Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 265/60 R18? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 265/60R18? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Zamienniki opon to nic innego jak alternatywne rozmiary ogumienia, które kierowca może bezpiecznie stosować w swoim pojeździe. Ich rozmiar może być do 2% węższy w stosunku do oryginału i co najwyżej 1,5% szerszy, gdyż większe zmiany okażą się niebezpieczne. Podczas wyboru należy pamiętać między innymi o miejscu w nadkolu, rozmiarze tarcz hamulcowych oraz doborze opony tak, aby nie wystawała poza obrys auta. Szersze zamienniki zwiększają przyczepność i skracają drogę hamowania, jednak ich cena jest znacznie wyższa. Węższe natomiast nie są podatne na aquaplaning oraz lepiej amortyzują nierówności, ale nie zapewniają kierowcy tak dobrej kontroli nad pojazdem. Zamienniki opon mogą także spowodować zafałszowanie wskazań prędkościomierza. Przykładowo zastosowanie zamiennika szerszego będzie wpływać na nieprawidłowe (minusowe) wskazanie prędkościomierza, co oznacza, że na liczniku pojawi się mniejsza prędkość niż rzeczywista. Natomiast w przypadku węższych kół od oryginalnych, licznik będzie wskazywać większą prędkość niż faktyczna.Co to jest zamiennik opony?
Nie tylko marka i typ opon, które chce się kupić jest ważny. Należy uwzględnić również ich rozmiar. Wszystko dlatego że do różnych samochodów stosuje się odmienne rozmiary opon, a wybór odpowiedniego typu okaże się kluczowy dla bezpieczeństwa. Z tego powodu istotne jest umiejętne czytanie symboli, znajdujących się na bocznej ścianie opony. Dają nam one wszelkie informacje o rozmiarze ogumienia. Jak czytać rozmiar ogumienia? Opona 265/60 R18 będzie mieć 265 mm szerokości. Jeśli mowa o jej profilu to wynosi on 60 (co rozumiemy jako 60% z szerokości), czy ma 159 mm wysokości. Średnica opony ma wartość 18-stu cali, co daje wartość 457.2 mm. Zobacz ofertę na opony 265/60 R18 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 265/60 R18 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 77.52 cm (775.20 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 265/60 R18 wynosi 15.90 cm (159.00 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (265) razy jej profil (60) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 265/60 R18?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 265/60 R18?
(18 * 25,4) + (2 * 265 * 0,60)
czyli wspomniane 775.20 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 265/60 R18?
(265 * 60) / 1000
czyli wspomniane 15.90 cm. Druga (szybsza) metoda: 265 * 0,60
= 159.00 mm (wysokość profilu opony 265/60R18).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/65 R18 | 344 zł | 762.7 mm | -12.5 mm -1.60 % |
235/70 R18 | - | 786.2 mm | +11.0 mm 1.40 % |
255/60 R18 | 291 zł | 763.2 mm | -12.0 mm -1.50 % |
275/60 R18 | 324 zł | 787.2 mm | +12.0 mm 1.50 % |
285/55 R18 | - | 770.7 mm | -4.5 mm -0.60 % |
Oryginał | 420 zł | 775.2 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 265/60 R18 na felgę 18". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 255/60 R18 ( -12.0 mm)Zalecany!
letnie 255/60 R18
zimowe 255/60 R18
całoroczne 255/60 R18
Opony 275/60 R18 ( +12.0 mm)Zalecany!
letnie 275/60 R18
zimowe 275/60 R18
całoroczne 275/60 R18
Opony 285/55 R18 ( -4.5 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
265/75 R15 | - | 778.5 mm | 3.3 mm 0.40 % |
Oryginał | 420 zł | 775.2 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/85 R16 | - | 771.9 mm | -3.3 mm -0.40 % |
235/80 R16 | - | 782.4 mm | 7.2 mm 0.90 % |
245/75 R16 | 317 zł | 773.9 mm | -1.3 mm -0.20 % |
255/70 R16 | 344 zł | 763.4 mm | -11.8 mm -1.50 % |
265/70 R16 | 293 zł | 777.4 mm | 2.2 mm 0.30 % |
285/65 R16 | 922 zł | 776.9 mm | 1.7 mm 0.20 % |
Oryginał | 420 zł | 775.2 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/70 R17 | 374 zł | 760.8 mm | -14.4 mm -1.90 % |
235/75 R17 | - | 784.3 mm | 9.1 mm 1.20 % |
245/70 R17 | 296 zł | 774.8 mm | -0.4 mm -0.10 % |
255/65 R17 | 298 zł | 763.3 mm | -11.9 mm -1.50 % |
265/65 R17 | 320 zł | 776.3 mm | 1.1 mm 0.10 % |
275/60 R17 | - | 761.8 mm | -13.4 mm -1.70 % |
Oryginał | 420 zł | 775.2 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki rozmiaru 265/60 R18 na felgę 17". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 245/70 R17 ( -0.4 mm)
letnie 245/70 R17
zimowe 245/70 R17
całoroczne 245/70 R17
Opony 255/65 R17 ( -11.9 mm)Zalecany!
letnie 255/65 R17
zimowe 255/65 R17
całoroczne 255/65 R17
Opony 265/65 R17 ( +1.1 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/60 R19 | - | 764.6 mm | -10.6 mm -1.40 % |
255/55 R19 | 329 zł | 763.1 mm | -12.1 mm -1.60 % |
265/55 R19 | - | 774.1 mm | -1.1 mm -0.10 % |
275/55 R19 | 500 zł | 785.1 mm | 9.9 mm 1.30 % |
Oryginał | 420 zł | 775.2 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki rozmiaru 265/60 R18 na felgę 19". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 255/55 R19 ( -12.1 mm)Zalecany!
