Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 285/50 R18? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 285/50R18? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Zamienniki opon to nic innego jak alternatywne rozmiary ogumienia, które kierowca może bezpiecznie stosować w swoim pojeździe. Ich rozmiar może być do 2% węższy w stosunku do oryginału i co najwyżej 1,5% szerszy, gdyż większe zmiany okażą się niebezpieczne. Podczas wyboru należy pamiętać między innymi o miejscu w nadkolu, rozmiarze tarcz hamulcowych oraz doborze opony tak, aby nie wystawała poza obrys auta. Szersze zamienniki zwiększają przyczepność i skracają drogę hamowania, jednak ich cena jest znacznie wyższa. Węższe natomiast nie są podatne na aquaplaning oraz lepiej amortyzują nierówności, ale nie zapewniają kierowcy tak dobrej kontroli nad pojazdem. Zamienniki opon mogą także spowodować zafałszowanie wskazań prędkościomierza. Przykładowo zastosowanie zamiennika szerszego będzie wpływać na nieprawidłowe (minusowe) wskazanie prędkościomierza, co oznacza, że na liczniku pojawi się mniejsza prędkość niż rzeczywista. Natomiast w przypadku węższych kół od oryginalnych, licznik będzie wskazywać większą prędkość niż faktyczna.Co to jest zamiennik opony?
Wybór odpowiedniego rozmiaru opon ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa podczas jazdy pojazdem, dlatego też każdy właściciel samochodu powinien znać rodzaj ogumienia, jakie potrzebne okaże się niezbędne w jego aucie. Jakie informacje zaszyfrowane są w rozmiarze 285/50 R18? Szerokość czyli odległość między zewnętrznymi ścianami bocznymi napompowanej opony wynosi 285 mm. Drugi parametr podany jest w procentach, a zatem profil stanowi 50 procent szerokości, co jest równoznaczne z 142.5 mm. R w tym przypadku oznacza typ konstrukcji opony - radialna. Średnica osadzenia wynosi 18 cali. Znając te rozmiary możemy bez problemu dobrać właściwe opony do naszego samochodu. Zobacz ofertę na opony 285/50 R18 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 285/50 R18 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 74.22 cm (742.20 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 285/50 R18 wynosi 14.25 cm (142.50 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (285) razy jej profil (50) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 285/50 R18?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 285/50 R18?
(18 * 25,4) + (2 * 285 * 0,50)
czyli wspomniane 742.20 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 285/50 R18?
(285 * 50) / 1000
czyli wspomniane 14.25 cm. Druga (szybsza) metoda: 285 * 0,50
= 142.50 mm (wysokość profilu opony 285/50R18).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/60 R18 | 255 zł | 727.2 mm | -15.0 mm -2.00 % |
225/65 R18 | - | 749.7 mm | +7.5 mm 1.00 % |
235/60 R18 | 227 zł | 739.2 mm | -3.0 mm -0.40 % |
245/60 R18 | 333 zł | 751.2 mm | +9.0 mm 1.20 % |
255/55 R18 | 199 zł | 737.7 mm | -4.5 mm -0.60 % |
Oryginał | - | 742.2 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 285/50 R18 na felgę 18". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/80 R15 | - | 741.0 mm | -1.2 mm -0.20 % |
