Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 255/70 R17? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 255/70R17? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Zamienniki opon to nic innego jak alternatywne rozmiary ogumienia, które kierowca może bezpiecznie stosować w swoim pojeździe. Ich rozmiar może być do 2% węższy w stosunku do oryginału i co najwyżej 1,5% szerszy, gdyż większe zmiany okażą się niebezpieczne. Podczas wyboru należy pamiętać między innymi o miejscu w nadkolu, rozmiarze tarcz hamulcowych oraz doborze opony tak, aby nie wystawała poza obrys auta. Szersze zamienniki zwiększają przyczepność i skracają drogę hamowania, jednak ich cena jest znacznie wyższa. Węższe natomiast nie są podatne na aquaplaning oraz lepiej amortyzują nierówności, ale nie zapewniają kierowcy tak dobrej kontroli nad pojazdem. Zamienniki opon mogą także spowodować zafałszowanie wskazań prędkościomierza. Przykładowo zastosowanie zamiennika szerszego będzie wpływać na nieprawidłowe (minusowe) wskazanie prędkościomierza, co oznacza, że na liczniku pojawi się mniejsza prędkość niż rzeczywista. Natomiast w przypadku węższych kół od oryginalnych, licznik będzie wskazywać większą prędkość niż faktyczna.Co to jest zamiennik opony?
Każdy posiadacz samochodu musi poznać rozmiar opon, aby móc dobrać ich właściwy rodzaj. Na szczęście wszelkie niezbędne informacje może odnaleźć na bocznej ścianie opony. Ten szereg symboli daje nam wszelką wiedzę, ułatwiającą późniejszy zakup ogumienia. W ramach wyjaśnienia przedstawiamy jak poprawnie odczytać rozmiar. Spójrzmy na opony o rozmiarze 255/70 R17. Pierwsza pozycja w podanym rozmiarze ogumienia oznacza jej szerokość i podaje się ją w milimetrach, czyli 255. Kolejna z liczba, wskazuje na wysokość profilu (70) tego modelu i jest podawana, jako procent z szerokości, czyli 70% z 255. Litera mówi typie konstrukcji opony. Ostatnia z liczb wskazuje nam na średnice felgi (podaną w calach), na jakiej trzeba zamontować ogumienie. W przypadku opony 255/70 R17 będzie to 17 cali. Zobacz ofertę na opony 255/70 R17 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 255/70 R17 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 78.88 cm (788.80 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 255/70 R17 wynosi 17.85 cm (178.50 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (255) razy jej profil (70) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 255/70 R17?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 255/70 R17?
(17 * 25,4) + (2 * 255 * 0,70)
czyli wspomniane 788.80 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 255/70 R17?
(255 * 70) / 1000
czyli wspomniane 17.85 cm. Druga (szybsza) metoda: 255 * 0,70
= 178.50 mm (wysokość profilu opony 255/70R17).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/75 R17 | - | 784.3 mm | -4.5 mm -0.60 % |
245/70 R17 | 296 zł | 774.8 mm | -14.0 mm -1.80 % |
245/75 R17 | - | 799.3 mm | +10.5 mm 1.30 % |
265/65 R17 | 320 zł | 776.3 mm | -12.5 mm -1.60 % |
275/65 R17 | 223 zł | 789.3 mm | +0.5 mm 0.10 % |
Oryginał | 377 zł | 788.8 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 255/70 R17 na felgę 17". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 235/75 R17 ( -4.5 mm)
Opony 245/70 R17 ( -14.0 mm)
letnie 245/70 R17
zimowe 245/70 R17
całoroczne 245/70 R17
Opony 245/75 R17 ( +10.5 mm)Zalecany!
letnie 245/75 R17
całoroczne 245/75 R17
Opony 265/65 R17 ( -12.5 mm)Zalecany!
