Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 255/40 R18? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 255/40R18? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Alternatywne rozmiary opon stosuje się w celu zmiany pewnych parametrów jazdy. Przede wszystkim dotyczy to długości drogi hamowania czy przyczepności na trasie. Zastosowanie szerszych opon przyczyna się do stabilniejszego zachowania pojazdu, dzięki czemu lepiej można kontrolować auto podczas jazdy. Poza tym pojazd skróci drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. W przypadku węższych zamienników zaletą jest zwiększenie komfortu podczas jazdy. Świetnie amortyzują bowiem wszelkie nierówności na drodze, a w dodatku są cichsze niż szerokie opony. Rozmiar zamienników uzależniony jest od średnic zewnętrznych opony wzorcowej. Otóż różnica pomiędzy oryginałem a zamiennikiem musi się mieścić w przedziale od -2% do +1,5%. Wtedy prawo polskie zezwala na użytkowanie alternatywnej opony. Często wybiera się węższe zamienniki w okresie zimowym, a szersze w letnim, gdyż te pierwsze lepiej sprawdzają się przy zmiennej pogodzie. Szersze natomiast zwiększają bezpieczeństwo jazdy na suchej nawierzchni. Jednak wtedy trzeba pamiętać, że cena będzie zdecydowanie wyższa.Co to jest zamiennik opony?
Nie tylko marka i typ opon, które chce się kupić jest ważny. Należy uwzględnić również ich rozmiar. Wszystko dlatego że do różnych samochodów stosuje się odmienne rozmiary opon, a wybór odpowiedniego typu okaże się kluczowy dla bezpieczeństwa. Z tego powodu istotne jest umiejętne czytanie symboli, znajdujących się na bocznej ścianie opony. Dają nam one wszelkie informacje o rozmiarze ogumienia. Jak czytać rozmiar ogumienia? Opona 255/40 R18 będzie mieć 255 mm szerokości. Jeśli mowa o jej profilu to wynosi on 40 (co rozumiemy jako 40% z szerokości), czy ma 102 mm wysokości. Średnica opony ma wartość 18-stu cali, co daje wartość 457.2 mm. Zobacz ofertę na opony 255/40 R18 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 255/40 R18 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 66.12 cm (661.20 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 255/40 R18 wynosi 10.20 cm (102.00 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (255) razy jej profil (40) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 255/40 R18?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 255/40 R18?
(18 * 25,4) + (2 * 255 * 0,40)
czyli wspomniane 661.20 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 255/40 R18?
(255 * 40) / 1000
czyli wspomniane 10.20 cm. Druga (szybsza) metoda: 255 * 0,40
= 102.00 mm (wysokość profilu opony 255/40R18).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/45 R18 | 286 zł | 650.7 mm | -10.5 mm -1.60 % |
225/45 R18 | 164 zł | 659.7 mm | -1.5 mm -0.20 % |
235/45 R18 | 191 zł | 668.7 mm | +7.5 mm 1.10 % |
245/40 R18 | 176 zł | 653.2 mm | -8.0 mm -1.20 % |
265/40 R18 | - | 669.2 mm | +8.0 mm 1.20 % |
275/35 R18 | - | 649.7 mm | -11.5 mm -1.70 % |
285/35 R18 | - | 656.7 mm | -4.5 mm -0.70 % |
295/35 R18 | - | 663.7 mm | +2.5 mm 0.40 % |
335/30 R18 | - | 658.2 mm | -3.0 mm -0.50 % |
Oryginał | - | 661.2 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 255/40 R18 na felgę 18". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 235/45 R18 ( +7.5 mm)
letnie 235/45 R18
zimowe 235/45 R18
całoroczne 235/45 R18
Opony 245/40 R18 ( -8.0 mm)Zalecany!
