Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 255/30 R21? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 255/30R21? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Zamienniki opon to nic innego jak alternatywne rozmiary ogumienia, które kierowca może bezpiecznie stosować w swoim pojeździe. Ich rozmiar może być do 2% węższy w stosunku do oryginału i co najwyżej 1,5% szerszy, gdyż większe zmiany okażą się niebezpieczne. Podczas wyboru należy pamiętać między innymi o miejscu w nadkolu, rozmiarze tarcz hamulcowych oraz doborze opony tak, aby nie wystawała poza obrys auta. Szersze zamienniki zwiększają przyczepność i skracają drogę hamowania, jednak ich cena jest znacznie wyższa. Węższe natomiast nie są podatne na aquaplaning oraz lepiej amortyzują nierówności, ale nie zapewniają kierowcy tak dobrej kontroli nad pojazdem. Zamienniki opon mogą także spowodować zafałszowanie wskazań prędkościomierza. Przykładowo zastosowanie zamiennika szerszego będzie wpływać na nieprawidłowe (minusowe) wskazanie prędkościomierza, co oznacza, że na liczniku pojawi się mniejsza prędkość niż rzeczywista. Natomiast w przypadku węższych kół od oryginalnych, licznik będzie wskazywać większą prędkość niż faktyczna.Co to jest zamiennik opony?
Nie tylko marka i typ opon, które chce się kupić jest ważny. Należy uwzględnić również ich rozmiar. Wszystko dlatego że do różnych samochodów stosuje się odmienne rozmiary opon, a wybór odpowiedniego typu okaże się kluczowy dla bezpieczeństwa. Z tego powodu istotne jest umiejętne czytanie symboli, znajdujących się na bocznej ścianie opony. Dają nam one wszelkie informacje o rozmiarze ogumienia. Jak czytać rozmiar ogumienia? Opona 255/30 R21 będzie mieć 255 mm szerokości. Jeśli mowa o jej profilu to wynosi on 30 (co rozumiemy jako 30% z szerokości), czy ma 76.5 mm wysokości. Średnica opony ma wartość 21-stu cali, co daje wartość 533.4 mm. Zobacz ofertę na opony 255/30 R21 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 255/30 R21 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 68.64 cm (686.40 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 255/30 R21 wynosi 7.65 cm (76.50 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (255) razy jej profil (30) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 255/30 R21?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 255/30 R21?
(21 * 25,4) + (2 * 255 * 0,30)
czyli wspomniane 686.40 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 255/30 R21?
(255 * 30) / 1000
czyli wspomniane 7.65 cm. Druga (szybsza) metoda: 255 * 0,30
= 76.50 mm (wysokość profilu opony 255/30R21).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
245/30 R21 | - | 680.4 mm | -6.0 mm -0.90 % |
265/30 R21 | - | 692.4 mm | +6.0 mm 0.90 % |
295/25 R21 | - | 680.9 mm | -5.5 mm -0.80 % |
305/25 R21 | - | 685.9 mm | -0.5 mm -0.10 % |
325/25 R21 | - | 695.9 mm | +9.5 mm 1.40 % |
Oryginał | - | 686.4 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 255/30 R21 na felgę 21". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 245/30 R21 ( -6.0 mm)Zalecany!
