Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 325/40 R22? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 325/40R22? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Alternatywne rozmiary opon stosuje się w celu zmiany pewnych parametrów jazdy. Przede wszystkim dotyczy to długości drogi hamowania czy przyczepności na trasie. Zastosowanie szerszych opon przyczyna się do stabilniejszego zachowania pojazdu, dzięki czemu lepiej można kontrolować auto podczas jazdy. Poza tym pojazd skróci drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. W przypadku węższych zamienników zaletą jest zwiększenie komfortu podczas jazdy. Świetnie amortyzują bowiem wszelkie nierówności na drodze, a w dodatku są cichsze niż szerokie opony. Rozmiar zamienników uzależniony jest od średnic zewnętrznych opony wzorcowej. Otóż różnica pomiędzy oryginałem a zamiennikiem musi się mieścić w przedziale od -2% do +1,5%. Wtedy prawo polskie zezwala na użytkowanie alternatywnej opony. Często wybiera się węższe zamienniki w okresie zimowym, a szersze w letnim, gdyż te pierwsze lepiej sprawdzają się przy zmiennej pogodzie. Szersze natomiast zwiększają bezpieczeństwo jazdy na suchej nawierzchni. Jednak wtedy trzeba pamiętać, że cena będzie zdecydowanie wyższa.Co to jest zamiennik opony?
Każda opona posiada specjalne oznaczenia, które dają właścicielom pojazdów wszelkie informacje o rozmiarze ogumienia. Warto nauczyć się odczytywać te symbole, aby móc odpowiednio dobrać oponę, która zapewni nam bezpieczeństwo podczas jazdy. W przypadku samochodów osobowych dość częstym rozmiarem są opony. Jeśli mowa o rozmiarze 325/40 R22, jej szerokość wynosi 325, wysokość stanowi 40 procent szerokości, a więc 130 mm, natomiast R22 oznacza typ konstrukcji opony wraz z rozmiarem średnicy felgi. Ta ostatnia miara podana jest w calach, co w przeliczeniu na centymetry wynosi 55.88. Zobacz ofertę na opony 325/40 R22 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 325/40 R22 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 81.88 cm (818.80 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 325/40 R22 wynosi 13.00 cm (130.00 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (325) razy jej profil (40) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 325/40 R22?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 325/40 R22?
(22 * 25,4) + (2 * 325 * 0,40)
czyli wspomniane 818.80 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 325/40 R22?
(325 * 40) / 1000
czyli wspomniane 13.00 cm. Druga (szybsza) metoda: 325 * 0,40
= 130.00 mm (wysokość profilu opony 325/40R22).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
275/45 R22 | - | 806.3 mm | -12.5 mm -1.50 % |
285/45 R22 | 798 zł | 815.3 mm | -3.5 mm -0.40 % |
305/40 R22 | - | 802.8 mm | -16.0 mm -2.00 % |
Oryginał | - | 818.8 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 325/40 R22 na felgę 22". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 305/40 R22 ( -16.0 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/85 R16 | - | 805.9 mm | -12.9 mm -1.60 % |
265/75 R16 | - | 803.9 mm | -14.9 mm -1.80 % |
Oryginał | - | 818.8 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/80 R17 | - | 807.8 mm | -11.0 mm -1.30 % |
255/75 R17 | - | 814.3 mm | -4.5 mm -0.50 % |
265/70 R17 | 334 zł | 802.8 mm | -16.0 mm -2.00 % |
275/70 R17 | - | 816.8 mm | -2.0 mm -0.20 % |
285/65 R17 | 360 zł | 802.3 mm | -16.5 mm -2.00 % |
285/70 R17 | 611 zł | 830.8 mm | 12.0 mm 1.50 % |
Oryginał | - | 818.8 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
255/70 R18 | - | 814.2 mm | -4.6 mm -0.60 % |
265/70 R18 | - | 828.2 mm | 9.4 mm 1.10 % |
275/65 R18 | 290 zł | 814.7 mm | -4.1 mm -0.50 % |
285/65 R18 | - | 827.7 mm | 8.9 mm 1.10 % |
