Data publikacji:

Kormoran Ultra High Performance

Określenie „UHP”, czyli Ultra High Performance zarezerwowane jest dla stosowanych głównie w samochodach sportowych opon o bardzo wysokich parametrach jezdnych. Takie oznaczenie nie dziwi, gdy do czynienia mamy z drogim ogumieniem klasy premium – konsternację wywołać może, gdy dotyczy opon ekonomicznych. Zobacz specyfikację opony Kormoran Ultra High Performance.

Kormoran Ultra High Performance jest modelem budżetowym, który według producenta stworzony został z myślą o posiadaczach aut osobowych o większej mocy silnika. Czy faktycznie mamy do czynienia z tanią oponą sportową, czy też może Kormoran zdecydował się po prostu na taki zabieg marketingowy? O tym spróbujemy przekonać się w poniższym teście.

Opona letnia model Ultra High Performance firmy Kormoran

Spis treści:

  1. Producent
  2. Technologia
  3. Oferta (Lista produktów)
  4. Wyniki w testach opon
  5. Wady i zalety
  6. Etykieta
  7. Gwarancja
  8. Opinie kierowców
  9. Ocena parametrów
  10. Podsumowanie
  11. Dane techniczne

Kormoran - Marka z polskimi korzeniami

Aktualnie marka Kormoran należy do francuskiego koncernu Michelin, który wykupił ją na początku lat 90. Niemniej jednak ogumienie z logiem przedstawiającym kormorana swoją historię zaczęło w 1961 roku, gdy powstały Olsztyńskie Zakłady Opon Samochodowych, czyli znany wszystkim kierowcom „Stomil”. We wciąż odbudowującej się po wojennych zniszczeniach Polsce, priorytetem była produkcja opon do samochodów ciężarowych i dostawczych.

W 1973 roku Stomil zaczął dostarczać na rynek pierwsze w kraju opony radialne. Po zmianie systemu, zakłady zostały sprywatyzowane i ostatecznie przeszły pod zarząd francuskiego koncernu, zyskując tym samym dostęp do najnowocześniejszych technologii.

Michelin zastanawiał się długo nad nową nazwą firmy, biorąc pod uwagę takie propozycje jak „Cavalier” czy „Warrior” – ostatecznie jednak postanowiono nie pozbawiać marki polskiego rodowodu i zdecydowano się na nazwę „Kormoran”, która nawiązuje do mazurskiej przyrody.

W ofercie nadal figurują opony do samochodów ciężarowych i dostawczych oraz szeroki wybór do aut osobowych, w tym również SUVów. Opona Kormoran Ultra High Performance dedykowana jest do samochodów o dużej pojemności silnika – czy jest to jednak konstrukcja udana?

Jak zbudowany jest Kormoran UHP?

Opony letnie Kormoran Ultra High Performance wyszły na rynek w 2017 roku. Jest to model ekonomiczny, który nabyć można w naprawdę atrakcyjnej cenie. Czy jednak niski koszt zakupu nie kłóci się z „Ultra Wysokimi Osiągami”?

W oponie zastosowano bieżnik o rzeźbie asymetrycznej, z dwoma strefami zróżnicowanymi pod względem funkcji. Zewnętrzna część w główniej mierze odpowiada za dobrą przyczepność na suchej nawierzchni i stabilność podczas wchodzenia w zakręt, podczas gdy wewnętrzny obszar ma za zadanie szybko i skutecznie odprowadzać wodę w czasie jazdy po mokrej drodze.

Usuwanie wody ułatwiają cztery szerokie rowki obwodowe, które dodatkowo sprawiają, że opona prezentuje się bardzo atrakcyjnie – z pewnością docenią to miłośnicy aut o sportowym charakterze. Specjalnie zaprojektowane rowki poprzeczne bardzo szybko odprowadzają ciecz na zewnątrz opony, co gwarantuje doskonałą przyczepność na mokrej nawierzchni i ułatwia rozpraszanie klina wodnego, przeciwdziałając zjawisku aquaplaningu.

Specjaliści marki Kormoran zdecydowali się dodatkowo na wykorzystanie mieszanki gumowej z dodatkiem krzemionki. Wpływa to dodatnio na trwałość bieżnika i zapewnia zachowanie optymalnej elastyczności. Nowe tworzywa odpowiada za zachowanie optymalnej powierzchni styku czoła opony z nawierzchnią.

