Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 235/50 R20? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 235/50R20? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Alternatywne rozmiary opon stosuje się w celu zmiany pewnych parametrów jazdy. Przede wszystkim dotyczy to długości drogi hamowania czy przyczepności na trasie. Zastosowanie szerszych opon przyczyna się do stabilniejszego zachowania pojazdu, dzięki czemu lepiej można kontrolować auto podczas jazdy. Poza tym pojazd skróci drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. W przypadku węższych zamienników zaletą jest zwiększenie komfortu podczas jazdy. Świetnie amortyzują bowiem wszelkie nierówności na drodze, a w dodatku są cichsze niż szerokie opony. Rozmiar zamienników uzależniony jest od średnic zewnętrznych opony wzorcowej. Otóż różnica pomiędzy oryginałem a zamiennikiem musi się mieścić w przedziale od -2% do +1,5%. Wtedy prawo polskie zezwala na użytkowanie alternatywnej opony. Często wybiera się węższe zamienniki w okresie zimowym, a szersze w letnim, gdyż te pierwsze lepiej sprawdzają się przy zmiennej pogodzie. Szersze natomiast zwiększają bezpieczeństwo jazdy na suchej nawierzchni. Jednak wtedy trzeba pamiętać, że cena będzie zdecydowanie wyższa.Co to jest zamiennik opony?
Nie tylko marka i typ opon, które chce się kupić jest ważny. Należy uwzględnić również ich rozmiar. Wszystko dlatego że do różnych samochodów stosuje się odmienne rozmiary opon, a wybór odpowiedniego typu okaże się kluczowy dla bezpieczeństwa. Z tego powodu istotne jest umiejętne czytanie symboli, znajdujących się na bocznej ścianie opony. Dają nam one wszelkie informacje o rozmiarze ogumienia. Jak czytać rozmiar ogumienia? Opona 235/50 R20 będzie mieć 235 mm szerokości. Jeśli mowa o jej profilu to wynosi on 50 (co rozumiemy jako 50% z szerokości), czy ma 117.5 mm wysokości. Średnica opony ma wartość 20-stu cali, co daje wartość 508 mm. Zobacz ofertę na opony 235/50 R20 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 235/50 R20 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 74.30 cm (743.00 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 235/50 R20 wynosi 11.75 cm (117.50 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (235) razy jej profil (50) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 235/50 R20?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 235/50 R20?
(20 * 25,4) + (2 * 235 * 0,50)
czyli wspomniane 743.00 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 235/50 R20?
(235 * 50) / 1000
czyli wspomniane 11.75 cm. Druga (szybsza) metoda: 235 * 0,50
= 117.50 mm (wysokość profilu opony 235/50R20).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
245/45 R20 | 432 zł | 728.5 mm | -14.5 mm -2.00 % |
245/50 R20 | 414 zł | 753.0 mm | +10.0 mm 1.30 % |
255/45 R20 | 518 zł | 737.5 mm | -5.5 mm -0.70 % |
