Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 275/25 R22? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 275/25R22? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Zamienniki opon to nic innego jak alternatywne rozmiary ogumienia, które kierowca może bezpiecznie stosować w swoim pojeździe. Ich rozmiar może być do 2% węższy w stosunku do oryginału i co najwyżej 1,5% szerszy, gdyż większe zmiany okażą się niebezpieczne. Podczas wyboru należy pamiętać między innymi o miejscu w nadkolu, rozmiarze tarcz hamulcowych oraz doborze opony tak, aby nie wystawała poza obrys auta. Szersze zamienniki zwiększają przyczepność i skracają drogę hamowania, jednak ich cena jest znacznie wyższa. Węższe natomiast nie są podatne na aquaplaning oraz lepiej amortyzują nierówności, ale nie zapewniają kierowcy tak dobrej kontroli nad pojazdem. Zamienniki opon mogą także spowodować zafałszowanie wskazań prędkościomierza. Przykładowo zastosowanie zamiennika szerszego będzie wpływać na nieprawidłowe (minusowe) wskazanie prędkościomierza, co oznacza, że na liczniku pojawi się mniejsza prędkość niż rzeczywista. Natomiast w przypadku węższych kół od oryginalnych, licznik będzie wskazywać większą prędkość niż faktyczna.Co to jest zamiennik opony?
Każda opona posiada specjalne oznaczenia, które dają właścicielom pojazdów wszelkie informacje o rozmiarze ogumienia. Warto nauczyć się odczytywać te symbole, aby móc odpowiednio dobrać oponę, która zapewni nam bezpieczeństwo podczas jazdy. W przypadku samochodów osobowych dość częstym rozmiarem są opony. Jeśli mowa o rozmiarze 275/25 R22, jej szerokość wynosi 275, wysokość stanowi 25 procent szerokości, a więc 68.75 mm, natomiast R22 oznacza typ konstrukcji opony wraz z rozmiarem średnicy felgi. Ta ostatnia miara podana jest w calach, co w przeliczeniu na centymetry wynosi 55.88. Zobacz ofertę na opony 275/25 R22 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 275/25 R22 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 69.63 cm (696.30 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 275/25 R22 wynosi 6.88 cm (68.75 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (275) razy jej profil (25) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 275/25 R22?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 275/25 R22?
(22 * 25,4) + (2 * 275 * 0,25)
czyli wspomniane 696.30 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 275/25 R22?
(275 * 25) / 1000
czyli wspomniane 6.88 cm. Druga (szybsza) metoda: 275 * 0,25
= 68.75 mm (wysokość profilu opony 275/25R22).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/30 R22 | - | 699.8 mm | +3.5 mm 0.50 % |
245/30 R22 | - | 705.8 mm | +9.5 mm 1.40 % |
285/25 R22 | - | 701.3 mm | +5.0 mm 0.70 % |
295/25 R22 | - | 706.3 mm | +10.0 mm 1.40 % |
Oryginał | - | 696.3 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 275/25 R22 na felgę 22". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 295/25 R22 ( +10.0 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/80 R14 | - | 683.6 mm | -12.7 mm -1.80 % |
215/80 R14 | - | 699.6 mm | 3.3 mm 0.50 % |
Oryginał | - | 696.3 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
195/80 R15 | 221 zł | 693.0 mm | -3.3 mm -0.50 % |
205/75 R15 | - | 688.5 mm | -7.8 mm -1.10 % |
215/75 R15 | - | 703.5 mm | 7.2 mm 1.00 % |
225/70 R15 | 199 zł | 696.0 mm | -0.3 mm 0.00 % |
255/60 R15 | - | 687.0 mm | -9.3 mm -1.30 % |
Oryginał | - | 696.3 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/80 R16 | - | 686.4 mm | -9.9 mm -1.40 % |
