Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 285/40 R20? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 285/40R20? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Zamienniki opon to nic innego jak alternatywne rozmiary ogumienia, które kierowca może bezpiecznie stosować w swoim pojeździe. Ich rozmiar może być do 2% węższy w stosunku do oryginału i co najwyżej 1,5% szerszy, gdyż większe zmiany okażą się niebezpieczne. Podczas wyboru należy pamiętać między innymi o miejscu w nadkolu, rozmiarze tarcz hamulcowych oraz doborze opony tak, aby nie wystawała poza obrys auta. Szersze zamienniki zwiększają przyczepność i skracają drogę hamowania, jednak ich cena jest znacznie wyższa. Węższe natomiast nie są podatne na aquaplaning oraz lepiej amortyzują nierówności, ale nie zapewniają kierowcy tak dobrej kontroli nad pojazdem. Zamienniki opon mogą także spowodować zafałszowanie wskazań prędkościomierza. Przykładowo zastosowanie zamiennika szerszego będzie wpływać na nieprawidłowe (minusowe) wskazanie prędkościomierza, co oznacza, że na liczniku pojawi się mniejsza prędkość niż rzeczywista. Natomiast w przypadku węższych kół od oryginalnych, licznik będzie wskazywać większą prędkość niż faktyczna.Co to jest zamiennik opony?
Każdy posiadacz samochodu musi poznać rozmiar opon, aby móc dobrać ich właściwy rodzaj. Na szczęście wszelkie niezbędne informacje może odnaleźć na bocznej ścianie opony. Ten szereg symboli daje nam wszelką wiedzę, ułatwiającą późniejszy zakup ogumienia. W ramach wyjaśnienia przedstawiamy jak poprawnie odczytać rozmiar. Spójrzmy na opony o rozmiarze 285/40 R20. Pierwsza pozycja w podanym rozmiarze ogumienia oznacza jej szerokość i podaje się ją w milimetrach, czyli 285. Kolejna z liczba, wskazuje na wysokość profilu (40) tego modelu i jest podawana, jako procent z szerokości, czyli 40% z 285. Litera mówi typie konstrukcji opony. Ostatnia z liczb wskazuje nam na średnice felgi (podaną w calach), na jakiej trzeba zamontować ogumienie. W przypadku opony 285/40 R20 będzie to 20 cali. Zobacz ofertę na opony 285/40 R20 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 285/40 R20 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 73.60 cm (736.00 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 285/40 R20 wynosi 11.40 cm (114.00 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (285) razy jej profil (40) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 285/40 R20?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 285/40 R20?
(20 * 25,4) + (2 * 285 * 0,40)
czyli wspomniane 736.00 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 285/40 R20?
(285 * 40) / 1000
czyli wspomniane 11.40 cm. Druga (szybsza) metoda: 285 * 0,40
= 114.00 mm (wysokość profilu opony 285/40R20).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
195/55 R20 | 319 zł | 722.5 mm | -13.5 mm -1.80 % |
235/50 R20 | 737 zł | 743.0 mm | +7.0 mm 1.00 % |
245/45 R20 | 432 zł | 728.5 mm | -7.5 mm -1.00 % |
255/45 R20 | 518 zł | 737.5 mm | +1.5 mm 0.20 % |
265/45 R20 | 501 zł | 746.5 mm | +10.5 mm 1.40 % |
275/40 R20 | - | 728.0 mm | -8.0 mm -1.10 % |
295/40 R20 | 501 zł | 744.0 mm | +8.0 mm 1.10 % |
305/35 R20 | - | 721.5 mm | -14.5 mm -2.00 % |
315/35 R20 | - | 728.5 mm | -7.5 mm -1.00 % |
325/35 R20 | - | 735.5 mm | -0.5 mm -0.10 % |
Oryginał | 885 zł | 736.0 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 285/40 R20 na felgę 20". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 265/45 R20 ( +10.5 mm)
letnie 265/45 R20
zimowe 265/45 R20
całoroczne 265/45 R20
Opony 275/40 R20 ( -8.0 mm)Zalecany!
