Data publikacji:

Uszkodzony termostat – objawy. Jak rozpoznać uszkodzony termostat?

Najważniejszym elementem prawidłowo działającego układu chłodzenia jest termostat. Odpowiada on za sterowanie danym płynem w całym układzie. Jego głównym zadaniem jest otwieranie w odpowiednim momencie obiegu dużego, co powoduje najbardziej wydajne chłodzenie. Ma on jednak swoją żywotność, a przez pracę w dość trudnych warunkach stosunkowo szybko ulega wyeksploatowaniu. Po przekroczeniu żywotności bardzo często dochodzi do jego awarii. Jak rozpoznać, że termostat jest uszkodzony? Jakie są typowe objawu uszkodzenia termostatu?
uszkodzony termostat objawy

Za co odpowiada termostat w samochodzie?

Zanim przejdziemy do opisu typowych usterek termostatu, warto dowiedzieć się, czym tak właściwie jest i jak działa. Termostat odpowiada za regulację przepływu płynu chłodniczego przez jeden z dwóch obiegów w układzie chłodzenia. Płyn chłodniczy nie zawsze przepływa przez chłodnicę. W momencie rozgrzewania się silnika jest to wręcz niewskazane. Wydłuża osiąganie temperatury roboczej i sprawia, że jednostka pracuje w niekorzystnych dla niej warunkach.
Optymalna temperatura płynu chłodniczego powinna zawierać się w przedziale między 80–110 stopni Celsjusza. Stałe chłodzenie cieczy chłodzącej, w skrajnie niskich temperaturach, nie pozwoliłoby na uzyskanie takiej temperatury. Termostat sterowany jest za pomocą sensorów, które dokonują odczytu temperatury. Działa on na zasadzie zaworu z grzybkiem, który otwiera się w określonym zakresie temperatur, kierując ciecz chłodzącą do obiegu dużego, który prowadzi przez chłodnicę.

Uszkodzony termostat – objawy

Uszkodzony termostat może się objawiać na kilka sposobów. Najczęstsze objawy uszkodzonego termostatu to:
  • znacznie zwiększone spalanie paliwa, szczególnie na zimnym silniku lub krótkich trasach;
  • problemy lub nieprawidłowe grzanie wnętrza auta;
  • skoki temperatury obwodu w samochodzie;
  • zatarcie silnika i widoczne dymienie spod maski;
  • wahania temperatury silnika i nieprawidłowe wskazania miernika;
  • gęstnienie oleju i pojawiające się „masło” na bagnecie, które jest powodem niedogrzewania się jednostki;
  • spadki mocy lub brak reakcji na wciskanie gazu.
  • Zaobserwowanie jednego z powyższych objawów sugeruje awarie termostatu. Aby zapobiec pogłębianiu się usterki, a w konsekwencji uszkodzeniu silnika, warto od razu zabrać się za poszukiwanie problemu.
    Usterka termostatu to najczęściej jego zablokowanie w jednej z pozycji pracy. Zablokowanie termostatu w pozycji zamkniętej spowoduje szybkie przegrzewanie się jednostki napędowej. Płyn chłodniczy pozostanie w małym obiegu, przez co nie będzie chłodził się do optymalnej temperatury pracy. Może prowadzić to do ciągłego wzrostu temperatury, której silnik nie będzie mógł oddać, przez co zacznie się przegrzewać, a płyn chłodniczy gotować.
    Termostat może się również zablokować w pozycji otwartej. Spowoduje to ciągłą pracę płynu chłodniczego w obiegu dużym, przepływającym przez chłodnicę, w efekcie czego silnik nie osiągnie odpowiedniej temperatury. Jest to bezpieczniejsza wersja uszkodzenia, ponieważ nie stwarza bezpośredniego zagrożenia dla silnika, jak w przypadku przegrzewania.
    Mimo wszystko niesie ze sobą konsekwencje, które po czasie są odczuwalne. Chodzi przede wszystkim o zwiększone i mniej wydajne spalanie mieszanki paliwowej. Dodatkowo zbyt niska temperatura pracy będzie skutkować szybszym zużywaniem się elementów silnika, co w dłuższej perspektywie poskutkuje jego awarią. Jedną z usterek termostatu jest również jego mechaniczne uszkodzenie lub nieszczelność. Skutkuje to przede wszystkim wyciekiem płynu chłodniczego z układu, a co za tym idzie, jego ubytkiem w układzie chłodzenia.

    Uszkodzony termostat – naprawa

    Aby upewnić się, że termostat działa prawidłowo, należy sprawdzić jego pracę, najlepiej w gorącej wodzie. Termostat powinien otwierać się w temperaturze powyżej 80 stopni Celsjusza, dlatego włożenie go do gorącej wody powinno poskutkować jego otwarciem, z kolei schłodzenie – zamknięciem. Jeżeli termostat blokuje się, w jednej z pozycji, mamy pewność, że uległ on uszkodzeniu.
    Niepokojące objawy sugerujące awarię termostatu warto niezwłocznie sprawdzać i poddawać natychmiastowym wymianom. W zależności od modelu auta wymiana termostatu wraz z jego zakupem może się wahać od 100 złotych do nawet 500 złotych. Jest to jednak mała kwota w porównaniu z kosztami, jakie może przynieść jazda z uszkodzonym termostatem przez dłuższy czas.
    Naprawy dodatkowych elementów silnika czy samej jednostki napędowej dużo bardziej obciążą nasz budżet. Uszkodzony termostat warto wymienić na nowy zamiennik. Możliwa jest regeneracja czy doszczelnianie, jednak w większości przypadków jest to zwyczajnie nieopłacalne. Poza tym, naprawa termostatu nie jest możliwa w każdym przypadku. Wymiana elementów obudowy, grzybka czy uszczelnienia wchodzi w grę, jednak zablokowanie się urządzenia w jednym ze skrajnych położeń dyskwalifikuje go z próby regeneracji. Sam termostat nie jest drogi, a jego wymiana skomplikowana, dlatego zalecamy i zachęcamy do całkowitej wymiany na nowy egzemplarz.
    Zdjęcie: Envato Elements