235/75 R15 | 212 zł | 733.5 mm | -8.7 mm -1.20 % |
245/75 R15 | - | 748.5 mm | 6.3 mm 0.80 % |
255/70 R15 | 288 zł | 738.0 mm | -4.2 mm -0.60 % |
265/70 R15 | 317 zł | 752.0 mm | 9.8 mm 1.30 % |
Oryginał | - | 742.2 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/80 R16 | 210 zł | 734.4 mm | -7.8 mm -1.10 % |
215/75 R16 | 208 zł | 728.9 mm | -13.3 mm -1.80 % |
215/80 R16 | 301 zł | 750.4 mm | 8.2 mm 1.10 % |
225/75 R16 | 223 zł | 743.9 mm | 1.7 mm 0.20 % |
235/70 R16 | 219 zł | 735.4 mm | -6.8 mm -0.90 % |
245/70 R16 | 242 zł | 749.4 mm | 7.2 mm 1.00 % |
255/65 R16 | 224 zł | 737.9 mm | -4.3 mm -0.60 % |
Oryginał | - | 742.2 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/70 R17 | - | 732.8 mm | -9.4 mm -1.30 % |
225/70 R17 | 429 zł | 746.8 mm | 4.6 mm 0.60 % |
235/65 R17 | 217 zł | 737.3 mm | -4.9 mm -0.70 % |
245/65 R17 | 265 zł | 750.3 mm | 8.1 mm 1.10 % |
255/60 R17 | 324 zł | 737.8 mm | -4.4 mm -0.60 % |
265/60 R17 | - | 749.8 mm | 7.6 mm 1.00 % |
275/55 R17 | 369 zł | 734.3 mm | -7.9 mm -1.10 % |
Oryginał | - | 742.2 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki rozmiaru 285/50 R18 na felgę 17". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 275/55 R17 ( -7.9 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/55 R19 | 333 zł | 730.1 mm | -12.1 mm -1.60 % |
235/55 R19 | 325 zł | 741.1 mm | -1.1 mm -0.10 % |
245/50 R19 | - | 727.6 mm | -14.6 mm -2.00 % |
245/55 R19 | - | 752.1 mm | 9.9 mm 1.30 % |
255/50 R19 | 290 zł | 737.6 mm | -4.6 mm -0.60 % |
265/50 R19 | 377 zł | 747.6 mm | 5.4 mm 0.70 % |
275/45 R19 | - | 730.1 mm | -12.1 mm -1.60 % |
285/45 R19 | 448 zł | 739.1 mm | -3.1 mm -0.40 % |
295/45 R19 | 526 zł | 748.1 mm | 5.9 mm 0.80 % |
Oryginał | - | 742.2 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opon 285/50R18 na felgę 19". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 265/50 R19 ( +5.4 mm)Zalecany!
letnie 265/50 R19
zimowe 265/50 R19
całoroczne 265/50 R19
Opony 275/45 R19 ( -12.1 mm)
letnie 275/45 R19
zimowe 275/45 R19
całoroczne 275/45 R19
Opony 285/45 R19 ( -3.1 mm)
letnie 285/45 R19
zimowe 285/45 R19
całoroczne 285/45 R19
Opony 295/45 R19 ( +5.9 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/50 R20 | 737 zł | 743.0 mm | 0.8 mm 0.10 % |
245/45 R20 | 432 zł | 728.5 mm | -13.7 mm -1.80 % |
245/50 R20 | 414 zł | 753.0 mm | 10.8 mm 1.50 % |
255/45 R20 | 518 zł | 737.5 mm | -4.7 mm -0.60 % |
265/45 R20 | 501 zł | 746.5 mm | 4.3 mm 0.60 % |
275/40 R20 | - | 728.0 mm | -14.2 mm -1.90 % |
285/40 R20 | 885 zł | 736.0 mm | -6.2 mm -0.80 % |
295/40 R20 | 501 zł | 744.0 mm | 1.8 mm 0.20 % |
305/40 R20 | 820 zł | 752.0 mm | 9.8 mm 1.30 % |
315/35 R20 | - | 728.5 mm | -13.7 mm -1.80 % |
325/35 R20 | - | 735.5 mm | -6.7 mm -0.90 % |
Oryginał | - | 742.2 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/45 R21 | - | 744.9 mm | 2.7 mm 0.40 % |
245/40 R21 | - | 729.4 mm | -12.8 mm -1.70 % |
255/40 R21 | 667 zł | 737.4 mm | -4.8 mm -0.60 % |
265/40 R21 | 584 zł | 745.4 mm | 3.2 mm 0.40 % |
275/40 R21 | 576 zł | 753.4 mm | 11.2 mm 1.50 % |
285/35 R21 | - | 732.9 mm | -9.3 mm -1.30 % |
295/35 R21 | 463 zł | 739.9 mm | -2.3 mm -0.30 % |
305/35 R21 | - | 746.9 mm | 4.7 mm 0.60 % |