Mieszanka jest też nieco lżejsza od wcześniej stosowanych materiałów. W połączeniu z przeprojektowaną konstrukcją bieżnika daje to stosunkowo niskie opory toczenia. Rzeźba bieżnika dodatnio wpływa również na stabilność opony w trakcie jazdy z dużymi szybkościami. Opony letnie Kormoran Ultra High Performance posiadają indeksy prędkości od V do Y, co oznacza, że nadają się do jazdy z prędkościami maksymalnymi 240, 270, a nawet 300 km/h.

Dostępne rozmiary opon

Lista rozmiarów modelu opon letnich Kormoran Ultra High Performance. Skrót XL widoczny w tabeli przy niektórych rozmiarach oznacza oponę wzmocnioną. Lista posortowana została alfabetycznie według rozmiaru (począwszy od szerokości bieżnika). Obok rozmiaru każdej opony mamy cyfry i litery które oznaczają indeks prędkości oraz nośności.

Dodatkowo każda opona oceniana jest w skali od A do G, gdzie A jest oceną najlepszą, natomiast G najgorszą. Mowa oczywiście o etykiecie unijnej określającej 3 parametry opony: opory toczenia, hamowanie na mokrej nawierzchni oraz hałas zewnętrzny wyrażony w decybelach. Dla wszystkich produktów gamy Kormoran UHP ten ostatni oscyluje w granicach 71-72 dB.

Średnica felgi - 17 cali

205/40 R17 84W XL
C C 72dB
205/45 R17 88V XL
C C 72dB
205/45 R17 88W XL
C C 72dB
205/50 R17 93V XL
C C 72dB
205/50 R17 93W XL
C C 72dB
205/55 R17 95V XL
C C 72dB
205/55 R17 95W XL
C C 72dB
215/40 R17 87W XL
C C 72dB
215/45 R17 87V
C C 70dB
215/45 R17 87W
C C 70dB
215/45 R17 91W XL
C C 72dB
215/50 R17 95W XL
C C 72dB
215/55 R17 98W XL
C C 72dB
215/60 R17 96H
C C 70dB
225/45 R17 91Y
C C 70dB
225/45 R17 94V XL
C C 72dB
225/45 R17 94Y XL
C C 72dB
225/50 R17 98V XL
C C 72dB
225/50 R17 98W XL
C C 72dB
225/55 R17 101W XL
C C 72dB
235/45 R17 94W
C C 70dB
235/45 R17 97Y XL
C C 72dB
235/55 R17 103W XL
C C 72dB
245/40 R17 95W XL
C C 72dB
245/45 R17 99W XL
C C 72dB

Średnica felgi - 18 cali

215/55 R18 99V XL
C C 72dB
225/40 R18 92Y XL
C C 72dB
225/45 R18 95W XL
C C 72dB
235/40 R18 95Y XL
C C 72dB
235/45 R18 98W XL
C C 72dB
235/55 R18 100V
C C 70dB
245/35 R18 92Y XL
C C 72dB
245/40 R18 97Y XL
C C 72dB
245/45 R18 100W XL
C C 72dB
255/35 R18 94W XL
C C 72dB
255/45 R18 103Y XL
C C 72dB

Średnica felgi - 19 cali

235/35 R19 91Y XL
C C 72dB
235/40 R19 96Y XL
C C 72dB
245/40 R19 98Y XL
C C 72dB
255/35 R19 96Y XL
C C 72dB
255/40 R19 100Y XL
C C 72dB

Test Kormorana Ultra High Performance

wyniki-testu-opon

Model Kormoran Ultra High Performance pojawił się w 2017 roku i co ciekawe, żadna z organizacji motoryzacyjnych nie przeprowadziła do tej pory żadnego testu z udziałem tej opony. Może to dziwić, bo opona ekonomiczna z „Ultra High Performance” w nazwie powinna być dość atrakcyjnym produktem do przeprowadzenia rzetelnych badań jej parametrów.

Być może w kolejnych miesiącach doczekamy się jakieś odpowiedzi ze strony magazynów samochodowych – na razie zmuszeni jesteśmy do skorzystania z opinii wystawianych przez użytkowników.

