Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 255/65 R16? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 255/65R16? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Zamienniki opon to nic innego jak alternatywne rozmiary ogumienia, które kierowca może bezpiecznie stosować w swoim pojeździe. Ich rozmiar może być do 2% węższy w stosunku do oryginału i co najwyżej 1,5% szerszy, gdyż większe zmiany okażą się niebezpieczne. Podczas wyboru należy pamiętać między innymi o miejscu w nadkolu, rozmiarze tarcz hamulcowych oraz doborze opony tak, aby nie wystawała poza obrys auta. Szersze zamienniki zwiększają przyczepność i skracają drogę hamowania, jednak ich cena jest znacznie wyższa. Węższe natomiast nie są podatne na aquaplaning oraz lepiej amortyzują nierówności, ale nie zapewniają kierowcy tak dobrej kontroli nad pojazdem. Zamienniki opon mogą także spowodować zafałszowanie wskazań prędkościomierza. Przykładowo zastosowanie zamiennika szerszego będzie wpływać na nieprawidłowe (minusowe) wskazanie prędkościomierza, co oznacza, że na liczniku pojawi się mniejsza prędkość niż rzeczywista. Natomiast w przypadku węższych kół od oryginalnych, licznik będzie wskazywać większą prędkość niż faktyczna.Co to jest zamiennik opony?
Nie tylko marka i typ opon, które chce się kupić jest ważny. Należy uwzględnić również ich rozmiar. Wszystko dlatego że do różnych samochodów stosuje się odmienne rozmiary opon, a wybór odpowiedniego typu okaże się kluczowy dla bezpieczeństwa. Z tego powodu istotne jest umiejętne czytanie symboli, znajdujących się na bocznej ścianie opony. Dają nam one wszelkie informacje o rozmiarze ogumienia. Jak czytać rozmiar ogumienia? Opona 255/65 R16 będzie mieć 255 mm szerokości. Jeśli mowa o jej profilu to wynosi on 65 (co rozumiemy jako 65% z szerokości), czy ma 165.75 mm wysokości. Średnica opony ma wartość 16-stu cali, co daje wartość 406.4 mm. Zobacz ofertę na opony 255/65 R16 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 255/65 R16 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 73.79 cm (737.90 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 255/65 R16 wynosi 16.58 cm (165.75 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (255) razy jej profil (65) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 255/65 R16?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 255/65 R16?
(16 * 25,4) + (2 * 255 * 0,65)
czyli wspomniane 737.90 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 255/65 R16?
(255 * 65) / 1000
czyli wspomniane 16.58 cm. Druga (szybsza) metoda: 255 * 0,65
= 165.75 mm (wysokość profilu opony 255/65R16).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/80 R16 | 210 zł | 734.4 mm | -3.5 mm -0.50 % |
215/75 R16 | 208 zł | 728.9 mm | -9.0 mm -1.20 % |
225/75 R16 | 223 zł | 743.9 mm | +6.0 mm 0.80 % |
235/70 R16 | 219 zł | 735.4 mm | -2.5 mm -0.30 % |
Oryginał | 224 zł | 737.9 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 255/65 R16 na felgę 16". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 235/70 R16 ( -2.5 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/80 R15 | 288 zł | 725.0 mm | -12.9 mm -1.70 % |
225/80 R15 | - | 741.0 mm | 3.1 mm 0.40 % |
235/75 R15 | 212 zł | 733.5 mm | -4.4 mm -0.60 % |
245/75 R15 | - | 748.5 mm | 10.6 mm 1.40 % |
255/70 R15 | 288 zł | 738.0 mm | 0.1 mm 0.00 % |
Oryginał | 224 zł | 737.9 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opon 255/65R16 na felgę 15". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 235/75 R15 ( -4.4 mm)Zalecany!
letnie 235/75 R15
zimowe 235/75 R15
całoroczne 235/75 R15
Opony 245/75 R15 ( +10.6 mm)
Opony 255/70 R15 ( +0.1 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/70 R17 | - | 732.8 mm | -5.1 mm -0.70 % |
225/65 R17 | 191 zł | 724.3 mm | -13.6 mm -1.80 % |
225/70 R17 | 429 zł | 746.8 mm | 8.9 mm 1.20 % |
235/65 R17 | 217 zł | 737.3 mm | -0.6 mm -0.10 % |
255/60 R17 | 324 zł | 737.8 mm | -0.1 mm 0.00 % |
275/55 R17 | 369 zł | 734.3 mm | -3.6 mm -0.50 % |
Oryginał | 224 zł | 737.9 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 255/65 R16 na felgę 17". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 235/65 R17 ( -0.6 mm)Zalecany!
letnie 235/65 R17
zimowe 235/65 R17
całoroczne 235/65 R17
Opony 255/60 R17 ( -0.1 mm)Zalecany!
