Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 245/75 R15? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 245/75R15? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Zamienniki opon to nic innego jak alternatywne rozmiary ogumienia, które kierowca może bezpiecznie stosować w swoim pojeździe. Ich rozmiar może być do 2% węższy w stosunku do oryginału i co najwyżej 1,5% szerszy, gdyż większe zmiany okażą się niebezpieczne. Podczas wyboru należy pamiętać między innymi o miejscu w nadkolu, rozmiarze tarcz hamulcowych oraz doborze opony tak, aby nie wystawała poza obrys auta. Szersze zamienniki zwiększają przyczepność i skracają drogę hamowania, jednak ich cena jest znacznie wyższa. Węższe natomiast nie są podatne na aquaplaning oraz lepiej amortyzują nierówności, ale nie zapewniają kierowcy tak dobrej kontroli nad pojazdem. Zamienniki opon mogą także spowodować zafałszowanie wskazań prędkościomierza. Przykładowo zastosowanie zamiennika szerszego będzie wpływać na nieprawidłowe (minusowe) wskazanie prędkościomierza, co oznacza, że na liczniku pojawi się mniejsza prędkość niż rzeczywista. Natomiast w przypadku węższych kół od oryginalnych, licznik będzie wskazywać większą prędkość niż faktyczna.Co to jest zamiennik opony?
Wybór odpowiedniego rozmiaru opon ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa podczas jazdy pojazdem, dlatego też każdy właściciel samochodu powinien znać rodzaj ogumienia, jakie potrzebne okaże się niezbędne w jego aucie. Jakie informacje zaszyfrowane są w rozmiarze 245/75 R15? Szerokość czyli odległość między zewnętrznymi ścianami bocznymi napompowanej opony wynosi 245 mm. Drugi parametr podany jest w procentach, a zatem profil stanowi 75 procent szerokości, co jest równoznaczne z 183.75 mm. R w tym przypadku oznacza typ konstrukcji opony - radialna. Średnica osadzenia wynosi 15 cali. Znając te rozmiary możemy bez problemu dobrać właściwe opony do naszego samochodu. Zobacz ofertę na opony 245/75 R15 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 245/75 R15 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 74.85 cm (748.50 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 245/75 R15 wynosi 18.38 cm (183.75 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (245) razy jej profil (75) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 245/75 R15?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 245/75 R15?
(15 * 25,4) + (2 * 245 * 0,75)
czyli wspomniane 748.50 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 245/75 R15?
(245 * 75) / 1000
czyli wspomniane 18.38 cm. Druga (szybsza) metoda: 245 * 0,75
= 183.75 mm (wysokość profilu opony 245/75R15).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/80 R15 | - | 741.0 mm | -7.5 mm -1.00 % |
235/75 R15 | 212 zł | 733.5 mm | -15.0 mm -2.00 % |
255/70 R15 | 288 zł | 738.0 mm | -10.5 mm -1.40 % |
265/70 R15 | 317 zł | 752.0 mm | +3.5 mm 0.50 % |
Oryginał | - | 748.5 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 245/75 R15 na felgę 15". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 225/80 R15 ( -7.5 mm)
Opony 235/75 R15 ( -15.0 mm)Zalecany!
letnie 235/75 R15
zimowe 235/75 R15
całoroczne 235/75 R15
Opony 255/70 R15 ( -10.5 mm)
letnie 255/70 R15
całoroczne 255/70 R15
Opony 265/70 R15 ( +3.5 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/80 R16 | 210 zł | 734.4 mm | -14.1 mm -1.90 % |
215/80 R16 | 301 zł | 750.4 mm | 1.9 mm 0.30 % |
225/75 R16 | 223 zł | 743.9 mm | -4.6 mm -0.60 % |
235/70 R16 | 219 zł | 735.4 mm | -13.1 mm -1.80 % |
235/75 R16 | - | 758.9 mm | 10.4 mm 1.40 % |
245/70 R16 | 242 zł | 749.4 mm | 0.9 mm 0.10 % |
255/65 R16 | 224 zł | 737.9 mm | -10.6 mm -1.40 % |
Oryginał | - | 748.5 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki rozmiaru 245/75R15 na felgę 16". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 225/75 R16 ( -4.6 mm)Zalecany!
