Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 255/50 R20? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 255/50R20? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Zamienniki opon to nic innego jak alternatywne rozmiary ogumienia, które kierowca może bezpiecznie stosować w swoim pojeździe. Ich rozmiar może być do 2% węższy w stosunku do oryginału i co najwyżej 1,5% szerszy, gdyż większe zmiany okażą się niebezpieczne. Podczas wyboru należy pamiętać między innymi o miejscu w nadkolu, rozmiarze tarcz hamulcowych oraz doborze opony tak, aby nie wystawała poza obrys auta. Szersze zamienniki zwiększają przyczepność i skracają drogę hamowania, jednak ich cena jest znacznie wyższa. Węższe natomiast nie są podatne na aquaplaning oraz lepiej amortyzują nierówności, ale nie zapewniają kierowcy tak dobrej kontroli nad pojazdem. Zamienniki opon mogą także spowodować zafałszowanie wskazań prędkościomierza. Przykładowo zastosowanie zamiennika szerszego będzie wpływać na nieprawidłowe (minusowe) wskazanie prędkościomierza, co oznacza, że na liczniku pojawi się mniejsza prędkość niż rzeczywista. Natomiast w przypadku węższych kół od oryginalnych, licznik będzie wskazywać większą prędkość niż faktyczna.Co to jest zamiennik opony?
Każdy posiadacz samochodu musi poznać rozmiar opon, aby móc dobrać ich właściwy rodzaj. Na szczęście wszelkie niezbędne informacje może odnaleźć na bocznej ścianie opony. Ten szereg symboli daje nam wszelką wiedzę, ułatwiającą późniejszy zakup ogumienia. W ramach wyjaśnienia przedstawiamy jak poprawnie odczytać rozmiar. Spójrzmy na opony o rozmiarze 255/50 R20. Pierwsza pozycja w podanym rozmiarze ogumienia oznacza jej szerokość i podaje się ją w milimetrach, czyli 255. Kolejna z liczba, wskazuje na wysokość profilu (50) tego modelu i jest podawana, jako procent z szerokości, czyli 50% z 255. Litera mówi typie konstrukcji opony. Ostatnia z liczb wskazuje nam na średnice felgi (podaną w calach), na jakiej trzeba zamontować ogumienie. W przypadku opony 255/50 R20 będzie to 20 cali. Zobacz ofertę na opony 255/50 R20 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 255/50 R20 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 76.30 cm (763.00 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 255/50 R20 wynosi 12.75 cm (127.50 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (255) razy jej profil (50) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 255/50 R20?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 255/50 R20?
(20 * 25,4) + (2 * 255 * 0,50)
czyli wspomniane 763.00 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 255/50 R20?
(255 * 50) / 1000
czyli wspomniane 12.75 cm. Druga (szybsza) metoda: 255 * 0,50
= 127.50 mm (wysokość profilu opony 255/50R20).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/55 R20 | - | 766.5 mm | +3.5 mm 0.50 % |
245/50 R20 | 414 zł | 753.0 mm | -10.0 mm -1.30 % |
265/50 R20 | 587 zł | 773.0 mm | +10.0 mm 1.30 % |
275/45 R20 | 456 zł | 755.5 mm | -7.5 mm -1.00 % |
285/45 R20 | 643 zł | 764.5 mm | +1.5 mm 0.20 % |
295/45 R20 | 593 zł | 773.5 mm | +10.5 mm 1.40 % |
305/40 R20 | 820 zł | 752.0 mm | -11.0 mm -1.40 % |
Oryginał | 469 zł | 763.0 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 255/50 R20 na felgę 20". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 235/55 R20 ( +3.5 mm)
letnie 235/55 R20
zimowe 235/55 R20
Opony 245/50 R20 ( -10.0 mm)
letnie 245/50 R20
całoroczne 245/50 R20
Opony 265/50 R20 ( +10.0 mm)Zalecany!