185/75 R16 | 171 zł | 683.9 mm | -12.4 mm -1.80 % |
185/80 R16 | - | 702.4 mm | 6.1 mm 0.90 % |
195/75 R16 | 183 zł | 698.9 mm | 2.6 mm 0.40 % |
205/70 R16 | 217 zł | 693.4 mm | -2.9 mm -0.40 % |
215/65 R16 | 167 zł | 685.9 mm | -10.4 mm -1.50 % |
225/65 R16 | 212 zł | 698.9 mm | 2.6 mm 0.40 % |
235/60 R16 | 183 zł | 688.4 mm | -7.9 mm -1.10 % |
Oryginał | - | 696.3 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/65 R17 | - | 698.3 mm | 2.0 mm 0.30 % |
215/60 R17 | 183 zł | 689.8 mm | -6.5 mm -0.90 % |
225/60 R17 | 184 zł | 701.8 mm | 5.5 mm 0.80 % |
235/55 R17 | 238 zł | 690.3 mm | -6.0 mm -0.90 % |
245/55 R17 | - | 701.3 mm | 5.0 mm 0.70 % |
Oryginał | - | 696.3 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
195/60 R18 | - | 691.2 mm | -5.1 mm -0.70 % |
205/55 R18 | - | 682.7 mm | -13.6 mm -2.00 % |
215/55 R18 | 223 zł | 693.7 mm | -2.6 mm -0.40 % |
225/50 R18 | 333 zł | 682.2 mm | -14.1 mm -2.00 % |
225/55 R18 | 297 zł | 704.7 mm | 8.4 mm 1.20 % |
235/50 R18 | 245 zł | 692.2 mm | -4.1 mm -0.60 % |
245/50 R18 | 411 zł | 702.2 mm | 5.9 mm 0.80 % |
255/45 R18 | 269 zł | 686.7 mm | -9.6 mm -1.40 % |
265/45 R18 | - | 695.7 mm | -0.6 mm -0.10 % |
275/45 R18 | - | 704.7 mm | 8.4 mm 1.20 % |
285/40 R18 | - | 685.2 mm | -11.1 mm -1.60 % |
345/35 R18 | - | 698.7 mm | 2.4 mm 0.30 % |
Oryginał | - | 696.3 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
155/70 R19 | 436 zł | 699.6 mm | 3.3 mm 0.50 % |
175/60 R19 | - | 692.6 mm | -3.7 mm -0.50 % |
205/50 R19 | - | 687.6 mm | -8.7 mm -1.20 % |
215/50 R19 | - | 697.6 mm | 1.3 mm 0.20 % |
225/45 R19 | 357 zł | 685.1 mm | -11.2 mm -1.60 % |
235/45 R19 | 376 zł | 694.1 mm | -2.2 mm -0.30 % |
245/45 R19 | 328 zł | 703.1 mm | 6.8 mm 1.00 % |
255/40 R19 | 265 zł | 686.6 mm | -9.7 mm -1.40 % |
265/40 R19 | - | 694.6 mm | -1.7 mm -0.20 % |
275/40 R19 | 497 zł | 702.6 mm | 6.3 mm 0.90 % |
285/35 R19 | - | 682.1 mm | -14.2 mm -2.00 % |
295/35 R19 | - | 689.1 mm | -7.2 mm -1.00 % |
305/35 R19 | - | 696.1 mm | -0.2 mm 0.00 % |
345/30 R19 | - | 689.6 mm | -6.7 mm -1.00 % |
355/30 R19 | - | 695.6 mm | -0.7 mm -0.10 % |
Oryginał | - | 696.3 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
155/60 R20 | - | 694.0 mm | -2.3 mm -0.30 % |
175/55 R20 | - | 700.5 mm | 4.2 mm 0.60 % |
195/50 R20 | - | 703.0 mm | 6.7 mm 1.00 % |
215/45 R20 | - | 701.5 mm | 5.2 mm 0.70 % |
225/40 R20 | - | 688.0 mm | -8.3 mm -1.20 % |
235/40 R20 | - | 696.0 mm | -0.3 mm 0.00 % |
245/40 R20 | - | 704.0 mm | 7.7 mm 1.10 % |
255/35 R20 | - | 686.5 mm | -9.8 mm -1.40 % |
265/35 R20 | - | 693.5 mm | -2.8 mm -0.40 % |
275/35 R20 | - | 700.5 mm | 4.2 mm 0.60 % |
295/30 R20 | - | 685.0 mm | -11.3 mm -1.60 % |
305/30 R20 | - | 691.0 mm | -5.3 mm -0.80 % |
315/30 R20 | - | 697.0 mm | 0.7 mm 0.10 % |
325/30 R20 | - | 703.0 mm | 6.7 mm 1.00 % |
Oryginał | - | 696.3 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
245/35 R21 | - | 704.9 mm | 8.6 mm 1.20 % |
255/30 R21 | - | 686.4 mm | -9.9 mm -1.40 % |
265/30 R21 | - | 692.4 mm | -3.9 mm -0.60 % |
275/30 R21 | - | 698.4 mm | 2.1 mm 0.30 % |
285/30 R21 | - | 704.4 mm | 8.1 mm 1.20 % |
305/25 R21 | - | 685.9 mm | -10.4 mm -1.50 % |
325/25 R21 | - | 695.9 mm | -0.4 mm -0.10 % |
Oryginał | - | 696.3 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opony 275/25 R22 na felgę 21". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 255/30 R21 ( -9.9 mm)
Opony 265/30 R21 ( -3.9 mm)
letnie 265/30 R21
zimowe 265/30 R21
Opony 275/30 R21 ( +2.1 mm)Zalecany!
