Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 305/70 R16? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 305/70R16? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Zamienniki opon to nic innego jak alternatywne rozmiary ogumienia, które kierowca może bezpiecznie stosować w swoim pojeździe. Ich rozmiar może być do 2% węższy w stosunku do oryginału i co najwyżej 1,5% szerszy, gdyż większe zmiany okażą się niebezpieczne. Podczas wyboru należy pamiętać między innymi o miejscu w nadkolu, rozmiarze tarcz hamulcowych oraz doborze opony tak, aby nie wystawała poza obrys auta. Szersze zamienniki zwiększają przyczepność i skracają drogę hamowania, jednak ich cena jest znacznie wyższa. Węższe natomiast nie są podatne na aquaplaning oraz lepiej amortyzują nierówności, ale nie zapewniają kierowcy tak dobrej kontroli nad pojazdem. Zamienniki opon mogą także spowodować zafałszowanie wskazań prędkościomierza. Przykładowo zastosowanie zamiennika szerszego będzie wpływać na nieprawidłowe (minusowe) wskazanie prędkościomierza, co oznacza, że na liczniku pojawi się mniejsza prędkość niż rzeczywista. Natomiast w przypadku węższych kół od oryginalnych, licznik będzie wskazywać większą prędkość niż faktyczna.Co to jest zamiennik opony?
Nie tylko marka i typ opon, które chce się kupić jest ważny. Należy uwzględnić również ich rozmiar. Wszystko dlatego że do różnych samochodów stosuje się odmienne rozmiary opon, a wybór odpowiedniego typu okaże się kluczowy dla bezpieczeństwa. Z tego powodu istotne jest umiejętne czytanie symboli, znajdujących się na bocznej ścianie opony. Dają nam one wszelkie informacje o rozmiarze ogumienia. Jak czytać rozmiar ogumienia? Opona 305/70 R16 będzie mieć 305 mm szerokości. Jeśli mowa o jej profilu to wynosi on 70 (co rozumiemy jako 70% z szerokości), czy ma 213.5 mm wysokości. Średnica opony ma wartość 16-stu cali, co daje wartość 406.4 mm. Zobacz ofertę na opony 305/70 R16 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 305/70 R16 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 83.34 cm (833.40 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 305/70 R16 wynosi 21.35 cm (213.50 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (305) razy jej profil (70) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 305/70 R16?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 305/70 R16?
(16 * 25,4) + (2 * 305 * 0,70)
czyli wspomniane 833.40 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 305/70 R16?
(305 * 70) / 1000
czyli wspomniane 21.35 cm. Druga (szybsza) metoda: 305 * 0,70
= 213.50 mm (wysokość profilu opony 305/70R16).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
255/85 R16 | - | 839.9 mm | +6.5 mm 0.80 % |
285/75 R16 | - | 833.9 mm | +0.5 mm 0.10 % |
Oryginał | - | 833.4 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 305/70 R16 na felgę 16". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 285/75 R16 ( +0.5 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
275/70 R17 | - | 816.8 mm | -16.6 mm -2.00 % |
285/70 R17 | 611 zł | 830.8 mm | -2.6 mm -0.30 % |
295/70 R17 | - | 844.8 mm | 11.4 mm 1.40 % |
Oryginał | - | 833.4 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki rozmiaru 305/70R16 na felgę 17". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 285/70 R17 ( -2.6 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
265/70 R18 | - | 828.2 mm | -5.2 mm -0.60 % |
275/70 R18 | - | 842.2 mm | 8.8 mm 1.10 % |
285/65 R18 | - | 827.7 mm | -5.7 mm -0.70 % |
305/60 R18 | - | 823.2 mm | -10.2 mm -1.20 % |
Oryginał | - | 833.4 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
265/60 R20 | - | 826.0 mm | -7.4 mm -0.90 % |
275/60 R20 | 545 zł | 838.0 mm | 4.6 mm 0.60 % |
285/55 R20 | - | 821.5 mm | -11.9 mm -1.40 % |
305/55 R20 | - | 843.5 mm | 10.1 mm 1.20 % |
Oryginał | - | 833.4 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
315/45 R21 | - | 816.9 mm | -16.5 mm -2.00 % |
Oryginał | - | 833.4 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
275/50 R22 | - | 833.8 mm | 0.4 mm 0.00 % |
305/45 R22 | - | 833.3 mm | -0.1 mm 0.00 % |
325/40 R22 | - | 818.8 mm | -14.6 mm -1.80 % |
Oryginał | - | 833.4 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
285/40 R24 | - | 837.6 mm | 4.2 mm 0.50 % |
305/35 R24 | - | 823.1 mm | -10.3 mm -1.20 % |
315/35 R24 | - | 830.1 mm | -3.3 mm -0.40 % |
Oryginał | - | 833.4 mm | - |
Właściwy dobór opon musi uwzględniać nie tylko ich rozmiar, ale również indeks nośności i prędkości. Przepisy zabraniają jazdy na oponach, mających niższe indeksy niż te zalecane przez producenta. Źle dobrane opony są poddawane wyższym obciążeniom, a to sprawia, że szybciej niszczeją. Nie tylko zwiększone jest tempo ich zużycia, ale również pojawia się niebezpieczeństwo pęknięcia podczas jazdy i utraty kontroli nad pojazdem. Opony z wyższym indeksem nośności są natomiast sztywniejsze, wpływając tym samym negatywnie na komfort jazdy.Indeks nośności
Indeks prędkości jest ustalony przez producenta samochodu i uwzględnia indeks nośności, oznaczający maksymalne obciążenie. Zarówno wybór indeksu mniejszego jak i większego, niż zalecany, nie jest dobrym rozwiązaniem. Samochód z za niskim indeksem nie jest stabilny, a ogumienie narażone będzie na szybsze niszczenie i pęknięcie. Zbyt wysoki indeks wpływa wprawdzie pozytywnie na bezpieczeństwo, ale wzrasta zużycie paliwa. Jedyna sytuacja, gdy można wybrać indeks prędkości niższy niż zalecany, to w przypadku zakupu opon zimowych.Indeks prędkości
Za opony niskoprofilowe uznaje się ogumienie, które ma profil poniżej 55. Przed zakupem należy zapoznać się z wadami oraz zaletami tego typu ogumienia. Za zalety uznaje się: krótszy czas hamowania, większa stabilność podczas zakrętów, sztywność pozwalająca na dynamiczną jazdę, lepsza przewidywalność zachowania auta, atrakcyjny wygląd. Wśród wad opon niksoprofilowych należy wymienić: spore prawdopodobieństwo zniszczenia ich, jeśli mają zbyt niskie ciśnienie, większe narażenie podwozia oraz felg aluminiowych na uszkodzenia podczas jazdy, szybsze zużycie ogumienia, szybsze zużycie elementów zawieszenia.Zamienniki niskoprofilowe
Wysokoprofilowe ogumienie posiada profil stanowiący co najmniej 55 procent szerokości. Opony tego typu wpływają znacząco na komfort podczas jazdy. Wszystko to dlatego, że świetnie amortyzują i są bardzo ciche. Dzięki zmniejszonemu tarciu będę bardziej ekonomiczne oraz nie ulegają szybkiemu niszczeniu. Dobrze sprawdzają się w sezonie zimowym. Wyższy profil wpływa pozytywnie na przyczepność, co zdecydowanie ułatwia wyjeżdżanie z zasp czy jazdę po błocie pośniegowym. Jednak opony z wysokim profilem nie nadają się do jazdy dynamicznej, gdyż nie zapewniają odpowiedniej sztywności oraz kontroli nad samochodem.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?