Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 235/60 R19? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 235/60R19? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Zamienniki opon to nic innego jak alternatywne rozmiary ogumienia, które kierowca może bezpiecznie stosować w swoim pojeździe. Ich rozmiar może być do 2% węższy w stosunku do oryginału i co najwyżej 1,5% szerszy, gdyż większe zmiany okażą się niebezpieczne. Podczas wyboru należy pamiętać między innymi o miejscu w nadkolu, rozmiarze tarcz hamulcowych oraz doborze opony tak, aby nie wystawała poza obrys auta. Szersze zamienniki zwiększają przyczepność i skracają drogę hamowania, jednak ich cena jest znacznie wyższa. Węższe natomiast nie są podatne na aquaplaning oraz lepiej amortyzują nierówności, ale nie zapewniają kierowcy tak dobrej kontroli nad pojazdem. Zamienniki opon mogą także spowodować zafałszowanie wskazań prędkościomierza. Przykładowo zastosowanie zamiennika szerszego będzie wpływać na nieprawidłowe (minusowe) wskazanie prędkościomierza, co oznacza, że na liczniku pojawi się mniejsza prędkość niż rzeczywista. Natomiast w przypadku węższych kół od oryginalnych, licznik będzie wskazywać większą prędkość niż faktyczna.Co to jest zamiennik opony?
Nie tylko marka i typ opon, które chce się kupić jest ważny. Należy uwzględnić również ich rozmiar. Wszystko dlatego że do różnych samochodów stosuje się odmienne rozmiary opon, a wybór odpowiedniego typu okaże się kluczowy dla bezpieczeństwa. Z tego powodu istotne jest umiejętne czytanie symboli, znajdujących się na bocznej ścianie opony. Dają nam one wszelkie informacje o rozmiarze ogumienia. Jak czytać rozmiar ogumienia? Opona 235/60 R19 będzie mieć 235 mm szerokości. Jeśli mowa o jej profilu to wynosi on 60 (co rozumiemy jako 60% z szerokości), czy ma 141 mm wysokości. Średnica opony ma wartość 19-stu cali, co daje wartość 482.6 mm. Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 235/60 R19 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 76.46 cm (764.60 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 235/60 R19 wynosi 14.10 cm (141.00 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (235) razy jej profil (60) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 235/60 R19?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 235/60 R19?
(19 * 25,4) + (2 * 235 * 0,60)
czyli wspomniane 764.60 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 235/60 R19?
(235 * 60) / 1000
czyli wspomniane 14.10 cm. Druga (szybsza) metoda: 235 * 0,60
= 141.00 mm (wysokość profilu opony 235/60R19).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
245/55 R19 | - | 752.1 mm | -12.5 mm -1.60 % |
255/55 R19 | 329 zł | 763.1 mm | -1.5 mm -0.20 % |
265/55 R19 | - | 774.1 mm | +9.5 mm 1.20 % |
275/50 R19 | 558 zł | 757.6 mm | -7.0 mm -0.90 % |
Oryginał | - | 764.6 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 235/60 R19 na felgę 19". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 245/55 R19 ( -12.5 mm)Zalecany!
letnie 245/55 R19
zimowe 245/55 R19
Opony 255/55 R19 ( -1.5 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
265/70 R15 | 317 zł | 752.0 mm | -12.6 mm -1.60 % |
Oryginał | - | 764.6 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/80 R16 | 301 zł | 750.4 mm | -14.2 mm -1.90 % |
215/85 R16 | - | 771.9 mm | 7.3 mm 1.00 % |
235/75 R16 | - | 758.9 mm | -5.7 mm -0.70 % |
245/70 R16 | 242 zł | 749.4 mm | -15.2 mm -2.00 % |
245/75 R16 | 317 zł | 773.9 mm | 9.3 mm 1.20 % |
255/70 R16 | 344 zł | 763.4 mm | -1.2 mm -0.20 % |
Oryginał | - | 764.6 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/70 R17 | 374 zł | 760.8 mm | -3.8 mm -0.50 % |
245/65 R17 | 265 zł | 750.3 mm | -14.3 mm -1.90 % |
245/70 R17 | 296 zł | 774.8 mm | 10.2 mm 1.30 % |
255/65 R17 | 298 zł | 763.3 mm | -1.3 mm -0.20 % |
265/60 R17 | - | 749.8 mm | -14.8 mm -1.90 % |
265/65 R17 | 320 zł | 776.3 mm | 11.7 mm 1.50 % |
275/60 R17 | - | 761.8 mm | -2.8 mm -0.40 % |
Oryginał | - | 764.6 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/65 R18 | - | 749.7 mm | -14.9 mm -1.90 % |
235/65 R18 | 344 zł | 762.7 mm | -1.9 mm -0.20 % |
245/60 R18 | 333 zł | 751.2 mm | -13.4 mm -1.80 % |
255/60 R18 | 291 zł | 763.2 mm | -1.4 mm -0.20 % |
265/60 R18 | 420 zł | 775.2 mm | 10.6 mm 1.40 % |
285/55 R18 | - | 770.7 mm | 6.1 mm 0.80 % |
Oryginał | - | 764.6 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki rozmiaru 235/60 R19 na felgę 18". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 225/65 R18 ( -14.9 mm)
letnie 225/65 R18
zimowe 225/65 R18
całoroczne 225/65 R18
Opony 235/65 R18 ( -1.9 mm)Zalecany!
