Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 285/65 R17? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 285/65R17? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Zamienniki opon to nic innego jak alternatywne rozmiary ogumienia, które kierowca może bezpiecznie stosować w swoim pojeździe. Ich rozmiar może być do 2% węższy w stosunku do oryginału i co najwyżej 1,5% szerszy, gdyż większe zmiany okażą się niebezpieczne. Podczas wyboru należy pamiętać między innymi o miejscu w nadkolu, rozmiarze tarcz hamulcowych oraz doborze opony tak, aby nie wystawała poza obrys auta. Szersze zamienniki zwiększają przyczepność i skracają drogę hamowania, jednak ich cena jest znacznie wyższa. Węższe natomiast nie są podatne na aquaplaning oraz lepiej amortyzują nierówności, ale nie zapewniają kierowcy tak dobrej kontroli nad pojazdem. Zamienniki opon mogą także spowodować zafałszowanie wskazań prędkościomierza. Przykładowo zastosowanie zamiennika szerszego będzie wpływać na nieprawidłowe (minusowe) wskazanie prędkościomierza, co oznacza, że na liczniku pojawi się mniejsza prędkość niż rzeczywista. Natomiast w przypadku węższych kół od oryginalnych, licznik będzie wskazywać większą prędkość niż faktyczna.Co to jest zamiennik opony?
Wybór odpowiedniego rozmiaru opon ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa podczas jazdy pojazdem, dlatego też każdy właściciel samochodu powinien znać rodzaj ogumienia, jakie potrzebne okaże się niezbędne w jego aucie. Jakie informacje zaszyfrowane są w rozmiarze 285/65 R17? Szerokość czyli odległość między zewnętrznymi ścianami bocznymi napompowanej opony wynosi 285 mm. Drugi parametr podany jest w procentach, a zatem profil stanowi 65 procent szerokości, co jest równoznaczne z 185.25 mm. R w tym przypadku oznacza typ konstrukcji opony - radialna. Średnica osadzenia wynosi 17 cali. Znając te rozmiary możemy bez problemu dobrać właściwe opony do naszego samochodu. Zobacz ofertę na opony 285/65 R17 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 285/65 R17 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 80.23 cm (802.30 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 285/65 R17 wynosi 18.53 cm (185.25 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (285) razy jej profil (65) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 285/65 R17?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 285/65 R17?
(17 * 25,4) + (2 * 285 * 0,65)
czyli wspomniane 802.30 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 285/65 R17?
(285 * 65) / 1000
czyli wspomniane 18.53 cm. Druga (szybsza) metoda: 285 * 0,65
= 185.25 mm (wysokość profilu opony 285/65R17).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/80 R17 | - | 807.8 mm | +5.5 mm 0.70 % |
245/75 R17 | - | 799.3 mm | -3.0 mm -0.40 % |
255/70 R17 | 377 zł | 788.8 mm | -13.5 mm -1.70 % |
255/75 R17 | - | 814.3 mm | +12.0 mm 1.50 % |
265/70 R17 | 334 zł | 802.8 mm | +0.5 mm 0.10 % |
275/65 R17 | 223 zł | 789.3 mm | -13.0 mm -1.60 % |
Oryginał | 360 zł | 802.3 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 285/65 R17 na felgę 17". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 265/70 R17 ( +0.5 mm)Zalecany!
letnie 265/70 R17
zimowe 265/70 R17
całoroczne 265/70 R17
Opony 275/65 R17 ( -13.0 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
295/70 R15 | - | 794.0 mm | -8.3 mm -1.00 % |
Oryginał | 360 zł | 802.3 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/85 R16 | - | 805.9 mm | 3.6 mm 0.40 % |
265/75 R16 | - | 803.9 mm | 1.6 mm 0.20 % |
275/70 R16 | 221 zł | 791.4 mm | -10.9 mm -1.40 % |
Oryginał | 360 zł | 802.3 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opony 285/65R17 na felgę 16". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 265/75 R16 ( +1.6 mm)Zalecany!
letnie 265/75 R16
całoroczne 265/75 R16
Opony 275/70 R16 ( -10.9 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/70 R18 | - | 786.2 mm | -16.1 mm -2.00 % |
255/65 R18 | - | 788.7 mm | -13.6 mm -1.70 % |
255/70 R18 | - | 814.2 mm | 11.9 mm 1.50 % |
265/65 R18 | - | 801.7 mm | -0.6 mm -0.10 % |
275/60 R18 | 324 zł | 787.2 mm | -15.1 mm -1.90 % |
275/65 R18 | 290 zł | 814.7 mm | 12.4 mm 1.50 % |
285/60 R18 | 349 zł | 799.2 mm | -3.1 mm -0.40 % |
Oryginał | 360 zł | 802.3 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 285/65 R17 na felgę 18". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 265/65 R18 ( -0.6 mm)Zalecany!
