Od pewnego czasu na polskim rynku dostępne są opony Nokian. Ich nazwa nie bez powodu kojarzy się z popularnym producentem telefonów. Rzeczywiście produkuje je fińska firma wywodząca się z koncernu telekomunikacyjnego i działająca w mieście Nokia już od 1898 r. Opony Nokian – czy warto je kupić? Takie pytanie zadaje sobie wielu właścicieli samochodów, zarówno tych, którzy nabyli swoje pierwsze auto, jak i jeżdżących od lat, a szukających nowej marki ogumienia. Wpisując w wyszukiwarkę hasło „opony Nokian opinie”, jak to zwykle bywa w branży motoryzacyjnej, znajdziemy więcej subiektywnych ocen niż obiektywnych źródeł informacji. W temacie czterech kółek każdy chce uchodzić za eksperta. Jaka jest zatem prawda o nokianach? Aby to zbadać, zapoznaliśmy się zarówno z opiniami użytkowników, rankingami instytucji monitorujących rynek motoryzacyjny, jak i sprawdziliśmy fakty dotyczące samego producenta.
Autor: Szymon WachalNa forach internetowych i w grupach dyskusyjnych niektórzy polecają tę markę, określając ją jako opony premium. Kierują się prawdopodobnie tym, że znany serwis internetowy sprzedający opony umieścił ją właśnie w tej kategorii, na równi z takimi markami jak Pirelli czy Michelin.
Jednak wystarczy szybkie porównanie cen modeli o podobnych parametrach, żeby umieścić tego producenta raczej w segmencie średnim, na równi BFGoodrich czy Falken. Jest to wyższa średnia półka, co stanowi akurat zaletę, gdyż oznacza, że za cenę nieco niższą od najdroższych producentów można kupić topowy model w danej klasie.
Jest to dużo lepsze rozwiązanie niż silenie się na zakup produktu z logiem znanej marki w najtańszej dostępnej opcji. Zresztą sam producent w ten sposób stara się pozycjonować. Zamiast motosportu i znanych twarzy eksponuje na swojej stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych inwestycje w badania i rozwój technologii oraz doświadczenie w branży maszyn rolniczych i pojazdów ciężarowych.
Niektórzy użytkownicy tonem odkrywców informują, że opony na polski rynek są produkowane w Rosji, więc lepiej ich unikać. Rzeczywiście Nokian oprócz centrali w Finlandii ma też dużą fabrykę koło Petersburga. Jednak produkowane tam opony nie trafiają wyłącznie na rynek polski, ale do aut osobowych w kilkudziesięciu innych krajach. Co więcej, producent ma też zakłady w Kazachstanie i Chinach, a jego dużym udziałowcem jest koncern Bridgestone.
Można więc powiedzieć, że to światowy producent, który panuje nad jakością i raczej nie naraża się na ryzykowne kompromisy. Zresztą na polskim rynku można spotkać zarówno nokiany z rosyjskiej, jak i fińskiej fabryki. Podobnie miłośnicy tańszych modeli michelina po niewczasie odkrywają, że ich opony zostały wyprodukowane w Olsztynie w dawnych zakładach Stomilu, które zresztą są jedną z największych fabryk tej firmy.
No cóż, liderem sprzedaży na polskim rynku wśród aut osobowych jest Skoda, a wśród SUV-ów Dacia Duster. Wciąż w przewadze jeździmy ekonomicznymi autami i nie ma nic złego sięganiu po akcesoria eksploatacyjne z dobrym stosunkiem jakości do ceny, jak w wypadku opon Nokian. Czy warto zatem brać je pod uwagę przy wyborze ogumienia? Zdecydowanie tak.
Chyba każdy kierowca chociaż raz zadał sobie pytanie, jakie opony zimowe będą najlepsze. Dużo ważniejsze dla jakości jest ogromne doświadczenie firmy Nokian w produkcji opon dostosowanych do naszej strefy klimatycznej – nie tyle mroźnej, co zmiennej. Finlandia ze względu na trudny klimat jest idealnym poligonem doświadczalnym dla producenta ogumienia. Występują tam zarówno silne mrozy – Laponia ma klimat subpolarny – jak i charakterystyczne dla Polski odwilże – południe kraju ze względu na bliskość Morza Bałtyckiego ma klimat chłodny przejściowy.
