Markę Vredestein mogą z pewnością kojarzyć miłośnicy rowerów. To właśnie od produkcji opon i dętek rowerowych zaczynała swoją karierę na rynku ta niderlandzka firma, która dopiero po II wojnie światowej zajęła się poważnie produkcją opon samochodowych, uruchamiając zakłady produkcyjne w Enschede. Wyroby Vredestein były i są nadal synonimem jakości premium połączonej z niebanalnym wzornictwem. Opony Vredestein mają nie tylko być praktyczne i wytrzymałe, ale również podkreślać styl pojazdu.
Od samego początku swojego istnienia firma z Enschede stawiała na jakość swoich produktów. Tak było z oponami rowerowymi, gumowymi dywanikami czy piłkami tenisowymi. Wzbogacony kauczuk zwiększał trwałość i wydłużał żywotność wyrobów Vredestein Banden. Po II wojnie światowej firma we współpracy z amerykańskim koncernem BF Goodrich rozpoczęła produkcję opon samochodowych na większą skalę, początkowo z myślą o rynku amerykańskim.
Wejście na rynek europejski w latach 50. ubiegłego wieku było powiązane ze sponsorowaniem europejskich wyścigów samochodowych, w tym słynnego Rajdu Monte Carlo. Lata 70. przyniosły załamanie produkcji spowodowane kryzysem paliwowym, z którego firma wyszła dzięki wsparciu rządowemu.
Firma Vredestein w latach 90. postanowiła pójść krok naprzód w stosunku do konkurencji, podejmując ścisłą współpracę z włoskim projektantem Giorgetto Giugiaro, którego w 1999 r. uznano za najlepszego projektanta branży motoryzacyjnej XX wieku. Zaprojektowane przez Giugiaro opony Vredestein wyróżniał niepowtarzalny design przy zachowaniu doskonałych parametrów jezdnych i wytrzymałościowych.
Opony poza walorami czysto praktycznymi zyskały walory wizualne, podkreślające stylistykę pojazdu. Nowe bieżniki opon Vredestein swoim niepowtarzalnym wyglądem wyróżniały się na tle ogumienia innych firm, przyciągały uwagę i wyznaczyły trendy w produkcji opon XXI wieku. W 2009 r. firma Vredestein Banden NV została przejęta przez indyjski koncern Apollo Tyres, który do holenderskiej myśli technicznej dodał własną efektywność i rozbudowaną sieć dystrybucji.
Opony Vredestein to marka premium przeznaczona dla właścicieli samochodów o dużych osiągach, samochodów sportowych, terenowych i limuzyn, którzy lubią dynamiczną jazdę i w ciągu roku pokonują wiele kilometrów na bardzo zróżnicowanej nawierzchni. Opony charakteryzują się bardzo dobrą sterownością, znakomitą przyczepnością do każdej powierzchni i krótką drogą hamowania, zapewniając przy tym ekonomiczne spalanie.
Opony Vredestein łączą znakomite parametry bezpieczeństwa jazdy z niebanalnym designem i innowacyjnym podejściem. Nadal produkowana opona Ultrac Sesanta była pierwszą oponą z bieżnikiem zaprojektowanym w studio Giugiaro Design i jedną z pierwszych z indeksem prędkości Y (do 300 km/h). Pierwszą zimową oponą na świecie mieszczącą się w indeksie prędkości Y była natomiast Wintrac Xtreme S.
Przegląd popularnych modeli opon marki Vredestein zaczynamy od opon całorocznych, w których firma może poszczycić się dużymi sukcesami. Warto wspomnieć, że opona całoroczna Vredestein Quatrac 5 w niezależnych testach została uznana za najlepszą oponę całoroczną. Krawędzie opony zostały dostosowane do jazdy latem, a środkowa część zaprojektowana tak, żeby zapewniała maksymalną przyczepność zimą. Innymi godnymi polecenia modelami opon całorocznych są Vredestein Quatrac 3 i Vredestein Quatrac Pro dla samochodów z segmentu UHP (ultra high performance — bardzo wysokich osiągów).
Wśród opon zimowych wyróżniają Vredestein Snowtrac 3, dobrze radzące sobie na ośnieżonych drogach, czy wspomniane już wcześniej Vredestein Wintrac Xtreme S, które sprawdzą się znakomicie w górskim terenie podczas zimowych wyjazdów na narty.
Wśród opon letnich zwracają uwagę zaprojektowane przez Giugiaro opony Vredestein Ultrac Sessanta, które zyskały sobie opinię trwałych, doskonale trzymających się nawierzchni i bezpiecznych nawet w warunkach nagłego hamowania, oraz Vredestein Sportrac 5, których nazwa sugeruje przeznaczenie do dynamicznej jazdy. Vredestein produkuje opony dedykowane dla szybkich aut sportowych (Vredestein Ultrac Vorti), dużych suvów i aut o większej masie i mocy silnika (Vredestein Ultrac Satin) oraz dla aut zabytkowych (seria opon classic).
Autor: Lech Wójcik