letnie 245/40 R18
zimowe 245/40 R18
całoroczne 245/40 R18
Opony 265/40 R18 ( +8.0 mm)
letnie 265/40 R18
zimowe 265/40 R18
Opony 275/35 R18 ( -11.5 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
185/80 R14 | 157 zł | 651.6 mm | -9.6 mm -1.50 % |
195/75 R14 | - | 648.1 mm | -13.1 mm -2.00 % |
195/80 R14 | 229 zł | 667.6 mm | 6.4 mm 1.00 % |
205/75 R14 | - | 663.1 mm | 1.9 mm 0.30 % |
215/70 R14 | - | 656.6 mm | -4.6 mm -0.70 % |
225/70 R14 | - | 670.6 mm | 9.4 mm 1.40 % |
245/60 R14 | - | 649.6 mm | -11.6 mm -1.80 % |
Oryginał | - | 661.2 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/80 R15 | - | 661.0 mm | -0.2 mm 0.00 % |
195/70 R15 | 174 zł | 654.0 mm | -7.2 mm -1.10 % |
205/70 R15 | 147 zł | 668.0 mm | 6.8 mm 1.00 % |
215/65 R15 | 147 zł | 660.5 mm | -0.7 mm -0.10 % |
225/60 R15 | - | 651.0 mm | -10.2 mm -1.50 % |
235/60 R15 | - | 663.0 mm | 1.8 mm 0.30 % |
Oryginał | - | 661.2 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/75 R16 | 185 zł | 668.9 mm | 7.7 mm 1.20 % |
195/65 R16 | 169 zł | 659.9 mm | -1.3 mm -0.20 % |
205/60 R16 | 143 zł | 652.4 mm | -8.8 mm -1.30 % |
215/60 R16 | 152 zł | 664.4 mm | 3.2 mm 0.50 % |
225/55 R16 | 153 zł | 653.9 mm | -7.3 mm -1.10 % |
Oryginał | - | 661.2 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/55 R17 | 183 zł | 657.3 mm | -3.9 mm -0.60 % |
215/55 R17 | 163 zł | 668.3 mm | 7.1 mm 1.10 % |
225/50 R17 | 179 zł | 656.8 mm | -4.4 mm -0.70 % |
235/50 R17 | 344 zł | 666.8 mm | 5.6 mm 0.80 % |
245/45 R17 | 185 zł | 652.3 mm | -8.9 mm -1.30 % |
255/45 R17 | - | 661.3 mm | 0.1 mm 0.00 % |
275/40 R17 | - | 651.8 mm | -9.4 mm -1.40 % |
285/40 R17 | - | 659.8 mm | -1.4 mm -0.20 % |
335/35 R17 | - | 666.3 mm | 5.1 mm 0.80 % |
Oryginał | - | 661.2 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opony 255/40 R18 na felgę 17". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 235/50 R17 ( +5.6 mm)
letnie 235/50 R17
zimowe 235/50 R17
całoroczne 235/50 R17
Opony 245/45 R17 ( -8.9 mm)
letnie 245/45 R17
zimowe 245/45 R17
całoroczne 245/45 R17
Opony 255/45 R17 ( +0.1 mm)Zalecany!
letnie 255/45 R17
zimowe 255/45 R17
Opony 275/40 R17 ( -9.4 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/40 R19 | - | 662.6 mm | 1.4 mm 0.20 % |
235/40 R19 | 242 zł | 670.6 mm | 9.4 mm 1.40 % |
245/35 R19 | - | 654.1 mm | -7.1 mm -1.10 % |
255/35 R19 | 269 zł | 661.1 mm | -0.1 mm 0.00 % |
265/35 R19 | - | 668.1 mm | 6.9 mm 1.00 % |
285/30 R19 | - | 653.6 mm | -7.6 mm -1.10 % |
295/30 R19 | - | 659.6 mm | -1.6 mm -0.20 % |
305/30 R19 | - | 665.6 mm | 4.4 mm 0.70 % |
Oryginał | - | 661.2 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opony 255/40R18 na felgę 19". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 235/40 R19 ( +9.4 mm)
letnie 235/40 R19
zimowe 235/40 R19
Opony 245/35 R19 ( -7.1 mm)Zalecany!
