Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 235/60 R14? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 235/60R14? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Zamienniki opon to nic innego jak alternatywne rozmiary ogumienia, które kierowca może bezpiecznie stosować w swoim pojeździe. Ich rozmiar może być do 2% węższy w stosunku do oryginału i co najwyżej 1,5% szerszy, gdyż większe zmiany okażą się niebezpieczne. Podczas wyboru należy pamiętać między innymi o miejscu w nadkolu, rozmiarze tarcz hamulcowych oraz doborze opony tak, aby nie wystawała poza obrys auta. Szersze zamienniki zwiększają przyczepność i skracają drogę hamowania, jednak ich cena jest znacznie wyższa. Węższe natomiast nie są podatne na aquaplaning oraz lepiej amortyzują nierówności, ale nie zapewniają kierowcy tak dobrej kontroli nad pojazdem. Zamienniki opon mogą także spowodować zafałszowanie wskazań prędkościomierza. Przykładowo zastosowanie zamiennika szerszego będzie wpływać na nieprawidłowe (minusowe) wskazanie prędkościomierza, co oznacza, że na liczniku pojawi się mniejsza prędkość niż rzeczywista. Natomiast w przypadku węższych kół od oryginalnych, licznik będzie wskazywać większą prędkość niż faktyczna.Co to jest zamiennik opony?
Każdy posiadacz samochodu musi poznać rozmiar opon, aby móc dobrać ich właściwy rodzaj. Na szczęście wszelkie niezbędne informacje może odnaleźć na bocznej ścianie opony. Ten szereg symboli daje nam wszelką wiedzę, ułatwiającą późniejszy zakup ogumienia. W ramach wyjaśnienia przedstawiamy jak poprawnie odczytać rozmiar. Spójrzmy na opony o rozmiarze 235/60 R14. Pierwsza pozycja w podanym rozmiarze ogumienia oznacza jej szerokość i podaje się ją w milimetrach, czyli 235. Kolejna z liczba, wskazuje na wysokość profilu (60) tego modelu i jest podawana, jako procent z szerokości, czyli 60% z 235. Litera mówi typie konstrukcji opony. Ostatnia z liczb wskazuje nam na średnice felgi (podaną w calach), na jakiej trzeba zamontować ogumienie. W przypadku opony 235/60 R14 będzie to 14 cali. Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 235/60 R14 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 63.76 cm (637.60 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 235/60 R14 wynosi 14.10 cm (141.00 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (235) razy jej profil (60) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 235/60 R14?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 235/60 R14?
(14 * 25,4) + (2 * 235 * 0,60)
czyli wspomniane 637.60 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 235/60 R14?
(235 * 60) / 1000
czyli wspomniane 14.10 cm. Druga (szybsza) metoda: 235 * 0,60
= 141.00 mm (wysokość profilu opony 235/60R14).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/80 R14 | 139 zł | 635.6 mm | -2.0 mm -0.30 % |
185/75 R14 | - | 633.1 mm | -4.5 mm -0.70 % |
195/70 R14 | 131 zł | 628.6 mm | -9.0 mm -1.40 % |
205/70 R14 | - | 642.6 mm | +5.0 mm 0.80 % |
225/60 R14 | - | 625.6 mm | -12.0 mm -1.90 % |
Oryginał | - | 637.6 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 235/60 R14 na felgę 14". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
155/80 R15 | - | 629.0 mm | -8.6 mm -1.30 % |
165/80 R15 | - | 645.0 mm | 7.4 mm 1.20 % |
175/70 R15 | - | 626.0 mm | -11.6 mm -1.80 % |
185/70 R15 | - | 640.0 mm | 2.4 mm 0.40 % |
195/65 R15 | 117 zł | 634.5 mm | -3.1 mm -0.50 % |
205/60 R15 | 135 zł | 627.0 mm | -10.6 mm -1.70 % |
215/60 R15 | - | 639.0 mm | 1.4 mm 0.20 % |
Oryginał | - | 637.6 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 235/60 R14 na felgę 15". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 215/60 R15 ( +1.4 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
185/60 R16 | - | 628.4 mm | -9.2 mm -1.40 % |
195/60 R16 | 179 zł | 640.4 mm | 2.8 mm 0.40 % |
205/55 R16 | 119 zł | 631.9 mm | -5.7 mm -0.90 % |
215/55 R16 | 149 zł | 642.9 mm | 5.3 mm 0.80 % |
225/50 R16 | - | 631.4 mm | -6.2 mm -1.00 % |
245/45 R16 | - | 626.9 mm | -10.7 mm -1.70 % |
Oryginał | - | 637.6 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
