Data publikacji:

Jaki jest dopuszczalny wiek opon w Polsce?

Opony samochodowe to jedne z głównych elementów wyposażenia każdego pojazdu, które odpowiadają bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy. Ich żywotność jest niezwykle ważna. Ciężko to sobie wyobrazić, ale nawet mało poruszając się pojazdem, nasze opony się zużywają. Dzieje się tak, ponieważ guma użyta do wulkanizacji opon ulega procesom starzenia, co wpływa na jej wytrzymałość, jakość i kondycję. Ogumienie samochodowe ma swój czas przydatności, po którym należy wymienić opony na nowe, aby nie stwarzać zagrożenia na drodze ani nie narażać się na problemy i nieprzyjemne konsekwencje podczas kontroli drogowej. Jaki jest dopuszczalny wiek opon w Polsce?
Car wheel close up

Dopuszczalny wiek opon w Polsce

Na samym początku warto podkreślić, że nie istnieją przepisy, które wprost zabraniają użytkowania opon po przekroczeniu pewnego ich wieku. Nie oznacza to jednak, że nie mogą spotkać nas, jako kierowców, nieprzyjemności związane z kontrolą drogową. Najważniejszy jest poddany ocenie stan techniczny. Jednak procedury przydatności i normy określają konkretne daty, jeżeli chodzi o prawidłowość pracy i przydatność opon. Bezpieczna granica szacowana jest na 10 lat od daty produkcji opony. Po tym czasie nie powinny być one eksploatowane, ponieważ znacznie zwiększa się ryzyko ich uszkodzenia, pęknięcia czy nawet całkowitego rozerwania.
Podczas badania stanu technicznego pojazdu lub kontroli drogowej mogą zostać zastosowane wobec kierującego kroki karne. Będzie tak, jeżeli funkcjonariusz podczas kontroli uzna jazdę ze starszymi niż 10 lat oponami za wykroczenie przeciwko przepisom takim jak zły stan pojazdu i niespełnienie warunków technicznych do poruszania się po drodze. Jako że opony są niezbędnym wyposażeniem pojazdu i wpływają na jego poruszanie się oraz bezpieczeństwo, przepisy te również ich dotyczą.
Podobnie sprawa wygląda podczas jazdy na letnich oponach zimą. Nie jest to zabronione, jednak ze względu na stwarzanie realnego zagrożenia dla siebie i innych uczestników ruchu, może to zostać zaklasyfikowane jako zły stan techniczny pojazdu. Może to skutkować niemałym mandatem karnym, który według nowych wytycznych może wynieść nawet do 3 tysięcy złotych oraz zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego pojazdu. Dodatkowo struktura opony nie może być w żaden sposób naruszona. Nie może być na niej pęknięć, wybrzuszeń, przerwań ciągłości, widocznej warstwy opasania czy braków bieżnika.
Określenie daty przydatności opony wynika z zaleceń producentów, licznych testów i statystyk. Żywotność oszacowana została nie tylko na podstawie zastosowanych rozwiązań technologicznych i badań gumy użytej do wytworzenia opon, ale także na podstawie przebiegów. Korzystając z opon sezonowych i pokonując na nich powyżej 15 tysięcy kilometrów rocznie, opony powinny spełniać swoje zadanie przez około 5 sezonów.
Jeżeli dane opony użytkujemy rocznie mniej niż przez 10 tysięcy kilometrów, ich żywotność wzrosnąć może do nawet 8–9 sezonów na jednym komplecie. Wyraźnie widać, że zużywanie się opon podczas jazdy również nie przekracza czasookresów 10 lat. Jest to jednoznacznie określona, bezpieczna granica, której nie powinno się przekraczać. Starsze opony bezwzględnie nie nadają się do jazdy. Warto podkreślić, że jest to maksymalna granica przydatności. Pokonując większe odległości i mocniej eksploatując pojazd, należy liczyć się z szybszą koniecznością wymiany.

Co ile wymieniać opony?

Zaleca się wymieniać opony co 5 do 8 lat ich użytkowania. Dodatkowo, korzystając z opon sezonowych, na ich jakość i wydłużenie żywotności wpływa ich sposób przechowywania. Przy prawidłowym przechowywaniu naszego ogumienia nawet po 3 latach może ono posiadać właściwości zbliżone do nowego modelu. Niewłaściwe magazynowanie znacznie skraca okres przydatności. Po pierwsze, guma szybciej traci swoje właściwości, po drugie, nieprawidłowe składowanie naszych opon może osłabiać ich konstrukcję czy nawet tworzyć odgniecenia.
Po 5 latach żywotności opony powinny być poddawane ocenie technicznej specjalisty, który zwróci uwagę na pęknięcia struktury, przerwania, uszkodzenia kordu czy odkształcenia. Podczas wykrycia takich wad może zalecić szybszą, niż przewidywano, wymianę opon na nowe.
Zdjęcie: Envato Elements