Firma posiada 120 lat dorobku nie tylko w produkcji opon do aut osobowych. Ma w swojej ofercie także opony dla ciężarówek i ciężkiego sprzętu pracującego w ekstremalnych warunkach. Jej najbardziej charakterystycznym produktem jest słynna opona zimowa z wysuwanymi kolcami metalowymi, ale ma też na swoim koncie np. pierwszą na świecie zimową oponę dla traktorów.
Opony zimowe Nokian są testowane w największym ośrodku tego rodzaju na świecie, położonym za kołem podbiegunowym. Ten znajdujący się w lapońskim Ivalo i znany pod nazwą „białego piekła” ośrodek badawczy nie jest jednak jedyną placówką tego typu należącą do fińskiego producenta.
W 2019 r. część firmy specjalizująca się w wytwarzaniu opon dla przemysłu i rolnictwa Nokian Heavy Tyres otworzyła w pobliżu siedziby nowoczesne centrum badawczo rozwojowe. Kosztująca 70 milionów euro i zajmująca powierzchnię 3500 m2 inwestycja uzyska pełną sprawność w 2021 r. i będzie służyć poszukiwaniu innowacji, które wesprą planowany rozwój przedsiębiorstwa i zwiększenie produkcji o połowę. Chodzi między innymi o prace nad ogumieniem nowej generacji dla pojazdów bezzałogowych, które będą wymagały zbierania i przekazywania precyzyjnych danych dotyczących ogumienia i warunków drogowych.
Wśród jednych z najpopularniejszych opon producenta są Nokian WR D4, które znakomicie sprawdzą się w wypadku małych SUV-ów oraz aut kompaktowych.
W testach1 niemieckiej organizacji ADAC, największego automobilklubu w Europie, nie tylko zimowe opony Nokian wypadają dobrze. W 2017 r. zimowe opony fińskiego producenta zajęły 4. miejsce, zaraz za Dunlop, BFGoodrich i Goodyear, ale rok wcześniej dobre noty w testach tej samej organizacji uzyskały również letnie opony Nokian. Jeśli więc zastanawiasz się, jakie opony letnie kupić, sprawdź bogatą ofertę producenta.
Producent nie poprzestaje na renomie zdobytej w warunkach klimatycznych swojego kraju pochodzenia. W 2021 r. finalizowana jest budowa trzeciego centrum badawczego – tym razem jest to 700-hektorowy ośrodek testów opon niedaleko Toledo w Hiszpanii. Ośrodek posiada tor umożliwiający testy przy prędkości nawet 300 km/h.
Co więcej, położenie tego obiektu w centrum Półwyspu Iberyjskiego daje możliwość testów zarówno opon letnich w ekstremalnych upałach, jak i opon całorocznych, a nawet zimowych. Należy pamiętać, że okolice Toledo i Madrytu mają cechy klimatu kontynentalnego z upalnym latem, ale też relatywnie surową zimą.
Dla świadomego użytkownika poszukującego rozwiązania w rozsądnym budżecie, ale ceniącego solidność wykonania i zaawansowanie technologiczne opony Nokian wydają się interesującym wyborem. Zaangażowanie producenta w budowanie przewagi technologicznej przez konkretne, odważne działania daje poczucie, że mamy do czynienia z firmą na fali wznoszącej, która z każdym rokiem będzie podnosić poprzeczkę.
Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych osobowych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Serwisie dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz. Administratorem Twoich danych osobowych będzie Ceneo.pl sp. z o.o., a w niektórych przypadkach (np. identyfikator internetowy, dane przeglądania) nasi partnerzy (130 partnerów), w tym tzw. “Zaufani Partnerzy IAB” (126 partnerów).
Twoja zgoda jest dobrowolna i obejmuje przetwarzanie danych osobowych w celach: prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony, ułatwienia korzystania z naszych stron.
