Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 315/30 R20? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 315/30R20? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Zamienniki opon to nic innego jak alternatywne rozmiary ogumienia, które kierowca może bezpiecznie stosować w swoim pojeździe. Ich rozmiar może być do 2% węższy w stosunku do oryginału i co najwyżej 1,5% szerszy, gdyż większe zmiany okażą się niebezpieczne. Podczas wyboru należy pamiętać między innymi o miejscu w nadkolu, rozmiarze tarcz hamulcowych oraz doborze opony tak, aby nie wystawała poza obrys auta. Szersze zamienniki zwiększają przyczepność i skracają drogę hamowania, jednak ich cena jest znacznie wyższa. Węższe natomiast nie są podatne na aquaplaning oraz lepiej amortyzują nierówności, ale nie zapewniają kierowcy tak dobrej kontroli nad pojazdem. Zamienniki opon mogą także spowodować zafałszowanie wskazań prędkościomierza. Przykładowo zastosowanie zamiennika szerszego będzie wpływać na nieprawidłowe (minusowe) wskazanie prędkościomierza, co oznacza, że na liczniku pojawi się mniejsza prędkość niż rzeczywista. Natomiast w przypadku węższych kół od oryginalnych, licznik będzie wskazywać większą prędkość niż faktyczna.Co to jest zamiennik opony?
Każda opona posiada specjalne oznaczenia, które dają właścicielom pojazdów wszelkie informacje o rozmiarze ogumienia. Warto nauczyć się odczytywać te symbole, aby móc odpowiednio dobrać oponę, która zapewni nam bezpieczeństwo podczas jazdy. W przypadku samochodów osobowych dość częstym rozmiarem są opony. Jeśli mowa o rozmiarze 315/30 R20, jej szerokość wynosi 315, wysokość stanowi 30 procent szerokości, a więc 94.5 mm, natomiast R20 oznacza typ konstrukcji opony wraz z rozmiarem średnicy felgi. Ta ostatnia miara podana jest w calach, co w przeliczeniu na centymetry wynosi 50.8. Zobacz ofertę na opony 315/30 R20 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 315/30 R20 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 69.70 cm (697.00 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 315/30 R20 wynosi 9.45 cm (94.50 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (315) razy jej profil (30) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 315/30 R20?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 315/30 R20?
(20 * 25,4) + (2 * 315 * 0,30)
czyli wspomniane 697.00 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 315/30 R20?
(315 * 30) / 1000
czyli wspomniane 9.45 cm. Druga (szybsza) metoda: 315 * 0,30
= 94.50 mm (wysokość profilu opony 315/30R20).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
155/60 R20 | - | 694.0 mm | -3.0 mm -0.40 % |
175/55 R20 | - | 700.5 mm | +3.5 mm 0.50 % |
195/50 R20 | - | 703.0 mm | +6.0 mm 0.90 % |
215/45 R20 | - | 701.5 mm | +4.5 mm 0.60 % |
225/40 R20 | - | 688.0 mm | -9.0 mm -1.30 % |
235/40 R20 | - | 696.0 mm | -1.0 mm -0.10 % |
245/40 R20 | - | 704.0 mm | +7.0 mm 1.00 % |
255/35 R20 | - | 686.5 mm | -10.5 mm -1.50 % |
265/35 R20 | - | 693.5 mm | -3.5 mm -0.50 % |
275/35 R20 | - | 700.5 mm | +3.5 mm 0.50 % |
285/35 R20 | - | 707.5 mm | +10.5 mm 1.50 % |
295/30 R20 | - | 685.0 mm | -12.0 mm -1.70 % |
305/30 R20 | - | 691.0 mm | -6.0 mm -0.90 % |
325/30 R20 | - | 703.0 mm | +6.0 mm 0.90 % |
Oryginał | - | 697.0 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 315/30 R20 na felgę 20". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 295/30 R20 ( -12.0 mm)
letnie 295/30 R20
zimowe 295/30 R20
Opony 305/30 R20 ( -6.0 mm)Zalecany!
