Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 275/50 R21? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 275/50R21? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Zamienniki opon to nic innego jak alternatywne rozmiary ogumienia, które kierowca może bezpiecznie stosować w swoim pojeździe. Ich rozmiar może być do 2% węższy w stosunku do oryginału i co najwyżej 1,5% szerszy, gdyż większe zmiany okażą się niebezpieczne. Podczas wyboru należy pamiętać między innymi o miejscu w nadkolu, rozmiarze tarcz hamulcowych oraz doborze opony tak, aby nie wystawała poza obrys auta. Szersze zamienniki zwiększają przyczepność i skracają drogę hamowania, jednak ich cena jest znacznie wyższa. Węższe natomiast nie są podatne na aquaplaning oraz lepiej amortyzują nierówności, ale nie zapewniają kierowcy tak dobrej kontroli nad pojazdem. Zamienniki opon mogą także spowodować zafałszowanie wskazań prędkościomierza. Przykładowo zastosowanie zamiennika szerszego będzie wpływać na nieprawidłowe (minusowe) wskazanie prędkościomierza, co oznacza, że na liczniku pojawi się mniejsza prędkość niż rzeczywista. Natomiast w przypadku węższych kół od oryginalnych, licznik będzie wskazywać większą prędkość niż faktyczna.Co to jest zamiennik opony?
Wybór odpowiedniego rozmiaru opon ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa podczas jazdy pojazdem, dlatego też każdy właściciel samochodu powinien znać rodzaj ogumienia, jakie potrzebne okaże się niezbędne w jego aucie. Jakie informacje zaszyfrowane są w rozmiarze 275/50 R21? Szerokość czyli odległość między zewnętrznymi ścianami bocznymi napompowanej opony wynosi 275 mm. Drugi parametr podany jest w procentach, a zatem profil stanowi 50 procent szerokości, co jest równoznaczne z 137.5 mm. R w tym przypadku oznacza typ konstrukcji opony - radialna. Średnica osadzenia wynosi 21 cali. Znając te rozmiary możemy bez problemu dobrać właściwe opony do naszego samochodu. Zobacz ofertę na opony 275/50 R21 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 275/50 R21 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 80.84 cm (808.40 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 275/50 R21 wynosi 13.75 cm (137.50 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (275) razy jej profil (50) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 275/50 R21?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 275/50 R21?
(21 * 25,4) + (2 * 275 * 0,50)
czyli wspomniane 808.40 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 275/50 R21?
(275 * 50) / 1000
czyli wspomniane 13.75 cm. Druga (szybsza) metoda: 275 * 0,50
= 137.50 mm (wysokość profilu opony 275/50R21).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
315/45 R21 | - | 816.9 mm | +8.5 mm 1.10 % |
325/40 R21 | - | 793.4 mm | -15.0 mm -1.90 % |
Oryginał | - | 808.4 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 275/50 R21 na felgę 21". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
295/70 R15 | - | 794.0 mm | -14.4 mm -1.80 % |
Oryginał | - | 808.4 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/85 R16 | - | 805.9 mm | -2.5 mm -0.30 % |
265/75 R16 | - | 803.9 mm | -4.5 mm -0.60 % |
Oryginał | - | 808.4 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/80 R17 | - | 807.8 mm | -0.6 mm -0.10 % |
245/75 R17 | - | 799.3 mm | -9.1 mm -1.10 % |
255/75 R17 | - | 814.3 mm | 5.9 mm 0.70 % |
265/70 R17 | 334 zł | 802.8 mm | -5.6 mm -0.70 % |
275/70 R17 | - | 816.8 mm | 8.4 mm 1.00 % |
285/65 R17 | 360 zł | 802.3 mm | -6.1 mm -0.80 % |
Oryginał | - | 808.4 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
255/70 R18 | - | 814.2 mm | 5.8 mm 0.70 % |
265/65 R18 | - | 801.7 mm | -6.7 mm -0.80 % |
275/65 R18 | 290 zł | 814.7 mm | 6.3 mm 0.80 % |
285/60 R18 | 349 zł | 799.2 mm | -9.2 mm -1.10 % |
Oryginał | - | 808.4 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
255/65 R19 | - | 814.1 mm | 5.7 mm 0.70 % |
Oryginał | - | 808.4 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
245/60 R20 | - | 802.0 mm | -6.4 mm -0.80 % |
255/60 R20 | - | 814.0 mm | 5.6 mm 0.70 % |
275/55 R20 | 542 zł | 810.5 mm | 2.1 mm 0.30 % |
285/50 R20 | 382 zł | 793.0 mm | -15.4 mm -1.90 % |
Oryginał | - | 808.4 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opony 275/50 R21 na felgę 20". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 275/55 R20 ( +2.1 mm)Zalecany!
