Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 345/25 R20? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 345/25R20? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Zamienniki opon to nic innego jak alternatywne rozmiary ogumienia, które kierowca może bezpiecznie stosować w swoim pojeździe. Ich rozmiar może być do 2% węższy w stosunku do oryginału i co najwyżej 1,5% szerszy, gdyż większe zmiany okażą się niebezpieczne. Podczas wyboru należy pamiętać między innymi o miejscu w nadkolu, rozmiarze tarcz hamulcowych oraz doborze opony tak, aby nie wystawała poza obrys auta. Szersze zamienniki zwiększają przyczepność i skracają drogę hamowania, jednak ich cena jest znacznie wyższa. Węższe natomiast nie są podatne na aquaplaning oraz lepiej amortyzują nierówności, ale nie zapewniają kierowcy tak dobrej kontroli nad pojazdem. Zamienniki opon mogą także spowodować zafałszowanie wskazań prędkościomierza. Przykładowo zastosowanie zamiennika szerszego będzie wpływać na nieprawidłowe (minusowe) wskazanie prędkościomierza, co oznacza, że na liczniku pojawi się mniejsza prędkość niż rzeczywista. Natomiast w przypadku węższych kół od oryginalnych, licznik będzie wskazywać większą prędkość niż faktyczna.Co to jest zamiennik opony?
Każdy posiadacz samochodu musi poznać rozmiar opon, aby móc dobrać ich właściwy rodzaj. Na szczęście wszelkie niezbędne informacje może odnaleźć na bocznej ścianie opony. Ten szereg symboli daje nam wszelką wiedzę, ułatwiającą późniejszy zakup ogumienia. W ramach wyjaśnienia przedstawiamy jak poprawnie odczytać rozmiar. Spójrzmy na opony o rozmiarze 345/25 R20. Pierwsza pozycja w podanym rozmiarze ogumienia oznacza jej szerokość i podaje się ją w milimetrach, czyli 345. Kolejna z liczba, wskazuje na wysokość profilu (25) tego modelu i jest podawana, jako procent z szerokości, czyli 25% z 345. Litera mówi typie konstrukcji opony. Ostatnia z liczb wskazuje nam na średnice felgi (podaną w calach), na jakiej trzeba zamontować ogumienie. W przypadku opony 345/25 R20 będzie to 20 cali. Zobacz ofertę na opony 345/25 R20 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 345/25 R20 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 68.05 cm (680.50 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 345/25 R20 wynosi 8.63 cm (86.25 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (345) razy jej profil (25) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 345/25 R20?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 345/25 R20?
(20 * 25,4) + (2 * 345 * 0,25)
czyli wspomniane 680.50 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 345/25 R20?
(345 * 25) / 1000
czyli wspomniane 8.63 cm. Druga (szybsza) metoda: 345 * 0,25
= 86.25 mm (wysokość profilu opony 345/25R20).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/40 R20 | - | 688.0 mm | +7.5 mm 1.10 % |
235/35 R20 | - | 672.5 mm | -8.0 mm -1.20 % |
245/35 R20 | - | 679.5 mm | -1.0 mm -0.10 % |
255/35 R20 | - | 686.5 mm | +6.0 mm 0.90 % |
265/30 R20 | - | 667.0 mm | -13.5 mm -2.00 % |
275/30 R20 | - | 673.0 mm | -7.5 mm -1.10 % |
285/30 R20 | - | 679.0 mm | -1.5 mm -0.20 % |
295/30 R20 | - | 685.0 mm | +4.5 mm 0.70 % |
