Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 325/30 R20? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 325/30R20? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Zamienniki opon to nic innego jak alternatywne rozmiary ogumienia, które kierowca może bezpiecznie stosować w swoim pojeździe. Ich rozmiar może być do 2% węższy w stosunku do oryginału i co najwyżej 1,5% szerszy, gdyż większe zmiany okażą się niebezpieczne. Podczas wyboru należy pamiętać między innymi o miejscu w nadkolu, rozmiarze tarcz hamulcowych oraz doborze opony tak, aby nie wystawała poza obrys auta. Szersze zamienniki zwiększają przyczepność i skracają drogę hamowania, jednak ich cena jest znacznie wyższa. Węższe natomiast nie są podatne na aquaplaning oraz lepiej amortyzują nierówności, ale nie zapewniają kierowcy tak dobrej kontroli nad pojazdem. Zamienniki opon mogą także spowodować zafałszowanie wskazań prędkościomierza. Przykładowo zastosowanie zamiennika szerszego będzie wpływać na nieprawidłowe (minusowe) wskazanie prędkościomierza, co oznacza, że na liczniku pojawi się mniejsza prędkość niż rzeczywista. Natomiast w przypadku węższych kół od oryginalnych, licznik będzie wskazywać większą prędkość niż faktyczna.Co to jest zamiennik opony?
Wybór odpowiedniego rozmiaru opon ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa podczas jazdy pojazdem, dlatego też każdy właściciel samochodu powinien znać rodzaj ogumienia, jakie potrzebne okaże się niezbędne w jego aucie. Jakie informacje zaszyfrowane są w rozmiarze 325/30 R20? Szerokość czyli odległość między zewnętrznymi ścianami bocznymi napompowanej opony wynosi 325 mm. Drugi parametr podany jest w procentach, a zatem profil stanowi 30 procent szerokości, co jest równoznaczne z 97.5 mm. R w tym przypadku oznacza typ konstrukcji opony - radialna. Średnica osadzenia wynosi 20 cali. Znając te rozmiary możemy bez problemu dobrać właściwe opony do naszego samochodu. Zobacz ofertę na opony 325/30 R20 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 325/30 R20 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 70.30 cm (703.00 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 325/30 R20 wynosi 9.75 cm (97.50 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (325) razy jej profil (30) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 325/30 R20?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 325/30 R20?
(20 * 25,4) + (2 * 325 * 0,30)
czyli wspomniane 703.00 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 325/30 R20?
(325 * 30) / 1000
czyli wspomniane 9.75 cm. Druga (szybsza) metoda: 325 * 0,30
= 97.50 mm (wysokość profilu opony 325/30R20).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
155/60 R20 | - | 694.0 mm | -9.0 mm -1.30 % |
175/55 R20 | - | 700.5 mm | -2.5 mm -0.40 % |
195/50 R20 | - | 703.0 mm | 0.0 mm 0.00 % |
215/45 R20 | - | 701.5 mm | -1.5 mm -0.20 % |
235/40 R20 | - | 696.0 mm | -7.0 mm -1.00 % |
245/40 R20 | - | 704.0 mm | +1.0 mm 0.10 % |
255/40 R20 | - | 712.0 mm | +9.0 mm 1.30 % |
265/35 R20 | - | 693.5 mm | -9.5 mm -1.40 % |
275/35 R20 | - | 700.5 mm | -2.5 mm -0.40 % |
285/35 R20 | - | 707.5 mm | +4.5 mm 0.60 % |
305/30 R20 | - | 691.0 mm | -12.0 mm -1.70 % |
315/30 R20 | - | 697.0 mm | -6.0 mm -0.90 % |
335/30 R20 | - | 709.0 mm | +6.0 mm 0.90 % |
Oryginał | - | 703.0 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 325/30 R20 na felgę 20". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 305/30 R20 ( -12.0 mm)
letnie 305/30 R20
zimowe 305/30 R20
Opony 315/30 R20 ( -6.0 mm)Zalecany!