Opony 265/30 R21 ( +6.0 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/80 R14 | - | 683.6 mm | -2.8 mm -0.40 % |
215/75 R14 | - | 678.1 mm | -8.3 mm -1.20 % |
Oryginał | - | 686.4 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
185/80 R15 | - | 677.0 mm | -9.4 mm -1.40 % |
195/80 R15 | 221 zł | 693.0 mm | 6.6 mm 1.00 % |
205/75 R15 | - | 688.5 mm | 2.1 mm 0.30 % |
215/70 R15 | 165 zł | 682.0 mm | -4.4 mm -0.60 % |
225/70 R15 | 199 zł | 696.0 mm | 9.6 mm 1.40 % |
245/60 R15 | - | 675.0 mm | -11.4 mm -1.70 % |
255/60 R15 | - | 687.0 mm | 0.6 mm 0.10 % |
295/50 R15 | - | 676.0 mm | -10.4 mm -1.50 % |
Oryginał | - | 686.4 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/80 R16 | - | 686.4 mm | 0.0 mm 0.00 % |
185/75 R16 | 171 zł | 683.9 mm | -2.5 mm -0.40 % |
195/70 R16 | - | 679.4 mm | -7.0 mm -1.00 % |
205/65 R16 | 185 zł | 672.9 mm | -13.5 mm -2.00 % |
205/70 R16 | 217 zł | 693.4 mm | 7.0 mm 1.00 % |
215/65 R16 | 167 zł | 685.9 mm | -0.5 mm -0.10 % |
225/60 R16 | 160 zł | 676.4 mm | -10.0 mm -1.50 % |
235/60 R16 | 183 zł | 688.4 mm | 2.0 mm 0.30 % |
Oryginał | - | 686.4 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/60 R17 | - | 677.8 mm | -8.6 mm -1.30 % |
215/60 R17 | 183 zł | 689.8 mm | 3.4 mm 0.50 % |
225/55 R17 | 180 zł | 679.3 mm | -7.1 mm -1.00 % |
235/55 R17 | 238 zł | 690.3 mm | 3.9 mm 0.60 % |
245/50 R17 | - | 676.8 mm | -9.6 mm -1.40 % |
Oryginał | - | 686.4 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
195/60 R18 | - | 691.2 mm | 4.8 mm 0.70 % |
205/55 R18 | - | 682.7 mm | -3.7 mm -0.50 % |
215/55 R18 | 223 zł | 693.7 mm | 7.3 mm 1.10 % |
225/50 R18 | 333 zł | 682.2 mm | -4.2 mm -0.60 % |
235/50 R18 | 245 zł | 692.2 mm | 5.8 mm 0.80 % |
245/45 R18 | 202 zł | 677.7 mm | -8.7 mm -1.30 % |
255/45 R18 | 269 zł | 686.7 mm | 0.3 mm 0.00 % |
265/45 R18 | - | 695.7 mm | 9.3 mm 1.40 % |
275/40 R18 | - | 677.2 mm | -9.2 mm -1.30 % |
285/40 R18 | - | 685.2 mm | -1.2 mm -0.20 % |
Oryginał | - | 686.4 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/60 R19 | - | 692.6 mm | 6.2 mm 0.90 % |
205/50 R19 | - | 687.6 mm | 1.2 mm 0.20 % |
225/45 R19 | 357 zł | 685.1 mm | -1.3 mm -0.20 % |
235/45 R19 | 376 zł | 694.1 mm | 7.7 mm 1.10 % |
245/40 R19 | 201 zł | 678.6 mm | -7.8 mm -1.10 % |
255/40 R19 | 265 zł | 686.6 mm | 0.2 mm 0.00 % |
265/40 R19 | - | 694.6 mm | 8.2 mm 1.20 % |
275/35 R19 | - | 675.1 mm | -11.3 mm -1.60 % |
285/35 R19 | - | 682.1 mm | -4.3 mm -0.60 % |
295/35 R19 | - | 689.1 mm | 2.7 mm 0.40 % |
305/35 R19 | - | 696.1 mm | 9.7 mm 1.40 % |
325/30 R19 | - | 677.6 mm | -8.8 mm -1.30 % |
345/30 R19 | - | 689.6 mm | 3.2 mm 0.50 % |
355/30 R19 | - | 695.6 mm | 9.2 mm 1.30 % |
Oryginał | - | 686.4 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
155/60 R20 | - | 694.0 mm | 7.6 mm 1.10 % |
225/40 R20 | - | 688.0 mm | 1.6 mm 0.20 % |
235/35 R20 | - | 672.5 mm | -13.9 mm -2.00 % |
235/40 R20 | - | 696.0 mm | 9.6 mm 1.40 % |
245/35 R20 | - | 679.5 mm | -6.9 mm -1.00 % |
255/35 R20 | - | 686.5 mm | 0.1 mm 0.00 % |
265/35 R20 | - | 693.5 mm | 7.1 mm 1.00 % |
275/30 R20 | - | 673.0 mm | -13.4 mm -2.00 % |
285/30 R20 | - | 679.0 mm | -7.4 mm -1.10 % |
295/30 R20 | - | 685.0 mm | -1.4 mm -0.20 % |
305/30 R20 | - | 691.0 mm | 4.6 mm 0.70 % |
315/30 R20 | - | 697.0 mm | 10.6 mm 1.50 % |
335/25 R20 | - | 675.5 mm | -10.9 mm -1.60 % |
345/25 R20 | - | 680.5 mm | -5.9 mm -0.90 % |
Oryginał | - | 686.4 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 255/30 R21 na felgę 20". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 235/35 R20 ( -13.9 mm)
letnie 235/35 R20
zimowe 235/35 R20
Opony 235/40 R20 ( +9.6 mm)
Opony 245/35 R20 ( -6.9 mm)Zalecany!
