Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 275/45 R20? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 275/45R20? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Zamienniki opon to nic innego jak alternatywne rozmiary ogumienia, które kierowca może bezpiecznie stosować w swoim pojeździe. Ich rozmiar może być do 2% węższy w stosunku do oryginału i co najwyżej 1,5% szerszy, gdyż większe zmiany okażą się niebezpieczne. Podczas wyboru należy pamiętać między innymi o miejscu w nadkolu, rozmiarze tarcz hamulcowych oraz doborze opony tak, aby nie wystawała poza obrys auta. Szersze zamienniki zwiększają przyczepność i skracają drogę hamowania, jednak ich cena jest znacznie wyższa. Węższe natomiast nie są podatne na aquaplaning oraz lepiej amortyzują nierówności, ale nie zapewniają kierowcy tak dobrej kontroli nad pojazdem. Zamienniki opon mogą także spowodować zafałszowanie wskazań prędkościomierza. Przykładowo zastosowanie zamiennika szerszego będzie wpływać na nieprawidłowe (minusowe) wskazanie prędkościomierza, co oznacza, że na liczniku pojawi się mniejsza prędkość niż rzeczywista. Natomiast w przypadku węższych kół od oryginalnych, licznik będzie wskazywać większą prędkość niż faktyczna.Co to jest zamiennik opony?
Każdy posiadacz samochodu musi poznać rozmiar opon, aby móc dobrać ich właściwy rodzaj. Na szczęście wszelkie niezbędne informacje może odnaleźć na bocznej ścianie opony. Ten szereg symboli daje nam wszelką wiedzę, ułatwiającą późniejszy zakup ogumienia. W ramach wyjaśnienia przedstawiamy jak poprawnie odczytać rozmiar. Spójrzmy na opony o rozmiarze 275/45 R20. Pierwsza pozycja w podanym rozmiarze ogumienia oznacza jej szerokość i podaje się ją w milimetrach, czyli 275. Kolejna z liczba, wskazuje na wysokość profilu (45) tego modelu i jest podawana, jako procent z szerokości, czyli 45% z 275. Litera mówi typie konstrukcji opony. Ostatnia z liczb wskazuje nam na średnice felgi (podaną w calach), na jakiej trzeba zamontować ogumienie. W przypadku opony 275/45 R20 będzie to 20 cali. Zobacz ofertę na opony 275/45 R20 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 275/45 R20 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 75.55 cm (755.50 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 275/45 R20 wynosi 12.38 cm (123.75 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (275) razy jej profil (45) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 275/45 R20?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 275/45 R20?
(20 * 25,4) + (2 * 275 * 0,45)
czyli wspomniane 755.50 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 275/45 R20?
(275 * 45) / 1000
czyli wspomniane 12.38 cm. Druga (szybsza) metoda: 275 * 0,45
= 123.75 mm (wysokość profilu opony 275/45R20).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/50 R20 | 737 zł | 743.0 mm | -12.5 mm -1.70 % |
235/55 R20 | - | 766.5 mm | +11.0 mm 1.50 % |
245/50 R20 | 414 zł | 753.0 mm | -2.5 mm -0.30 % |
255/50 R20 | 469 zł | 763.0 mm | +7.5 mm 1.00 % |
265/45 R20 | 501 zł | 746.5 mm | -9.0 mm -1.20 % |
285/45 R20 | 643 zł | 764.5 mm | +9.0 mm 1.20 % |
295/40 R20 | 501 zł | 744.0 mm | -11.5 mm -1.50 % |
305/40 R20 | 820 zł | 752.0 mm | -3.5 mm -0.50 % |
Oryginał | 456 zł | 755.5 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 275/45 R20 na felgę 20". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 255/50 R20 ( +7.5 mm)Zalecany!
letnie 255/50 R20
zimowe 255/50 R20
całoroczne 255/50 R20
Opony 265/45 R20 ( -9.0 mm)Zalecany!
