Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 235/70 R17? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 235/70R17? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Zamienniki opon to nic innego jak alternatywne rozmiary ogumienia, które kierowca może bezpiecznie stosować w swoim pojeździe. Ich rozmiar może być do 2% węższy w stosunku do oryginału i co najwyżej 1,5% szerszy, gdyż większe zmiany okażą się niebezpieczne. Podczas wyboru należy pamiętać między innymi o miejscu w nadkolu, rozmiarze tarcz hamulcowych oraz doborze opony tak, aby nie wystawała poza obrys auta. Szersze zamienniki zwiększają przyczepność i skracają drogę hamowania, jednak ich cena jest znacznie wyższa. Węższe natomiast nie są podatne na aquaplaning oraz lepiej amortyzują nierówności, ale nie zapewniają kierowcy tak dobrej kontroli nad pojazdem. Zamienniki opon mogą także spowodować zafałszowanie wskazań prędkościomierza. Przykładowo zastosowanie zamiennika szerszego będzie wpływać na nieprawidłowe (minusowe) wskazanie prędkościomierza, co oznacza, że na liczniku pojawi się mniejsza prędkość niż rzeczywista. Natomiast w przypadku węższych kół od oryginalnych, licznik będzie wskazywać większą prędkość niż faktyczna.Co to jest zamiennik opony?
Każdy posiadacz samochodu musi poznać rozmiar opon, aby móc dobrać ich właściwy rodzaj. Na szczęście wszelkie niezbędne informacje może odnaleźć na bocznej ścianie opony. Ten szereg symboli daje nam wszelką wiedzę, ułatwiającą późniejszy zakup ogumienia. W ramach wyjaśnienia przedstawiamy jak poprawnie odczytać rozmiar. Spójrzmy na opony o rozmiarze 235/70 R17. Pierwsza pozycja w podanym rozmiarze ogumienia oznacza jej szerokość i podaje się ją w milimetrach, czyli 235. Kolejna z liczba, wskazuje na wysokość profilu (70) tego modelu i jest podawana, jako procent z szerokości, czyli 70% z 235. Litera mówi typie konstrukcji opony. Ostatnia z liczb wskazuje nam na średnice felgi (podaną w calach), na jakiej trzeba zamontować ogumienie. W przypadku opony 235/70 R17 będzie to 17 cali. Zobacz ofertę na opony 235/70 R17 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 235/70 R17 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 76.08 cm (760.80 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 235/70 R17 wynosi 16.45 cm (164.50 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (235) razy jej profil (70) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 235/70 R17?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 235/70 R17?
(17 * 25,4) + (2 * 235 * 0,70)
czyli wspomniane 760.80 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 235/70 R17?
(235 * 70) / 1000
czyli wspomniane 16.45 cm. Druga (szybsza) metoda: 235 * 0,70
= 164.50 mm (wysokość profilu opony 235/70R17).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/70 R17 | 429 zł | 746.8 mm | -14.0 mm -1.80 % |
245/65 R17 | 265 zł | 750.3 mm | -10.5 mm -1.40 % |
255/65 R17 | 298 zł | 763.3 mm | +2.5 mm 0.30 % |
265/60 R17 | - | 749.8 mm | -11.0 mm -1.40 % |
275/60 R17 | - | 761.8 mm | +1.0 mm 0.10 % |
Oryginał | 374 zł | 760.8 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 235/70 R17 na felgę 17". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 225/70 R17 ( -14.0 mm)
letnie 225/70 R17
zimowe 225/70 R17
całoroczne 225/70 R17
Opony 245/65 R17 ( -10.5 mm)Zalecany!