305/30 R20 | - | 691.0 mm | +10.5 mm 1.50 % |
325/25 R20 | - | 670.5 mm | -10.0 mm -1.50 % |
335/25 R20 | - | 675.5 mm | -5.0 mm -0.70 % |
Oryginał | - | 680.5 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 345/25 R20 na felgę 20". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 325/25 R20 ( -10.0 mm)
Opony 335/25 R20 ( -5.0 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
195/80 R14 | 229 zł | 667.6 mm | -12.9 mm -1.90 % |
205/80 R14 | - | 683.6 mm | 3.1 mm 0.50 % |
215/75 R14 | - | 678.1 mm | -2.4 mm -0.40 % |
225/70 R14 | - | 670.6 mm | -9.9 mm -1.50 % |
Oryginał | - | 680.5 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
185/80 R15 | - | 677.0 mm | -3.5 mm -0.50 % |
205/70 R15 | 147 zł | 668.0 mm | -12.5 mm -1.80 % |
205/75 R15 | - | 688.5 mm | 8.0 mm 1.20 % |
215/70 R15 | 165 zł | 682.0 mm | 1.5 mm 0.20 % |
245/60 R15 | - | 675.0 mm | -5.5 mm -0.80 % |
255/60 R15 | - | 687.0 mm | 6.5 mm 1.00 % |
295/50 R15 | - | 676.0 mm | -4.5 mm -0.70 % |
Oryginał | - | 680.5 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/75 R16 | 185 zł | 668.9 mm | -11.6 mm -1.70 % |
175/80 R16 | - | 686.4 mm | 5.9 mm 0.90 % |
185/75 R16 | 171 zł | 683.9 mm | 3.4 mm 0.50 % |
195/70 R16 | - | 679.4 mm | -1.1 mm -0.20 % |
205/65 R16 | 185 zł | 672.9 mm | -7.6 mm -1.10 % |
215/65 R16 | 167 zł | 685.9 mm | 5.4 mm 0.80 % |
225/60 R16 | 160 zł | 676.4 mm | -4.1 mm -0.60 % |
235/60 R16 | 183 zł | 688.4 mm | 7.9 mm 1.20 % |
Oryginał | - | 680.5 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/60 R17 | - | 677.8 mm | -2.7 mm -0.40 % |
215/55 R17 | 163 zł | 668.3 mm | -12.2 mm -1.80 % |
215/60 R17 | 183 zł | 689.8 mm | 9.3 mm 1.40 % |
225/55 R17 | 180 zł | 679.3 mm | -1.2 mm -0.20 % |
235/50 R17 | 344 zł | 666.8 mm | -13.7 mm -2.00 % |
235/55 R17 | 238 zł | 690.3 mm | 9.8 mm 1.40 % |
245/50 R17 | - | 676.8 mm | -3.7 mm -0.50 % |
Oryginał | - | 680.5 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/55 R18 | - | 682.7 mm | 2.2 mm 0.30 % |
215/50 R18 | 291 zł | 672.2 mm | -8.3 mm -1.20 % |
225/50 R18 | 333 zł | 682.2 mm | 1.7 mm 0.20 % |
235/45 R18 | 191 zł | 668.7 mm | -11.8 mm -1.70 % |
245/45 R18 | 202 zł | 677.7 mm | -2.8 mm -0.40 % |
255/45 R18 | 269 zł | 686.7 mm | 6.2 mm 0.90 % |
265/40 R18 | - | 669.2 mm | -11.3 mm -1.70 % |
275/40 R18 | - | 677.2 mm | -3.3 mm -0.50 % |
285/40 R18 | - | 685.2 mm | 4.7 mm 0.70 % |
Oryginał | - | 680.5 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/50 R19 | - | 687.6 mm | 7.1 mm 1.00 % |
225/45 R19 | 357 zł | 685.1 mm | 4.6 mm 0.70 % |
235/40 R19 | 242 zł | 670.6 mm | -9.9 mm -1.50 % |
245/40 R19 | 201 zł | 678.6 mm | -1.9 mm -0.30 % |
255/40 R19 | 265 zł | 686.6 mm | 6.1 mm 0.90 % |
265/35 R19 | - | 668.1 mm | -12.4 mm -1.80 % |
275/35 R19 | - | 675.1 mm | -5.4 mm -0.80 % |
285/35 R19 | - | 682.1 mm | 1.6 mm 0.20 % |
295/35 R19 | - | 689.1 mm | 8.6 mm 1.30 % |
315/30 R19 | - | 671.6 mm | -8.9 mm -1.30 % |
325/30 R19 | - | 677.6 mm | -2.9 mm -0.40 % |
345/30 R19 | - | 689.6 mm | 9.1 mm 1.30 % |
Oryginał | - | 680.5 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 345/25R20 na felgę 19". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 325/30 R19 ( -2.9 mm)Zalecany!