letnie 265/45 R20
zimowe 265/45 R20
całoroczne 265/45 R20
Opony 285/45 R20 ( +9.0 mm)
letnie 285/45 R20
zimowe 285/45 R20
całoroczne 285/45 R20
Opony 295/40 R20 ( -11.5 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/80 R15 | - | 741.0 mm | -14.5 mm -1.90 % |
245/75 R15 | - | 748.5 mm | -7.0 mm -0.90 % |
265/70 R15 | 317 zł | 752.0 mm | -3.5 mm -0.50 % |
Oryginał | 456 zł | 755.5 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/80 R16 | 301 zł | 750.4 mm | -5.1 mm -0.70 % |
225/75 R16 | 223 zł | 743.9 mm | -11.6 mm -1.50 % |
235/75 R16 | - | 758.9 mm | 3.4 mm 0.50 % |
245/70 R16 | 242 zł | 749.4 mm | -6.1 mm -0.80 % |
255/70 R16 | 344 zł | 763.4 mm | 7.9 mm 1.00 % |
Oryginał | 456 zł | 755.5 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/70 R17 | 429 zł | 746.8 mm | -8.7 mm -1.20 % |
235/70 R17 | 374 zł | 760.8 mm | 5.3 mm 0.70 % |
245/65 R17 | 265 zł | 750.3 mm | -5.2 mm -0.70 % |
255/65 R17 | 298 zł | 763.3 mm | 7.8 mm 1.00 % |
265/60 R17 | - | 749.8 mm | -5.7 mm -0.80 % |
275/60 R17 | - | 761.8 mm | 6.3 mm 0.80 % |
Oryginał | 456 zł | 755.5 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/65 R18 | - | 749.7 mm | -5.8 mm -0.80 % |
235/65 R18 | 344 zł | 762.7 mm | 7.2 mm 1.00 % |
245/60 R18 | 333 zł | 751.2 mm | -4.3 mm -0.60 % |
255/60 R18 | 291 zł | 763.2 mm | 7.7 mm 1.00 % |
285/50 R18 | - | 742.2 mm | -13.3 mm -1.80 % |
Oryginał | 456 zł | 755.5 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/55 R19 | 325 zł | 741.1 mm | -14.4 mm -1.90 % |
235/60 R19 | - | 764.6 mm | 9.1 mm 1.20 % |
245/55 R19 | - | 752.1 mm | -3.4 mm -0.50 % |
255/55 R19 | 329 zł | 763.1 mm | 7.6 mm 1.00 % |
265/50 R19 | 377 zł | 747.6 mm | -7.9 mm -1.00 % |
275/50 R19 | 558 zł | 757.6 mm | 2.1 mm 0.30 % |
295/45 R19 | 526 zł | 748.1 mm | -7.4 mm -1.00 % |
Oryginał | 456 zł | 755.5 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 275/45 R20 na felgę 19". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 255/55 R19 ( +7.6 mm)
letnie 255/55 R19
zimowe 255/55 R19
całoroczne 255/55 R19
Opony 265/50 R19 ( -7.9 mm)Zalecany!
letnie 265/50 R19
zimowe 265/50 R19
całoroczne 265/50 R19
Opony 275/50 R19 ( +2.1 mm)Zalecany!
letnie 275/50 R19
zimowe 275/50 R19
Opony 295/45 R19 ( -7.4 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/45 R21 | - | 744.9 mm | -10.6 mm -1.40 % |
245/45 R21 | 710 zł | 753.9 mm | -1.6 mm -0.20 % |
265/40 R21 | 584 zł | 745.4 mm | -10.1 mm -1.30 % |
275/40 R21 | 576 zł | 753.4 mm | -2.1 mm -0.30 % |
285/40 R21 | - | 761.4 mm | 5.9 mm 0.80 % |
305/35 R21 | - | 746.9 mm | -8.6 mm -1.10 % |
315/35 R21 | - | 753.9 mm | -1.6 mm -0.20 % |
Oryginał | 456 zł | 755.5 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opon 275/45 R20 na felgę 21". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 265/40 R21 ( -10.1 mm)Zalecany!
letnie 265/40 R21
zimowe 265/40 R21
Opony 275/40 R21 ( -2.1 mm)Zalecany!
