Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 265/60 R20? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 265/60R20? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Zamienniki opon to nic innego jak alternatywne rozmiary ogumienia, które kierowca może bezpiecznie stosować w swoim pojeździe. Ich rozmiar może być do 2% węższy w stosunku do oryginału i co najwyżej 1,5% szerszy, gdyż większe zmiany okażą się niebezpieczne. Podczas wyboru należy pamiętać między innymi o miejscu w nadkolu, rozmiarze tarcz hamulcowych oraz doborze opony tak, aby nie wystawała poza obrys auta. Szersze zamienniki zwiększają przyczepność i skracają drogę hamowania, jednak ich cena jest znacznie wyższa. Węższe natomiast nie są podatne na aquaplaning oraz lepiej amortyzują nierówności, ale nie zapewniają kierowcy tak dobrej kontroli nad pojazdem. Zamienniki opon mogą także spowodować zafałszowanie wskazań prędkościomierza. Przykładowo zastosowanie zamiennika szerszego będzie wpływać na nieprawidłowe (minusowe) wskazanie prędkościomierza, co oznacza, że na liczniku pojawi się mniejsza prędkość niż rzeczywista. Natomiast w przypadku węższych kół od oryginalnych, licznik będzie wskazywać większą prędkość niż faktyczna.Co to jest zamiennik opony?
Nie tylko marka i typ opon, które chce się kupić jest ważny. Należy uwzględnić również ich rozmiar. Wszystko dlatego że do różnych samochodów stosuje się odmienne rozmiary opon, a wybór odpowiedniego typu okaże się kluczowy dla bezpieczeństwa. Z tego powodu istotne jest umiejętne czytanie symboli, znajdujących się na bocznej ścianie opony. Dają nam one wszelkie informacje o rozmiarze ogumienia. Jak czytać rozmiar ogumienia? Opona 265/60 R20 będzie mieć 265 mm szerokości. Jeśli mowa o jej profilu to wynosi on 60 (co rozumiemy jako 60% z szerokości), czy ma 159 mm wysokości. Średnica opony ma wartość 20-stu cali, co daje wartość 508 mm. Zobacz ofertę na opony 265/60 R20 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 265/60 R20 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 82.60 cm (826.00 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 265/60 R20 wynosi 15.90 cm (159.00 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (265) razy jej profil (60) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 265/60 R20?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 265/60 R20?
(20 * 25,4) + (2 * 265 * 0,60)
czyli wspomniane 826.00 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 265/60 R20?
(265 * 60) / 1000
czyli wspomniane 15.90 cm. Druga (szybsza) metoda: 265 * 0,60
= 159.00 mm (wysokość profilu opony 265/60R20).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
255/60 R20 | - | 814.0 mm | -12.0 mm -1.50 % |
275/55 R20 | 542 zł | 810.5 mm | -15.5 mm -1.90 % |
275/60 R20 | 545 zł | 838.0 mm | +12.0 mm 1.50 % |
285/55 R20 | - | 821.5 mm | -4.5 mm -0.50 % |
Oryginał | - | 826.0 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 265/60 R20 na felgę 20". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 275/55 R20 ( -15.5 mm)Zalecany!