Opony 345/30 R19 ( +9.1 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
245/30 R21 | - | 680.4 mm | -0.1 mm 0.00 % |
255/30 R21 | - | 686.4 mm | 5.9 mm 0.90 % |
275/25 R21 | - | 670.9 mm | -9.6 mm -1.40 % |
295/25 R21 | - | 680.9 mm | 0.4 mm 0.10 % |
305/25 R21 | - | 685.9 mm | 5.4 mm 0.80 % |
Oryginał | - | 680.5 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki rozmiaru 345/25 R20 na felgę 21". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Dobierając opony do samochodu, koniecznie należy uwzględnić indeks nośności, który dotyczy maksymalnego obciążania pojedynczej opony podczas jazdy z najwyższą dozwoloną prędkością. Zapisuje się go za pomocą umownych liczb, które w specjalnej tabeli mają przypisaną wartość w kilogramach. W związku z tym, że indeks nośności podawany jest dla pojedynczej opony, dlatego też, aby uzyskać całkowite dopuszczalne obciążenie samochodu, musimy pomnożyć tę wartość przez cztery. Indeks ściśle powiązany jest z indeksem prędkości, który ustala się właśnie dla maksymalnego obciążania.Indeks nośności
Planowane zmiany opon powinny uwzględniać wytyczne producenta dotyczące indeksu prędkości i indeksu nośności. Konsekwencje złego wyboru wpływają na warunki jezdne. W przypadku zbyt niskiego indeksu nośności istnieje zagrożenie pęknięcia opony i utraty kontroli nad pojazdem. W takiej sytuacji w momencie wypadku, ubezpieczyciele mają prawo odmówić wypłacenia odszkodowania. Prawo zezwala na stosowanie opon z większym indeksem, a rozwiązanie takie wpływa na lepsze panowanie nad autem na zakrętach. Musimy jednak liczyć się ze zmniejszeniem komfortu podczas jazdy.Indeks prędkości
Za opony niskoprofilowe uznaje się ogumienie, które ma profil poniżej 55. Przed zakupem należy zapoznać się z wadami oraz zaletami tego typu ogumienia. Za zalety uznaje się: krótszy czas hamowania, większa stabilność podczas zakrętów, sztywność pozwalająca na dynamiczną jazdę, lepsza przewidywalność zachowania auta, atrakcyjny wygląd. Wśród wad opon niksoprofilowych należy wymienić: spore prawdopodobieństwo zniszczenia ich, jeśli mają zbyt niskie ciśnienie, większe narażenie podwozia oraz felg aluminiowych na uszkodzenia podczas jazdy, szybsze zużycie ogumienia, szybsze zużycie elementów zawieszenia.Zamienniki niskoprofilowe
Opony z wysokim profilem zyskały rzeszę wielbicieli nie tylko ze względów praktycznych, ale również i ekologicznych. Po pierwsze posiadają mniejszą powierzchnię tarcia, a to wpływa na obniżenie zużycia paliwa. Po drugie wysokoprofilowe ogumienie zwiększa komfort podróży, gdyż jest bardziej elastyczne, gwarantując tym samym właściwą amortyzację. Pojawia się jedno ale, takie ogumienie nie nadaje się dla osób lubiących dynamiczną jazdę. Brak odpowiedniej sztywności uniemożliwia precyzyjną jazdę. Ponadto opony z wysokim profilem mają też słabsza przyczepność niż te z niższym.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?