Określenie „UHP”, czyli Ultra High Performance zarezerwowane jest dla stosowanych głównie w samochodach sportowych opon o bardzo wysokich parametrach jezdnych. Takie oznaczenie nie dziwi, gdy do czynienia mamy z drogim ogumieniem klasy premium – konsternację wywołać może, gdy dotyczy opon ekonomicznych. Zobacz specyfikację opony Kormoran Ultra High Performance.
Kormoran Ultra High Performance jest modelem budżetowym, który według producenta stworzony został z myślą o posiadaczach aut osobowych o większej mocy silnika. Czy faktycznie mamy do czynienia z tanią oponą sportową, czy też może Kormoran zdecydował się po prostu na taki zabieg marketingowy? O tym spróbujemy przekonać się w poniższym teście.
Aktualnie marka Kormoran należy do francuskiego koncernu Michelin, który wykupił ją na początku lat 90. Niemniej jednak ogumienie z logiem przedstawiającym kormorana swoją historię zaczęło w 1961 roku, gdy powstały Olsztyńskie Zakłady Opon Samochodowych, czyli znany wszystkim kierowcom „Stomil”. We wciąż odbudowującej się po wojennych zniszczeniach Polsce, priorytetem była produkcja opon do samochodów ciężarowych i dostawczych.
W 1973 roku Stomil zaczął dostarczać na rynek pierwsze w kraju opony radialne. Po zmianie systemu, zakłady zostały sprywatyzowane i ostatecznie przeszły pod zarząd francuskiego koncernu, zyskując tym samym dostęp do najnowocześniejszych technologii.
Michelin zastanawiał się długo nad nową nazwą firmy, biorąc pod uwagę takie propozycje jak „Cavalier” czy „Warrior” – ostatecznie jednak postanowiono nie pozbawiać marki polskiego rodowodu i zdecydowano się na nazwę „Kormoran”, która nawiązuje do mazurskiej przyrody.
W ofercie nadal figurują opony do samochodów ciężarowych i dostawczych oraz szeroki wybór do aut osobowych, w tym również SUVów. Opona Kormoran Ultra High Performance dedykowana jest do samochodów o dużej pojemności silnika – czy jest to jednak konstrukcja udana?
Opony letnie Kormoran Ultra High Performance wyszły na rynek w 2017 roku. Jest to model ekonomiczny, który nabyć można w naprawdę atrakcyjnej cenie. Czy jednak niski koszt zakupu nie kłóci się z „Ultra Wysokimi Osiągami”?
W oponie zastosowano bieżnik o rzeźbie asymetrycznej, z dwoma strefami zróżnicowanymi pod względem funkcji. Zewnętrzna część w główniej mierze odpowiada za dobrą przyczepność na suchej nawierzchni i stabilność podczas wchodzenia w zakręt, podczas gdy wewnętrzny obszar ma za zadanie szybko i skutecznie odprowadzać wodę w czasie jazdy po mokrej drodze.
Usuwanie wody ułatwiają cztery szerokie rowki obwodowe, które dodatkowo sprawiają, że opona prezentuje się bardzo atrakcyjnie – z pewnością docenią to miłośnicy aut o sportowym charakterze. Specjalnie zaprojektowane rowki poprzeczne bardzo szybko odprowadzają ciecz na zewnątrz opony, co gwarantuje doskonałą przyczepność na mokrej nawierzchni i ułatwia rozpraszanie klina wodnego, przeciwdziałając zjawisku aquaplaningu.
Specjaliści marki Kormoran zdecydowali się dodatkowo na wykorzystanie mieszanki gumowej z dodatkiem krzemionki. Wpływa to dodatnio na trwałość bieżnika i zapewnia zachowanie optymalnej elastyczności. Nowe tworzywa odpowiada za zachowanie optymalnej powierzchni styku czoła opony z nawierzchnią.
Mieszanka jest też nieco lżejsza od wcześniej stosowanych materiałów. W połączeniu z przeprojektowaną konstrukcją bieżnika daje to stosunkowo niskie opory toczenia. Rzeźba bieżnika dodatnio wpływa również na stabilność opony w trakcie jazdy z dużymi szybkościami. Opony letnie Kormoran Ultra High Performance posiadają indeksy prędkości od V do Y, co oznacza, że nadają się do jazdy z prędkościami maksymalnymi 240, 270, a nawet 300 km/h.
Lista rozmiarów modelu opon letnich Kormoran Ultra High Performance. Skrót XL widoczny w tabeli przy niektórych rozmiarach oznacza oponę wzmocnioną. Lista posortowana została alfabetycznie według rozmiaru (począwszy od szerokości bieżnika). Obok rozmiaru każdej opony mamy cyfry i litery które oznaczają indeks prędkości oraz nośności.
