Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 235/60 R15? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 235/60R15? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Alternatywne rozmiary opon stosuje się w celu zmiany pewnych parametrów jazdy. Przede wszystkim dotyczy to długości drogi hamowania czy przyczepności na trasie. Zastosowanie szerszych opon przyczyna się do stabilniejszego zachowania pojazdu, dzięki czemu lepiej można kontrolować auto podczas jazdy. Poza tym pojazd skróci drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. W przypadku węższych zamienników zaletą jest zwiększenie komfortu podczas jazdy. Świetnie amortyzują bowiem wszelkie nierówności na drodze, a w dodatku są cichsze niż szerokie opony. Rozmiar zamienników uzależniony jest od średnic zewnętrznych opony wzorcowej. Otóż różnica pomiędzy oryginałem a zamiennikiem musi się mieścić w przedziale od -2% do +1,5%. Wtedy prawo polskie zezwala na użytkowanie alternatywnej opony. Często wybiera się węższe zamienniki w okresie zimowym, a szersze w letnim, gdyż te pierwsze lepiej sprawdzają się przy zmiennej pogodzie. Szersze natomiast zwiększają bezpieczeństwo jazdy na suchej nawierzchni. Jednak wtedy trzeba pamiętać, że cena będzie zdecydowanie wyższa.Co to jest zamiennik opony?
Każda opona posiada specjalne oznaczenia, które dają właścicielom pojazdów wszelkie informacje o rozmiarze ogumienia. Warto nauczyć się odczytywać te symbole, aby móc odpowiednio dobrać oponę, która zapewni nam bezpieczeństwo podczas jazdy. W przypadku samochodów osobowych dość częstym rozmiarem są opony. Jeśli mowa o rozmiarze 235/60 R15, jej szerokość wynosi 235, wysokość stanowi 60 procent szerokości, a więc 141 mm, natomiast R15 oznacza typ konstrukcji opony wraz z rozmiarem średnicy felgi. Ta ostatnia miara podana jest w calach, co w przeliczeniu na centymetry wynosi 38.1. Zobacz ofertę na opony 235/60 R15 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 235/60 R15 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 66.30 cm (663.00 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 235/60 R15 wynosi 14.10 cm (141.00 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (235) razy jej profil (60) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 235/60 R15?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 235/60 R15?
(15 * 25,4) + (2 * 235 * 0,60)
czyli wspomniane 663.00 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 235/60 R15?
(235 * 60) / 1000
czyli wspomniane 14.10 cm. Druga (szybsza) metoda: 235 * 0,60
= 141.00 mm (wysokość profilu opony 235/60R15).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/80 R15 | - | 661.0 mm | -2.0 mm -0.30 % |
195/70 R15 | 174 zł | 654.0 mm | -9.0 mm -1.40 % |
205/70 R15 | 147 zł | 668.0 mm | +5.0 mm 0.80 % |
215/65 R15 | 147 zł | 660.5 mm | -2.5 mm -0.40 % |
225/60 R15 | - | 651.0 mm | -12.0 mm -1.80 % |
Oryginał | - | 663.0 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 235/60 R15 na felgę 15". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 215/65 R15 ( -2.5 mm)Zalecany!
letnie 215/65 R15
zimowe 215/65 R15
całoroczne 215/65 R15
Opony 225/60 R15 ( -12.0 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
185/80 R14 | 157 zł | 651.6 mm | -11.4 mm -1.70 % |
195/80 R14 | 229 zł | 667.6 mm | 4.6 mm 0.70 % |
205/75 R14 | - | 663.1 mm | 0.1 mm 0.00 % |
215/70 R14 | - | 656.6 mm | -6.4 mm -1.00 % |
225/70 R14 | - | 670.6 mm | 7.6 mm 1.10 % |
245/60 R14 | - | 649.6 mm | -13.4 mm -2.00 % |
Oryginał | - | 663.0 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opon 235/60 R15 na felgę 14". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/75 R16 | 185 zł | 668.9 mm | 5.9 mm 0.90 % |
195/65 R16 | 169 zł | 659.9 mm | -3.1 mm -0.50 % |
205/60 R16 | 143 zł | 652.4 mm | -10.6 mm -1.60 % |
205/65 R16 | 185 zł | 672.9 mm | 9.9 mm 1.50 % |
215/60 R16 | 152 zł | 664.4 mm | 1.4 mm 0.20 % |
225/55 R16 | 153 zł | 653.9 mm | -9.1 mm -1.40 % |
Oryginał | - | 663.0 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opon 235/60R15 na felgę 16". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 215/60 R16 ( +1.4 mm)Zalecany!