letnie 265/65 R17
zimowe 265/65 R17
całoroczne 265/65 R17
Opony 275/65 R17 ( +0.5 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
265/75 R15 | - | 778.5 mm | -10.3 mm -1.30 % |
295/70 R15 | - | 794.0 mm | 5.2 mm 0.70 % |
Oryginał | 377 zł | 788.8 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/80 R16 | - | 782.4 mm | -6.4 mm -0.80 % |
245/75 R16 | 317 zł | 773.9 mm | -14.9 mm -1.90 % |
265/70 R16 | 293 zł | 777.4 mm | -11.4 mm -1.40 % |
275/70 R16 | 221 zł | 791.4 mm | 2.6 mm 0.30 % |
285/65 R16 | 922 zł | 776.9 mm | -11.9 mm -1.50 % |
Oryginał | 377 zł | 788.8 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opony 255/70R17 na felgę 16". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 235/80 R16 ( -6.4 mm)
letnie 235/80 R16
zimowe 235/80 R16
Opony 245/75 R16 ( -14.9 mm)Zalecany!
letnie 245/75 R16
zimowe 245/75 R16
całoroczne 245/75 R16
Opony 265/70 R16 ( -11.4 mm)Zalecany!
letnie 265/70 R16
zimowe 265/70 R16
całoroczne 265/70 R16
Opony 275/70 R16 ( +2.6 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/70 R18 | - | 786.2 mm | -2.6 mm -0.30 % |
255/65 R18 | - | 788.7 mm | -0.1 mm 0.00 % |
265/60 R18 | 420 zł | 775.2 mm | -13.6 mm -1.70 % |
275/60 R18 | 324 zł | 787.2 mm | -1.6 mm -0.20 % |
285/60 R18 | 349 zł | 799.2 mm | 10.4 mm 1.30 % |
Oryginał | 377 zł | 788.8 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 255/70R17 na felgę 18". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 235/70 R18 ( -2.6 mm)
zimowe 235/70 R18
całoroczne 235/70 R18
Opony 265/60 R18 ( -13.6 mm)Zalecany!
letnie 265/60 R18
zimowe 265/60 R18
całoroczne 265/60 R18
Opony 275/60 R18 ( -1.6 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/65 R19 | 249 zł | 788.1 mm | -0.7 mm -0.10 % |
255/60 R19 | 462 zł | 788.6 mm | -0.2 mm 0.00 % |
265/55 R19 | - | 774.1 mm | -14.7 mm -1.90 % |
275/55 R19 | 500 zł | 785.1 mm | -3.7 mm -0.50 % |
Oryginał | 377 zł | 788.8 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/60 R20 | - | 790.0 mm | 1.2 mm 0.20 % |
255/55 R20 | 670 zł | 788.5 mm | -0.3 mm 0.00 % |
265/50 R20 | 587 zł | 773.0 mm | -15.8 mm -2.00 % |
275/50 R20 | 360 zł | 783.0 mm | -5.8 mm -0.70 % |
285/50 R20 | 382 zł | 793.0 mm | 4.2 mm 0.50 % |
295/45 R20 | 593 zł | 773.5 mm | -15.3 mm -1.90 % |
Oryginał | 377 zł | 788.8 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
255/50 R21 | - | 788.4 mm | -0.4 mm -0.10 % |
275/45 R21 | 660 zł | 780.9 mm | -7.9 mm -1.00 % |
285/45 R21 | 552 zł | 789.9 mm | 1.1 mm 0.10 % |
315/40 R21 | 976 zł | 785.4 mm | -3.4 mm -0.40 % |
325/40 R21 | - | 793.4 mm | 4.6 mm 0.60 % |
Oryginał | 377 zł | 788.8 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
255/45 R22 | - | 788.3 mm | -0.5 mm -0.10 % |
275/40 R22 | 647 zł | 778.8 mm | -10.0 mm -1.30 % |
285/40 R22 | 875 zł | 786.8 mm | -2.0 mm -0.30 % |
295/40 R22 | - | 794.8 mm | 6.0 mm 0.80 % |
315/35 R22 | - | 779.3 mm | -9.5 mm -1.20 % |
325/35 R22 | - | 786.3 mm | -2.5 mm -0.30 % |
Oryginał | 377 zł | 788.8 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
285/35 R23 | - | 783.7 mm | -5.1 mm -0.60 % |
295/35 R23 | - | 790.7 mm | 1.9 mm 0.20 % |
305/35 R23 | - | 797.7 mm | 8.9 mm 1.10 % |
325/30 R23 | - | 779.2 mm | -9.6 mm -1.20 % |
335/30 R23 | - | 785.2 mm | -3.6 mm -0.50 % |
Oryginał | 377 zł | 788.8 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
295/30 R24 | - | 786.6 mm | -2.2 mm -0.30 % |
355/25 R24 | - | 787.1 mm | -1.7 mm -0.20 % |