Zgoda obejmuje także wyszczególnione cele (wg standardu i klasyfikacji IAB Europe) dla Zaufanych Partnerów IAB: 1) Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich; 2) Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam; 3) Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam; 4). Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam; 5) Tworzenie profili w celu personalizacji treści; 6) Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści; 7) Pomiar efektywności reklam; 8) Pomiar efektywności treści; 9) Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł; 10) Rozwój i ulepszanie usług; 11) Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści, Cele specjalne: 12) Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów, 13) Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści, 14) Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich, Funkcje: 15) Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł, 16) Łączenie różnych urządzeń, 17) Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie, Funkcje specjalne: 18) Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji. Szczegółowo opisane są one w ustawieniach dostępnych pod przyciskiem: Dostosuj zgody.
W każdej chwili możesz ją cofnąć zmieniając jej ustawienia (opcje dostosowania zgody przy jej wyrażeniu dostępne są także z poziomu polityki cookies). Cofnięcie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
Więcej informacji - o wykorzystywaniu przez nas plików cookies, w tym o przysługujących Ci uprawnieniach z przetwarzania Twoich danych osobowych - w naszej polityce.
Udzielenie zgody na pliki cookies może się wiązać z przetwarzaniem Twoich danych osobowych, w tym w państwach leżących poza Europejskim Obszarem Gospodarczym, jak i z udostępnianiem ich do naszych partnerów oraz podmiotów z nimi współpracujących. Więcej informacji w naszej polityce.
Możesz w dowolnym momencie przejść do szczegółów i listy naszych partnerów (przycisk „>” przy każdej kategorii), jak i zaakceptować wszystkie lub wybrane kategorie (przesunięcie suwakiem).
Wybory, których dokonujesz w odniesieniu do celów i podmiotów (partnerów) wymienionych w tej informacji, są zapisywane w pliku cookie o nazwie „consentcookie” na maksymalny czas do 400 dni.
Wyrażam zgodę na:
Marketingowe (reklamowe) pliki cookies wspierają wyświetlanie reklam, które są bardziej dopasowane do Twoich zainteresowań i potrzeb, a jednocześnie wartościowe dla wydawców i reklamodawców. Służą także do wyświetlania reklam na innych stronach internetowych. Brak zgody nie wpływa na korzystanie ze strony.
Analityczne pliki cookies mierzą ilość wizyt i zbierają informacje o źródłach ruchu. Używamy ich także, aby poprawić działanie Ceneo. Pomagają nam dowiedzieć się, które strony są najbardziej popularne lub jak poruszasz się po naszym serwisie. Brak zgody nie wpływa na korzystanie ze strony.
Funkcjonalne pliki cookies zapamiętują wybory dokonywane przez Ciebie, zapewniając Ci lepiej dopasowane usługi. Możemy je wykorzystywać także do przeprowadzania ankiet.
Pliki cookies instalowane zgodnie z ustawieniem Twojej przeglądarki, niezbędne do prawidłowego lub zoptymalizowanego działania serwisu i naszych usług – bez nich strona internetowa lub usługi, które oferujemy mogą nie działać prawidłowo. Nie możesz z nich zrezygnować z poziomu tej strony.
Pliki cookie, identyfikatory urządzeń lub podobne identyfikatory online (np. identyfikatory oparte na logowaniu, identyfikatory przypisywane losowo, identyfikatory sieciowe) w połączeniu z innymi informacjami (takimi jak rodzaj przeglądarki i informacje w niej zawarte, język, rozmiar ekranu, obsługiwane technologie itp.) mogą być przechowywane lub odczytywane na Twoim urządzeniu celem rozpoznania urządzenia za każdym razem, gdy następuje połączenie z aplikacją lub witryną internetową – w celach tutaj przedstawionych.
Np.:
Reklamy prezentowane Tobie w serwisie mogą opierać się na ograniczonych danych takich jak witryna internetowa lub aplikacja, z których korzystasz, Twoja nieprecyzyjna lokalizacja, rodzaj urządzenia albo treści przeglądane przez Ciebie (na przykład w celu ograniczenia liczby wyświetleń danej reklamy).
