Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 345/35 R15? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 345/35R15? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Zamienniki opon to nic innego jak alternatywne rozmiary ogumienia, które kierowca może bezpiecznie stosować w swoim pojeździe. Ich rozmiar może być do 2% węższy w stosunku do oryginału i co najwyżej 1,5% szerszy, gdyż większe zmiany okażą się niebezpieczne. Podczas wyboru należy pamiętać między innymi o miejscu w nadkolu, rozmiarze tarcz hamulcowych oraz doborze opony tak, aby nie wystawała poza obrys auta. Szersze zamienniki zwiększają przyczepność i skracają drogę hamowania, jednak ich cena jest znacznie wyższa. Węższe natomiast nie są podatne na aquaplaning oraz lepiej amortyzują nierówności, ale nie zapewniają kierowcy tak dobrej kontroli nad pojazdem. Zamienniki opon mogą także spowodować zafałszowanie wskazań prędkościomierza. Przykładowo zastosowanie zamiennika szerszego będzie wpływać na nieprawidłowe (minusowe) wskazanie prędkościomierza, co oznacza, że na liczniku pojawi się mniejsza prędkość niż rzeczywista. Natomiast w przypadku węższych kół od oryginalnych, licznik będzie wskazywać większą prędkość niż faktyczna.Co to jest zamiennik opony?
Każdy posiadacz samochodu musi poznać rozmiar opon, aby móc dobrać ich właściwy rodzaj. Na szczęście wszelkie niezbędne informacje może odnaleźć na bocznej ścianie opony. Ten szereg symboli daje nam wszelką wiedzę, ułatwiającą późniejszy zakup ogumienia. W ramach wyjaśnienia przedstawiamy jak poprawnie odczytać rozmiar. Spójrzmy na opony o rozmiarze 345/35 R15. Pierwsza pozycja w podanym rozmiarze ogumienia oznacza jej szerokość i podaje się ją w milimetrach, czyli 345. Kolejna z liczba, wskazuje na wysokość profilu (35) tego modelu i jest podawana, jako procent z szerokości, czyli 35% z 345. Litera mówi typie konstrukcji opony. Ostatnia z liczb wskazuje nam na średnice felgi (podaną w calach), na jakiej trzeba zamontować ogumienie. W przypadku opony 345/35 R15 będzie to 15 cali. Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 345/35 R15 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 62.25 cm (622.50 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 345/35 R15 wynosi 12.08 cm (120.75 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (345) razy jej profil (35) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 345/35 R15?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 345/35 R15?
(15 * 25,4) + (2 * 345 * 0,35)
czyli wspomniane 622.50 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 345/35 R15?
(345 * 35) / 1000
czyli wspomniane 12.08 cm. Druga (szybsza) metoda: 345 * 0,35
= 120.75 mm (wysokość profilu opony 345/35R15).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
155/80 R15 | - | 629.0 mm | +6.5 mm 1.00 % |
175/70 R15 | - | 626.0 mm | +3.5 mm 0.60 % |
185/65 R15 | 119 zł | 621.5 mm | -1.0 mm -0.20 % |
195/60 R15 | 120 zł | 615.0 mm | -7.5 mm -1.20 % |
205/60 R15 | 135 zł | 627.0 mm | +4.5 mm 0.70 % |
Oryginał | - | 622.5 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 345/35 R15 na felgę 15". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/80 R13 | - | 610.2 mm | -12.3 mm -2.00 % |
Oryginał | - | 622.5 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
165/80 R14 | - | 619.6 mm | -2.9 mm -0.50 % |
175/75 R14 | - | 618.1 mm | -4.4 mm -0.70 % |
185/70 R14 | 116 zł | 614.6 mm | -7.9 mm -1.30 % |
195/70 R14 | 131 zł | 628.6 mm | 6.1 mm 1.00 % |
215/60 R14 | - | 613.6 mm | -8.9 mm -1.40 % |
225/60 R14 | - | 625.6 mm | 3.1 mm 0.50 % |
Oryginał | - | 622.5 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opon 345/35 R15 na felgę 14". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/60 R16 | - | 616.4 mm | -6.1 mm -1.00 % |