letnie 275/55 R20
zimowe 275/55 R20
całoroczne 275/55 R20
Opony 285/50 R20 ( -15.4 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
275/45 R22 | - | 806.3 mm | -2.1 mm -0.30 % |
285/45 R22 | 798 zł | 815.3 mm | 6.9 mm 0.90 % |
295/40 R22 | - | 794.8 mm | -13.6 mm -1.70 % |
305/40 R22 | - | 802.8 mm | -5.6 mm -0.70 % |
325/40 R22 | - | 818.8 mm | 10.4 mm 1.30 % |
Oryginał | - | 808.4 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opon 275/50R21 na felgę 22". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 285/45 R22 ( +6.9 mm)Zalecany!
letnie 285/45 R22
zimowe 285/45 R22
Opony 295/40 R22 ( -13.6 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
275/40 R23 | - | 804.2 mm | -4.2 mm -0.50 % |
285/40 R23 | - | 812.2 mm | 3.8 mm 0.50 % |
305/35 R23 | - | 797.7 mm | -10.7 mm -1.30 % |
325/35 R23 | - | 811.7 mm | 3.3 mm 0.40 % |
Oryginał | - | 808.4 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
285/35 R24 | - | 809.1 mm | 0.7 mm 0.10 % |
295/35 R24 | - | 816.1 mm | 7.7 mm 1.00 % |
335/30 R24 | - | 810.6 mm | 2.2 mm 0.30 % |
Oryginał | - | 808.4 mm | - |
Właściwy dobór opon musi uwzględniać nie tylko ich rozmiar, ale również indeks nośności i prędkości. Przepisy zabraniają jazdy na oponach, mających niższe indeksy niż te zalecane przez producenta. Źle dobrane opony są poddawane wyższym obciążeniom, a to sprawia, że szybciej niszczeją. Nie tylko zwiększone jest tempo ich zużycia, ale również pojawia się niebezpieczeństwo pęknięcia podczas jazdy i utraty kontroli nad pojazdem. Opony z wyższym indeksem nośności są natomiast sztywniejsze, wpływając tym samym negatywnie na komfort jazdy.Indeks nośności
Planowane zmiany opon powinny uwzględniać wytyczne producenta dotyczące indeksu prędkości i indeksu nośności. Konsekwencje złego wyboru wpływają na warunki jezdne. W przypadku zbyt niskiego indeksu nośności istnieje zagrożenie pęknięcia opony i utraty kontroli nad pojazdem. W takiej sytuacji w momencie wypadku, ubezpieczyciele mają prawo odmówić wypłacenia odszkodowania. Prawo zezwala na stosowanie opon z większym indeksem, a rozwiązanie takie wpływa na lepsze panowanie nad autem na zakrętach. Musimy jednak liczyć się ze zmniejszeniem komfortu podczas jazdy.Indeks prędkości
Zastosowanie niskiego profilu opony zmieni nie tylko właściwości jezdne pojazdu, ale także jego estetykę. Za zaletę takiego ogumienia uznaje się sztywność, która wpływa na precyzję podczas jazdy. Opony niskoprofiliowe zapewniają też lepszą przyczepność oraz skracają czas hamowania, a to przyczynia się do większego bezpieczeństwa. Nie można zapominać o tym, że takie rozwiązanie posiada też wady. Opony niskoprofilowe znacznie słabiej amortyzują nierówności na drodze i w dodatku są dość głośne. Ponadto ogumienie tego typu zużywa się znacznie szybciej, co wpływa na koszty ich użytkowania.Zamienniki niskoprofilowe
Za opony wysokoprofilowe uznaje się takie, gdzie profil wynosi przynajmniej 55 procent szerokości. Wysokoprofilowe ogumienie najczęściej stosowane jest w okresie zimowym, gdy trudne warunki oraz śliska powierzchnia nie sprzyjają ich szerszym odpowiednikom. Przekonaj się o ich wadach oraz zaletach. Zalety opon wysokoprofilowych: znacznie ułatwienie wydostania się ze śniegu, stabilniejsze prowadzenie auta po śliskiej powierzchni, znaczące zwiększenie komfortu jazdy ze względu na amortyzację nierówności, niski poziom hałasu emitowany przez opony. Do wad należy zaliczyć: słabsze własności jezdne, mniejsza stabilność na zakrętach.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?