Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 275/40 R17? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 275/40R17? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Zamienniki opon to nic innego jak alternatywne rozmiary ogumienia, które kierowca może bezpiecznie stosować w swoim pojeździe. Ich rozmiar może być do 2% węższy w stosunku do oryginału i co najwyżej 1,5% szerszy, gdyż większe zmiany okażą się niebezpieczne. Podczas wyboru należy pamiętać między innymi o miejscu w nadkolu, rozmiarze tarcz hamulcowych oraz doborze opony tak, aby nie wystawała poza obrys auta. Szersze zamienniki zwiększają przyczepność i skracają drogę hamowania, jednak ich cena jest znacznie wyższa. Węższe natomiast nie są podatne na aquaplaning oraz lepiej amortyzują nierówności, ale nie zapewniają kierowcy tak dobrej kontroli nad pojazdem. Zamienniki opon mogą także spowodować zafałszowanie wskazań prędkościomierza. Przykładowo zastosowanie zamiennika szerszego będzie wpływać na nieprawidłowe (minusowe) wskazanie prędkościomierza, co oznacza, że na liczniku pojawi się mniejsza prędkość niż rzeczywista. Natomiast w przypadku węższych kół od oryginalnych, licznik będzie wskazywać większą prędkość niż faktyczna.Co to jest zamiennik opony?
Każdy posiadacz samochodu musi poznać rozmiar opon, aby móc dobrać ich właściwy rodzaj. Na szczęście wszelkie niezbędne informacje może odnaleźć na bocznej ścianie opony. Ten szereg symboli daje nam wszelką wiedzę, ułatwiającą późniejszy zakup ogumienia. W ramach wyjaśnienia przedstawiamy jak poprawnie odczytać rozmiar. Spójrzmy na opony o rozmiarze 275/40 R17. Pierwsza pozycja w podanym rozmiarze ogumienia oznacza jej szerokość i podaje się ją w milimetrach, czyli 275. Kolejna z liczba, wskazuje na wysokość profilu (40) tego modelu i jest podawana, jako procent z szerokości, czyli 40% z 275. Litera mówi typie konstrukcji opony. Ostatnia z liczb wskazuje nam na średnice felgi (podaną w calach), na jakiej trzeba zamontować ogumienie. W przypadku opony 275/40 R17 będzie to 17 cali. Zobacz ofertę na opony 275/40 R17 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 275/40 R17 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 65.18 cm (651.80 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 275/40 R17 wynosi 11.00 cm (110.00 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (275) razy jej profil (40) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 275/40 R17?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 275/40 R17?
(17 * 25,4) + (2 * 275 * 0,40)
czyli wspomniane 651.80 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 275/40 R17?
(275 * 40) / 1000
czyli wspomniane 11.00 cm. Druga (szybsza) metoda: 275 * 0,40
= 110.00 mm (wysokość profilu opony 275/40R17).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
195/55 R17 | - | 646.3 mm | -5.5 mm -0.80 % |
205/55 R17 | 183 zł | 657.3 mm | +5.5 mm 0.80 % |
215/50 R17 | 167 zł | 646.8 mm | -5.0 mm -0.80 % |
225/50 R17 | 179 zł | 656.8 mm | +5.0 mm 0.80 % |
235/45 R17 | 175 zł | 643.3 mm | -8.5 mm -1.30 % |
245/45 R17 | 185 zł | 652.3 mm | +0.5 mm 0.10 % |
255/45 R17 | - | 661.3 mm | +9.5 mm 1.50 % |
265/40 R17 | - | 643.8 mm | -8.0 mm -1.20 % |
285/40 R17 | - | 659.8 mm | +8.0 mm 1.20 % |
Oryginał | - | 651.8 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 275/40 R17 na felgę 17". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 255/45 R17 ( +9.5 mm)
letnie 255/45 R17
zimowe 255/45 R17
Opony 265/40 R17 ( -8.0 mm)
Opony 285/40 R17 ( +8.0 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
185/80 R14 | 157 zł | 651.6 mm | -0.2 mm 0.00 % |
195/75 R14 | - | 648.1 mm | -3.7 mm -0.60 % |
205/70 R14 | - | 642.6 mm | -9.2 mm -1.40 % |
215/70 R14 | - | 656.6 mm | 4.8 mm 0.70 % |
245/60 R14 | - | 649.6 mm | -2.2 mm -0.30 % |
Oryginał | - | 651.8 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
165/80 R15 | - | 645.0 mm | -6.8 mm -1.00 % |
175/80 R15 | - | 661.0 mm | 9.2 mm 1.40 % |
185/70 R15 | - | 640.0 mm | -11.8 mm -1.80 % |
195/70 R15 | 174 zł | 654.0 mm | 2.2 mm 0.30 % |
205/65 R15 | 157 zł | 647.5 mm | -4.3 mm -0.70 % |
215/60 R15 | - | 639.0 mm | -12.8 mm -2.00 % |
215/65 R15 | 147 zł | 660.5 mm | 8.7 mm 1.30 % |
225/60 R15 | - | 651.0 mm | -0.8 mm -0.10 % |
Oryginał | - | 651.8 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
195/60 R16 | 179 zł | 640.4 mm | -11.4 mm -1.70 % |
195/65 R16 | 169 zł | 659.9 mm | 8.1 mm 1.20 % |
205/60 R16 | 143 zł | 652.4 mm | 0.6 mm 0.10 % |
215/55 R16 | 149 zł | 642.9 mm | -8.9 mm -1.40 % |
225/55 R16 | 153 zł | 653.9 mm | 2.1 mm 0.30 % |
Oryginał | - | 651.8 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opony 275/40R17 na felgę 16". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/45 R18 | - | 641.7 mm | -10.1 mm -1.50 % |
215/45 R18 | 286 zł | 650.7 mm | -1.1 mm -0.20 % |
225/45 R18 | 164 zł | 659.7 mm | 7.9 mm 1.20 % |
235/40 R18 | 176 zł | 645.2 mm | -6.6 mm -1.00 % |
245/40 R18 | 176 zł | 653.2 mm | 1.4 mm 0.20 % |
255/40 R18 | - | 661.2 mm | 9.4 mm 1.40 % |
265/35 R18 | - | 642.7 mm | -9.1 mm -1.40 % |
275/35 R18 | - | 649.7 mm | -2.1 mm -0.30 % |
285/35 R18 | - | 656.7 mm | 4.9 mm 0.80 % |
315/30 R18 | - | 646.2 mm | -5.6 mm -0.90 % |
335/30 R18 | - | 658.2 mm | 6.4 mm 1.00 % |
Oryginał | - | 651.8 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opon 275/40R17 na felgę 18". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 255/40 R18 ( +9.4 mm)
letnie 255/40 R18
zimowe 255/40 R18
Opony 265/35 R18 ( -9.1 mm)
letnie 265/35 R18
zimowe 265/35 R18
Opony 275/35 R18 ( -2.1 mm)Zalecany!