265/45 R20 | 501 zł | 746.5 mm | +3.5 mm 0.50 % |
275/40 R20 | - | 728.0 mm | -15.0 mm -2.00 % |
285/40 R20 | 885 zł | 736.0 mm | -7.0 mm -0.90 % |
295/40 R20 | 501 zł | 744.0 mm | +1.0 mm 0.10 % |
305/40 R20 | 820 zł | 752.0 mm | +9.0 mm 1.20 % |
315/35 R20 | - | 728.5 mm | -14.5 mm -2.00 % |
325/35 R20 | - | 735.5 mm | -7.5 mm -1.00 % |
Oryginał | 737 zł | 743.0 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 235/50 R20 na felgę 20". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 245/45 R20 ( -14.5 mm)
letnie 245/45 R20
zimowe 245/45 R20
całoroczne 245/45 R20
Opony 245/50 R20 ( +10.0 mm)
letnie 245/50 R20
całoroczne 245/50 R20
Opony 255/45 R20 ( -5.5 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/80 R15 | - | 741.0 mm | -2.0 mm -0.30 % |
235/75 R15 | 212 zł | 733.5 mm | -9.5 mm -1.30 % |
245/75 R15 | - | 748.5 mm | 5.5 mm 0.70 % |
255/70 R15 | 288 zł | 738.0 mm | -5.0 mm -0.70 % |
265/70 R15 | 317 zł | 752.0 mm | 9.0 mm 1.20 % |
Oryginał | 737 zł | 743.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/80 R16 | 210 zł | 734.4 mm | -8.6 mm -1.20 % |
215/75 R16 | 208 zł | 728.9 mm | -14.1 mm -1.90 % |
215/80 R16 | 301 zł | 750.4 mm | 7.4 mm 1.00 % |
225/75 R16 | 223 zł | 743.9 mm | 0.9 mm 0.10 % |
235/70 R16 | 219 zł | 735.4 mm | -7.6 mm -1.00 % |
245/70 R16 | 242 zł | 749.4 mm | 6.4 mm 0.90 % |
255/65 R16 | 224 zł | 737.9 mm | -5.1 mm -0.70 % |
Oryginał | 737 zł | 743.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/70 R17 | - | 732.8 mm | -10.2 mm -1.40 % |
225/70 R17 | 429 zł | 746.8 mm | 3.8 mm 0.50 % |
235/65 R17 | 217 zł | 737.3 mm | -5.7 mm -0.80 % |
245/65 R17 | 265 zł | 750.3 mm | 7.3 mm 1.00 % |
255/60 R17 | 324 zł | 737.8 mm | -5.2 mm -0.70 % |
265/60 R17 | - | 749.8 mm | 6.8 mm 0.90 % |
275/55 R17 | 369 zł | 734.3 mm | -8.7 mm -1.20 % |
Oryginał | 737 zł | 743.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/65 R18 | - | 749.7 mm | 6.7 mm 0.90 % |
235/60 R18 | 227 zł | 739.2 mm | -3.8 mm -0.50 % |
245/60 R18 | 333 zł | 751.2 mm | 8.2 mm 1.10 % |
255/55 R18 | 199 zł | 737.7 mm | -5.3 mm -0.70 % |
285/50 R18 | - | 742.2 mm | -0.8 mm -0.10 % |
Oryginał | 737 zł | 743.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/55 R19 | 333 zł | 730.1 mm | -12.9 mm -1.70 % |
235/55 R19 | 325 zł | 741.1 mm | -1.9 mm -0.30 % |
245/55 R19 | - | 752.1 mm | 9.1 mm 1.20 % |
255/50 R19 | 290 zł | 737.6 mm | -5.4 mm -0.70 % |
265/50 R19 | 377 zł | 747.6 mm | 4.6 mm 0.60 % |
275/45 R19 | - | 730.1 mm | -12.9 mm -1.70 % |
285/45 R19 | 448 zł | 739.1 mm | -3.9 mm -0.50 % |
295/45 R19 | 526 zł | 748.1 mm | 5.1 mm 0.70 % |
Oryginał | 737 zł | 743.0 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opon 235/50 R20 na felgę 19". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 225/55 R19 ( -12.9 mm)
letnie 225/55 R19
zimowe 225/55 R19
całoroczne 225/55 R19
Opony 235/55 R19 ( -1.9 mm)Zalecany!