letnie 215/60 R16
zimowe 215/60 R16
całoroczne 215/60 R16
Opony 225/55 R16 ( -9.1 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/55 R17 | 183 zł | 657.3 mm | -5.7 mm -0.90 % |
215/55 R17 | 163 zł | 668.3 mm | 5.3 mm 0.80 % |
225/50 R17 | 179 zł | 656.8 mm | -6.2 mm -0.90 % |
235/50 R17 | 344 zł | 666.8 mm | 3.8 mm 0.60 % |
245/45 R17 | 185 zł | 652.3 mm | -10.7 mm -1.60 % |
255/45 R17 | - | 661.3 mm | -1.7 mm -0.30 % |
275/40 R17 | - | 651.8 mm | -11.2 mm -1.70 % |
285/40 R17 | - | 659.8 mm | -3.2 mm -0.50 % |
335/35 R17 | - | 666.3 mm | 3.3 mm 0.50 % |
Oryginał | - | 663.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/45 R18 | 286 zł | 650.7 mm | -12.3 mm -1.90 % |
215/50 R18 | 291 zł | 672.2 mm | 9.2 mm 1.40 % |
225/45 R18 | 164 zł | 659.7 mm | -3.3 mm -0.50 % |
235/45 R18 | 191 zł | 668.7 mm | 5.7 mm 0.90 % |
245/40 R18 | 176 zł | 653.2 mm | -9.8 mm -1.50 % |
255/40 R18 | - | 661.2 mm | -1.8 mm -0.30 % |
265/40 R18 | - | 669.2 mm | 6.2 mm 0.90 % |
275/35 R18 | - | 649.7 mm | -13.3 mm -2.00 % |
285/35 R18 | - | 656.7 mm | -6.3 mm -1.00 % |
295/35 R18 | - | 663.7 mm | 0.7 mm 0.10 % |
335/30 R18 | - | 658.2 mm | -4.8 mm -0.70 % |
Oryginał | - | 663.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/40 R19 | - | 662.6 mm | -0.4 mm -0.10 % |
235/40 R19 | 242 zł | 670.6 mm | 7.6 mm 1.10 % |
245/35 R19 | - | 654.1 mm | -8.9 mm -1.30 % |
255/35 R19 | 269 zł | 661.1 mm | -1.9 mm -0.30 % |
265/35 R19 | - | 668.1 mm | 5.1 mm 0.80 % |
285/30 R19 | - | 653.6 mm | -9.4 mm -1.40 % |
295/30 R19 | - | 659.6 mm | -3.4 mm -0.50 % |
305/30 R19 | - | 665.6 mm | 2.6 mm 0.40 % |
315/30 R19 | - | 671.6 mm | 8.6 mm 1.30 % |
Oryginał | - | 663.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/35 R20 | - | 665.5 mm | 2.5 mm 0.40 % |
235/35 R20 | - | 672.5 mm | 9.5 mm 1.40 % |
245/30 R20 | - | 655.0 mm | -8.0 mm -1.20 % |
255/30 R20 | - | 661.0 mm | -2.0 mm -0.30 % |
265/30 R20 | - | 667.0 mm | 4.0 mm 0.60 % |
275/30 R20 | - | 673.0 mm | 10.0 mm 1.50 % |
285/25 R20 | - | 650.5 mm | -12.5 mm -1.90 % |
295/25 R20 | - | 655.5 mm | -7.5 mm -1.10 % |
305/25 R20 | - | 660.5 mm | -2.5 mm -0.40 % |
325/25 R20 | - | 670.5 mm | 7.5 mm 1.10 % |
Oryginał | - | 663.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
275/25 R21 | - | 670.9 mm | 7.9 mm 1.20 % |
Oryginał | - | 663.0 mm | - |
Dobierając opony do samochodu, koniecznie należy uwzględnić indeks nośności, który dotyczy maksymalnego obciążania pojedynczej opony podczas jazdy z najwyższą dozwoloną prędkością. Zapisuje się go za pomocą umownych liczb, które w specjalnej tabeli mają przypisaną wartość w kilogramach. W związku z tym, że indeks nośności podawany jest dla pojedynczej opony, dlatego też, aby uzyskać całkowite dopuszczalne obciążenie samochodu, musimy pomnożyć tę wartość przez cztery. Indeks ściśle powiązany jest z indeksem prędkości, który ustala się właśnie dla maksymalnego obciążania.Indeks nośności
Planowane zmiany opon powinny uwzględniać wytyczne producenta dotyczące indeksu prędkości i indeksu nośności. Konsekwencje złego wyboru wpływają na warunki jezdne. W przypadku zbyt niskiego indeksu nośności istnieje zagrożenie pęknięcia opony i utraty kontroli nad pojazdem. W takiej sytuacji w momencie wypadku, ubezpieczyciele mają prawo odmówić wypłacenia odszkodowania. Prawo zezwala na stosowanie opon z większym indeksem, a rozwiązanie takie wpływa na lepsze panowanie nad autem na zakrętach. Musimy jednak liczyć się ze zmniejszeniem komfortu podczas jazdy.Indeks prędkości
Za opony niskoprofilowe uznaje się ogumienie, które ma profil poniżej 55. Przed zakupem należy zapoznać się z wadami oraz zaletami tego typu ogumienia. Za zalety uznaje się: krótszy czas hamowania, większa stabilność podczas zakrętów, sztywność pozwalająca na dynamiczną jazdę, lepsza przewidywalność zachowania auta, atrakcyjny wygląd. Wśród wad opon niksoprofilowych należy wymienić: spore prawdopodobieństwo zniszczenia ich, jeśli mają zbyt niskie ciśnienie, większe narażenie podwozia oraz felg aluminiowych na uszkodzenia podczas jazdy, szybsze zużycie ogumienia, szybsze zużycie elementów zawieszenia.Zamienniki niskoprofilowe
Opony wysokoprofilowe to takie, w których profil wynosi przynajmniej 55 procent szerokości. Tego typu ogumienie było stosowane często w starszych samochodach. Jednak wciąż ma wielu wielbicieli, ponieważ gwarantuje ono wysoki komfort podczas jazdy poprzez świetną amortyzację nierównej powierzchni. Ogromną zaletą opon wysokoprofilowych jest ich niska cena oraz ekonomiczność użytkowania, gdyż zapewniają one mniejsze spalanie paliwa. Jednak dla fanów szybkiej jazdy za dużą wadę uznaje się fakt, że opony tego typu nie nadają się do bardziej dynamicznej jazdy, ponieważ nie zachowują odpowiedniej przyczepności.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?