Opony 335/30 R20 ( +6.0 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/80 R14 | - | 699.6 mm | -3.4 mm -0.50 % |
Oryginał | - | 703.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
195/80 R15 | 221 zł | 693.0 mm | -10.0 mm -1.40 % |
215/75 R15 | - | 703.5 mm | 0.5 mm 0.10 % |
225/70 R15 | 199 zł | 696.0 mm | -7.0 mm -1.00 % |
235/70 R15 | - | 710.0 mm | 7.0 mm 1.00 % |
275/60 R15 | - | 711.0 mm | 8.0 mm 1.10 % |
Oryginał | - | 703.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
185/80 R16 | - | 702.4 mm | -0.6 mm -0.10 % |
195/75 R16 | 183 zł | 698.9 mm | -4.1 mm -0.60 % |
205/70 R16 | 217 zł | 693.4 mm | -9.6 mm -1.40 % |
215/70 R16 | 197 zł | 707.4 mm | 4.4 mm 0.60 % |
225/65 R16 | 212 zł | 698.9 mm | -4.1 mm -0.60 % |
235/65 R16 | 211 zł | 711.9 mm | 8.9 mm 1.30 % |
Oryginał | - | 703.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/65 R17 | - | 698.3 mm | -4.7 mm -0.70 % |
215/60 R17 | 183 zł | 689.8 mm | -13.2 mm -1.90 % |
215/65 R17 | 216 zł | 711.3 mm | 8.3 mm 1.20 % |
225/60 R17 | 184 zł | 701.8 mm | -1.2 mm -0.20 % |
235/55 R17 | 238 zł | 690.3 mm | -12.7 mm -1.80 % |
235/60 R17 | 291 zł | 713.8 mm | 10.8 mm 1.50 % |
245/55 R17 | - | 701.3 mm | -1.7 mm -0.20 % |
255/55 R17 | - | 712.3 mm | 9.3 mm 1.30 % |
Oryginał | - | 703.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
195/60 R18 | - | 691.2 mm | -11.8 mm -1.70 % |
215/55 R18 | 223 zł | 693.7 mm | -9.3 mm -1.30 % |
225/55 R18 | 297 zł | 704.7 mm | 1.7 mm 0.20 % |
235/50 R18 | 245 zł | 692.2 mm | -10.8 mm -1.50 % |
245/50 R18 | 411 zł | 702.2 mm | -0.8 mm -0.10 % |
255/50 R18 | - | 712.2 mm | 9.2 mm 1.30 % |
265/45 R18 | - | 695.7 mm | -7.3 mm -1.00 % |
275/45 R18 | - | 704.7 mm | 1.7 mm 0.20 % |
285/45 R18 | - | 713.7 mm | 10.7 mm 1.50 % |
345/35 R18 | - | 698.7 mm | -4.3 mm -0.60 % |
Oryginał | - | 703.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
155/70 R19 | 436 zł | 699.6 mm | -3.4 mm -0.50 % |
175/60 R19 | - | 692.6 mm | -10.4 mm -1.50 % |
205/55 R19 | 452 zł | 708.1 mm | 5.1 mm 0.70 % |
215/50 R19 | - | 697.6 mm | -5.4 mm -0.80 % |
225/50 R19 | - | 707.6 mm | 4.6 mm 0.70 % |
235/45 R19 | 376 zł | 694.1 mm | -8.9 mm -1.30 % |
245/45 R19 | 328 zł | 703.1 mm | 0.1 mm 0.00 % |
255/45 R19 | 436 zł | 712.1 mm | 9.1 mm 1.30 % |
265/40 R19 | - | 694.6 mm | -8.4 mm -1.20 % |
275/40 R19 | 497 zł | 702.6 mm | -0.4 mm -0.10 % |
285/40 R19 | - | 710.6 mm | 7.6 mm 1.10 % |
295/35 R19 | - | 689.1 mm | -13.9 mm -2.00 % |
305/35 R19 | - | 696.1 mm | -6.9 mm -1.00 % |
345/30 R19 | - | 689.6 mm | -13.4 mm -1.90 % |
355/30 R19 | - | 695.6 mm | -7.4 mm -1.10 % |
Oryginał | - | 703.0 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opony 325/30R20 na felgę 19". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 305/35 R19 ( -6.9 mm)
letnie 305/35 R19
zimowe 305/35 R19
Opony 345/30 R19 ( -13.4 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
245/35 R21 | - | 704.9 mm | 1.9 mm 0.30 % |
255/35 R21 | - | 711.9 mm | 8.9 mm 1.30 % |
265/30 R21 | - | 692.4 mm | -10.6 mm -1.50 % |
275/30 R21 | - | 698.4 mm | -4.6 mm -0.70 % |