letnie 235/55 R19
zimowe 235/55 R19
całoroczne 235/55 R19
Opony 245/55 R19 ( +9.1 mm)
letnie 245/55 R19
zimowe 245/55 R19
Opony 255/50 R19 ( -5.4 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/45 R21 | - | 744.9 mm | 1.9 mm 0.30 % |
245/40 R21 | - | 729.4 mm | -13.6 mm -1.80 % |
245/45 R21 | 710 zł | 753.9 mm | 10.9 mm 1.50 % |
255/40 R21 | 667 zł | 737.4 mm | -5.6 mm -0.80 % |
265/40 R21 | 584 zł | 745.4 mm | 2.4 mm 0.30 % |
275/40 R21 | 576 zł | 753.4 mm | 10.4 mm 1.40 % |
285/35 R21 | - | 732.9 mm | -10.1 mm -1.40 % |
295/35 R21 | 463 zł | 739.9 mm | -3.1 mm -0.40 % |
305/35 R21 | - | 746.9 mm | 3.9 mm 0.50 % |
315/35 R21 | - | 753.9 mm | 10.9 mm 1.50 % |
325/30 R21 | - | 728.4 mm | -14.6 mm -2.00 % |
Oryginał | 737 zł | 743.0 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 235/50R20 na felgę 21". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 245/40 R21 ( -13.6 mm)
letnie 245/40 R21
zimowe 245/40 R21
Opony 255/40 R21 ( -5.6 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
255/35 R22 | - | 737.3 mm | -5.7 mm -0.80 % |
265/35 R22 | - | 744.3 mm | 1.3 mm 0.20 % |
275/35 R22 | 924 zł | 751.3 mm | 8.3 mm 1.10 % |
285/30 R22 | - | 729.8 mm | -13.2 mm -1.80 % |
295/30 R22 | - | 735.8 mm | -7.2 mm -1.00 % |
305/30 R22 | - | 741.8 mm | -1.2 mm -0.20 % |
315/30 R22 | 966 zł | 747.8 mm | 4.8 mm 0.60 % |
Oryginał | 737 zł | 743.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
315/25 R23 | - | 741.7 mm | -1.3 mm -0.20 % |
Oryginał | 737 zł | 743.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
275/25 R24 | - | 747.1 mm | 4.1 mm 0.60 % |
285/25 R24 | - | 752.1 mm | 9.1 mm 1.20 % |
Oryginał | 737 zł | 743.0 mm | - |
Dobierając opony do samochodu, koniecznie należy uwzględnić indeks nośności, który dotyczy maksymalnego obciążania pojedynczej opony podczas jazdy z najwyższą dozwoloną prędkością. Zapisuje się go za pomocą umownych liczb, które w specjalnej tabeli mają przypisaną wartość w kilogramach. W związku z tym, że indeks nośności podawany jest dla pojedynczej opony, dlatego też, aby uzyskać całkowite dopuszczalne obciążenie samochodu, musimy pomnożyć tę wartość przez cztery. Indeks ściśle powiązany jest z indeksem prędkości, który ustala się właśnie dla maksymalnego obciążania.Indeks nośności
Indeks prędkości i nośności są szczególnie istotne dla bezpieczeństwa jazdy. W tabelach indeksowych znajdziemy rozróżnienia od A1 do Y, gdzie każda kolejna litera oznacza wzrost prędkości maksymalnej o 5-10 km. Indeks nośności wskazuje na maksymalne obciążenie, którego nie należy przekraczać. W przypadku ogumienia letniego nie można zastosować opon posiadających indeks prędkości niższy niż ustalony przez producenta. Dla opon zimowych pozwala się odejść od tej zasady, jednak nie wolno stawiać na indeks niższy niż Q. Pamiętajmy również, że w takiej sytuacji opony będą zużywać się szybciej.Indeks prędkości
Za opony niskoprofilowe uznaje się ogumienie, które ma profil poniżej 55. Przed zakupem należy zapoznać się z wadami oraz zaletami tego typu ogumienia. Za zalety uznaje się: krótszy czas hamowania, większa stabilność podczas zakrętów, sztywność pozwalająca na dynamiczną jazdę, lepsza przewidywalność zachowania auta, atrakcyjny wygląd. Wśród wad opon niksoprofilowych należy wymienić: spore prawdopodobieństwo zniszczenia ich, jeśli mają zbyt niskie ciśnienie, większe narażenie podwozia oraz felg aluminiowych na uszkodzenia podczas jazdy, szybsze zużycie ogumienia, szybsze zużycie elementów zawieszenia.Zamienniki niskoprofilowe
Opony wysokoprofilowe to takie, w których profil wynosi przynajmniej 55 procent szerokości. Tego typu ogumienie było stosowane często w starszych samochodach. Jednak wciąż ma wielu wielbicieli, ponieważ gwarantuje ono wysoki komfort podczas jazdy poprzez świetną amortyzację nierównej powierzchni. Ogromną zaletą opon wysokoprofilowych jest ich niska cena oraz ekonomiczność użytkowania, gdyż zapewniają one mniejsze spalanie paliwa. Jednak dla fanów szybkiej jazdy za dużą wadę uznaje się fakt, że opony tego typu nie nadają się do bardziej dynamicznej jazdy, ponieważ nie zachowują odpowiedniej przyczepności.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?