Np.:
Informacje na temat Twojej aktywności w serwisie (np. przesyłane formularze, przeglądane treści) mogą być przechowywane i łączone z innymi informacjami dotyczącymi Ciebie (na przykład informacjami o Twojej poprzedniej aktywności w serwisie, innych witrynach internetowych lub aplikacjach) lub podobnych osób. Informacje te wykorzystuje się następnie do tworzenia lub ulepszania profilu odnoszącego się do Ciebie (który to profil może na przykład obejmować Twoje zainteresowania i cechy osobiste). Twój profil może być wykorzystywany (również później) do pokazywania reklam, które wydają się bardziej odpowiednie, biorąc pod uwagę Twoje możliwe zainteresowania.
Np.:
Reklamy, ktore są Ci prezentowane w tym serwisie mogą być oparta na Twoich profilach reklamowych, które mogą odzwierciedlać Twoją aktywność w serwisie, innych witrynach internetowych lub aplikacjach (np. przesyłane formularze, przeglądane treści), możliwe zainteresowania i cechy osobiste.
Np.:
Informacje na temat Twojej aktywności w serwisie (np. przesyłane formularze, przeglądane treści niezwiązane z reklamami) mogą być przechowywane i łączone z innymi informacjami dotyczącymi Ciebie (na przykład informacjami o Twojej poprzedniej aktywności w usłudze, innych witrynach internetowych lub aplikacjach) lub podobnych osób. Informacje te wykorzystuje się następnie do tworzenia lub ulepszania Twojego profilu (który to profil może obejmować możliwe zainteresowania i cechy osobiste). Twój profil może być wykorzystywany (również później) do prezentowania treści, które wydają się bardziej odpowiednie w oparciu o Twoje ewentualne zainteresowania, na przykład poprzez dostosowanie kolejności wyświetlania treści, aby jeszcze łatwiej było Ci znaleźć treści odpowiadające Twoim zainteresowaniom.
Np.:
Treści prezentowane w serwisie mogą być oparte na Twoich profilach spersonalizowanej treści, które mogą odzwierciedlać Twoją aktywność w tym lub innym serwisie (bierze się pod uwagę przesyłane formularze, przeglądane treści itd.), możliwe zainteresowania i aspekty osobiste. Informacje te mogą zostać wykorzystane na przykład do dostosowania kolejności wyświetlania treści, aby jeszcze bardziej ułatwić Ci przeglądanie właściwych (niereklamowych) treści odpowiadających Twoim zainteresowaniom.
Np.:
Informacje dotyczące tego, które reklamy są Ci pokazywane, jak również tego, jak na nie reagujesz, mogą pomóc określić, na ile dobrze zadziałała dana reklama na Ciebie lub inne osoby i czy cele reklamy zostały osiągnięte. Na przykład czy w ogóle widziałeś reklamę, czy ją na nią kliknąłeś, czy skłoniła to Ciebie do zakupu produktu lub odwiedzenia witryny internetowej itp. Jest to bardzo pomocne w zrozumieniu znaczenia kampanii reklamowych.
Np.:
Informacje dotyczące prezentowanych Ci treści oraz Twoje reakcje na nie mogą zostać wykorzystane do określenia, czy (niereklamowe) treści dotarły – na przykład – do zamierzonych odbiorców i czy odpowiadały Twoim zainteresowaniom. Pozwalają się dowiedzieć, czy przeczytałeś artykuł, obejrzałeś film, słuchałeś podcastu lub sprawdziłeś opis produktu, ile czasu spędziłeś, korzystając z serwisu, jakie witryny internetowe odwiedziłeś itp. Pomaga to poznać znaczenie (niereklamowych) pokazywanych Tobie treści.
Np.:
Można generować raporty na podstawie kombinacji zestawów danych (takich jak profile użytkowników, statystyki, badania rynku, dane analityczne) dotyczących reakcji użytkowników na treści reklamowe lub niereklamowe. Chodzi o identyfikację wspólnych cech (na przykład określenie, którzy odbiorcy docelowi są bardziej otwarci na kampanię reklamową lub treści danego typu).