letnie 245/35 R19
zimowe 245/35 R19
Opony 255/35 R19 ( -0.1 mm)Zalecany!
letnie 255/35 R19
zimowe 255/35 R19
całoroczne 255/35 R19
Opony 265/35 R19 ( +6.9 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/35 R20 | - | 665.5 mm | 4.3 mm 0.70 % |
235/30 R20 | - | 649.0 mm | -12.2 mm -1.80 % |
245/30 R20 | - | 655.0 mm | -6.2 mm -0.90 % |
255/30 R20 | - | 661.0 mm | -0.2 mm 0.00 % |
265/30 R20 | - | 667.0 mm | 5.8 mm 0.90 % |
285/25 R20 | - | 650.5 mm | -10.7 mm -1.60 % |
295/25 R20 | - | 655.5 mm | -5.7 mm -0.90 % |
305/25 R20 | - | 660.5 mm | -0.7 mm -0.10 % |
325/25 R20 | - | 670.5 mm | 9.3 mm 1.40 % |
Oryginał | - | 661.2 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
275/25 R21 | - | 670.9 mm | 9.7 mm 1.50 % |
Oryginał | - | 661.2 mm | - |
Właściwy dobór opon musi uwzględniać nie tylko ich rozmiar, ale również indeks nośności i prędkości. Przepisy zabraniają jazdy na oponach, mających niższe indeksy niż te zalecane przez producenta. Źle dobrane opony są poddawane wyższym obciążeniom, a to sprawia, że szybciej niszczeją. Nie tylko zwiększone jest tempo ich zużycia, ale również pojawia się niebezpieczeństwo pęknięcia podczas jazdy i utraty kontroli nad pojazdem. Opony z wyższym indeksem nośności są natomiast sztywniejsze, wpływając tym samym negatywnie na komfort jazdy.Indeks nośności
Indeks prędkości jest ustalony przez producenta samochodu i uwzględnia indeks nośności, oznaczający maksymalne obciążenie. Zarówno wybór indeksu mniejszego jak i większego, niż zalecany, nie jest dobrym rozwiązaniem. Samochód z za niskim indeksem nie jest stabilny, a ogumienie narażone będzie na szybsze niszczenie i pęknięcie. Zbyt wysoki indeks wpływa wprawdzie pozytywnie na bezpieczeństwo, ale wzrasta zużycie paliwa. Jedyna sytuacja, gdy można wybrać indeks prędkości niższy niż zalecany, to w przypadku zakupu opon zimowych.Indeks prędkości
Za opony niskoprofilowe uznaje się ogumienie, które ma profil poniżej 55. Przed zakupem należy zapoznać się z wadami oraz zaletami tego typu ogumienia. Za zalety uznaje się: krótszy czas hamowania, większa stabilność podczas zakrętów, sztywność pozwalająca na dynamiczną jazdę, lepsza przewidywalność zachowania auta, atrakcyjny wygląd. Wśród wad opon niksoprofilowych należy wymienić: spore prawdopodobieństwo zniszczenia ich, jeśli mają zbyt niskie ciśnienie, większe narażenie podwozia oraz felg aluminiowych na uszkodzenia podczas jazdy, szybsze zużycie ogumienia, szybsze zużycie elementów zawieszenia.Zamienniki niskoprofilowe
Opony wysokoprofilowe to takie, w których profil wynosi przynajmniej 55 procent szerokości. Tego typu ogumienie było stosowane często w starszych samochodach. Jednak wciąż ma wielu wielbicieli, ponieważ gwarantuje ono wysoki komfort podczas jazdy poprzez świetną amortyzację nierównej powierzchni. Ogromną zaletą opon wysokoprofilowych jest ich niska cena oraz ekonomiczność użytkowania, gdyż zapewniają one mniejsze spalanie paliwa. Jednak dla fanów szybkiej jazdy za dużą wadę uznaje się fakt, że opony tego typu nie nadają się do bardziej dynamicznej jazdy, ponieważ nie zachowują odpowiedniej przyczepności.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?