Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 355/30 R19? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 355/30R19? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Zamienniki opon to nic innego jak alternatywne rozmiary ogumienia, które kierowca może bezpiecznie stosować w swoim pojeździe. Ich rozmiar może być do 2% węższy w stosunku do oryginału i co najwyżej 1,5% szerszy, gdyż większe zmiany okażą się niebezpieczne. Podczas wyboru należy pamiętać między innymi o miejscu w nadkolu, rozmiarze tarcz hamulcowych oraz doborze opony tak, aby nie wystawała poza obrys auta. Szersze zamienniki zwiększają przyczepność i skracają drogę hamowania, jednak ich cena jest znacznie wyższa. Węższe natomiast nie są podatne na aquaplaning oraz lepiej amortyzują nierówności, ale nie zapewniają kierowcy tak dobrej kontroli nad pojazdem. Zamienniki opon mogą także spowodować zafałszowanie wskazań prędkościomierza. Przykładowo zastosowanie zamiennika szerszego będzie wpływać na nieprawidłowe (minusowe) wskazanie prędkościomierza, co oznacza, że na liczniku pojawi się mniejsza prędkość niż rzeczywista. Natomiast w przypadku węższych kół od oryginalnych, licznik będzie wskazywać większą prędkość niż faktyczna.Co to jest zamiennik opony?
Wybór odpowiedniego rozmiaru opon ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa podczas jazdy pojazdem, dlatego też każdy właściciel samochodu powinien znać rodzaj ogumienia, jakie potrzebne okaże się niezbędne w jego aucie. Jakie informacje zaszyfrowane są w rozmiarze 355/30 R19? Szerokość czyli odległość między zewnętrznymi ścianami bocznymi napompowanej opony wynosi 355 mm. Drugi parametr podany jest w procentach, a zatem profil stanowi 30 procent szerokości, co jest równoznaczne z 106.5 mm. R w tym przypadku oznacza typ konstrukcji opony - radialna. Średnica osadzenia wynosi 19 cali. Znając te rozmiary możemy bez problemu dobrać właściwe opony do naszego samochodu. Zobacz ofertę na opony 355/30 R19 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 355/30 R19 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 69.56 cm (695.60 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 355/30 R19 wynosi 10.65 cm (106.50 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (355) razy jej profil (30) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 355/30 R19?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 355/30 R19?
(19 * 25,4) + (2 * 355 * 0,30)
czyli wspomniane 695.60 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 355/30 R19?
(355 * 30) / 1000
czyli wspomniane 10.65 cm. Druga (szybsza) metoda: 355 * 0,30
= 106.50 mm (wysokość profilu opony 355/30R19).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
155/70 R19 | 436 zł | 699.6 mm | +4.0 mm 0.60 % |
175/60 R19 | - | 692.6 mm | -3.0 mm -0.40 % |
205/50 R19 | - | 687.6 mm | -8.0 mm -1.20 % |
215/50 R19 | - | 697.6 mm | +2.0 mm 0.30 % |
225/45 R19 | 357 zł | 685.1 mm | -10.5 mm -1.50 % |
235/45 R19 | 376 zł | 694.1 mm | -1.5 mm -0.20 % |
245/45 R19 | 328 zł | 703.1 mm | +7.5 mm 1.10 % |
255/40 R19 | 265 zł | 686.6 mm | -9.0 mm -1.30 % |
265/40 R19 | - | 694.6 mm | -1.0 mm -0.10 % |