letnie 275/30 R21
zimowe 275/30 R21
Opony 285/30 R21 ( +8.1 mm)Zalecany!
Dobierając opony do samochodu, koniecznie należy uwzględnić indeks nośności, który dotyczy maksymalnego obciążania pojedynczej opony podczas jazdy z najwyższą dozwoloną prędkością. Zapisuje się go za pomocą umownych liczb, które w specjalnej tabeli mają przypisaną wartość w kilogramach. W związku z tym, że indeks nośności podawany jest dla pojedynczej opony, dlatego też, aby uzyskać całkowite dopuszczalne obciążenie samochodu, musimy pomnożyć tę wartość przez cztery. Indeks ściśle powiązany jest z indeksem prędkości, który ustala się właśnie dla maksymalnego obciążania.Indeks nośności
Indeks prędkości i nośności są szczególnie istotne dla bezpieczeństwa jazdy. W tabelach indeksowych znajdziemy rozróżnienia od A1 do Y, gdzie każda kolejna litera oznacza wzrost prędkości maksymalnej o 5-10 km. Indeks nośności wskazuje na maksymalne obciążenie, którego nie należy przekraczać. W przypadku ogumienia letniego nie można zastosować opon posiadających indeks prędkości niższy niż ustalony przez producenta. Dla opon zimowych pozwala się odejść od tej zasady, jednak nie wolno stawiać na indeks niższy niż Q. Pamiętajmy również, że w takiej sytuacji opony będą zużywać się szybciej.Indeks prędkości
Za opony niskoprofilowe uznaje się ogumienie, które ma profil poniżej 55. Przed zakupem należy zapoznać się z wadami oraz zaletami tego typu ogumienia. Za zalety uznaje się: krótszy czas hamowania, większa stabilność podczas zakrętów, sztywność pozwalająca na dynamiczną jazdę, lepsza przewidywalność zachowania auta, atrakcyjny wygląd. Wśród wad opon niksoprofilowych należy wymienić: spore prawdopodobieństwo zniszczenia ich, jeśli mają zbyt niskie ciśnienie, większe narażenie podwozia oraz felg aluminiowych na uszkodzenia podczas jazdy, szybsze zużycie ogumienia, szybsze zużycie elementów zawieszenia.Zamienniki niskoprofilowe
Wysokoprofilowe ogumienie posiada profil stanowiący co najmniej 55 procent szerokości. Opony tego typu wpływają znacząco na komfort podczas jazdy. Wszystko to dlatego, że świetnie amortyzują i są bardzo ciche. Dzięki zmniejszonemu tarciu będę bardziej ekonomiczne oraz nie ulegają szybkiemu niszczeniu. Dobrze sprawdzają się w sezonie zimowym. Wyższy profil wpływa pozytywnie na przyczepność, co zdecydowanie ułatwia wyjeżdżanie z zasp czy jazdę po błocie pośniegowym. Jednak opony z wysokim profilem nie nadają się do jazdy dynamicznej, gdyż nie zapewniają odpowiedniej sztywności oraz kontroli nad samochodem.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?