Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 305/30 R23? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 305/30R23? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Zamienniki opon to nic innego jak alternatywne rozmiary ogumienia, które kierowca może bezpiecznie stosować w swoim pojeździe. Ich rozmiar może być do 2% węższy w stosunku do oryginału i co najwyżej 1,5% szerszy, gdyż większe zmiany okażą się niebezpieczne. Podczas wyboru należy pamiętać między innymi o miejscu w nadkolu, rozmiarze tarcz hamulcowych oraz doborze opony tak, aby nie wystawała poza obrys auta. Szersze zamienniki zwiększają przyczepność i skracają drogę hamowania, jednak ich cena jest znacznie wyższa. Węższe natomiast nie są podatne na aquaplaning oraz lepiej amortyzują nierówności, ale nie zapewniają kierowcy tak dobrej kontroli nad pojazdem. Zamienniki opon mogą także spowodować zafałszowanie wskazań prędkościomierza. Przykładowo zastosowanie zamiennika szerszego będzie wpływać na nieprawidłowe (minusowe) wskazanie prędkościomierza, co oznacza, że na liczniku pojawi się mniejsza prędkość niż rzeczywista. Natomiast w przypadku węższych kół od oryginalnych, licznik będzie wskazywać większą prędkość niż faktyczna.Co to jest zamiennik opony?
Nie tylko marka i typ opon, które chce się kupić jest ważny. Należy uwzględnić również ich rozmiar. Wszystko dlatego że do różnych samochodów stosuje się odmienne rozmiary opon, a wybór odpowiedniego typu okaże się kluczowy dla bezpieczeństwa. Z tego powodu istotne jest umiejętne czytanie symboli, znajdujących się na bocznej ścianie opony. Dają nam one wszelkie informacje o rozmiarze ogumienia. Jak czytać rozmiar ogumienia? Opona 305/30 R23 będzie mieć 305 mm szerokości. Jeśli mowa o jej profilu to wynosi on 30 (co rozumiemy jako 30% z szerokości), czy ma 91.5 mm wysokości. Średnica opony ma wartość 23-stu cali, co daje wartość 584.2 mm. Zobacz ofertę na opony 305/30 R23 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 305/30 R23 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 76.72 cm (767.20 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 305/30 R23 wynosi 9.15 cm (91.50 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (305) razy jej profil (30) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 305/30 R23?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 305/30 R23?
(23 * 25,4) + (2 * 305 * 0,30)
czyli wspomniane 767.20 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 305/30 R23?
(305 * 30) / 1000
czyli wspomniane 9.15 cm. Druga (szybsza) metoda: 305 * 0,30
= 91.50 mm (wysokość profilu opony 305/30R23).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
265/70 R15 | 317 zł | 752.0 mm | -15.2 mm -2.00 % |
265/75 R15 | - | 778.5 mm | 11.3 mm 1.50 % |
Oryginał | - | 767.2 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/85 R16 | - | 771.9 mm | 4.7 mm 0.60 % |
235/75 R16 | - | 758.9 mm | -8.3 mm -1.10 % |
245/75 R16 | 317 zł | 773.9 mm | 6.7 mm 0.90 % |
255/70 R16 | 344 zł | 763.4 mm | -3.8 mm -0.50 % |
265/70 R16 | 293 zł | 777.4 mm | 10.2 mm 1.30 % |
285/65 R16 | 922 zł | 776.9 mm | 9.7 mm 1.30 % |
Oryginał | - | 767.2 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/70 R17 | 374 zł | 760.8 mm | -6.4 mm -0.80 % |
245/70 R17 | 296 zł | 774.8 mm | 7.6 mm 1.00 % |
255/65 R17 | 298 zł | 763.3 mm | -3.9 mm -0.50 % |
265/65 R17 | 320 zł | 776.3 mm | 9.1 mm 1.20 % |
275/60 R17 | - | 761.8 mm | -5.4 mm -0.70 % |
Oryginał | - | 767.2 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/65 R18 | 344 zł | 762.7 mm | -4.5 mm -0.60 % |
255/60 R18 | 291 zł | 763.2 mm | -4.0 mm -0.50 % |
265/60 R18 | 420 zł | 775.2 mm | 8.0 mm 1.00 % |
285/55 R18 | - | 770.7 mm | 3.5 mm 0.50 % |
Oryginał | - | 767.2 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/60 R19 | - | 764.6 mm | -2.6 mm -0.30 % |
245/55 R19 | - | 752.1 mm | -15.1 mm -2.00 % |
255/55 R19 | 329 zł | 763.1 mm | -4.1 mm -0.50 % |
265/55 R19 | - | 774.1 mm | 6.9 mm 0.90 % |
275/50 R19 | 558 zł | 757.6 mm | -9.6 mm -1.30 % |
Oryginał | - | 767.2 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/55 R20 | - | 766.5 mm | -0.7 mm -0.10 % |