185/55 R16 | 130 zł | 609.9 mm | -12.6 mm -2.00 % |
185/60 R16 | - | 628.4 mm | 5.9 mm 0.90 % |
195/55 R16 | 135 zł | 620.9 mm | -1.6 mm -0.30 % |
205/50 R16 | 183 zł | 611.4 mm | -11.1 mm -1.80 % |
205/55 R16 | 119 zł | 631.9 mm | 9.4 mm 1.50 % |
225/50 R16 | - | 631.4 mm | 8.9 mm 1.40 % |
245/45 R16 | - | 626.9 mm | 4.4 mm 0.70 % |
Oryginał | - | 622.5 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki rozmiaru 345/35R15 na felgę 16". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/55 R17 | - | 624.3 mm | 1.8 mm 0.30 % |
185/50 R17 | - | 616.8 mm | -5.7 mm -0.90 % |
205/45 R17 | 174 zł | 616.3 mm | -6.2 mm -1.00 % |
215/45 R17 | 157 zł | 625.3 mm | 2.8 mm 0.40 % |
235/40 R17 | - | 619.8 mm | -2.7 mm -0.40 % |
245/40 R17 | - | 627.8 mm | 5.3 mm 0.90 % |
Oryginał | - | 622.5 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/40 R18 | - | 621.2 mm | -1.3 mm -0.20 % |
215/40 R18 | - | 629.2 mm | 6.7 mm 1.10 % |
225/35 R18 | - | 614.7 mm | -7.8 mm -1.30 % |
235/35 R18 | - | 621.7 mm | -0.8 mm -0.10 % |
245/35 R18 | - | 628.7 mm | 6.2 mm 1.00 % |
285/30 R18 | - | 628.2 mm | 5.7 mm 0.90 % |
Oryginał | - | 622.5 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/30 R19 | - | 623.6 mm | 1.1 mm 0.20 % |
245/30 R19 | - | 629.6 mm | 7.1 mm 1.10 % |
Oryginał | - | 622.5 mm | - |
Dobierając opony do samochodu, koniecznie należy uwzględnić indeks nośności, który dotyczy maksymalnego obciążania pojedynczej opony podczas jazdy z najwyższą dozwoloną prędkością. Zapisuje się go za pomocą umownych liczb, które w specjalnej tabeli mają przypisaną wartość w kilogramach. W związku z tym, że indeks nośności podawany jest dla pojedynczej opony, dlatego też, aby uzyskać całkowite dopuszczalne obciążenie samochodu, musimy pomnożyć tę wartość przez cztery. Indeks ściśle powiązany jest z indeksem prędkości, który ustala się właśnie dla maksymalnego obciążania.Indeks nośności
Planowane zmiany opon powinny uwzględniać wytyczne producenta dotyczące indeksu prędkości i indeksu nośności. Konsekwencje złego wyboru wpływają na warunki jezdne. W przypadku zbyt niskiego indeksu nośności istnieje zagrożenie pęknięcia opony i utraty kontroli nad pojazdem. W takiej sytuacji w momencie wypadku, ubezpieczyciele mają prawo odmówić wypłacenia odszkodowania. Prawo zezwala na stosowanie opon z większym indeksem, a rozwiązanie takie wpływa na lepsze panowanie nad autem na zakrętach. Musimy jednak liczyć się ze zmniejszeniem komfortu podczas jazdy.Indeks prędkości
Zastosowanie niskiego profilu opony zmieni nie tylko właściwości jezdne pojazdu, ale także jego estetykę. Za zaletę takiego ogumienia uznaje się sztywność, która wpływa na precyzję podczas jazdy. Opony niskoprofiliowe zapewniają też lepszą przyczepność oraz skracają czas hamowania, a to przyczynia się do większego bezpieczeństwa. Nie można zapominać o tym, że takie rozwiązanie posiada też wady. Opony niskoprofilowe znacznie słabiej amortyzują nierówności na drodze i w dodatku są dość głośne. Ponadto ogumienie tego typu zużywa się znacznie szybciej, co wpływa na koszty ich użytkowania.Zamienniki niskoprofilowe
Opony wysokoprofilowe to takie, w których profil wynosi przynajmniej 55 procent szerokości. Tego typu ogumienie było stosowane często w starszych samochodach. Jednak wciąż ma wielu wielbicieli, ponieważ gwarantuje ono wysoki komfort podczas jazdy poprzez świetną amortyzację nierównej powierzchni. Ogromną zaletą opon wysokoprofilowych jest ich niska cena oraz ekonomiczność użytkowania, gdyż zapewniają one mniejsze spalanie paliwa. Jednak dla fanów szybkiej jazdy za dużą wadę uznaje się fakt, że opony tego typu nie nadają się do bardziej dynamicznej jazdy, ponieważ nie zachowują odpowiedniej przyczepności.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?