letnie 245/65 R17
zimowe 245/65 R17
całoroczne 245/65 R17
Opony 255/65 R17 ( +2.5 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
245/75 R15 | - | 748.5 mm | -12.3 mm -1.60 % |
265/70 R15 | 317 zł | 752.0 mm | -8.8 mm -1.20 % |
Oryginał | 374 zł | 760.8 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/80 R16 | 301 zł | 750.4 mm | -10.4 mm -1.40 % |
215/85 R16 | - | 771.9 mm | 11.1 mm 1.50 % |
235/75 R16 | - | 758.9 mm | -1.9 mm -0.20 % |
245/70 R16 | 242 zł | 749.4 mm | -11.4 mm -1.50 % |
255/70 R16 | 344 zł | 763.4 mm | 2.6 mm 0.30 % |
Oryginał | 374 zł | 760.8 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opony 235/70 R17 na felgę 16". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 215/80 R16 ( -10.4 mm)
letnie 215/80 R16
zimowe 215/80 R16
całoroczne 215/80 R16
Opony 215/85 R16 ( +11.1 mm)
letnie 215/85 R16
całoroczne 215/85 R16
Opony 245/70 R16 ( -11.4 mm)Zalecany!
letnie 245/70 R16
zimowe 245/70 R16
całoroczne 245/70 R16
Opony 255/70 R16 ( +2.6 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/65 R18 | - | 749.7 mm | -11.1 mm -1.50 % |
235/65 R18 | 344 zł | 762.7 mm | 1.9 mm 0.20 % |
245/60 R18 | 333 zł | 751.2 mm | -9.6 mm -1.30 % |
255/60 R18 | 291 zł | 763.2 mm | 2.4 mm 0.30 % |
285/55 R18 | - | 770.7 mm | 9.9 mm 1.30 % |
Oryginał | 374 zł | 760.8 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opon 235/70 R17 na felgę 18". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 225/65 R18 ( -11.1 mm)
letnie 225/65 R18
zimowe 225/65 R18
całoroczne 225/65 R18
Opony 235/65 R18 ( +1.9 mm)Zalecany!
letnie 235/65 R18
zimowe 235/65 R18
całoroczne 235/65 R18
Opony 245/60 R18 ( -9.6 mm)
letnie 245/60 R18
zimowe 245/60 R18
całoroczne 245/60 R18
Opony 255/60 R18 ( +2.4 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/60 R19 | - | 764.6 mm | 3.8 mm 0.50 % |
245/55 R19 | - | 752.1 mm | -8.7 mm -1.10 % |
255/55 R19 | 329 zł | 763.1 mm | 2.3 mm 0.30 % |
265/50 R19 | 377 zł | 747.6 mm | -13.2 mm -1.70 % |
275/50 R19 | 558 zł | 757.6 mm | -3.2 mm -0.40 % |
295/45 R19 | 526 zł | 748.1 mm | -12.7 mm -1.70 % |
Oryginał | 374 zł | 760.8 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/55 R20 | - | 766.5 mm | 5.7 mm 0.70 % |
245/50 R20 | 414 zł | 753.0 mm | -7.8 mm -1.00 % |
255/50 R20 | 469 zł | 763.0 mm | 2.2 mm 0.30 % |
265/45 R20 | 501 zł | 746.5 mm | -14.3 mm -1.90 % |
275/45 R20 | 456 zł | 755.5 mm | -5.3 mm -0.70 % |
285/45 R20 | 643 zł | 764.5 mm | 3.7 mm 0.50 % |
305/40 R20 | 820 zł | 752.0 mm | -8.8 mm -1.20 % |
Oryginał | 374 zł | 760.8 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
245/45 R21 | 710 zł | 753.9 mm | -6.9 mm -0.90 % |
265/40 R21 | 584 zł | 745.4 mm | -15.4 mm -2.00 % |
265/45 R21 | 397 zł | 771.9 mm | 11.1 mm 1.50 % |
275/40 R21 | 576 zł | 753.4 mm | -7.4 mm -1.00 % |
285/40 R21 | - | 761.4 mm | 0.6 mm 0.10 % |
295/40 R21 | 688 zł | 769.4 mm | 8.6 mm 1.10 % |
305/35 R21 | - | 746.9 mm | -13.9 mm -1.80 % |
315/35 R21 | - | 753.9 mm | -6.9 mm -0.90 % |
Oryginał | 374 zł | 760.8 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