325/30 R21 | - | 728.4 mm | -13.8 mm -1.90 % |
Oryginał | - | 742.2 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
255/35 R22 | - | 737.3 mm | -4.9 mm -0.70 % |
265/35 R22 | - | 744.3 mm | 2.1 mm 0.30 % |
275/35 R22 | 924 zł | 751.3 mm | 9.1 mm 1.20 % |
285/30 R22 | - | 729.8 mm | -12.4 mm -1.70 % |
295/30 R22 | - | 735.8 mm | -6.4 mm -0.90 % |
305/30 R22 | - | 741.8 mm | -0.4 mm -0.10 % |
315/30 R22 | 966 zł | 747.8 mm | 5.6 mm 0.80 % |
Oryginał | - | 742.2 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
315/25 R23 | - | 741.7 mm | -0.5 mm -0.10 % |
Oryginał | - | 742.2 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
275/25 R24 | - | 747.1 mm | 4.9 mm 0.70 % |
285/25 R24 | - | 752.1 mm | 9.9 mm 1.30 % |
Oryginał | - | 742.2 mm | - |
Dobierając opony do samochodu, koniecznie należy uwzględnić indeks nośności, który dotyczy maksymalnego obciążania pojedynczej opony podczas jazdy z najwyższą dozwoloną prędkością. Zapisuje się go za pomocą umownych liczb, które w specjalnej tabeli mają przypisaną wartość w kilogramach. W związku z tym, że indeks nośności podawany jest dla pojedynczej opony, dlatego też, aby uzyskać całkowite dopuszczalne obciążenie samochodu, musimy pomnożyć tę wartość przez cztery. Indeks ściśle powiązany jest z indeksem prędkości, który ustala się właśnie dla maksymalnego obciążania.Indeks nośności
Indeks prędkości jest ustalony przez producenta samochodu i uwzględnia indeks nośności, oznaczający maksymalne obciążenie. Zarówno wybór indeksu mniejszego jak i większego, niż zalecany, nie jest dobrym rozwiązaniem. Samochód z za niskim indeksem nie jest stabilny, a ogumienie narażone będzie na szybsze niszczenie i pęknięcie. Zbyt wysoki indeks wpływa wprawdzie pozytywnie na bezpieczeństwo, ale wzrasta zużycie paliwa. Jedyna sytuacja, gdy można wybrać indeks prędkości niższy niż zalecany, to w przypadku zakupu opon zimowych.Indeks prędkości
Opony niskoprofilowe nie tylko wpływają pozytywnie na wygląd samochodu, ale równocześnie zmieniają warunki jezdne pojazdu. Przede wszystkim zwiększają przyczepność, dzięki czemu kierowca ma lepszą kontrolę nad samochodem. Ponadto mniej odczuwalne są przechyły boczne. Poza tym takie ogumienie ze względu na sztywność sprawia, że auto jest bardziej czułe na zmiany i lepiej radzi sobie z zakrętami. Niestety mała elastyczność ogumienia ma też swoje minusy. Brak dobrej amortyzacji sprawia, że trasa po nierównej powierzchni będzie mało komfortowa.Zamienniki niskoprofilowe
Za opony wysokoprofilowe uznaje się takie, gdzie profil wynosi przynajmniej 55 procent szerokości. Wysokoprofilowe ogumienie najczęściej stosowane jest w okresie zimowym, gdy trudne warunki oraz śliska powierzchnia nie sprzyjają ich szerszym odpowiednikom. Przekonaj się o ich wadach oraz zaletach. Zalety opon wysokoprofilowych: znacznie ułatwienie wydostania się ze śniegu, stabilniejsze prowadzenie auta po śliskiej powierzchni, znaczące zwiększenie komfortu jazdy ze względu na amortyzację nierówności, niski poziom hałasu emitowany przez opony. Do wad należy zaliczyć: słabsze własności jezdne, mniejsza stabilność na zakrętach.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?