285/30 R21 | - | 704.4 mm | 1.4 mm 0.20 % |
295/30 R21 | - | 710.4 mm | 7.4 mm 1.10 % |
325/25 R21 | - | 695.9 mm | -7.1 mm -1.00 % |
355/25 R21 | - | 710.9 mm | 7.9 mm 1.10 % |
Oryginał | - | 703.0 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 325/30R20 na felgę 21". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 325/25 R21 ( -7.1 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/30 R22 | - | 699.8 mm | -3.2 mm -0.50 % |
245/30 R22 | - | 705.8 mm | 2.8 mm 0.40 % |
255/30 R22 | - | 711.8 mm | 8.8 mm 1.30 % |
275/25 R22 | - | 696.3 mm | -6.7 mm -1.00 % |
285/25 R22 | - | 701.3 mm | -1.7 mm -0.20 % |
295/25 R22 | - | 706.3 mm | 3.3 mm 0.50 % |
305/25 R22 | - | 711.3 mm | 8.3 mm 1.20 % |
Oryginał | - | 703.0 mm | - |
Indeks nośności to ważny parametr mający znaczenie dla bezpieczeństwa podczas jazdy. Oznacza bowiem najwyższe obciążenie odpowiednie dla danych opon przy maksymalnej prędkości. Wybór indeksu mniejszego, niż jest zalecany, wpływa zatem na szybsze zużywanie się ogumienia i równocześnie zmniejsza przyczepność na drodze, co może być przyczyną utraty kontroli podczas jazdy. Dlatego też w przypadku kolizji często ubezpieczyciele odmawiają wypłaty odszkodowania, gdy w samochodzie znajduje się inne niż zalecane przez producenta opony.Indeks nośności
Podczas wyboru opon ważnym elementem, na który musisz zwrócić uwagę są dwa powiązane ze sobą indeksy – prędkości i nośności. Indeks prędkości dotyczy dopuszczalnej prędkości, z jaką może poruszać się maksymalnie obciążony pojazd, gdy zamontujemy dane opony. Informacje o indeksie znajdują się na oponach lub tabliczce znamionowej pojazdu. Przepisy zakazują stosowania indeksów niższych niż te ustalone przez producenta, a także opon o różnych indeksach na jednej osi. Jednak możliwe jest użycie opon z odmiennymi indeksami na osi przedniej oraz tylnej.Indeks prędkości
Opony niskoprofilowe nie tylko wpływają pozytywnie na wygląd samochodu, ale równocześnie zmieniają warunki jezdne pojazdu. Przede wszystkim zwiększają przyczepność, dzięki czemu kierowca ma lepszą kontrolę nad samochodem. Ponadto mniej odczuwalne są przechyły boczne. Poza tym takie ogumienie ze względu na sztywność sprawia, że auto jest bardziej czułe na zmiany i lepiej radzi sobie z zakrętami. Niestety mała elastyczność ogumienia ma też swoje minusy. Brak dobrej amortyzacji sprawia, że trasa po nierównej powierzchni będzie mało komfortowa.Zamienniki niskoprofilowe
Wysokoprofilowe ogumienie posiada profil stanowiący co najmniej 55 procent szerokości. Opony tego typu wpływają znacząco na komfort podczas jazdy. Wszystko to dlatego, że świetnie amortyzują i są bardzo ciche. Dzięki zmniejszonemu tarciu będę bardziej ekonomiczne oraz nie ulegają szybkiemu niszczeniu. Dobrze sprawdzają się w sezonie zimowym. Wyższy profil wpływa pozytywnie na przyczepność, co zdecydowanie ułatwia wyjeżdżanie z zasp czy jazdę po błocie pośniegowym. Jednak opony z wysokim profilem nie nadają się do jazdy dynamicznej, gdyż nie zapewniają odpowiedniej sztywności oraz kontroli nad samochodem.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?