letnie 255/60 R17
zimowe 255/60 R17
całoroczne 255/60 R17
Opony 275/55 R17 ( -3.6 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/60 R18 | 255 zł | 727.2 mm | -10.7 mm -1.50 % |
235/60 R18 | 227 zł | 739.2 mm | 1.3 mm 0.20 % |
255/55 R18 | 199 zł | 737.7 mm | -0.2 mm 0.00 % |
285/50 R18 | - | 742.2 mm | 4.3 mm 0.60 % |
Oryginał | 224 zł | 737.9 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/55 R19 | 333 zł | 730.1 mm | -7.8 mm -1.10 % |
235/55 R19 | 325 zł | 741.1 mm | 3.2 mm 0.40 % |
245/50 R19 | - | 727.6 mm | -10.3 mm -1.40 % |
255/50 R19 | 290 zł | 737.6 mm | -0.3 mm 0.00 % |
265/50 R19 | 377 zł | 747.6 mm | 9.7 mm 1.30 % |
275/45 R19 | - | 730.1 mm | -7.8 mm -1.10 % |
285/45 R19 | 448 zł | 739.1 mm | 1.2 mm 0.20 % |
295/45 R19 | 526 zł | 748.1 mm | 10.2 mm 1.40 % |
Oryginał | 224 zł | 737.9 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/50 R20 | 737 zł | 743.0 mm | 5.1 mm 0.70 % |
245/45 R20 | 432 zł | 728.5 mm | -9.4 mm -1.30 % |
255/45 R20 | 518 zł | 737.5 mm | -0.4 mm -0.10 % |
265/45 R20 | 501 zł | 746.5 mm | 8.6 mm 1.20 % |
275/40 R20 | - | 728.0 mm | -9.9 mm -1.30 % |
285/40 R20 | 885 zł | 736.0 mm | -1.9 mm -0.30 % |
295/40 R20 | 501 zł | 744.0 mm | 6.1 mm 0.80 % |
315/35 R20 | - | 728.5 mm | -9.4 mm -1.30 % |
325/35 R20 | - | 735.5 mm | -2.4 mm -0.30 % |
Oryginał | 224 zł | 737.9 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/45 R21 | - | 744.9 mm | 7.0 mm 0.90 % |
245/40 R21 | - | 729.4 mm | -8.5 mm -1.20 % |
255/40 R21 | 667 zł | 737.4 mm | -0.5 mm -0.10 % |
265/40 R21 | 584 zł | 745.4 mm | 7.5 mm 1.00 % |
275/35 R21 | - | 725.9 mm | -12.0 mm -1.60 % |
285/35 R21 | - | 732.9 mm | -5.0 mm -0.70 % |
295/35 R21 | 463 zł | 739.9 mm | 2.0 mm 0.30 % |
305/35 R21 | - | 746.9 mm | 9.0 mm 1.20 % |
325/30 R21 | - | 728.4 mm | -9.5 mm -1.30 % |
Oryginał | 224 zł | 737.9 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
255/35 R22 | - | 737.3 mm | -0.6 mm -0.10 % |
265/35 R22 | - | 744.3 mm | 6.4 mm 0.90 % |
285/30 R22 | - | 729.8 mm | -8.1 mm -1.10 % |
295/30 R22 | - | 735.8 mm | -2.1 mm -0.30 % |
305/30 R22 | - | 741.8 mm | 3.9 mm 0.50 % |
315/30 R22 | 966 zł | 747.8 mm | 9.9 mm 1.30 % |
335/25 R22 | - | 726.3 mm | -11.6 mm -1.60 % |
Oryginał | 224 zł | 737.9 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
315/25 R23 | - | 741.7 mm | 3.8 mm 0.50 % |
Oryginał | 224 zł | 737.9 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
275/25 R24 | - | 747.1 mm | 9.2 mm 1.20 % |
Oryginał | 224 zł | 737.9 mm | - |
Indeks nośności oznacza największe obciążenie, które dozwolone jest w przypadku danych opon w momencie poruszania się z maksymalną dopuszczalną prędkością. Wszelkie niezbędne informacje o nim znajdziemy na bocznej ścianie ogumienia. To bardzo ważny parametr dla naszego bezpieczeństwa, jednak zawsze należy go rozpatrywać w połączeniu z indeksem prędkości. Jeśli zdecydujemy się na zbyt niski indeks, będziemy musieli się liczyć z szybszym zużyciem opon, a także niebezpieczeństwem utraty stabilności w trakcie jazdy. Warto więc stosować się do norm producenta.Indeks nośności
Indeks prędkości i nośności są szczególnie istotne dla bezpieczeństwa jazdy. W tabelach indeksowych znajdziemy rozróżnienia od A1 do Y, gdzie każda kolejna litera oznacza wzrost prędkości maksymalnej o 5-10 km. Indeks nośności wskazuje na maksymalne obciążenie, którego nie należy przekraczać. W przypadku ogumienia letniego nie można zastosować opon posiadających indeks prędkości niższy niż ustalony przez producenta. Dla opon zimowych pozwala się odejść od tej zasady, jednak nie wolno stawiać na indeks niższy niż Q. Pamiętajmy również, że w takiej sytuacji opony będą zużywać się szybciej.Indeks prędkości
Za opony niskoprofilowe uznaje się ogumienie, które ma profil poniżej 55. Przed zakupem należy zapoznać się z wadami oraz zaletami tego typu ogumienia. Za zalety uznaje się: krótszy czas hamowania, większa stabilność podczas zakrętów, sztywność pozwalająca na dynamiczną jazdę, lepsza przewidywalność zachowania auta, atrakcyjny wygląd. Wśród wad opon niksoprofilowych należy wymienić: spore prawdopodobieństwo zniszczenia ich, jeśli mają zbyt niskie ciśnienie, większe narażenie podwozia oraz felg aluminiowych na uszkodzenia podczas jazdy, szybsze zużycie ogumienia, szybsze zużycie elementów zawieszenia.Zamienniki niskoprofilowe
Opony wysokoprofilowe to takie, w których profil wynosi przynajmniej 55 procent szerokości. Tego typu ogumienie było stosowane często w starszych samochodach. Jednak wciąż ma wielu wielbicieli, ponieważ gwarantuje ono wysoki komfort podczas jazdy poprzez świetną amortyzację nierównej powierzchni. Ogromną zaletą opon wysokoprofilowych jest ich niska cena oraz ekonomiczność użytkowania, gdyż zapewniają one mniejsze spalanie paliwa. Jednak dla fanów szybkiej jazdy za dużą wadę uznaje się fakt, że opony tego typu nie nadają się do bardziej dynamicznej jazdy, ponieważ nie zachowują odpowiedniej przyczepności.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?