letnie 275/40 R21
zimowe 275/40 R21
całoroczne 275/40 R21
Opony 285/40 R21 ( +5.9 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
255/40 R22 | - | 762.8 mm | 7.3 mm 1.00 % |
265/35 R22 | - | 744.3 mm | -11.2 mm -1.50 % |
275/35 R22 | 924 zł | 751.3 mm | -4.2 mm -0.60 % |
285/35 R22 | - | 758.3 mm | 2.8 mm 0.40 % |
295/35 R22 | 806 zł | 765.3 mm | 9.8 mm 1.30 % |
305/30 R22 | - | 741.8 mm | -13.7 mm -1.80 % |
315/30 R22 | 966 zł | 747.8 mm | -7.7 mm -1.00 % |
Oryginał | 456 zł | 755.5 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
305/30 R23 | - | 767.2 mm | 11.7 mm 1.50 % |
315/25 R23 | - | 741.7 mm | -13.8 mm -1.80 % |
Oryginał | 456 zł | 755.5 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
255/30 R24 | - | 762.6 mm | 7.1 mm 0.90 % |
275/25 R24 | - | 747.1 mm | -8.4 mm -1.10 % |
285/25 R24 | - | 752.1 mm | -3.4 mm -0.50 % |
Oryginał | 456 zł | 755.5 mm | - |
Indeks nośności oznacza największe obciążenie, które dozwolone jest w przypadku danych opon w momencie poruszania się z maksymalną dopuszczalną prędkością. Wszelkie niezbędne informacje o nim znajdziemy na bocznej ścianie ogumienia. To bardzo ważny parametr dla naszego bezpieczeństwa, jednak zawsze należy go rozpatrywać w połączeniu z indeksem prędkości. Jeśli zdecydujemy się na zbyt niski indeks, będziemy musieli się liczyć z szybszym zużyciem opon, a także niebezpieczeństwem utraty stabilności w trakcie jazdy. Warto więc stosować się do norm producenta.Indeks nośności
Indeks prędkości i nośności są szczególnie istotne dla bezpieczeństwa jazdy. W tabelach indeksowych znajdziemy rozróżnienia od A1 do Y, gdzie każda kolejna litera oznacza wzrost prędkości maksymalnej o 5-10 km. Indeks nośności wskazuje na maksymalne obciążenie, którego nie należy przekraczać. W przypadku ogumienia letniego nie można zastosować opon posiadających indeks prędkości niższy niż ustalony przez producenta. Dla opon zimowych pozwala się odejść od tej zasady, jednak nie wolno stawiać na indeks niższy niż Q. Pamiętajmy również, że w takiej sytuacji opony będą zużywać się szybciej.Indeks prędkości
Zastosowanie niskiego profilu opony zmieni nie tylko właściwości jezdne pojazdu, ale także jego estetykę. Za zaletę takiego ogumienia uznaje się sztywność, która wpływa na precyzję podczas jazdy. Opony niskoprofiliowe zapewniają też lepszą przyczepność oraz skracają czas hamowania, a to przyczynia się do większego bezpieczeństwa. Nie można zapominać o tym, że takie rozwiązanie posiada też wady. Opony niskoprofilowe znacznie słabiej amortyzują nierówności na drodze i w dodatku są dość głośne. Ponadto ogumienie tego typu zużywa się znacznie szybciej, co wpływa na koszty ich użytkowania.Zamienniki niskoprofilowe
Za opony wysokoprofilowe uznaje się takie, gdzie profil wynosi przynajmniej 55 procent szerokości. Wysokoprofilowe ogumienie najczęściej stosowane jest w okresie zimowym, gdy trudne warunki oraz śliska powierzchnia nie sprzyjają ich szerszym odpowiednikom. Przekonaj się o ich wadach oraz zaletach. Zalety opon wysokoprofilowych: znacznie ułatwienie wydostania się ze śniegu, stabilniejsze prowadzenie auta po śliskiej powierzchni, znaczące zwiększenie komfortu jazdy ze względu na amortyzację nierówności, niski poziom hałasu emitowany przez opony. Do wad należy zaliczyć: słabsze własności jezdne, mniejsza stabilność na zakrętach.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?