255/40 R22 | - | 762.8 mm | 2.0 mm 0.30 % |
265/40 R22 | 702 zł | 770.8 mm | 10.0 mm 1.30 % |
275/35 R22 | 924 zł | 751.3 mm | -9.5 mm -1.20 % |
285/35 R22 | - | 758.3 mm | -2.5 mm -0.30 % |
295/35 R22 | 806 zł | 765.3 mm | 4.5 mm 0.60 % |
305/35 R22 | - | 772.3 mm | 11.5 mm 1.50 % |
315/30 R22 | 966 zł | 747.8 mm | -13.0 mm -1.70 % |
Oryginał | 374 zł | 760.8 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
305/30 R23 | - | 767.2 mm | 6.4 mm 0.80 % |
Oryginał | 374 zł | 760.8 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
255/30 R24 | - | 762.6 mm | 1.8 mm 0.20 % |
275/25 R24 | - | 747.1 mm | -13.7 mm -1.80 % |
285/25 R24 | - | 752.1 mm | -8.7 mm -1.10 % |
Oryginał | 374 zł | 760.8 mm | - |
Indeks nośności oznacza największe obciążenie, które dozwolone jest w przypadku danych opon w momencie poruszania się z maksymalną dopuszczalną prędkością. Wszelkie niezbędne informacje o nim znajdziemy na bocznej ścianie ogumienia. To bardzo ważny parametr dla naszego bezpieczeństwa, jednak zawsze należy go rozpatrywać w połączeniu z indeksem prędkości. Jeśli zdecydujemy się na zbyt niski indeks, będziemy musieli się liczyć z szybszym zużyciem opon, a także niebezpieczeństwem utraty stabilności w trakcie jazdy. Warto więc stosować się do norm producenta.Indeks nośności
Indeks prędkości jest ustalony przez producenta samochodu i uwzględnia indeks nośności, oznaczający maksymalne obciążenie. Zarówno wybór indeksu mniejszego jak i większego, niż zalecany, nie jest dobrym rozwiązaniem. Samochód z za niskim indeksem nie jest stabilny, a ogumienie narażone będzie na szybsze niszczenie i pęknięcie. Zbyt wysoki indeks wpływa wprawdzie pozytywnie na bezpieczeństwo, ale wzrasta zużycie paliwa. Jedyna sytuacja, gdy można wybrać indeks prędkości niższy niż zalecany, to w przypadku zakupu opon zimowych.Indeks prędkości
Opony niskoprofilowe nie tylko wpływają pozytywnie na wygląd samochodu, ale równocześnie zmieniają warunki jezdne pojazdu. Przede wszystkim zwiększają przyczepność, dzięki czemu kierowca ma lepszą kontrolę nad samochodem. Ponadto mniej odczuwalne są przechyły boczne. Poza tym takie ogumienie ze względu na sztywność sprawia, że auto jest bardziej czułe na zmiany i lepiej radzi sobie z zakrętami. Niestety mała elastyczność ogumienia ma też swoje minusy. Brak dobrej amortyzacji sprawia, że trasa po nierównej powierzchni będzie mało komfortowa.Zamienniki niskoprofilowe
Wysokoprofilowe ogumienie posiada profil stanowiący co najmniej 55 procent szerokości. Opony tego typu wpływają znacząco na komfort podczas jazdy. Wszystko to dlatego, że świetnie amortyzują i są bardzo ciche. Dzięki zmniejszonemu tarciu będę bardziej ekonomiczne oraz nie ulegają szybkiemu niszczeniu. Dobrze sprawdzają się w sezonie zimowym. Wyższy profil wpływa pozytywnie na przyczepność, co zdecydowanie ułatwia wyjeżdżanie z zasp czy jazdę po błocie pośniegowym. Jednak opony z wysokim profilem nie nadają się do jazdy dynamicznej, gdyż nie zapewniają odpowiedniej sztywności oraz kontroli nad samochodem.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?