letnie 225/75 R16
zimowe 225/75 R16
całoroczne 225/75 R16
Opony 235/70 R16 ( -13.1 mm)
letnie 235/70 R16
zimowe 235/70 R16
całoroczne 235/70 R16
Opony 245/70 R16 ( +0.9 mm)Zalecany!
letnie 245/70 R16
zimowe 245/70 R16
całoroczne 245/70 R16
Opony 255/65 R16 ( -10.6 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/70 R17 | 429 zł | 746.8 mm | -1.7 mm -0.20 % |
235/65 R17 | 217 zł | 737.3 mm | -11.2 mm -1.50 % |
245/65 R17 | 265 zł | 750.3 mm | 1.8 mm 0.20 % |
255/60 R17 | 324 zł | 737.8 mm | -10.7 mm -1.40 % |
265/60 R17 | - | 749.8 mm | 1.3 mm 0.20 % |
275/55 R17 | 369 zł | 734.3 mm | -14.2 mm -1.90 % |
Oryginał | - | 748.5 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/65 R18 | - | 749.7 mm | 1.2 mm 0.20 % |
235/60 R18 | 227 zł | 739.2 mm | -9.3 mm -1.20 % |
245/60 R18 | 333 zł | 751.2 mm | 2.7 mm 0.40 % |
255/55 R18 | 199 zł | 737.7 mm | -10.8 mm -1.40 % |
285/50 R18 | - | 742.2 mm | -6.3 mm -0.80 % |
Oryginał | - | 748.5 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/55 R19 | 325 zł | 741.1 mm | -7.4 mm -1.00 % |
245/55 R19 | - | 752.1 mm | 3.6 mm 0.50 % |
255/50 R19 | 290 zł | 737.6 mm | -10.9 mm -1.50 % |
265/50 R19 | 377 zł | 747.6 mm | -0.9 mm -0.10 % |
275/50 R19 | 558 zł | 757.6 mm | 9.1 mm 1.20 % |
285/45 R19 | 448 zł | 739.1 mm | -9.4 mm -1.30 % |
295/45 R19 | 526 zł | 748.1 mm | -0.4 mm -0.10 % |
Oryginał | - | 748.5 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/50 R20 | 737 zł | 743.0 mm | -5.5 mm -0.70 % |
245/50 R20 | 414 zł | 753.0 mm | 4.5 mm 0.60 % |
255/45 R20 | 518 zł | 737.5 mm | -11.0 mm -1.50 % |
265/45 R20 | 501 zł | 746.5 mm | -2.0 mm -0.30 % |
275/45 R20 | 456 zł | 755.5 mm | 7.0 mm 0.90 % |
285/40 R20 | 885 zł | 736.0 mm | -12.5 mm -1.70 % |
295/40 R20 | 501 zł | 744.0 mm | -4.5 mm -0.60 % |
305/40 R20 | 820 zł | 752.0 mm | 3.5 mm 0.50 % |
325/35 R20 | - | 735.5 mm | -13.0 mm -1.70 % |
Oryginał | - | 748.5 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/45 R21 | - | 744.9 mm | -3.6 mm -0.50 % |
245/45 R21 | 710 zł | 753.9 mm | 5.4 mm 0.70 % |
255/40 R21 | 667 zł | 737.4 mm | -11.1 mm -1.50 % |
265/40 R21 | 584 zł | 745.4 mm | -3.1 mm -0.40 % |
275/40 R21 | 576 zł | 753.4 mm | 4.9 mm 0.70 % |
295/35 R21 | 463 zł | 739.9 mm | -8.6 mm -1.10 % |
305/35 R21 | - | 746.9 mm | -1.6 mm -0.20 % |
315/35 R21 | - | 753.9 mm | 5.4 mm 0.70 % |
Oryginał | - | 748.5 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
255/35 R22 | - | 737.3 mm | -11.2 mm -1.50 % |
265/35 R22 | - | 744.3 mm | -4.2 mm -0.60 % |
275/35 R22 | 924 zł | 751.3 mm | 2.8 mm 0.40 % |
285/35 R22 | - | 758.3 mm | 9.8 mm 1.30 % |
295/30 R22 | - | 735.8 mm | -12.7 mm -1.70 % |
305/30 R22 | - | 741.8 mm | -6.7 mm -0.90 % |
315/30 R22 | 966 zł | 747.8 mm | -0.7 mm -0.10 % |