letnie 305/30 R20
zimowe 305/30 R20
Opony 325/30 R20 ( +6.0 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/80 R14 | - | 683.6 mm | -13.4 mm -1.90 % |
215/80 R14 | - | 699.6 mm | 2.6 mm 0.40 % |
Oryginał | - | 697.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
195/80 R15 | 221 zł | 693.0 mm | -4.0 mm -0.60 % |
205/75 R15 | - | 688.5 mm | -8.5 mm -1.20 % |
215/75 R15 | - | 703.5 mm | 6.5 mm 0.90 % |
225/70 R15 | 199 zł | 696.0 mm | -1.0 mm -0.10 % |
255/60 R15 | - | 687.0 mm | -10.0 mm -1.40 % |
Oryginał | - | 697.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/80 R16 | - | 686.4 mm | -10.6 mm -1.50 % |
185/75 R16 | 171 zł | 683.9 mm | -13.1 mm -1.90 % |
185/80 R16 | - | 702.4 mm | 5.4 mm 0.80 % |
195/75 R16 | 183 zł | 698.9 mm | 1.9 mm 0.30 % |
205/70 R16 | 217 zł | 693.4 mm | -3.6 mm -0.50 % |
215/65 R16 | 167 zł | 685.9 mm | -11.1 mm -1.60 % |
215/70 R16 | 197 zł | 707.4 mm | 10.4 mm 1.50 % |
225/65 R16 | 212 zł | 698.9 mm | 1.9 mm 0.30 % |
235/60 R16 | 183 zł | 688.4 mm | -8.6 mm -1.20 % |
Oryginał | - | 697.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/65 R17 | - | 698.3 mm | 1.3 mm 0.20 % |
215/60 R17 | 183 zł | 689.8 mm | -7.2 mm -1.00 % |
225/60 R17 | 184 zł | 701.8 mm | 4.8 mm 0.70 % |
235/55 R17 | 238 zł | 690.3 mm | -6.7 mm -1.00 % |
245/55 R17 | - | 701.3 mm | 4.3 mm 0.60 % |
Oryginał | - | 697.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
195/60 R18 | - | 691.2 mm | -5.8 mm -0.80 % |
215/55 R18 | 223 zł | 693.7 mm | -3.3 mm -0.50 % |
225/55 R18 | 297 zł | 704.7 mm | 7.7 mm 1.10 % |
235/50 R18 | 245 zł | 692.2 mm | -4.8 mm -0.70 % |
245/50 R18 | 411 zł | 702.2 mm | 5.2 mm 0.70 % |
255/45 R18 | 269 zł | 686.7 mm | -10.3 mm -1.50 % |
265/45 R18 | - | 695.7 mm | -1.3 mm -0.20 % |
275/45 R18 | - | 704.7 mm | 7.7 mm 1.10 % |
285/40 R18 | - | 685.2 mm | -11.8 mm -1.70 % |
345/35 R18 | - | 698.7 mm | 1.7 mm 0.20 % |
Oryginał | - | 697.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
155/70 R19 | 436 zł | 699.6 mm | 2.6 mm 0.40 % |
175/60 R19 | - | 692.6 mm | -4.4 mm -0.60 % |
205/50 R19 | - | 687.6 mm | -9.4 mm -1.30 % |
215/50 R19 | - | 697.6 mm | 0.6 mm 0.10 % |
225/45 R19 | 357 zł | 685.1 mm | -11.9 mm -1.70 % |
225/50 R19 | - | 707.6 mm | 10.6 mm 1.50 % |
235/45 R19 | 376 zł | 694.1 mm | -2.9 mm -0.40 % |
245/45 R19 | 328 zł | 703.1 mm | 6.1 mm 0.90 % |
255/40 R19 | 265 zł | 686.6 mm | -10.4 mm -1.50 % |
265/40 R19 | - | 694.6 mm | -2.4 mm -0.30 % |
275/40 R19 | 497 zł | 702.6 mm | 5.6 mm 0.80 % |
295/35 R19 | - | 689.1 mm | -7.9 mm -1.10 % |
305/35 R19 | - | 696.1 mm | -0.9 mm -0.10 % |
345/30 R19 | - | 689.6 mm | -7.4 mm -1.10 % |
355/30 R19 | - | 695.6 mm | -1.4 mm -0.20 % |
Oryginał | - | 697.0 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opony 315/30 R20 na felgę 19". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 295/35 R19 ( -7.9 mm)
letnie 295/35 R19
zimowe 295/35 R19
Opony 305/35 R19 ( -0.9 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
245/35 R21 | - | 704.9 mm | 7.9 mm 1.10 % |
255/30 R21 | - | 686.4 mm | -10.6 mm -1.50 % |
265/30 R21 | - | 692.4 mm | -4.6 mm -0.70 % |