letnie 255/55 R19
zimowe 255/55 R19
całoroczne 255/55 R19
Opony 265/55 R19 ( -1.1 mm)
letnie 265/55 R19
zimowe 265/55 R19
Opony 275/55 R19 ( +9.9 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/55 R20 | - | 766.5 mm | -8.7 mm -1.10 % |
255/50 R20 | 469 zł | 763.0 mm | -12.2 mm -1.60 % |
265/50 R20 | 587 zł | 773.0 mm | -2.2 mm -0.30 % |
275/50 R20 | 360 zł | 783.0 mm | 7.8 mm 1.00 % |
285/45 R20 | 643 zł | 764.5 mm | -10.7 mm -1.40 % |
295/45 R20 | 593 zł | 773.5 mm | -1.7 mm -0.20 % |
Oryginał | 420 zł | 775.2 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
265/45 R21 | 397 zł | 771.9 mm | -3.3 mm -0.40 % |
275/45 R21 | 660 zł | 780.9 mm | 5.7 mm 0.70 % |
285/40 R21 | - | 761.4 mm | -13.8 mm -1.80 % |
295/40 R21 | 688 zł | 769.4 mm | -5.8 mm -0.70 % |
315/40 R21 | 976 zł | 785.4 mm | 10.2 mm 1.30 % |
Oryginał | 420 zł | 775.2 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
255/40 R22 | - | 762.8 mm | -12.4 mm -1.60 % |
265/40 R22 | 702 zł | 770.8 mm | -4.4 mm -0.60 % |
275/40 R22 | 647 zł | 778.8 mm | 3.6 mm 0.50 % |
285/40 R22 | 875 zł | 786.8 mm | 11.6 mm 1.50 % |
295/35 R22 | 806 zł | 765.3 mm | -9.9 mm -1.30 % |
305/35 R22 | - | 772.3 mm | -2.9 mm -0.40 % |
315/35 R22 | - | 779.3 mm | 4.1 mm 0.50 % |
325/35 R22 | - | 786.3 mm | 11.1 mm 1.40 % |
Oryginał | 420 zł | 775.2 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
285/35 R23 | - | 783.7 mm | 8.5 mm 1.10 % |
305/30 R23 | - | 767.2 mm | -8.0 mm -1.00 % |
325/30 R23 | - | 779.2 mm | 4.0 mm 0.50 % |
335/30 R23 | - | 785.2 mm | 10.0 mm 1.30 % |
Oryginał | 420 zł | 775.2 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
255/30 R24 | - | 762.6 mm | -12.6 mm -1.60 % |
295/30 R24 | - | 786.6 mm | 11.4 mm 1.50 % |
355/25 R24 | - | 787.1 mm | 11.9 mm 1.50 % |
Oryginał | 420 zł | 775.2 mm | - |
Indeks nośności to ważny parametr mający znaczenie dla bezpieczeństwa podczas jazdy. Oznacza bowiem najwyższe obciążenie odpowiednie dla danych opon przy maksymalnej prędkości. Wybór indeksu mniejszego, niż jest zalecany, wpływa zatem na szybsze zużywanie się ogumienia i równocześnie zmniejsza przyczepność na drodze, co może być przyczyną utraty kontroli podczas jazdy. Dlatego też w przypadku kolizji często ubezpieczyciele odmawiają wypłaty odszkodowania, gdy w samochodzie znajduje się inne niż zalecane przez producenta opony.Indeks nośności
Planowane zmiany opon powinny uwzględniać wytyczne producenta dotyczące indeksu prędkości i indeksu nośności. Konsekwencje złego wyboru wpływają na warunki jezdne. W przypadku zbyt niskiego indeksu nośności istnieje zagrożenie pęknięcia opony i utraty kontroli nad pojazdem. W takiej sytuacji w momencie wypadku, ubezpieczyciele mają prawo odmówić wypłacenia odszkodowania. Prawo zezwala na stosowanie opon z większym indeksem, a rozwiązanie takie wpływa na lepsze panowanie nad autem na zakrętach. Musimy jednak liczyć się ze zmniejszeniem komfortu podczas jazdy.Indeks prędkości
Opony niskoprofilowe nie tylko wpływają pozytywnie na wygląd samochodu, ale równocześnie zmieniają warunki jezdne pojazdu. Przede wszystkim zwiększają przyczepność, dzięki czemu kierowca ma lepszą kontrolę nad samochodem. Ponadto mniej odczuwalne są przechyły boczne. Poza tym takie ogumienie ze względu na sztywność sprawia, że auto jest bardziej czułe na zmiany i lepiej radzi sobie z zakrętami. Niestety mała elastyczność ogumienia ma też swoje minusy. Brak dobrej amortyzacji sprawia, że trasa po nierównej powierzchni będzie mało komfortowa.Zamienniki niskoprofilowe
Opony z wysokim profilem zyskały rzeszę wielbicieli nie tylko ze względów praktycznych, ale również i ekologicznych. Po pierwsze posiadają mniejszą powierzchnię tarcia, a to wpływa na obniżenie zużycia paliwa. Po drugie wysokoprofilowe ogumienie zwiększa komfort podróży, gdyż jest bardziej elastyczne, gwarantując tym samym właściwą amortyzację. Pojawia się jedno ale, takie ogumienie nie nadaje się dla osób lubiących dynamiczną jazdę. Brak odpowiedniej sztywności uniemożliwia precyzyjną jazdę. Ponadto opony z wysokim profilem mają też słabsza przyczepność niż te z niższym.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?