letnie 275/40 R20
zimowe 275/40 R20
Opony 295/40 R20 ( +8.0 mm)
letnie 295/40 R20
zimowe 295/40 R20
całoroczne 295/40 R20
Opony 305/35 R20 ( -14.5 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/80 R15 | 288 zł | 725.0 mm | -11.0 mm -1.50 % |
225/80 R15 | - | 741.0 mm | 5.0 mm 0.70 % |
235/75 R15 | 212 zł | 733.5 mm | -2.5 mm -0.30 % |
255/70 R15 | 288 zł | 738.0 mm | 2.0 mm 0.30 % |
Oryginał | 885 zł | 736.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/80 R16 | 210 zł | 734.4 mm | -1.6 mm -0.20 % |
215/75 R16 | 208 zł | 728.9 mm | -7.1 mm -1.00 % |
225/70 R16 | 243 zł | 721.4 mm | -14.6 mm -2.00 % |
225/75 R16 | 223 zł | 743.9 mm | 7.9 mm 1.10 % |
235/70 R16 | 219 zł | 735.4 mm | -0.6 mm -0.10 % |
255/65 R16 | 224 zł | 737.9 mm | 1.9 mm 0.30 % |
Oryginał | 885 zł | 736.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/70 R17 | - | 732.8 mm | -3.2 mm -0.40 % |
225/65 R17 | 191 zł | 724.3 mm | -11.7 mm -1.60 % |
225/70 R17 | 429 zł | 746.8 mm | 10.8 mm 1.50 % |
235/65 R17 | 217 zł | 737.3 mm | 1.3 mm 0.20 % |
255/60 R17 | 324 zł | 737.8 mm | 1.8 mm 0.20 % |
275/55 R17 | 369 zł | 734.3 mm | -1.7 mm -0.20 % |
Oryginał | 885 zł | 736.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/60 R18 | 255 zł | 727.2 mm | -8.8 mm -1.20 % |
235/60 R18 | 227 zł | 739.2 mm | 3.2 mm 0.40 % |
255/55 R18 | 199 zł | 737.7 mm | 1.7 mm 0.20 % |
285/50 R18 | - | 742.2 mm | 6.2 mm 0.80 % |
Oryginał | 885 zł | 736.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/55 R19 | 333 zł | 730.1 mm | -5.9 mm -0.80 % |
235/55 R19 | 325 zł | 741.1 mm | 5.1 mm 0.70 % |
245/50 R19 | - | 727.6 mm | -8.4 mm -1.10 % |
255/50 R19 | 290 zł | 737.6 mm | 1.6 mm 0.20 % |
265/45 R19 | - | 721.1 mm | -14.9 mm -2.00 % |
275/45 R19 | - | 730.1 mm | -5.9 mm -0.80 % |
285/45 R19 | 448 zł | 739.1 mm | 3.1 mm 0.40 % |
Oryginał | 885 zł | 736.0 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opony 285/40R20 na felgę 19". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 265/45 R19 ( -14.9 mm)
letnie 265/45 R19
zimowe 265/45 R19
Opony 275/45 R19 ( -5.9 mm)Zalecany!
letnie 275/45 R19
zimowe 275/45 R19
całoroczne 275/45 R19
Opony 285/45 R19 ( +3.1 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/45 R21 | - | 744.9 mm | 8.9 mm 1.20 % |
245/40 R21 | - | 729.4 mm | -6.6 mm -0.90 % |
255/40 R21 | 667 zł | 737.4 mm | 1.4 mm 0.20 % |
265/40 R21 | 584 zł | 745.4 mm | 9.4 mm 1.30 % |
275/35 R21 | - | 725.9 mm | -10.1 mm -1.40 % |
285/35 R21 | - | 732.9 mm | -3.1 mm -0.40 % |
295/35 R21 | 463 zł | 739.9 mm | 3.9 mm 0.50 % |
305/35 R21 | - | 746.9 mm | 10.9 mm 1.50 % |
315/30 R21 | - | 722.4 mm | -13.6 mm -1.80 % |
325/30 R21 | - | 728.4 mm | -7.6 mm -1.00 % |
Oryginał | 885 zł | 736.0 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 285/40R20 na felgę 21". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 265/40 R21 ( +9.4 mm)Zalecany!