275/30 R21 | - | 698.4 mm | 1.4 mm 0.20 % |
285/30 R21 | - | 704.4 mm | 7.4 mm 1.10 % |
305/25 R21 | - | 685.9 mm | -11.1 mm -1.60 % |
325/25 R21 | - | 695.9 mm | -1.1 mm -0.20 % |
Oryginał | - | 697.0 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opony 315/30R20 na felgę 21". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 305/25 R21 ( -11.1 mm)
Opony 325/25 R21 ( -1.1 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/30 R22 | - | 699.8 mm | 2.8 mm 0.40 % |
245/30 R22 | - | 705.8 mm | 8.8 mm 1.30 % |
275/25 R22 | - | 696.3 mm | -0.7 mm -0.10 % |
285/25 R22 | - | 701.3 mm | 4.3 mm 0.60 % |
295/25 R22 | - | 706.3 mm | 9.3 mm 1.30 % |
Oryginał | - | 697.0 mm | - |
Dobierając opony do samochodu, koniecznie należy uwzględnić indeks nośności, który dotyczy maksymalnego obciążania pojedynczej opony podczas jazdy z najwyższą dozwoloną prędkością. Zapisuje się go za pomocą umownych liczb, które w specjalnej tabeli mają przypisaną wartość w kilogramach. W związku z tym, że indeks nośności podawany jest dla pojedynczej opony, dlatego też, aby uzyskać całkowite dopuszczalne obciążenie samochodu, musimy pomnożyć tę wartość przez cztery. Indeks ściśle powiązany jest z indeksem prędkości, który ustala się właśnie dla maksymalnego obciążania.Indeks nośności
Indeks prędkości jest ustalony przez producenta samochodu i uwzględnia indeks nośności, oznaczający maksymalne obciążenie. Zarówno wybór indeksu mniejszego jak i większego, niż zalecany, nie jest dobrym rozwiązaniem. Samochód z za niskim indeksem nie jest stabilny, a ogumienie narażone będzie na szybsze niszczenie i pęknięcie. Zbyt wysoki indeks wpływa wprawdzie pozytywnie na bezpieczeństwo, ale wzrasta zużycie paliwa. Jedyna sytuacja, gdy można wybrać indeks prędkości niższy niż zalecany, to w przypadku zakupu opon zimowych.Indeks prędkości
Opony niskoprofilowe nie tylko wpływają pozytywnie na wygląd samochodu, ale równocześnie zmieniają warunki jezdne pojazdu. Przede wszystkim zwiększają przyczepność, dzięki czemu kierowca ma lepszą kontrolę nad samochodem. Ponadto mniej odczuwalne są przechyły boczne. Poza tym takie ogumienie ze względu na sztywność sprawia, że auto jest bardziej czułe na zmiany i lepiej radzi sobie z zakrętami. Niestety mała elastyczność ogumienia ma też swoje minusy. Brak dobrej amortyzacji sprawia, że trasa po nierównej powierzchni będzie mało komfortowa.Zamienniki niskoprofilowe
Opony wysokoprofilowe to takie, w których profil wynosi przynajmniej 55 procent szerokości. Tego typu ogumienie było stosowane często w starszych samochodach. Jednak wciąż ma wielu wielbicieli, ponieważ gwarantuje ono wysoki komfort podczas jazdy poprzez świetną amortyzację nierównej powierzchni. Ogromną zaletą opon wysokoprofilowych jest ich niska cena oraz ekonomiczność użytkowania, gdyż zapewniają one mniejsze spalanie paliwa. Jednak dla fanów szybkiej jazdy za dużą wadę uznaje się fakt, że opony tego typu nie nadają się do bardziej dynamicznej jazdy, ponieważ nie zachowują odpowiedniej przyczepności.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?