letnie 235/65 R18
zimowe 235/65 R18
całoroczne 235/65 R18
Opony 245/60 R18 ( -13.4 mm)
letnie 245/60 R18
zimowe 245/60 R18
całoroczne 245/60 R18
Opony 255/60 R18 ( -1.4 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/55 R20 | - | 766.5 mm | 1.9 mm 0.20 % |
245/50 R20 | 414 zł | 753.0 mm | -11.6 mm -1.50 % |
255/50 R20 | 469 zł | 763.0 mm | -1.6 mm -0.20 % |
265/50 R20 | 587 zł | 773.0 mm | 8.4 mm 1.10 % |
275/45 R20 | 456 zł | 755.5 mm | -9.1 mm -1.20 % |
285/45 R20 | 643 zł | 764.5 mm | -0.1 mm 0.00 % |
295/45 R20 | 593 zł | 773.5 mm | 8.9 mm 1.20 % |
305/40 R20 | 820 zł | 752.0 mm | -12.6 mm -1.60 % |
Oryginał | - | 764.6 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opon 235/60R19 na felgę 20". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 235/55 R20 ( +1.9 mm)Zalecany!
letnie 235/55 R20
zimowe 235/55 R20
Opony 245/50 R20 ( -11.6 mm)
letnie 245/50 R20
całoroczne 245/50 R20
Opony 255/50 R20 ( -1.6 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
245/45 R21 | 710 zł | 753.9 mm | -10.7 mm -1.40 % |
265/45 R21 | 397 zł | 771.9 mm | 7.3 mm 1.00 % |
275/40 R21 | 576 zł | 753.4 mm | -11.2 mm -1.50 % |
285/40 R21 | - | 761.4 mm | -3.2 mm -0.40 % |
295/40 R21 | 688 zł | 769.4 mm | 4.8 mm 0.60 % |
315/35 R21 | - | 753.9 mm | -10.7 mm -1.40 % |
Oryginał | - | 764.6 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
255/40 R22 | - | 762.8 mm | -1.8 mm -0.20 % |
265/40 R22 | 702 zł | 770.8 mm | 6.2 mm 0.80 % |
275/35 R22 | 924 zł | 751.3 mm | -13.3 mm -1.70 % |
285/35 R22 | - | 758.3 mm | -6.3 mm -0.80 % |
295/35 R22 | 806 zł | 765.3 mm | 0.7 mm 0.10 % |
305/35 R22 | - | 772.3 mm | 7.7 mm 1.00 % |
Oryginał | - | 764.6 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
305/30 R23 | - | 767.2 mm | 2.6 mm 0.30 % |
Oryginał | - | 764.6 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
255/30 R24 | - | 762.6 mm | -2.0 mm -0.30 % |
285/25 R24 | - | 752.1 mm | -12.5 mm -1.60 % |
Oryginał | - | 764.6 mm | - |
Indeks nośności oznacza największe obciążenie, które dozwolone jest w przypadku danych opon w momencie poruszania się z maksymalną dopuszczalną prędkością. Wszelkie niezbędne informacje o nim znajdziemy na bocznej ścianie ogumienia. To bardzo ważny parametr dla naszego bezpieczeństwa, jednak zawsze należy go rozpatrywać w połączeniu z indeksem prędkości. Jeśli zdecydujemy się na zbyt niski indeks, będziemy musieli się liczyć z szybszym zużyciem opon, a także niebezpieczeństwem utraty stabilności w trakcie jazdy. Warto więc stosować się do norm producenta.Indeks nośności
Indeks prędkości i nośności są szczególnie istotne dla bezpieczeństwa jazdy. W tabelach indeksowych znajdziemy rozróżnienia od A1 do Y, gdzie każda kolejna litera oznacza wzrost prędkości maksymalnej o 5-10 km. Indeks nośności wskazuje na maksymalne obciążenie, którego nie należy przekraczać. W przypadku ogumienia letniego nie można zastosować opon posiadających indeks prędkości niższy niż ustalony przez producenta. Dla opon zimowych pozwala się odejść od tej zasady, jednak nie wolno stawiać na indeks niższy niż Q. Pamiętajmy również, że w takiej sytuacji opony będą zużywać się szybciej.Indeks prędkości
Za opony niskoprofilowe uznaje się ogumienie, które ma profil poniżej 55. Przed zakupem należy zapoznać się z wadami oraz zaletami tego typu ogumienia. Za zalety uznaje się: krótszy czas hamowania, większa stabilność podczas zakrętów, sztywność pozwalająca na dynamiczną jazdę, lepsza przewidywalność zachowania auta, atrakcyjny wygląd. Wśród wad opon niksoprofilowych należy wymienić: spore prawdopodobieństwo zniszczenia ich, jeśli mają zbyt niskie ciśnienie, większe narażenie podwozia oraz felg aluminiowych na uszkodzenia podczas jazdy, szybsze zużycie ogumienia, szybsze zużycie elementów zawieszenia.Zamienniki niskoprofilowe
Opony z wysokim profilem zyskały rzeszę wielbicieli nie tylko ze względów praktycznych, ale również i ekologicznych. Po pierwsze posiadają mniejszą powierzchnię tarcia, a to wpływa na obniżenie zużycia paliwa. Po drugie wysokoprofilowe ogumienie zwiększa komfort podróży, gdyż jest bardziej elastyczne, gwarantując tym samym właściwą amortyzację. Pojawia się jedno ale, takie ogumienie nie nadaje się dla osób lubiących dynamiczną jazdę. Brak odpowiedniej sztywności uniemożliwia precyzyjną jazdę. Ponadto opony z wysokim profilem mają też słabsza przyczepność niż te z niższym.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?