Najważniejsze zalety prezentowanego modelu

Z danych uzyskanych od producenta, etykiet unijnych oraz opinii wystawionych na forach internetowych stworzyć można listę atutów, dla których model Kormoran Ultra High Performance jest wart uwagi. Zaliczamy do nich:

  • bardzo dobry stosunek ceny do jakości
  • dobra przyczepność na suchej i mokrej nawierzchni
  • zminimalizowane ryzyko aquaplaningu
  • dobre warunki gwarancji
  • wysokie indeksy prędkości

Etykieta unijna

W pierwszej chwili parametry na etykiecie unijnej mogą wydawać się niezbyt wyśrubowane, jak na produkt określany nazwą „Ultra High Performance” – trzeba jednak brać pod uwagę, że do czynienia mamy nadal z produktem z klasy budżetowej.

Przyczepność na mokrej nawierzchni oceniona została na notę „C” i jeżeli ktoś poszukuje opon o faktycznie najwyższych osiągach, może poczuć się nieco rozczarowany. W klasie ekonomicznej to jednak bardzo dobry wynik.

Opory toczenia otrzymały notę „C” i tutaj jest to faktycznie spory sukces. Nowa mieszanka i zoptymalizowana budowa bieżnika pozwoliły ograniczyć spalanie. W przypadku aut o dużej pojemności silnika to z pewnością bardzo wartościowy atut.

Kormoran Ultra High Performance nie wyróżnia się szczególnie cichą pracą – 72 dB to po prostu wynik utrzymujący się w normie. Nie powinno być to jednak wielkim problemem, gdyż miłośnicy sportowej jazdy zwykle zwracają uwagę na inne walory ogumienia.

Gwarancja na opony letnie Kormoran

Umowa gwarancyjna na opony Kormoran Ultra High Performance obejmuje okres 10 lat od chwili produkcji lub do momentu całkowitego zużycia bieżnika, w zależności co nastąpi wcześniej. Przez „całkowite zużycie” rozumiemy sytuację, w której bieżnik opony w wyniku ścierania zmniejszy swoją głębokość poniżej 1,6 mm.

Jeżeli użytkownik zgłosi reklamację w przeciągu dwóch lat od daty zakupu, wadliwa opona przejdzie na własność producenta, a klient otrzyma nowy egzemplarz. Jeśli reklamacja uznana zostanie po dwóch latach od kupna opony, producent zobowiązuje się do wypłacenia rekompensaty adekwatnej do stopnia zużycia wadliwej opony.

Warunki gwarancji są na tę chwilę wyjątkowo atrakcyjne, gdyż model Kormoran Ultra High Performance dostępny jest na rynku od niedawna i nie sposób nabyć produktu, który spędził w magazynie kilka lat. Później jednak trzeba będzie zwracać na to uwagę przy zakupie.

Opinie o modelu Ultra High Performance

Co kierowcy myślą o budżetowej oponie letniej do samochodów z dużą mocą silnika? Zdania są mocno podzielone. Są tacy, którzy uważają, że opona sportowa musi być najwyższej jakości i nic poniżej klasy premium nie spełnia tych warunków. Inni są zachwyceni możliwością spełniania swoich rajdowych ambicji nie wydając dużych sum pieniędzy. Na forach czytamy m.in. iż:
„Stosunek ceny do jakości jak najbardziej dobry. Przejechałem do tej pory ok. 5000 kilometrów i jestem zadowolony. Najlepiej oceniam zachowanie podczas dynamicznych manewrów przy dużych prędkościach. Można poczuć się bezpiecznie, gdy ma się „ciężką nogę” i nie wydawać tysięcy złotych na opony”.
Pomimo chwytliwej nazwy, mało kto jednak uznaje ten model za typowo „sportowy”:
„Na co dzień to bardzo dobre opony, które sprawdzają się na mokrej i suchej nawierzchni. Jak na klasę ekonomiczną to naprawdę udana konstrukcja, która w codziennej jeździe sprawdza się bardzo dobrze. Nie wiem, czy nadają się do sportowej jazdy, bo chyba bym bał się sprawdzać – niemniej polecam!”.
Średnia ocen użytkowników modelu Kormoran Ultra High Performance waha się pomiędzy czwórką z plusem i mocną piątką. Najwyżej ocenianymi parametrami są bezpieczeństwo i stosunek ceny do jakości.
„Za te pieniądze to prawdziwa rewelacja. Może nie są to typowe UHP do rajdówek, ale w klasie ekonomicznej to zdecydowanie są „Ultra High”. Przyczepność na każdej nawierzchni bardzo dobra, droga hamowania krótka i bardzo atrakcyjna cena to rzeczy, dla których warto brać Kormorana UHP”.

