Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 285/55 R18? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 285/55R18? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Zamienniki opon to nic innego jak alternatywne rozmiary ogumienia, które kierowca może bezpiecznie stosować w swoim pojeździe. Ich rozmiar może być do 2% węższy w stosunku do oryginału i co najwyżej 1,5% szerszy, gdyż większe zmiany okażą się niebezpieczne. Podczas wyboru należy pamiętać między innymi o miejscu w nadkolu, rozmiarze tarcz hamulcowych oraz doborze opony tak, aby nie wystawała poza obrys auta. Szersze zamienniki zwiększają przyczepność i skracają drogę hamowania, jednak ich cena jest znacznie wyższa. Węższe natomiast nie są podatne na aquaplaning oraz lepiej amortyzują nierówności, ale nie zapewniają kierowcy tak dobrej kontroli nad pojazdem. Zamienniki opon mogą także spowodować zafałszowanie wskazań prędkościomierza. Przykładowo zastosowanie zamiennika szerszego będzie wpływać na nieprawidłowe (minusowe) wskazanie prędkościomierza, co oznacza, że na liczniku pojawi się mniejsza prędkość niż rzeczywista. Natomiast w przypadku węższych kół od oryginalnych, licznik będzie wskazywać większą prędkość niż faktyczna.Co to jest zamiennik opony?
Nie tylko marka i typ opon, które chce się kupić jest ważny. Należy uwzględnić również ich rozmiar. Wszystko dlatego że do różnych samochodów stosuje się odmienne rozmiary opon, a wybór odpowiedniego typu okaże się kluczowy dla bezpieczeństwa. Z tego powodu istotne jest umiejętne czytanie symboli, znajdujących się na bocznej ścianie opony. Dają nam one wszelkie informacje o rozmiarze ogumienia. Jak czytać rozmiar ogumienia? Opona 285/55 R18 będzie mieć 285 mm szerokości. Jeśli mowa o jej profilu to wynosi on 55 (co rozumiemy jako 55% z szerokości), czy ma 156.75 mm wysokości. Średnica opony ma wartość 18-stu cali, co daje wartość 457.2 mm. Zobacz ofertę na opony 285/55 R18 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 285/55 R18 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 77.07 cm (770.70 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 285/55 R18 wynosi 15.68 cm (156.75 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (285) razy jej profil (55) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 285/55 R18?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 285/55 R18?
(18 * 25,4) + (2 * 285 * 0,55)
czyli wspomniane 770.70 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 285/55 R18?
(285 * 55) / 1000
czyli wspomniane 15.68 cm. Druga (szybsza) metoda: 285 * 0,55
= 156.75 mm (wysokość profilu opony 285/55R18).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/65 R18 | 344 zł | 762.7 mm | -8.0 mm -1.00 % |
255/60 R18 | 291 zł | 763.2 mm | -7.5 mm -1.00 % |
265/60 R18 | 420 zł | 775.2 mm | +4.5 mm 0.60 % |
Oryginał | - | 770.7 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 285/55 R18 na felgę 18". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 265/60 R18 ( +4.5 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
265/75 R15 | - | 778.5 mm | 7.8 mm 1.00 % |
Oryginał | - | 770.7 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/85 R16 | - | 771.9 mm | 1.2 mm 0.20 % |
235/75 R16 | - | 758.9 mm | -11.8 mm -1.50 % |
235/80 R16 | - | 782.4 mm | 11.7 mm 1.50 % |
245/75 R16 | 317 zł | 773.9 mm | 3.2 mm 0.40 % |
255/70 R16 | 344 zł | 763.4 mm | -7.3 mm -0.90 % |
265/70 R16 | 293 zł | 777.4 mm | 6.7 mm 0.90 % |
285/65 R16 | 922 zł | 776.9 mm | 6.2 mm 0.80 % |
Oryginał | - | 770.7 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/70 R17 | 374 zł | 760.8 mm | -9.9 mm -1.30 % |
245/70 R17 | 296 zł | 774.8 mm | 4.1 mm 0.50 % |
255/65 R17 | 298 zł | 763.3 mm | -7.4 mm -1.00 % |
265/65 R17 | 320 zł | 776.3 mm | 5.6 mm 0.70 % |
275/60 R17 | - | 761.8 mm | -8.9 mm -1.20 % |
Oryginał | - | 770.7 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki rozmiaru 285/55R18 na felgę 17". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 265/65 R17 ( +5.6 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/60 R19 | - | 764.6 mm | -6.1 mm -0.80 % |
255/55 R19 | 329 zł | 763.1 mm | -7.6 mm -1.00 % |
265/55 R19 | - | 774.1 mm | 3.4 mm 0.40 % |
275/50 R19 | 558 zł | 757.6 mm | -13.1 mm -1.70 % |
Oryginał | - | 770.7 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki rozmiaru 285/55 R18 na felgę 19". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 265/55 R19 ( +3.4 mm)Zalecany!