305/60 R18 | - | 823.2 mm | 4.4 mm 0.50 % |
Oryginał | - | 818.8 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
255/65 R19 | - | 814.1 mm | -4.7 mm -0.60 % |
Oryginał | - | 818.8 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
255/60 R20 | - | 814.0 mm | -4.8 mm -0.60 % |
265/60 R20 | - | 826.0 mm | 7.2 mm 0.90 % |
275/55 R20 | 542 zł | 810.5 mm | -8.3 mm -1.00 % |
285/55 R20 | - | 821.5 mm | 2.7 mm 0.30 % |
Oryginał | - | 818.8 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
275/50 R21 | - | 808.4 mm | -10.4 mm -1.30 % |
315/45 R21 | - | 816.9 mm | -1.9 mm -0.20 % |
Oryginał | - | 818.8 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opony 325/40 R22 na felgę 21". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 315/45 R21 ( -1.9 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
275/40 R23 | - | 804.2 mm | -14.6 mm -1.80 % |
285/40 R23 | - | 812.2 mm | -6.6 mm -0.80 % |
325/35 R23 | - | 811.7 mm | -7.1 mm -0.90 % |
Oryginał | - | 818.8 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki rozmiaru 325/40 R22 na felgę 23". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
285/35 R24 | - | 809.1 mm | -9.7 mm -1.20 % |
295/35 R24 | - | 816.1 mm | -2.7 mm -0.30 % |
305/35 R24 | - | 823.1 mm | 4.3 mm 0.50 % |
315/35 R24 | - | 830.1 mm | 11.3 mm 1.40 % |
335/30 R24 | - | 810.6 mm | -8.2 mm -1.00 % |
Oryginał | - | 818.8 mm | - |
Indeks nośności oznacza największe obciążenie, które dozwolone jest w przypadku danych opon w momencie poruszania się z maksymalną dopuszczalną prędkością. Wszelkie niezbędne informacje o nim znajdziemy na bocznej ścianie ogumienia. To bardzo ważny parametr dla naszego bezpieczeństwa, jednak zawsze należy go rozpatrywać w połączeniu z indeksem prędkości. Jeśli zdecydujemy się na zbyt niski indeks, będziemy musieli się liczyć z szybszym zużyciem opon, a także niebezpieczeństwem utraty stabilności w trakcie jazdy. Warto więc stosować się do norm producenta.Indeks nośności
Indeks prędkości jest ustalony przez producenta samochodu i uwzględnia indeks nośności, oznaczający maksymalne obciążenie. Zarówno wybór indeksu mniejszego jak i większego, niż zalecany, nie jest dobrym rozwiązaniem. Samochód z za niskim indeksem nie jest stabilny, a ogumienie narażone będzie na szybsze niszczenie i pęknięcie. Zbyt wysoki indeks wpływa wprawdzie pozytywnie na bezpieczeństwo, ale wzrasta zużycie paliwa. Jedyna sytuacja, gdy można wybrać indeks prędkości niższy niż zalecany, to w przypadku zakupu opon zimowych.Indeks prędkości
Opony niskoprofilowe nie tylko wpływają pozytywnie na wygląd samochodu, ale równocześnie zmieniają warunki jezdne pojazdu. Przede wszystkim zwiększają przyczepność, dzięki czemu kierowca ma lepszą kontrolę nad samochodem. Ponadto mniej odczuwalne są przechyły boczne. Poza tym takie ogumienie ze względu na sztywność sprawia, że auto jest bardziej czułe na zmiany i lepiej radzi sobie z zakrętami. Niestety mała elastyczność ogumienia ma też swoje minusy. Brak dobrej amortyzacji sprawia, że trasa po nierównej powierzchni będzie mało komfortowa.Zamienniki niskoprofilowe
Opony z wysokim profilem zyskały rzeszę wielbicieli nie tylko ze względów praktycznych, ale również i ekologicznych. Po pierwsze posiadają mniejszą powierzchnię tarcia, a to wpływa na obniżenie zużycia paliwa. Po drugie wysokoprofilowe ogumienie zwiększa komfort podróży, gdyż jest bardziej elastyczne, gwarantując tym samym właściwą amortyzację. Pojawia się jedno ale, takie ogumienie nie nadaje się dla osób lubiących dynamiczną jazdę. Brak odpowiedniej sztywności uniemożliwia precyzyjną jazdę. Ponadto opony z wysokim profilem mają też słabsza przyczepność niż te z niższym.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?