Dodatkowo każda opona oceniana jest w skali od A do G, gdzie A jest oceną najlepszą, natomiast G najgorszą. Mowa oczywiście o etykiecie unijnej określającej 3 parametry opony: opory toczenia, hamowanie na mokrej nawierzchni oraz hałas zewnętrzny wyrażony w decybelach. Dla wszystkich produktów gamy Kormoran UHP ten ostatni oscyluje w granicach 71-72 dB.
Średnica felgi - 17 cali
Model Kormoran Ultra High Performance pojawił się w 2017 roku i co ciekawe, żadna z organizacji motoryzacyjnych nie przeprowadziła do tej pory żadnego testu z udziałem tej opony. Może to dziwić, bo opona ekonomiczna z „Ultra High Performance” w nazwie powinna być dość atrakcyjnym produktem do przeprowadzenia rzetelnych badań jej parametrów.
Być może w kolejnych miesiącach doczekamy się jakieś odpowiedzi ze strony magazynów samochodowych – na razie zmuszeni jesteśmy do skorzystania z opinii wystawianych przez użytkowników.
Z danych uzyskanych od producenta, etykiet unijnych oraz opinii wystawionych na forach internetowych stworzyć można listę atutów, dla których model Kormoran Ultra High Performance jest wart uwagi. Zaliczamy do nich:
W pierwszej chwili parametry na etykiecie unijnej mogą wydawać się niezbyt wyśrubowane, jak na produkt określany nazwą „Ultra High Performance” – trzeba jednak brać pod uwagę, że do czynienia mamy nadal z produktem z klasy budżetowej.
Przyczepność na mokrej nawierzchni oceniona została na notę „C” i jeżeli ktoś poszukuje opon o faktycznie najwyższych osiągach, może poczuć się nieco rozczarowany. W klasie ekonomicznej to jednak bardzo dobry wynik.
Opory toczenia otrzymały notę „C” i tutaj jest to faktycznie spory sukces. Nowa mieszanka i zoptymalizowana budowa bieżnika pozwoliły ograniczyć spalanie. W przypadku aut o dużej pojemności silnika to z pewnością bardzo wartościowy atut.
Kormoran Ultra High Performance nie wyróżnia się szczególnie cichą pracą – 72 dB to po prostu wynik utrzymujący się w normie. Nie powinno być to jednak wielkim problemem, gdyż miłośnicy sportowej jazdy zwykle zwracają uwagę na inne walory ogumienia.
Umowa gwarancyjna na opony Kormoran Ultra High Performance obejmuje okres 10 lat od chwili produkcji lub do momentu całkowitego zużycia bieżnika, w zależności co nastąpi wcześniej. Przez „całkowite zużycie” rozumiemy sytuację, w której bieżnik opony w wyniku ścierania zmniejszy swoją głębokość poniżej 1,6 mm.
Jeżeli użytkownik zgłosi reklamację w przeciągu dwóch lat od daty zakupu, wadliwa opona przejdzie na własność producenta, a klient otrzyma nowy egzemplarz. Jeśli reklamacja uznana zostanie po dwóch latach od kupna opony, producent zobowiązuje się do wypłacenia rekompensaty adekwatnej do stopnia zużycia wadliwej opony.
Warunki gwarancji są na tę chwilę wyjątkowo atrakcyjne, gdyż model Kormoran Ultra High Performance dostępny jest na rynku od niedawna i nie sposób nabyć produktu, który spędził w magazynie kilka lat. Później jednak trzeba będzie zwracać na to uwagę przy zakupie.
„Stosunek ceny do jakości jak najbardziej dobry. Przejechałem do tej pory ok. 5000 kilometrów i jestem zadowolony. Najlepiej oceniam zachowanie podczas dynamicznych manewrów przy dużych prędkościach. Można poczuć się bezpiecznie, gdy ma się „ciężką nogę” i nie wydawać tysięcy złotych na opony”.Pomimo chwytliwej nazwy, mało kto jednak uznaje ten model za typowo „sportowy”:
„Na co dzień to bardzo dobre opony, które sprawdzają się na mokrej i suchej nawierzchni. Jak na klasę ekonomiczną to naprawdę udana konstrukcja, która w codziennej jeździe sprawdza się bardzo dobrze. Nie wiem, czy nadają się do sportowej jazdy, bo chyba bym bał się sprawdzać – niemniej polecam!”.Średnia ocen użytkowników modelu Kormoran Ultra High Performance waha się pomiędzy czwórką z plusem i mocną piątką. Najwyżej ocenianymi parametrami są bezpieczeństwo i stosunek ceny do jakości.
„Za te pieniądze to prawdziwa rewelacja. Może nie są to typowe UHP do rajdówek, ale w klasie ekonomicznej to zdecydowanie są „Ultra High”. Przyczepność na każdej nawierzchni bardzo dobra, droga hamowania krótka i bardzo atrakcyjna cena to rzeczy, dla których warto brać Kormorana UHP”.
Nazwa modelu UHP na boku opony