Data publikacji:

Jaki dodatek do diesla Common Rail?

Samochody z silnikami Diesla stanowią wciąż duży procent pojazdów poruszających się po naszych drogach. Podobnie jak w przypadku aut z napędem wykorzystującym benzynę, odpowiednia konserwacja silnika jest niezwykle ważna dla jego żywotności i wydajności. Jednym z istotnych zabiegów pielęgnacyjnych jest stosowanie specjalnych preparatów wlewanych do mieszanki paliwowej. Radzimy, jak dodatek do diesla Common Rail najlepiej wybrać. 
jaki dodatek do diesla common rail

Napędy Diesla Common Rail – czym się charakteryzują?

Common Rail to nazwa elektronicznego systemu sterowania systemem wtrysku paliwa w silnikach Diesla. Pierwsze napędy wyposażone w ten mechanizm pojawiły się w komercyjnie sprzedawanych samochodach osobowych marki Fiat już w 1997 roku. Wkrótce potem zaczęły być stosowane szeroko również w pojazdach pozostałych liczących się producentów aut. 
Obecnie technologia Common Rail jest wciąż rozwijanym standardem, spotykanym we wszystkich współczesnych silnikach Diesla, co oznacza, że praktycznie każde nowe auto z dieslem, wyprodukowane w ostatnich kilkunastu latach, korzysta z system CR. Jego obecność w aucie jest sygnalizowana zazwyczaj przy pomocy specjalnego oznaczenia literowego, właściwego dla konkretnej firmy. W wypadku Opla będą to np. skróty CTI i CRI, Hyundai i Kia używają znaku CRDi, a Toyota – D-4DF i D-Cat.
Czym jednak charakteryzuje się wtrysk paliwa typu Common Rail? Nie wdając się w techniczne szczegóły związane z konstrukcją układu napędowego, system Common Rail rozwiązuje wiele problemów związanych z przekazywaniem paliwa do cylindrów, które towarzyszyły mechanizmom wtryskującym starszego typu. Posiadające go silniki Diesla odznaczają się równiejszą pracą, mniejszym hałasem, a także bardziej wydajnym spalaniem i ograniczeniem ilości generowanego ciepła. Przekłada się to wprost na mniejsze zużycie silnika, pozwalając równocześnie na osiągnięcie większej mocy napędowej.
Tego rodzaju efekty udaje się osiągnąć systemowi Common Rail między innymi dzięki pracy pod znacznie większym ciśnieniem, podzieleniu dawki wtryskiwanego paliwa na kilka porcji, a także regulowaniu pracy w oparciu o informacje pochodzące od sygnału rejestrowanych przez elektroniczne sensory i czujniki.
Znaczącą wadą systemu Common Rail jest to, że do poprawnego działania wymaga on wysokiej jakości oleju napędowego. Jeżeli pojawią się w nim jakiekolwiek zanieczyszczenia, istnieje ryzyko spadku wydajności i rozregulowywania się systemu, który musi być następnie ponownie skalibrowany i wyczyszczony przez mechanika.

Dodatki do diesla Common Rail – po co je stosujemy?

Zarówno pompa, jak i wtryskiwacze w systemie Common Rail są niezwykle wrażliwe na pracę z zanieczyszczonym olejem napędowym. Niestety bardzo często nie mamy wpływu na to, jakiej jakości paliwo trafia do naszego baku. Nawet drobne odstępstwa od normy, wywołane np. niewłaściwym przechowywaniem lub transportem, mogą prowadzić do problemów. 
Zabezpieczeniem w tym przypadku jest więc sięgnięcie po specjalne dodatki do paliwa. Stosowanie tego rodzaju preparatów jest polecane wszystkim właścicielom samochodów, a zwłaszcza pojazdów z napędem Diesla.
Ich regularne stosowanie niesie ze sobą wiele korzyści. W zależności od stanu silnika i rodzaju pojazdu, teoretycznie możemy liczyć na przedłużenie żywotności pompy, poprawienie wydajności spalania paliwa oraz jego smarowności, co przekłada się na jego mniejsze zużycie, a także zmniejszenie zużycia elementów takich jak tłoki czy wtryskiwacze. Produkty tego typu są w stanie zredukować też liczbę wydzielanych spalin, w tym charakterystycznego czarnego dymu wydobywającego się z rur wydechowych dieslowych aut. 

Jakie dodatki do diesla Common Rail używać?

Warto podkreślić, że w sklepach nie znajdziemy jednego środka wpływającego pozytywnie na wszystkie elementy silnika Common Rail. Producenci dodatków oferują za to wiele mieszanek, nastawionych na poprawę konkretnych aspektów pracy napędu.
Na pierwszym miejscu możemy wymienić tutaj preparaty uszlachetniające do oleju napędowego. Mają one najbardziej ogólne działanie, bowiem działają na wiele sposobów. Po pierwsze, pomagają usunąć zabrudzenia zawieszone w paliwie, zapobiegając ich dalszemu odkładaniu się w silniku. Po drugie, poprawiają też znacząco fizyczne właściwości mieszanki, takie jak jej lepkość lub kaloryczność. W efekcie ich działania możemy liczyć nawet na realny wzrost mocy samochodu, obniżenie głośności pracy i redukcję powstałych spalin.
Dodatki tego typu odznaczają się długotrwałym działaniem, niewielką ilość preparatu wlewa się do pełnego baku i uzupełnia dopiero po przejechaniu nawet kilku tysięcy kilometrów. Zwróćmy uwagę na to, że wiele zależy tutaj od składu oraz producenta danego produktu. Eksperci zalecają, aby sięgać wyłącznie po preparaty od znanych producentów. Tańsze artykuły mogą okazać się kompletnie nieskuteczne, a w najgorszym przypadku nawet bardziej zaszkodzą niż pomogą.
Inną kategorię stanowią bardziej specjalistyczne dodatki, które są nastawione na ochronę poszczególnych elementów silnika. Na ich zakup decydujemy się zazwyczaj po przeglądzie i konsultacjach z mechanikiem albo gdy mamy pewność, że pomogą one silnikowi w konkretnej sytuacji. 
Wśród preparatów tego typu wymienić możemy produkty przeznaczone specyficznie do czyszczenia wtryskiwaczy i innych części układu napędowego. Ich regularne stosowanie może uchronić nas przed kosztownymi naprawami. Zimą popularne są dodatki zapobiegające powstawaniu kryształków lodu w paliwie, które mają negatywny wpływ na zachowanie się silnika. Często sięga się też po dodatki minimalizujące powstawanie dymu i spalin.
Zdjęcie: Envato Elements
Autor: Michał Kułakowski