letnie 265/55 R19
zimowe 265/55 R19
Opony 275/50 R19 ( -13.1 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/55 R20 | - | 766.5 mm | -4.2 mm -0.50 % |
255/50 R20 | 469 zł | 763.0 mm | -7.7 mm -1.00 % |
265/50 R20 | 587 zł | 773.0 mm | 2.3 mm 0.30 % |
275/45 R20 | 456 zł | 755.5 mm | -15.2 mm -2.00 % |
285/45 R20 | 643 zł | 764.5 mm | -6.2 mm -0.80 % |
295/45 R20 | 593 zł | 773.5 mm | 2.8 mm 0.40 % |
Oryginał | - | 770.7 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
265/45 R21 | 397 zł | 771.9 mm | 1.2 mm 0.20 % |
275/45 R21 | 660 zł | 780.9 mm | 10.2 mm 1.30 % |
285/40 R21 | - | 761.4 mm | -9.3 mm -1.20 % |
295/40 R21 | 688 zł | 769.4 mm | -1.3 mm -0.20 % |
Oryginał | - | 770.7 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
255/40 R22 | - | 762.8 mm | -7.9 mm -1.00 % |
265/40 R22 | 702 zł | 770.8 mm | 0.1 mm 0.00 % |
275/40 R22 | 647 zł | 778.8 mm | 8.1 mm 1.10 % |
285/35 R22 | - | 758.3 mm | -12.4 mm -1.60 % |
295/35 R22 | 806 zł | 765.3 mm | -5.4 mm -0.70 % |
305/35 R22 | - | 772.3 mm | 1.6 mm 0.20 % |
315/35 R22 | - | 779.3 mm | 8.6 mm 1.10 % |
Oryginał | - | 770.7 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
305/30 R23 | - | 767.2 mm | -3.5 mm -0.50 % |
325/30 R23 | - | 779.2 mm | 8.5 mm 1.10 % |
Oryginał | - | 770.7 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
255/30 R24 | - | 762.6 mm | -8.1 mm -1.10 % |
Oryginał | - | 770.7 mm | - |
Indeks nośności to ważny parametr mający znaczenie dla bezpieczeństwa podczas jazdy. Oznacza bowiem najwyższe obciążenie odpowiednie dla danych opon przy maksymalnej prędkości. Wybór indeksu mniejszego, niż jest zalecany, wpływa zatem na szybsze zużywanie się ogumienia i równocześnie zmniejsza przyczepność na drodze, co może być przyczyną utraty kontroli podczas jazdy. Dlatego też w przypadku kolizji często ubezpieczyciele odmawiają wypłaty odszkodowania, gdy w samochodzie znajduje się inne niż zalecane przez producenta opony.Indeks nośności
Indeks prędkości jest ustalony przez producenta samochodu i uwzględnia indeks nośności, oznaczający maksymalne obciążenie. Zarówno wybór indeksu mniejszego jak i większego, niż zalecany, nie jest dobrym rozwiązaniem. Samochód z za niskim indeksem nie jest stabilny, a ogumienie narażone będzie na szybsze niszczenie i pęknięcie. Zbyt wysoki indeks wpływa wprawdzie pozytywnie na bezpieczeństwo, ale wzrasta zużycie paliwa. Jedyna sytuacja, gdy można wybrać indeks prędkości niższy niż zalecany, to w przypadku zakupu opon zimowych.Indeks prędkości
Za opony niskoprofilowe uznaje się ogumienie, które ma profil poniżej 55. Przed zakupem należy zapoznać się z wadami oraz zaletami tego typu ogumienia. Za zalety uznaje się: krótszy czas hamowania, większa stabilność podczas zakrętów, sztywność pozwalająca na dynamiczną jazdę, lepsza przewidywalność zachowania auta, atrakcyjny wygląd. Wśród wad opon niksoprofilowych należy wymienić: spore prawdopodobieństwo zniszczenia ich, jeśli mają zbyt niskie ciśnienie, większe narażenie podwozia oraz felg aluminiowych na uszkodzenia podczas jazdy, szybsze zużycie ogumienia, szybsze zużycie elementów zawieszenia.Zamienniki niskoprofilowe
Opony wysokoprofilowe to takie, w których profil wynosi przynajmniej 55 procent szerokości. Tego typu ogumienie było stosowane często w starszych samochodach. Jednak wciąż ma wielu wielbicieli, ponieważ gwarantuje ono wysoki komfort podczas jazdy poprzez świetną amortyzację nierównej powierzchni. Ogromną zaletą opon wysokoprofilowych jest ich niska cena oraz ekonomiczność użytkowania, gdyż zapewniają one mniejsze spalanie paliwa. Jednak dla fanów szybkiej jazdy za dużą wadę uznaje się fakt, że opony tego typu nie nadają się do bardziej dynamicznej jazdy, ponieważ nie zachowują odpowiedniej przyczepności.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?