Opony 285/35 R18 ( +4.9 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/35 R19 | - | 640.1 mm | -11.7 mm -1.80 % |
235/35 R19 | 235 zł | 647.1 mm | -4.7 mm -0.70 % |
245/35 R19 | - | 654.1 mm | 2.3 mm 0.40 % |
255/35 R19 | 269 zł | 661.1 mm | 9.3 mm 1.40 % |
265/30 R19 | - | 641.6 mm | -10.2 mm -1.60 % |
275/30 R19 | - | 647.6 mm | -4.2 mm -0.60 % |
285/30 R19 | - | 653.6 mm | 1.8 mm 0.30 % |
295/30 R19 | - | 659.6 mm | 7.8 mm 1.20 % |
315/25 R19 | - | 640.1 mm | -11.7 mm -1.80 % |
Oryginał | - | 651.8 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/30 R20 | - | 643.0 mm | -8.8 mm -1.40 % |
235/30 R20 | - | 649.0 mm | -2.8 mm -0.40 % |
245/30 R20 | - | 655.0 mm | 3.2 mm 0.50 % |
255/30 R20 | - | 661.0 mm | 9.2 mm 1.40 % |
265/25 R20 | - | 640.5 mm | -11.3 mm -1.70 % |
275/25 R20 | - | 645.5 mm | -6.3 mm -1.00 % |
285/25 R20 | - | 650.5 mm | -1.3 mm -0.20 % |
295/25 R20 | - | 655.5 mm | 3.7 mm 0.60 % |
305/25 R20 | - | 660.5 mm | 8.7 mm 1.30 % |
Oryginał | - | 651.8 mm | - |
Indeks nośności oznacza największe obciążenie, które dozwolone jest w przypadku danych opon w momencie poruszania się z maksymalną dopuszczalną prędkością. Wszelkie niezbędne informacje o nim znajdziemy na bocznej ścianie ogumienia. To bardzo ważny parametr dla naszego bezpieczeństwa, jednak zawsze należy go rozpatrywać w połączeniu z indeksem prędkości. Jeśli zdecydujemy się na zbyt niski indeks, będziemy musieli się liczyć z szybszym zużyciem opon, a także niebezpieczeństwem utraty stabilności w trakcie jazdy. Warto więc stosować się do norm producenta.Indeks nośności
Indeks prędkości jest ustalony przez producenta samochodu i uwzględnia indeks nośności, oznaczający maksymalne obciążenie. Zarówno wybór indeksu mniejszego jak i większego, niż zalecany, nie jest dobrym rozwiązaniem. Samochód z za niskim indeksem nie jest stabilny, a ogumienie narażone będzie na szybsze niszczenie i pęknięcie. Zbyt wysoki indeks wpływa wprawdzie pozytywnie na bezpieczeństwo, ale wzrasta zużycie paliwa. Jedyna sytuacja, gdy można wybrać indeks prędkości niższy niż zalecany, to w przypadku zakupu opon zimowych.Indeks prędkości
Za opony niskoprofilowe uznaje się ogumienie, które ma profil poniżej 55. Przed zakupem należy zapoznać się z wadami oraz zaletami tego typu ogumienia. Za zalety uznaje się: krótszy czas hamowania, większa stabilność podczas zakrętów, sztywność pozwalająca na dynamiczną jazdę, lepsza przewidywalność zachowania auta, atrakcyjny wygląd. Wśród wad opon niksoprofilowych należy wymienić: spore prawdopodobieństwo zniszczenia ich, jeśli mają zbyt niskie ciśnienie, większe narażenie podwozia oraz felg aluminiowych na uszkodzenia podczas jazdy, szybsze zużycie ogumienia, szybsze zużycie elementów zawieszenia.Zamienniki niskoprofilowe
Wysokoprofilowe ogumienie posiada profil stanowiący co najmniej 55 procent szerokości. Opony tego typu wpływają znacząco na komfort podczas jazdy. Wszystko to dlatego, że świetnie amortyzują i są bardzo ciche. Dzięki zmniejszonemu tarciu będę bardziej ekonomiczne oraz nie ulegają szybkiemu niszczeniu. Dobrze sprawdzają się w sezonie zimowym. Wyższy profil wpływa pozytywnie na przyczepność, co zdecydowanie ułatwia wyjeżdżanie z zasp czy jazdę po błocie pośniegowym. Jednak opony z wysokim profilem nie nadają się do jazdy dynamicznej, gdyż nie zapewniają odpowiedniej sztywności oraz kontroli nad samochodem.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?