia odszkodowania. Prawo zezwala na stosowanie opon z większym indeksem, a rozwiązanie takie wpływa na lepsze panowanie nad autem na zakrętach. Musimy jednak liczyć się ze zmniejszeniem komfortu podczas jazdy.Indeks prędkości
Opony niskoprofilowe to takie, w których szerokość bieżnika jest dużo większa od wysokości. Oznacza to, że profil wynosi maksymalnie 55 procent szerokości. To powoduje niezwykle pozytywny wpływ na właściwości jezdne. W związku z zastosowaniem większych felg pojazd lepiej zachowuje się w trakcie hamowania i na zakrętach. Sztywność opony przydaje się natomiast przy dynamicznej jeździe. Musimy jednak liczyć się ze znacznym zmniejszeniem komfortu podróży ze względu na słabą amortyzację wszelkich nierówności oraz wyższym poziomem hałasu.Zamienniki niskoprofilowe
Opony z wysokim profilem zyskały rzeszę wielbicieli nie tylko ze względów praktycznych, ale również i ekologicznych. Po pierwsze posiadają mniejszą powierzchnię tarcia, a to wpływa na obniżenie zużycia paliwa. Po drugie wysokoprofilowe ogumienie zwiększa komfort podróży, gdyż jest bardziej elastyczne, gwarantując tym samym właściwą amortyzację. Pojawia się jedno ale, takie ogumienie nie nadaje się dla osób lubiących dynamiczną jazdę. Brak odpowiedniej sztywności uniemożliwia precyzyjną jazdę. Ponadto opony z wysokim profilem mają też słabsza przyczepność niż te z niższym.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?