Oryginał | 377 zł | 788.8 mm | - |
Indeks nośności to ważny parametr mający znaczenie dla bezpieczeństwa podczas jazdy. Oznacza bowiem najwyższe obciążenie odpowiednie dla danych opon przy maksymalnej prędkości. Wybór indeksu mniejszego, niż jest zalecany, wpływa zatem na szybsze zużywanie się ogumienia i równocześnie zmniejsza przyczepność na drodze, co może być przyczyną utraty kontroli podczas jazdy. Dlatego też w przypadku kolizji często ubezpieczyciele odmawiają wypłaty odszkodowania, gdy w samochodzie znajduje się inne niż zalecane przez producenta opony.Indeks nośności
Indeks prędkości jest ustalony przez producenta samochodu i uwzględnia indeks nośności, oznaczający maksymalne obciążenie. Zarówno wybór indeksu mniejszego jak i większego, niż zalecany, nie jest dobrym rozwiązaniem. Samochód z za niskim indeksem nie jest stabilny, a ogumienie narażone będzie na szybsze niszczenie i pęknięcie. Zbyt wysoki indeks wpływa wprawdzie pozytywnie na bezpieczeństwo, ale wzrasta zużycie paliwa. Jedyna sytuacja, gdy można wybrać indeks prędkości niższy niż zalecany, to w przypadku zakupu opon zimowych.Indeks prędkości
Zastosowanie niskiego profilu opony zmieni nie tylko właściwości jezdne pojazdu, ale także jego estetykę. Za zaletę takiego ogumienia uznaje się sztywność, która wpływa na precyzję podczas jazdy. Opony niskoprofiliowe zapewniają też lepszą przyczepność oraz skracają czas hamowania, a to przyczynia się do większego bezpieczeństwa. Nie można zapominać o tym, że takie rozwiązanie posiada też wady. Opony niskoprofilowe znacznie słabiej amortyzują nierówności na drodze i w dodatku są dość głośne. Ponadto ogumienie tego typu zużywa się znacznie szybciej, co wpływa na koszty ich użytkowania.Zamienniki niskoprofilowe
Wysokoprofilowe ogumienie posiada profil stanowiący co najmniej 55 procent szerokości. Opony tego typu wpływają znacząco na komfort podczas jazdy. Wszystko to dlatego, że świetnie amortyzują i są bardzo ciche. Dzięki zmniejszonemu tarciu będę bardziej ekonomiczne oraz nie ulegają szybkiemu niszczeniu. Dobrze sprawdzają się w sezonie zimowym. Wyższy profil wpływa pozytywnie na przyczepność, co zdecydowanie ułatwia wyjeżdżanie z zasp czy jazdę po błocie pośniegowym. Jednak opony z wysokim profilem nie nadają się do jazdy dynamicznej, gdyż nie zapewniają odpowiedniej sztywności oraz kontroli nad samochodem.Opony o wysokim profilu
Zarówno szersze, jak i węższe opony mają swoje wady oraz zalety. Pierwszy rodzaj ogumienia zapewnia znacznie lepszą przyczepność na suchej powierzchni. Dlatego właśnie szersze opony polecane są na sezon letni, gdyż zapewniają krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Węższe opony natomiast pozytywnie wpływają na komfort podczas jazdy. Ich elastyczność przyczynia się do lepszej amortyzacji, a opony nie emitują hałasu. Ponadto później wpadają w aquaplaning. Są też bardziej ekonomiczne, gdyż mają mniejszy współczynnik tarcia, co oznacza mniejszy wpływ na spalanie paliwa. Warto zatem dobrać opony do własnych potrzeb, uwzględniając pory roku. W okresie zimowym, gdy często jeździmy po mokrej powierzchni, dlatego też sprawdzą się opony węższe, ponieważ to one zmniejszają one ryzyko poślizgu i lepiej odprowadzają wodę. Za to w sezonie letnim poleca się szersze opony, dlatego że lepiej sprawdzają się pod względem bezpieczeństwa, zapewniając lepszą kontrolę nad autem.Odpowiedniki węższe czy szersze?