275/40 R19 | 497 zł | 702.6 mm | +7.0 mm 1.00 % |
285/35 R19 | - | 682.1 mm | -13.5 mm -1.90 % |
295/35 R19 | - | 689.1 mm | -6.5 mm -0.90 % |
305/35 R19 | - | 696.1 mm | +0.5 mm 0.10 % |
345/30 R19 | - | 689.6 mm | -6.0 mm -0.90 % |
Oryginał | - | 695.6 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 355/30 R19 na felgę 19". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 345/30 R19 ( -6.0 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/80 R14 | - | 683.6 mm | -12.0 mm -1.70 % |
215/80 R14 | - | 699.6 mm | 4.0 mm 0.60 % |
Oryginał | - | 695.6 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
195/80 R15 | 221 zł | 693.0 mm | -2.6 mm -0.40 % |
205/75 R15 | - | 688.5 mm | -7.1 mm -1.00 % |
215/70 R15 | 165 zł | 682.0 mm | -13.6 mm -2.00 % |
215/75 R15 | - | 703.5 mm | 7.9 mm 1.10 % |
225/70 R15 | 199 zł | 696.0 mm | 0.4 mm 0.10 % |
255/60 R15 | - | 687.0 mm | -8.6 mm -1.20 % |
Oryginał | - | 695.6 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/80 R16 | - | 686.4 mm | -9.2 mm -1.30 % |
185/75 R16 | 171 zł | 683.9 mm | -11.7 mm -1.70 % |
185/80 R16 | - | 702.4 mm | 6.8 mm 1.00 % |
195/75 R16 | 183 zł | 698.9 mm | 3.3 mm 0.50 % |
205/70 R16 | 217 zł | 693.4 mm | -2.2 mm -0.30 % |
215/65 R16 | 167 zł | 685.9 mm | -9.7 mm -1.40 % |
225/65 R16 | 212 zł | 698.9 mm | 3.3 mm 0.50 % |
235/60 R16 | 183 zł | 688.4 mm | -7.2 mm -1.00 % |
Oryginał | - | 695.6 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/65 R17 | - | 698.3 mm | 2.7 mm 0.40 % |
215/60 R17 | 183 zł | 689.8 mm | -5.8 mm -0.80 % |
225/60 R17 | 184 zł | 701.8 mm | 6.2 mm 0.90 % |
235/55 R17 | 238 zł | 690.3 mm | -5.3 mm -0.80 % |
245/55 R17 | - | 701.3 mm | 5.7 mm 0.80 % |
Oryginał | - | 695.6 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
195/60 R18 | - | 691.2 mm | -4.4 mm -0.60 % |
205/55 R18 | - | 682.7 mm | -12.9 mm -1.90 % |
215/55 R18 | 223 zł | 693.7 mm | -1.9 mm -0.30 % |
225/50 R18 | 333 zł | 682.2 mm | -13.4 mm -1.90 % |
225/55 R18 | 297 zł | 704.7 mm | 9.1 mm 1.30 % |
235/50 R18 | 245 zł | 692.2 mm | -3.4 mm -0.50 % |
245/50 R18 | 411 zł | 702.2 mm | 6.6 mm 0.90 % |
255/45 R18 | 269 zł | 686.7 mm | -8.9 mm -1.30 % |
265/45 R18 | - | 695.7 mm | 0.1 mm 0.00 % |
275/45 R18 | - | 704.7 mm | 9.1 mm 1.30 % |
285/40 R18 | - | 685.2 mm | -10.4 mm -1.50 % |
345/35 R18 | - | 698.7 mm | 3.1 mm 0.40 % |
Oryginał | - | 695.6 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki rozmiaru 355/30 R19 na felgę 18". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
155/60 R20 | - | 694.0 mm | -1.6 mm -0.20 % |
175/55 R20 | - | 700.5 mm | 4.9 mm 0.70 % |
195/50 R20 | - | 703.0 mm | 7.4 mm 1.10 % |
215/45 R20 | - | 701.5 mm | 5.9 mm 0.80 % |
225/40 R20 | - | 688.0 mm | -7.6 mm -1.10 % |
235/40 R20 | - | 696.0 mm | 0.4 mm 0.10 % |
245/40 R20 | - | 704.0 mm | 8.4 mm 1.20 % |
255/35 R20 | - | 686.5 mm | -9.1 mm -1.30 % |
265/35 R20 | - | 693.5 mm | -2.1 mm -0.30 % |
275/35 R20 | - | 700.5 mm | 4.9 mm 0.70 % |
295/30 R20 | - | 685.0 mm | -10.6 mm -1.50 % |
305/30 R20 | - | 691.0 mm | -4.6 mm -0.70 % |
315/30 R20 | - | 697.0 mm | 1.4 mm 0.20 % |
325/30 R20 | - | 703.0 mm | 7.4 mm 1.10 % |