letnie 265/50 R20
zimowe 265/50 R20
całoroczne 265/50 R20
Opony 275/45 R20 ( -7.5 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
245/75 R15 | - | 748.5 mm | -14.5 mm -1.90 % |
265/70 R15 | 317 zł | 752.0 mm | -11.0 mm -1.40 % |
Oryginał | 469 zł | 763.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/80 R16 | 301 zł | 750.4 mm | -12.6 mm -1.70 % |
215/85 R16 | - | 771.9 mm | 8.9 mm 1.20 % |
235/75 R16 | - | 758.9 mm | -4.1 mm -0.50 % |
245/70 R16 | 242 zł | 749.4 mm | -13.6 mm -1.80 % |
245/75 R16 | 317 zł | 773.9 mm | 10.9 mm 1.40 % |
255/70 R16 | 344 zł | 763.4 mm | 0.4 mm 0.10 % |
Oryginał | 469 zł | 763.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/70 R17 | 374 zł | 760.8 mm | -2.2 mm -0.30 % |
245/65 R17 | 265 zł | 750.3 mm | -12.7 mm -1.70 % |
245/70 R17 | 296 zł | 774.8 mm | 11.8 mm 1.50 % |
255/65 R17 | 298 zł | 763.3 mm | 0.3 mm 0.00 % |
265/60 R17 | - | 749.8 mm | -13.2 mm -1.70 % |
275/60 R17 | - | 761.8 mm | -1.2 mm -0.20 % |
Oryginał | 469 zł | 763.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/65 R18 | - | 749.7 mm | -13.3 mm -1.70 % |
235/65 R18 | 344 zł | 762.7 mm | -0.3 mm 0.00 % |
245/60 R18 | 333 zł | 751.2 mm | -11.8 mm -1.50 % |
255/60 R18 | 291 zł | 763.2 mm | 0.2 mm 0.00 % |
285/55 R18 | - | 770.7 mm | 7.7 mm 1.00 % |
Oryginał | 469 zł | 763.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/60 R19 | - | 764.6 mm | 1.6 mm 0.20 % |
245/55 R19 | - | 752.1 mm | -10.9 mm -1.40 % |
255/55 R19 | 329 zł | 763.1 mm | 0.1 mm 0.00 % |
265/50 R19 | 377 zł | 747.6 mm | -15.4 mm -2.00 % |
265/55 R19 | - | 774.1 mm | 11.1 mm 1.50 % |
275/50 R19 | 558 zł | 757.6 mm | -5.4 mm -0.70 % |
295/45 R19 | 526 zł | 748.1 mm | -14.9 mm -2.00 % |
Oryginał | 469 zł | 763.0 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opon 255/50 R20 na felgę 19". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 245/55 R19 ( -10.9 mm)
letnie 245/55 R19
zimowe 245/55 R19
Opony 255/55 R19 ( +0.1 mm)Zalecany!
letnie 255/55 R19
zimowe 255/55 R19
całoroczne 255/55 R19
Opony 265/50 R19 ( -15.4 mm)Zalecany!
letnie 265/50 R19
zimowe 265/50 R19
całoroczne 265/50 R19
Opony 265/55 R19 ( +11.1 mm)
letnie 265/55 R19
zimowe 265/55 R19
Opony 275/50 R19 ( -5.4 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
245/45 R21 | 710 zł | 753.9 mm | -9.1 mm -1.20 % |
265/45 R21 | 397 zł | 771.9 mm | 8.9 mm 1.20 % |
275/40 R21 | 576 zł | 753.4 mm | -9.6 mm -1.30 % |
285/40 R21 | - | 761.4 mm | -1.6 mm -0.20 % |
295/40 R21 | 688 zł | 769.4 mm | 6.4 mm 0.80 % |
315/35 R21 | - | 753.9 mm | -9.1 mm -1.20 % |
Oryginał | 469 zł | 763.0 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 255/50 R20 na felgę 21". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 265/45 R21 ( +8.9 mm)Zalecany!