245/50 R20 | 414 zł | 753.0 mm | -14.2 mm -1.90 % |
255/50 R20 | 469 zł | 763.0 mm | -4.2 mm -0.50 % |
265/50 R20 | 587 zł | 773.0 mm | 5.8 mm 0.80 % |
275/45 R20 | 456 zł | 755.5 mm | -11.7 mm -1.50 % |
285/45 R20 | 643 zł | 764.5 mm | -2.7 mm -0.40 % |
295/45 R20 | 593 zł | 773.5 mm | 6.3 mm 0.80 % |
305/40 R20 | 820 zł | 752.0 mm | -15.2 mm -2.00 % |
Oryginał | - | 767.2 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
245/45 R21 | 710 zł | 753.9 mm | -13.3 mm -1.70 % |
265/45 R21 | 397 zł | 771.9 mm | 4.7 mm 0.60 % |
275/40 R21 | 576 zł | 753.4 mm | -13.8 mm -1.80 % |
285/40 R21 | - | 761.4 mm | -5.8 mm -0.80 % |
295/40 R21 | 688 zł | 769.4 mm | 2.2 mm 0.30 % |
315/35 R21 | - | 753.9 mm | -13.3 mm -1.70 % |
Oryginał | - | 767.2 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
255/40 R22 | - | 762.8 mm | -4.4 mm -0.60 % |
265/40 R22 | 702 zł | 770.8 mm | 3.6 mm 0.50 % |
275/40 R22 | 647 zł | 778.8 mm | 11.6 mm 1.50 % |
285/35 R22 | - | 758.3 mm | -8.9 mm -1.20 % |
295/35 R22 | 806 zł | 765.3 mm | -1.9 mm -0.20 % |
305/35 R22 | - | 772.3 mm | 5.1 mm 0.70 % |
Oryginał | - | 767.2 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opony 305/30R23 na felgę 22". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 285/35 R22 ( -8.9 mm)Zalecany!
letnie 285/35 R22
zimowe 285/35 R22
Opony 295/35 R22 ( -1.9 mm)Zalecany!
letnie 295/35 R22
całoroczne 295/35 R22
Opony 305/35 R22 ( +5.1 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
255/30 R24 | - | 762.6 mm | -4.6 mm -0.60 % |
285/25 R24 | - | 752.1 mm | -15.1 mm -2.00 % |
Oryginał | - | 767.2 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opon 305/30R23 na felgę 24". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 285/25 R24 ( -15.1 mm)Zalecany!
Indeks nośności oznacza największe obciążenie, które dozwolone jest w przypadku danych opon w momencie poruszania się z maksymalną dopuszczalną prędkością. Wszelkie niezbędne informacje o nim znajdziemy na bocznej ścianie ogumienia. To bardzo ważny parametr dla naszego bezpieczeństwa, jednak zawsze należy go rozpatrywać w połączeniu z indeksem prędkości. Jeśli zdecydujemy się na zbyt niski indeks, będziemy musieli się liczyć z szybszym zużyciem opon, a także niebezpieczeństwem utraty stabilności w trakcie jazdy. Warto więc stosować się do norm producenta.Indeks nośności
Indeks prędkości jest ustalony przez producenta samochodu i uwzględnia indeks nośności, oznaczający maksymalne obciążenie. Zarówno wybór indeksu mniejszego jak i większego, niż zalecany, nie jest dobrym rozwiązaniem. Samochód z za niskim indeksem nie jest stabilny, a ogumienie narażone będzie na szybsze niszczenie i pęknięcie. Zbyt wysoki indeks wpływa wprawdzie pozytywnie na bezpieczeństwo, ale wzrasta zużycie paliwa. Jedyna sytuacja, gdy można wybrać indeks prędkości niższy niż zalecany, to w przypadku zakupu opon zimowych.Indeks prędkości
Opony niskoprofilowe to takie, w których szerokość bieżnika jest dużo większa od wysokości. Oznacza to, że profil wynosi maksymalnie 55 procent szerokości. To powoduje niezwykle pozytywny wpływ na właściwości jezdne. W związku z zastosowaniem większych felg pojazd lepiej zachowuje się w trakcie hamowania i na zakrętach. Sztywność opony przydaje się natomiast przy dynamicznej jeździe. Musimy jednak liczyć się ze znacznym zmniejszeniem komfortu podróży ze względu na słabą amortyzację wszelkich nierówności oraz wyższym poziomem hałasu.Zamienniki niskoprofilowe
Za opony wysokoprofilowe uznaje się takie, gdzie profil wynosi przynajmniej 55 procent szerokości. Wysokoprofilowe ogumienie najczęściej stosowane jest w okresie zimowym, gdy trudne warunki oraz śliska powierzchnia nie sprzyjają ich szerszym odpowiednikom. Przekonaj się o ich wadach oraz zaletach. Zalety opon wysokoprofilowych: znacznie ułatwienie wydostania się ze śniegu, stabilniejsze prowadzenie auta po śliskiej powierzchni, znaczące zwiększenie komfortu jazdy ze względu na amortyzację nierówności, niski poziom hałasu emitowany przez opony. Do wad należy zaliczyć: słabsze własności jezdne, mniejsza stabilność na zakrętach.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?