Oryginał | - | 695.6 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 355/30R19 na felgę 20". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
245/35 R21 | - | 704.9 mm | 9.3 mm 1.30 % |
255/30 R21 | - | 686.4 mm | -9.2 mm -1.30 % |
265/30 R21 | - | 692.4 mm | -3.2 mm -0.50 % |
275/30 R21 | - | 698.4 mm | 2.8 mm 0.40 % |
285/30 R21 | - | 704.4 mm | 8.8 mm 1.30 % |
305/25 R21 | - | 685.9 mm | -9.7 mm -1.40 % |
325/25 R21 | - | 695.9 mm | 0.3 mm 0.00 % |
Oryginał | - | 695.6 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/30 R22 | - | 699.8 mm | 4.2 mm 0.60 % |
245/30 R22 | - | 705.8 mm | 10.2 mm 1.50 % |
275/25 R22 | - | 696.3 mm | 0.7 mm 0.10 % |
285/25 R22 | - | 701.3 mm | 5.7 mm 0.80 % |
295/25 R22 | - | 706.3 mm | 10.7 mm 1.50 % |
Oryginał | - | 695.6 mm | - |
Dobierając opony do samochodu, koniecznie należy uwzględnić indeks nośności, który dotyczy maksymalnego obciążania pojedynczej opony podczas jazdy z najwyższą dozwoloną prędkością. Zapisuje się go za pomocą umownych liczb, które w specjalnej tabeli mają przypisaną wartość w kilogramach. W związku z tym, że indeks nośności podawany jest dla pojedynczej opony, dlatego też, aby uzyskać całkowite dopuszczalne obciążenie samochodu, musimy pomnożyć tę wartość przez cztery. Indeks ściśle powiązany jest z indeksem prędkości, który ustala się właśnie dla maksymalnego obciążania.Indeks nośności
Podczas wyboru opon ważnym elementem, na który musisz zwrócić uwagę są dwa powiązane ze sobą indeksy – prędkości i nośności. Indeks prędkości dotyczy dopuszczalnej prędkości, z jaką może poruszać się maksymalnie obciążony pojazd, gdy zamontujemy dane opony. Informacje o indeksie znajdują się na oponach lub tabliczce znamionowej pojazdu. Przepisy zakazują stosowania indeksów niższych niż te ustalone przez producenta, a także opon o różnych indeksach na jednej osi. Jednak możliwe jest użycie opon z odmiennymi indeksami na osi przedniej oraz tylnej.Indeks prędkości
Opony niskoprofilowe to takie, w których szerokość bieżnika jest dużo większa od wysokości. Oznacza to, że profil wynosi maksymalnie 55 procent szerokości. To powoduje niezwykle pozytywny wpływ na właściwości jezdne. W związku z zastosowaniem większych felg pojazd lepiej zachowuje się w trakcie hamowania i na zakrętach. Sztywność opony przydaje się natomiast przy dynamicznej jeździe. Musimy jednak liczyć się ze znacznym zmniejszeniem komfortu podróży ze względu na słabą amortyzację wszelkich nierówności oraz wyższym poziomem hałasu.Zamienniki niskoprofilowe
Opony wysokoprofilowe to takie, w których profil wynosi przynajmniej 55 procent szerokości. Tego typu ogumienie było stosowane często w starszych samochodach. Jednak wciąż ma wielu wielbicieli, ponieważ gwarantuje ono wysoki komfort podczas jazdy poprzez świetną amortyzację nierównej powierzchni. Ogromną zaletą opon wysokoprofilowych jest ich niska cena oraz ekonomiczność użytkowania, gdyż zapewniają one mniejsze spalanie paliwa. Jednak dla fanów szybkiej jazdy za dużą wadę uznaje się fakt, że opony tego typu nie nadają się do bardziej dynamicznej jazdy, ponieważ nie zachowują odpowiedniej przyczepności.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?