Oryginał | - | 748.5 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
315/25 R23 | - | 741.7 mm | -6.8 mm -0.90 % |
Oryginał | - | 748.5 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
275/25 R24 | - | 747.1 mm | -1.4 mm -0.20 % |
285/25 R24 | - | 752.1 mm | 3.6 mm 0.50 % |
Oryginał | - | 748.5 mm | - |
Dobierając opony do samochodu, koniecznie należy uwzględnić indeks nośności, który dotyczy maksymalnego obciążania pojedynczej opony podczas jazdy z najwyższą dozwoloną prędkością. Zapisuje się go za pomocą umownych liczb, które w specjalnej tabeli mają przypisaną wartość w kilogramach. W związku z tym, że indeks nośności podawany jest dla pojedynczej opony, dlatego też, aby uzyskać całkowite dopuszczalne obciążenie samochodu, musimy pomnożyć tę wartość przez cztery. Indeks ściśle powiązany jest z indeksem prędkości, który ustala się właśnie dla maksymalnego obciążania.Indeks nośności
Podczas wyboru opon ważnym elementem, na który musisz zwrócić uwagę są dwa powiązane ze sobą indeksy – prędkości i nośności. Indeks prędkości dotyczy dopuszczalnej prędkości, z jaką może poruszać się maksymalnie obciążony pojazd, gdy zamontujemy dane opony. Informacje o indeksie znajdują się na oponach lub tabliczce znamionowej pojazdu. Przepisy zakazują stosowania indeksów niższych niż te ustalone przez producenta, a także opon o różnych indeksach na jednej osi. Jednak możliwe jest użycie opon z odmiennymi indeksami na osi przedniej oraz tylnej.Indeks prędkości
Za opony niskoprofilowe uznaje się ogumienie, które ma profil poniżej 55. Przed zakupem należy zapoznać się z wadami oraz zaletami tego typu ogumienia. Za zalety uznaje się: krótszy czas hamowania, większa stabilność podczas zakrętów, sztywność pozwalająca na dynamiczną jazdę, lepsza przewidywalność zachowania auta, atrakcyjny wygląd. Wśród wad opon niksoprofilowych należy wymienić: spore prawdopodobieństwo zniszczenia ich, jeśli mają zbyt niskie ciśnienie, większe narażenie podwozia oraz felg aluminiowych na uszkodzenia podczas jazdy, szybsze zużycie ogumienia, szybsze zużycie elementów zawieszenia.Zamienniki niskoprofilowe
Wysokoprofilowe ogumienie posiada profil stanowiący co najmniej 55 procent szerokości. Opony tego typu wpływają znacząco na komfort podczas jazdy. Wszystko to dlatego, że świetnie amortyzują i są bardzo ciche. Dzięki zmniejszonemu tarciu będę bardziej ekonomiczne oraz nie ulegają szybkiemu niszczeniu. Dobrze sprawdzają się w sezonie zimowym. Wyższy profil wpływa pozytywnie na przyczepność, co zdecydowanie ułatwia wyjeżdżanie z zasp czy jazdę po błocie pośniegowym. Jednak opony z wysokim profilem nie nadają się do jazdy dynamicznej, gdyż nie zapewniają odpowiedniej sztywności oraz kontroli nad samochodem.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?