Np.:
Informacje na temat Twojej aktywności w serwisie, np. odnoszące się do Twoich reakcji na reklamy lub treści, mogą być bardzo pomocne w ulepszaniu produktów i usług oraz tworzeniu nowych produktów i usług w oparciu o Twoje interakcje, typ odbiorców itp. Ten konkretny cel nie obejmuje tworzenia ani ulepszania profili czy identyfikatorów użytkowników.
Np.:
Treści prezentowane Tobie w serwisie mogą opierać się na ograniczonych danych takich jak witryna internetowa lub aplikacja, z których korzystasz, Twoja nieprecyzyjna lokalizacja, rodzaj urządzenia albo treści przeglądane przez Ciebie (na przykład w celu ograniczenia liczby wyświetleń danego filmu lub artykułu).
Np.:
Twoje dane mogą być wykorzystywane do monitorowania i zapobiegania oszustwom (np. w odniesieniu do reklam i ich klikania przez boty) oraz zapewnienia prawidłowego i bezpiecznego działania systemów i procesów. Dane te mogą być również wykorzystywane do korygowania wszelkich problemów, jakie mogą wystąpić u Ciebie, wydawcy lub reklamodawcy w związku z dostarczaniem treści i reklam oraz w związku z Twoją interakcją z treścią i reklamami.
Np.:
Niektóre informacje (np. adres IP lub funkcje urządzenia) są wykorzystywane w celu zapewnienia technicznej zgodności treści lub reklam lub w celu ułatwienia przesyłania treści lub reklam do Twojego urządzenia.
Np.:
Decyzje podejmowane przez użytkownika dotyczące celów i podmiotów wymienionych w niniejszym powiadomieniu są zapisane i udostępniane tym podmiotom w formie sygnałów cyfrowych (np. ciągu znaków). Jest to konieczne dla zapewnienia aby te podmioty i usługi respektowały podjęte przez użytkownika decyzje.
Np.:
Informacje dotyczące aktywności użytkownika w usłudze mogą być łączone z innymi informacjami dotyczącymi użytkownika, pochodzącymi z różnych źródeł takich jak aktywność w innej usłudze online, korzystanie z karty lojalnościowej w sklepie lub odpowiedzi na pytania w ankiecie – w celach wyjaśnionych w niniejszym powiadomieniu.
W związku z celami opisanymi w niniejszym powiadomieniu można przypuszczać, że urządzenie użytkownika jest powiązane z innymi urządzeniami, które należą do użytkownika lub znajdują się w jego gospodarstwie domowym (na przykład gdy użytkownik loguje się do tej samej usługi zarówno na telefonie, jak i komputerze, ewentualnie korzysta z tego samego połączenia internetowego na obu urządzeniach).
Urządzenie użytkownika może odróżniać się od innych urządzeń na podstawie informacji, które automatycznie wysyła, uzyskując dostęp do internetu (na przykład na podstawie adresu IP połączenia internetowego lub rodzaju wykorzystywanej przeglądarki) – w celach określonych w niniejszym powiadomieniu.
Za zgodą użytkownika do realizacji celów określonych w niniejszym powiadomieniu można wykorzystywać dokładną lokalizację użytkownika (mowa tu o promieniu nieprzekraczającym 500 metrów).
Za zgodą użytkownika może zostać wysłane żądanie o podanie określonych cech urządzenia użytkownika, które pozwolą na odróżnienie go od innych urządzeń (np. zainstalowane wtyczki i czcionki, rozdzielczość ekranu) – w związku z realizacją celów, o których mowa w niniejszym powiadomieniu.
Pliki cookies oraz informacje przetwarzane za ich pomocą pozwalają zapewnić użyteczny, bezpieczny serwis, wspierają jego poprawne działanie i ulepszanie, umożliwiają pomiary ruchu i analizy statystyk (także dla marketingu i skuteczności reklamy internetowej). Dzięki nim serwis i jego zawartość dostosowujemy do Twoich potrzeb, prezentując Ci treści i reklamy, które lepiej odpowiadają na Twoje oczekiwania.