letnie 265/40 R21
zimowe 265/40 R21
Opony 275/35 R21 ( -10.1 mm)
letnie 275/35 R21
zimowe 275/35 R21
Opony 285/35 R21 ( -3.1 mm)
letnie 285/35 R21
zimowe 285/35 R21
Opony 295/35 R21 ( +3.9 mm)Zalecany!
letnie 295/35 R21
zimowe 295/35 R21
Opony 305/35 R21 ( +10.9 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
255/35 R22 | - | 737.3 mm | 1.3 mm 0.20 % |
265/35 R22 | - | 744.3 mm | 8.3 mm 1.10 % |
285/30 R22 | - | 729.8 mm | -6.2 mm -0.80 % |
295/30 R22 | - | 735.8 mm | -0.2 mm 0.00 % |
305/30 R22 | - | 741.8 mm | 5.8 mm 0.80 % |
335/25 R22 | - | 726.3 mm | -9.7 mm -1.30 % |
Oryginał | 885 zł | 736.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
315/25 R23 | - | 741.7 mm | 5.7 mm 0.80 % |
Oryginał | 885 zł | 736.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
275/25 R24 | - | 747.1 mm | 11.1 mm 1.50 % |
Oryginał | 885 zł | 736.0 mm | - |
Właściwy dobór opon musi uwzględniać nie tylko ich rozmiar, ale również indeks nośności i prędkości. Przepisy zabraniają jazdy na oponach, mających niższe indeksy niż te zalecane przez producenta. Źle dobrane opony są poddawane wyższym obciążeniom, a to sprawia, że szybciej niszczeją. Nie tylko zwiększone jest tempo ich zużycia, ale również pojawia się niebezpieczeństwo pęknięcia podczas jazdy i utraty kontroli nad pojazdem. Opony z wyższym indeksem nośności są natomiast sztywniejsze, wpływając tym samym negatywnie na komfort jazdy.Indeks nośności
Indeks prędkości jest ustalony przez producenta samochodu i uwzględnia indeks nośności, oznaczający maksymalne obciążenie. Zarówno wybór indeksu mniejszego jak i większego, niż zalecany, nie jest dobrym rozwiązaniem. Samochód z za niskim indeksem nie jest stabilny, a ogumienie narażone będzie na szybsze niszczenie i pęknięcie. Zbyt wysoki indeks wpływa wprawdzie pozytywnie na bezpieczeństwo, ale wzrasta zużycie paliwa. Jedyna sytuacja, gdy można wybrać indeks prędkości niższy niż zalecany, to w przypadku zakupu opon zimowych.Indeks prędkości
Opony niskoprofilowe to takie, w których szerokość bieżnika jest dużo większa od wysokości. Oznacza to, że profil wynosi maksymalnie 55 procent szerokości. To powoduje niezwykle pozytywny wpływ na właściwości jezdne. W związku z zastosowaniem większych felg pojazd lepiej zachowuje się w trakcie hamowania i na zakrętach. Sztywność opony przydaje się natomiast przy dynamicznej jeździe. Musimy jednak liczyć się ze znacznym zmniejszeniem komfortu podróży ze względu na słabą amortyzację wszelkich nierówności oraz wyższym poziomem hałasu.Zamienniki niskoprofilowe
Opony wysokoprofilowe to takie, w których profil wynosi przynajmniej 55 procent szerokości. Tego typu ogumienie było stosowane często w starszych samochodach. Jednak wciąż ma wielu wielbicieli, ponieważ gwarantuje ono wysoki komfort podczas jazdy poprzez świetną amortyzację nierównej powierzchni. Ogromną zaletą opon wysokoprofilowych jest ich niska cena oraz ekonomiczność użytkowania, gdyż zapewniają one mniejsze spalanie paliwa. Jednak dla fanów szybkiej jazdy za dużą wadę uznaje się fakt, że opony tego typu nie nadają się do bardziej dynamicznej jazdy, ponieważ nie zachowują odpowiedniej przyczepności.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?