letnie 265/65 R18
całoroczne 265/65 R18
Opony 275/60 R18 ( -15.1 mm)
letnie 275/60 R18
zimowe 275/60 R18
całoroczne 275/60 R18
Opony 275/65 R18 ( +12.4 mm)
letnie 275/65 R18
zimowe 275/65 R18
całoroczne 275/65 R18
Opony 285/60 R18 ( -3.1 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/65 R19 | 249 zł | 788.1 mm | -14.2 mm -1.80 % |
255/60 R19 | 462 zł | 788.6 mm | -13.7 mm -1.70 % |
255/65 R19 | - | 814.1 mm | 11.8 mm 1.50 % |
Oryginał | 360 zł | 802.3 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/60 R20 | - | 790.0 mm | -12.3 mm -1.50 % |
245/60 R20 | - | 802.0 mm | -0.3 mm 0.00 % |
255/55 R20 | 670 zł | 788.5 mm | -13.8 mm -1.70 % |
255/60 R20 | - | 814.0 mm | 11.7 mm 1.50 % |
275/55 R20 | 542 zł | 810.5 mm | 8.2 mm 1.00 % |
285/50 R20 | 382 zł | 793.0 mm | -9.3 mm -1.20 % |
Oryginał | 360 zł | 802.3 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
255/50 R21 | - | 788.4 mm | -13.9 mm -1.70 % |
275/50 R21 | - | 808.4 mm | 6.1 mm 0.80 % |
285/45 R21 | 552 zł | 789.9 mm | -12.4 mm -1.50 % |
325/40 R21 | - | 793.4 mm | -8.9 mm -1.10 % |
Oryginał | 360 zł | 802.3 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
255/45 R22 | - | 788.3 mm | -14.0 mm -1.70 % |
275/45 R22 | - | 806.3 mm | 4.0 mm 0.50 % |
285/40 R22 | 875 zł | 786.8 mm | -15.5 mm -1.90 % |
295/40 R22 | - | 794.8 mm | -7.5 mm -0.90 % |
305/40 R22 | - | 802.8 mm | 0.5 mm 0.10 % |
325/35 R22 | - | 786.3 mm | -16.0 mm -2.00 % |
Oryginał | 360 zł | 802.3 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
275/40 R23 | - | 804.2 mm | 1.9 mm 0.20 % |
285/40 R23 | - | 812.2 mm | 9.9 mm 1.20 % |
295/35 R23 | - | 790.7 mm | -11.6 mm -1.40 % |
305/35 R23 | - | 797.7 mm | -4.6 mm -0.60 % |
325/35 R23 | - | 811.7 mm | 9.4 mm 1.20 % |
Oryginał | 360 zł | 802.3 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
285/35 R24 | - | 809.1 mm | 6.8 mm 0.80 % |
295/30 R24 | - | 786.6 mm | -15.7 mm -2.00 % |
335/30 R24 | - | 810.6 mm | 8.3 mm 1.00 % |
355/25 R24 | - | 787.1 mm | -15.2 mm -1.90 % |
Oryginał | 360 zł | 802.3 mm | - |
Indeks nośności oznacza największe obciążenie, które dozwolone jest w przypadku danych opon w momencie poruszania się z maksymalną dopuszczalną prędkością. Wszelkie niezbędne informacje o nim znajdziemy na bocznej ścianie ogumienia. To bardzo ważny parametr dla naszego bezpieczeństwa, jednak zawsze należy go rozpatrywać w połączeniu z indeksem prędkości. Jeśli zdecydujemy się na zbyt niski indeks, będziemy musieli się liczyć z szybszym zużyciem opon, a także niebezpieczeństwem utraty stabilności w trakcie jazdy. Warto więc stosować się do norm producenta.Indeks nośności
Indeks prędkości i nośności są szczególnie istotne dla bezpieczeństwa jazdy. W tabelach indeksowych znajdziemy rozróżnienia od A1 do Y, gdzie każda kolejna litera oznacza wzrost prędkości maksymalnej o 5-10 km. Indeks nośności wskazuje na maksymalne obciążenie, którego nie należy przekraczać. W przypadku ogumienia letniego nie można zastosować opon posiadających indeks prędkości niższy niż ustalony przez producenta. Dla opon zimowych pozwala się odejść od tej zasady, jednak nie wolno stawiać na indeks niższy niż Q. Pamiętajmy również, że w takiej sytuacji opony będą zużywać się szybciej.Indeks prędkości
Zastosowanie niskiego profilu opony zmieni nie tylko właściwości jezdne pojazdu, ale także jego estetykę. Za zaletę takiego ogumienia uznaje się sztywność, która wpływa na precyzję podczas jazdy. Opony niskoprofiliowe zapewniają też lepszą przyczepność oraz skracają czas hamowania, a to przyczynia się do większego bezpieczeństwa. Nie można zapominać o tym, że takie rozwiązanie posiada też wady. Opony niskoprofilowe znacznie słabiej amortyzują nierówności na drodze i w dodatku są dość głośne. Ponadto ogumienie tego typu zużywa się znacznie szybciej, co wpływa na koszty ich użytkowania.Zamienniki niskoprofilowe
Za opony wysokoprofilowe uznaje się takie, gdzie profil wynosi przynajmniej 55 procent szerokości. Wysokoprofilowe ogumienie najczęściej stosowane jest w okresie zimowym, gdy trudne warunki oraz śliska powierzchnia nie sprzyjają ich szerszym odpowiednikom. Przekonaj się o ich wadach oraz zaletach. Zalety opon wysokoprofilowych: znacznie ułatwienie wydostania się ze śniegu, stabilniejsze prowadzenie auta po śliskiej powierzchni, znaczące zwiększenie komfortu jazdy ze względu na amortyzację nierówności, niski poziom hałasu emitowany przez opony. Do wad należy zaliczyć: słabsze własności jezdne, mniejsza stabilność na zakrętach.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?