Ocena parametrów

Zestawienie najważniejszych cech opony letniej - Kormoran UHP.

Podsumowanie

Opona letnia Kormoran Ultra High Performance może nie jest typową przedstawicielką ogumienia klasy UHP, ale z pewnością stanowi ciekawą alternatywę dla osób nie dysponujących zbyt wygórowanymi sumami pieniędzy. Wysoki poziom bezpieczeństwa (nawet przy dużych prędkościach) i atrakcyjna cena to w tym wypadku największe zalety. Zakup jest jak najbardziej opłacalny, pod warunkiem zachowania zdrowego rozsądku – Kormoran Ultra High Performance to opona dla samochodów z większą mocą silnika, ale nie stanowi konkurencji dla ogumienia premium. Na rajdy trzeba zatem będzie wybrać coś innego – za to do codziennego użytkowania w mieście i szybkiej jazdy po krajowych i międzynarodowych trasach, jak najbardziej polecam.

Nazwa modelu UHP na boku opony

Dane techniczne:

  • Klasa – ekonomiczna
  • Producent – Kormoran
  • Koncern – Michelin
  • Kraj produkcji – Polska, Niemcy, Rumunia
  • Kraj pochodzenia – Francja
  • Bieżnik – Ultra High Performance
  • Poprzednia wersja – Runpro B2/B3
  • Następna wersja – brak
  • Rodzaj bieżnika – asymetryczny
  • Przeznaczenie – samochody o dużej mocy silnika
  • Gwarancja – do 10 lat od daty produkcji
  • Szerokość opony – od 205 do 255 mm
  • Profil opony – od 35 do 50 %
  • Średnica felgi – 17, 18 oraz 19 cali
  • Indeks prędkości – V, W oraz Y
  • Indeks nośności – od 84 do 101
  • Oszczędność paliwa – C
  • Przyczepność na mokrym – C
  • Hałas zewnętrzny – od 71 do 72 dB
  • Ilość wariantów – 32
  • Sezon – opony letnie
  • Produkcja od 2017 roku
  • Cena – od 177 zł za sztukę (rozmiar 225/45 R17)
  • Pełna nazwa – Kormoran Ultra High Performance

Inne nazwy:

Poniżej najczęściej spotykane formy zapisu opony letniej Kormoran Ultra High Performance, z jakimi możecie spotkać się przeglądając fora dyskusyjne, blogi czy portale społecznościowe. Wszystkie wymienione poniżej określenia, dotyczą tej samej opony. Ze względu na pojedyncze wystąpienia, pominąłem nazwy dotyczące błędu w słowie "High" zapisywanego jako „Height” czy "Hight".
  • Kormoran UHP (najkrótsza możliwa nazwa)
  • Kormoran Ultra HP (akronim słowa High Performance)
  • Kormoran Ultra High Performence (litera „e” zamiast „a”)
  • Kormoran Ultra Performance (pominięcie zwrotu "High")
  • Kormoran High Performance (tym razem pominięcie "Ultra")
  • Ultra High Performens (polski zapis słowa "Performance")
  • Kormoran Ultra High Perf. (skrócona pisownia „Performance”)
Zobacz również:

2 komentarze
  1. Mike | 10.04.2020 11:28
    Drugi sezon jeżdżę na tych oponach Mercedesem 3.0cdi z tylnym napędem, o mocy ponad 260km,dość często na trasach (szybkiego ruchu czy autostradzie) jeżdżę w Ok 200/h i uważam ze są genialne. Wcześniej miałem Michelin pilot super sport, i myśle teraz ze nie ma sensu płacić dwa razy tyle. Lepiej dwa razy częściej kupić nowe opony... Rozważałem jeszcze zakup Dębicy uhp, podejrzewam ze tez byłbym zadowolony. Kiedyś miałem jakiś model kumho ecsta i wtedy bylem negatywnie rozczarowany i zraziłem się do tańszych opon, ale dałem szanse polskim i nie żałuje ani trochę. Na prawdę polecam.
  2. Traxix | 23.08.2018 19:12
    Kormoran UHP występuje również pod markami Tigar, Taurus i Orium. Testów samego Kormorana nie spotkałem, natomiast Taurusy czy Tigary były testowane. UHP uznawany jest za oponę komfortową i cichą, jednak w porównaniu np. do opon Kumho czy Viatti charakteryzuje się najdłuższą drogą hamowania na suchej i mokrej nawierzchni.