195/55 R17 | - | 646.3 mm | 8.7 mm 1.40 % |
205/50 R17 | 158 zł | 636.8 mm | -0.8 mm -0.10 % |
215/45 R17 | 157 zł | 625.3 mm | -12.3 mm -1.90 % |
215/50 R17 | 167 zł | 646.8 mm | 9.2 mm 1.40 % |
225/45 R17 | 174 zł | 634.3 mm | -3.3 mm -0.50 % |
235/45 R17 | 175 zł | 643.3 mm | 5.7 mm 0.90 % |
245/40 R17 | - | 627.8 mm | -9.8 mm -1.50 % |
255/40 R17 | - | 635.8 mm | -1.8 mm -0.30 % |
265/40 R17 | - | 643.8 mm | 6.2 mm 1.00 % |
Oryginał | - | 637.6 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/45 R18 | - | 641.7 mm | 4.1 mm 0.60 % |
215/40 R18 | - | 629.2 mm | -8.4 mm -1.30 % |
225/40 R18 | 157 zł | 637.2 mm | -0.4 mm -0.10 % |
235/40 R18 | 176 zł | 645.2 mm | 7.6 mm 1.20 % |
245/35 R18 | - | 628.7 mm | -8.9 mm -1.40 % |
255/35 R18 | 234 zł | 635.7 mm | -1.9 mm -0.30 % |
265/35 R18 | - | 642.7 mm | 5.1 mm 0.80 % |
285/30 R18 | - | 628.2 mm | -9.4 mm -1.50 % |
295/30 R18 | - | 634.2 mm | -3.4 mm -0.50 % |
315/30 R18 | - | 646.2 mm | 8.6 mm 1.30 % |
Oryginał | - | 637.6 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/35 R19 | - | 633.1 mm | -4.5 mm -0.70 % |
225/35 R19 | - | 640.1 mm | 2.5 mm 0.40 % |
235/35 R19 | 235 zł | 647.1 mm | 9.5 mm 1.50 % |
245/30 R19 | - | 629.6 mm | -8.0 mm -1.30 % |
255/30 R19 | - | 635.6 mm | -2.0 mm -0.30 % |
265/30 R19 | - | 641.6 mm | 4.0 mm 0.60 % |
305/25 R19 | - | 635.1 mm | -2.5 mm -0.40 % |
315/25 R19 | - | 640.1 mm | 2.5 mm 0.40 % |
Oryginał | - | 637.6 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/30 R20 | - | 643.0 mm | 5.4 mm 0.80 % |
265/25 R20 | - | 640.5 mm | 2.9 mm 0.50 % |
275/25 R20 | - | 645.5 mm | 7.9 mm 1.20 % |
Oryginał | - | 637.6 mm | - |
Dobierając opony do samochodu, koniecznie należy uwzględnić indeks nośności, który dotyczy maksymalnego obciążania pojedynczej opony podczas jazdy z najwyższą dozwoloną prędkością. Zapisuje się go za pomocą umownych liczb, które w specjalnej tabeli mają przypisaną wartość w kilogramach. W związku z tym, że indeks nośności podawany jest dla pojedynczej opony, dlatego też, aby uzyskać całkowite dopuszczalne obciążenie samochodu, musimy pomnożyć tę wartość przez cztery. Indeks ściśle powiązany jest z indeksem prędkości, który ustala się właśnie dla maksymalnego obciążania.Indeks nośności
Indeks prędkości i nośności są szczególnie istotne dla bezpieczeństwa jazdy. W tabelach indeksowych znajdziemy rozróżnienia od A1 do Y, gdzie każda kolejna litera oznacza wzrost prędkości maksymalnej o 5-10 km. Indeks nośności wskazuje na maksymalne obciążenie, którego nie należy przekraczać. W przypadku ogumienia letniego nie można zastosować opon posiadających indeks prędkości niższy niż ustalony przez producenta. Dla opon zimowych pozwala się odejść od tej zasady, jednak nie wolno stawiać na indeks niższy niż Q. Pamiętajmy również, że w takiej sytuacji opony będą zużywać się szybciej.Indeks prędkości
Opony niskoprofilowe to takie, w których szerokość bieżnika jest dużo większa od wysokości. Oznacza to, że profil wynosi maksymalnie 55 procent szerokości. To powoduje niezwykle pozytywny wpływ na właściwości jezdne. W związku z zastosowaniem większych felg pojazd lepiej zachowuje się w trakcie hamowania i na zakrętach. Sztywność opony przydaje się natomiast przy dynamicznej jeździe. Musimy jednak liczyć się ze znacznym zmniejszeniem komfortu podróży ze względu na słabą amortyzację wszelkich nierówności oraz wyższym poziomem hałasu.Zamienniki niskoprofilowe
Wysokoprofilowe ogumienie posiada profil stanowiący co najmniej 55 procent szerokości. Opony tego typu wpływają znacząco na komfort podczas jazdy. Wszystko to dlatego, że świetnie amortyzują i są bardzo ciche. Dzięki zmniejszonemu tarciu będę bardziej ekonomiczne oraz nie ulegają szybkiemu niszczeniu. Dobrze sprawdzają się w sezonie zimowym. Wyższy profil wpływa pozytywnie na przyczepność, co zdecydowanie ułatwia wyjeżdżanie z zasp czy jazdę po błocie pośniegowym. Jednak opony z wysokim profilem nie nadają się do jazdy dynamicznej, gdyż nie zapewniają odpowiedniej sztywności oraz kontroli nad samochodem.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?