letnie 245/35 R20
zimowe 245/35 R20
Opony 255/35 R20 ( +0.1 mm)Zalecany!
letnie 255/35 R20
zimowe 255/35 R20
Opony 265/35 R20 ( +7.1 mm)
letnie 265/35 R20
zimowe 265/35 R20
Opony 275/30 R20 ( -13.4 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
275/25 R22 | - | 696.3 mm | 9.9 mm 1.40 % |
Oryginał | - | 686.4 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 255/30 R21 na felgę 22". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 275/25 R22 ( +9.9 mm)Zalecany!
Dobierając opony do samochodu, koniecznie należy uwzględnić indeks nośności, który dotyczy maksymalnego obciążania pojedynczej opony podczas jazdy z najwyższą dozwoloną prędkością. Zapisuje się go za pomocą umownych liczb, które w specjalnej tabeli mają przypisaną wartość w kilogramach. W związku z tym, że indeks nośności podawany jest dla pojedynczej opony, dlatego też, aby uzyskać całkowite dopuszczalne obciążenie samochodu, musimy pomnożyć tę wartość przez cztery. Indeks ściśle powiązany jest z indeksem prędkości, który ustala się właśnie dla maksymalnego obciążania.Indeks nośności
Indeks prędkości i nośności są szczególnie istotne dla bezpieczeństwa jazdy. W tabelach indeksowych znajdziemy rozróżnienia od A1 do Y, gdzie każda kolejna litera oznacza wzrost prędkości maksymalnej o 5-10 km. Indeks nośności wskazuje na maksymalne obciążenie, którego nie należy przekraczać. W przypadku ogumienia letniego nie można zastosować opon posiadających indeks prędkości niższy niż ustalony przez producenta. Dla opon zimowych pozwala się odejść od tej zasady, jednak nie wolno stawiać na indeks niższy niż Q. Pamiętajmy również, że w takiej sytuacji opony będą zużywać się szybciej.Indeks prędkości
Opony niskoprofilowe nie tylko wpływają pozytywnie na wygląd samochodu, ale równocześnie zmieniają warunki jezdne pojazdu. Przede wszystkim zwiększają przyczepność, dzięki czemu kierowca ma lepszą kontrolę nad samochodem. Ponadto mniej odczuwalne są przechyły boczne. Poza tym takie ogumienie ze względu na sztywność sprawia, że auto jest bardziej czułe na zmiany i lepiej radzi sobie z zakrętami. Niestety mała elastyczność ogumienia ma też swoje minusy. Brak dobrej amortyzacji sprawia, że trasa po nierównej powierzchni będzie mało komfortowa.Zamienniki niskoprofilowe
Za opony wysokoprofilowe uznaje się takie, gdzie profil wynosi przynajmniej 55 procent szerokości. Wysokoprofilowe ogumienie najczęściej stosowane jest w okresie zimowym, gdy trudne warunki oraz śliska powierzchnia nie sprzyjają ich szerszym odpowiednikom. Przekonaj się o ich wadach oraz zaletach. Zalety opon wysokoprofilowych: znacznie ułatwienie wydostania się ze śniegu, stabilniejsze prowadzenie auta po śliskiej powierzchni, znaczące zwiększenie komfortu jazdy ze względu na amortyzację nierówności, niski poziom hałasu emitowany przez opony. Do wad należy zaliczyć: słabsze własności jezdne, mniejsza stabilność na zakrętach.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?