Inne powody czarnego kopcenia z diesla mogą wskazywać na uszkodzenia pompy wysokiego ciśnienia, filtra DPF, filtra powietrza lub złego chiptuningu. Pompa wysokiego ciśnienia odpowiada za dostarczenie odpowiedniego ciśnienia, niezbędnego do spalenia mieszanki. Zbyt bogata lub zbyt uboga mieszanka może powodować jej uszkodzenia. Jeżeli ciśnienie nie jest wystarczająco wysokie, można zaobserwować wydobywający się z układu wydechowego czarny dym. Uszkodzeniu ulegają najczęściej elektrozawory lub elektronika odpowiedzialna za sterowanie pompą. Na szczęście pompa wysokiego ciśnienia jest elementem, który można bez problemu poddać regeneracji, co nie tylko rozwiązuje problem czarnego dymu, ale też pozwala na oszczędności związane z zakupem części zamiennych, które nie są tanie. Filtr cząstek stałych, czyli popularny DPF, po zapchaniu powoduje czarne kopcenie z rury wydechowej. Dzieje się tak z powodu nadmiernie nagromadzającej się ilości sadzy i nagaru na filtrze, z którą ten nie nadąża się rozprawić. Poza czarnym dymem zaobserwować można wyższe średnie spalanie paliwa. Objawy te sugerować mogą problemy z filtrem DPF. Aby temu zapobiec, warto przejechać się z większą prędkością przez dłuższy czas po drogach szybkiego ruchu, co pomoże filtrowi przepchać nagromadzające się zanieczyszczenia. Uszkodzony filtr powietrza również może powodować czarny dym. Jego zabrudzenie powoduje przedostanie się do komór spalania i turbiny zanieczyszczeń oraz ogranicza dolot powietrza, przez co silnik nie jest w stanie odpowiednio przepalić wtryskanej mieszanki. Wzrasta pobór paliwa, spada moc silnika oraz pojawia się gęsty, czarny dym. Widząc takie objawy, warto przeczyścić lub wymienić filtr powietrza, który mimo swojej niepozornej roli ma bardzo duży wpływ na prawidłową pracę silnika Diesla. Chiptuning jest komputerowym wzmacnianiem osiągów silnika. Złe dobranie jego parametrów może powodować nieprawidłowe wtryskiwanie mieszanki, ograniczać dolot powietrza, źle obliczać kąt wyprzedzenia wtrysku lub w złym momencie podawać mieszankę paliwową do komory spalania. Problemy tego typu warto niezwłocznie rozwiązać, gdyż nieprawidłowo działający silnik to nie tylko powód czarnego dymu, ale też prosta droga do trwałych uszkodzeń jednostki.