letnie 265/45 R21
zimowe 265/45 R21
całoroczne 265/45 R21
Opony 275/40 R21 ( -9.6 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
255/40 R22 | - | 762.8 mm | -0.2 mm 0.00 % |
265/40 R22 | 702 zł | 770.8 mm | 7.8 mm 1.00 % |
275/35 R22 | 924 zł | 751.3 mm | -11.7 mm -1.50 % |
285/35 R22 | - | 758.3 mm | -4.7 mm -0.60 % |
295/35 R22 | 806 zł | 765.3 mm | 2.3 mm 0.30 % |
305/35 R22 | - | 772.3 mm | 9.3 mm 1.20 % |
315/30 R22 | 966 zł | 747.8 mm | -15.2 mm -2.00 % |
Oryginał | 469 zł | 763.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
305/30 R23 | - | 767.2 mm | 4.2 mm 0.60 % |
Oryginał | 469 zł | 763.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
255/30 R24 | - | 762.6 mm | -0.4 mm -0.10 % |
285/25 R24 | - | 752.1 mm | -10.9 mm -1.40 % |
Oryginał | 469 zł | 763.0 mm | - |
Dobierając opony do samochodu, koniecznie należy uwzględnić indeks nośności, który dotyczy maksymalnego obciążania pojedynczej opony podczas jazdy z najwyższą dozwoloną prędkością. Zapisuje się go za pomocą umownych liczb, które w specjalnej tabeli mają przypisaną wartość w kilogramach. W związku z tym, że indeks nośności podawany jest dla pojedynczej opony, dlatego też, aby uzyskać całkowite dopuszczalne obciążenie samochodu, musimy pomnożyć tę wartość przez cztery. Indeks ściśle powiązany jest z indeksem prędkości, który ustala się właśnie dla maksymalnego obciążania.Indeks nośności
Indeks prędkości jest ustalony przez producenta samochodu i uwzględnia indeks nośności, oznaczający maksymalne obciążenie. Zarówno wybór indeksu mniejszego jak i większego, niż zalecany, nie jest dobrym rozwiązaniem. Samochód z za niskim indeksem nie jest stabilny, a ogumienie narażone będzie na szybsze niszczenie i pęknięcie. Zbyt wysoki indeks wpływa wprawdzie pozytywnie na bezpieczeństwo, ale wzrasta zużycie paliwa. Jedyna sytuacja, gdy można wybrać indeks prędkości niższy niż zalecany, to w przypadku zakupu opon zimowych.Indeks prędkości
Za opony niskoprofilowe uznaje się ogumienie, które ma profil poniżej 55. Przed zakupem należy zapoznać się z wadami oraz zaletami tego typu ogumienia. Za zalety uznaje się: krótszy czas hamowania, większa stabilność podczas zakrętów, sztywność pozwalająca na dynamiczną jazdę, lepsza przewidywalność zachowania auta, atrakcyjny wygląd. Wśród wad opon niksoprofilowych należy wymienić: spore prawdopodobieństwo zniszczenia ich, jeśli mają zbyt niskie ciśnienie, większe narażenie podwozia oraz felg aluminiowych na uszkodzenia podczas jazdy, szybsze zużycie ogumienia, szybsze zużycie elementów zawieszenia.Zamienniki niskoprofilowe
Opony z wysokim profilem zyskały rzeszę wielbicieli nie tylko ze względów praktycznych, ale również i ekologicznych. Po pierwsze posiadają mniejszą powierzchnię tarcia, a to wpływa na obniżenie zużycia paliwa. Po drugie wysokoprofilowe ogumienie zwiększa komfort podróży, gdyż jest bardziej elastyczne, gwarantując tym samym właściwą amortyzację. Pojawia się jedno ale, takie ogumienie nie nadaje się dla osób lubiących dynamiczną jazdę. Brak odpowiedniej sztywności uniemożliwia precyzyjną jazdę. Ponadto opony z wysokim profilem mają też słabsza przyczepność niż te z niższym.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?