letnie 275/55 R20
zimowe 275/55 R20
całoroczne 275/55 R20
Opony 275/60 R20 ( +12.0 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
285/75 R16 | - | 833.9 mm | 7.9 mm 1.00 % |
305/70 R16 | - | 833.4 mm | 7.4 mm 0.90 % |
Oryginał | - | 826.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
255/75 R17 | - | 814.3 mm | -11.7 mm -1.40 % |
275/70 R17 | - | 816.8 mm | -9.2 mm -1.10 % |
285/70 R17 | 611 zł | 830.8 mm | 4.8 mm 0.60 % |
Oryginał | - | 826.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
255/70 R18 | - | 814.2 mm | -11.8 mm -1.40 % |
265/70 R18 | - | 828.2 mm | 2.2 mm 0.30 % |
275/65 R18 | 290 zł | 814.7 mm | -11.3 mm -1.40 % |
285/65 R18 | - | 827.7 mm | 1.7 mm 0.20 % |
305/60 R18 | - | 823.2 mm | -2.8 mm -0.30 % |
Oryginał | - | 826.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
255/65 R19 | - | 814.1 mm | -11.9 mm -1.40 % |
Oryginał | - | 826.0 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opon 265/60R20 na felgę 19". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 255/65 R19 ( -11.9 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
315/45 R21 | - | 816.9 mm | -9.1 mm -1.10 % |
Oryginał | - | 826.0 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opony 265/60 R20 na felgę 21". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
275/50 R22 | - | 833.8 mm | 7.8 mm 0.90 % |
285/45 R22 | 798 zł | 815.3 mm | -10.7 mm -1.30 % |
305/45 R22 | - | 833.3 mm | 7.3 mm 0.90 % |
325/40 R22 | - | 818.8 mm | -7.2 mm -0.90 % |
Oryginał | - | 826.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
285/40 R23 | - | 812.2 mm | -13.8 mm -1.70 % |
325/35 R23 | - | 811.7 mm | -14.3 mm -1.70 % |
Oryginał | - | 826.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
285/35 R24 | - | 809.1 mm | -16.9 mm -2.00 % |
285/40 R24 | - | 837.6 mm | 11.6 mm 1.40 % |
295/35 R24 | - | 816.1 mm | -9.9 mm -1.20 % |
305/35 R24 | - | 823.1 mm | -2.9 mm -0.40 % |
315/35 R24 | - | 830.1 mm | 4.1 mm 0.50 % |
335/30 R24 | - | 810.6 mm | -15.4 mm -1.90 % |
Oryginał | - | 826.0 mm | - |
Indeks nośności oznacza największe obciążenie, które dozwolone jest w przypadku danych opon w momencie poruszania się z maksymalną dopuszczalną prędkością. Wszelkie niezbędne informacje o nim znajdziemy na bocznej ścianie ogumienia. To bardzo ważny parametr dla naszego bezpieczeństwa, jednak zawsze należy go rozpatrywać w połączeniu z indeksem prędkości. Jeśli zdecydujemy się na zbyt niski indeks, będziemy musieli się liczyć z szybszym zużyciem opon, a także niebezpieczeństwem utraty stabilności w trakcie jazdy. Warto więc stosować się do norm producenta.Indeks nośności
Planowane zmiany opon powinny uwzględniać wytyczne producenta dotyczące indeksu prędkości i indeksu nośności. Konsekwencje złego wyboru wpływają na warunki jezdne. W przypadku zbyt niskiego indeksu nośności istnieje zagrożenie pęknięcia opony i utraty kontroli nad pojazdem. W takiej sytuacji w momencie wypadku, ubezpieczyciele mają prawo odmówić wypłacenia odszkodowania. Prawo zezwala na stosowanie opon z większym indeksem, a rozwiązanie takie wpływa na lepsze panowanie nad autem na zakrętach. Musimy jednak liczyć się ze zmniejszeniem komfortu podczas jazdy.Indeks prędkości
Zastosowanie niskiego profilu opony zmieni nie tylko właściwości jezdne pojazdu, ale także jego estetykę. Za zaletę takiego ogumienia uznaje się sztywność, która wpływa na precyzję podczas jazdy. Opony niskoprofiliowe zapewniają też lepszą przyczepność oraz skracają czas hamowania, a to przyczynia się do większego bezpieczeństwa. Nie można zapominać o tym, że takie rozwiązanie posiada też wady. Opony niskoprofilowe znacznie słabiej amortyzują nierówności na drodze i w dodatku są dość głośne. Ponadto ogumienie tego typu zużywa się znacznie szybciej, co wpływa na koszty ich użytkowania.Zamienniki niskoprofilowe
Opony wysokoprofilowe to takie, w których profil wynosi przynajmniej 55 procent szerokości. Tego typu ogumienie było stosowane często w starszych samochodach. Jednak wciąż ma wielu wielbicieli, ponieważ gwarantuje ono wysoki komfort podczas jazdy poprzez świetną amortyzację nierównej powierzchni. Ogromną zaletą opon wysokoprofilowych jest ich niska cena oraz ekonomiczność użytkowania, gdyż zapewniają one mniejsze spalanie paliwa. Jednak dla fanów szybkiej jazdy za dużą wadę uznaje się fakt, że opony tego typu nie nadają się do bardziej dynamicznej jazdy, ponieważ nie zachowują odpowiedniej przyczepności.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?