Ogumienie Pirelli Cinturato Winter już od momentu, w którym pojawiło się na rynku, stało się ogromnym hitem w kategorii opon zimowych. Już w roku, w którym rozpoczęto jej dystrybucję, wzięła udział w przynajmniej sześciu testach opon i została w nich wyróżniona jako polecana lub szczególnie polecana. W dzisiejszym artykule omówimy wszystkie aspekty związane z użytkowaniem tego modelu opon, a także dostępnymi rozmiarami, bieżnikiem czy zastosowanymi technologiami. Przytoczymy też najważniejsze wnioski z opinii użytkowników i przybliżymy profil tej włoskiej marki.
Firma Pirelli została założona w 1872 roku. Jest znana przede wszystkim z doskonałych opon sportowych, jednak dzisiaj omówimy model typowo turystyczny do jazdy po mieście i poza miastem w okresie zimowym. Opony tej marki są na wyposażeniu bolidów F1. Praktycznie od początku istnienia firmy są wykorzystywane do uprawiania sportów motorowych. Obecnie Pirelli sprzedaje swoje wyroby w ponad 160 krajach i jest kojarzone z bardzo nowoczesnym podejściem do produkcji opon. Wspiera proekologiczne działania i współpracuje z wieloma producentami samochodów, którym dostarcza swoje wyroby do wykorzystania jako wyposażenie podstawowe.
Pirelli Cinturato Winter to opony klasy premium, które premierę miały już 6 lat temu, jednak wciąż są uznawane za wysokiej jakości ogumienie zimowe. Na Pirelli Cinturato Winter otrzymujemy standardowe 5 lat gwarancji, jednak w niektórych przypadkach możliwe jest wydłużenie tego okresu nawet do 7 lat.
W wyniku uznania reklamacji producent może zaproponować nowe opony lub w przypadku gdy nie są już produkowane - zwrócić kwotę adekwatną do stopnia zużycia bieżnika. Tak więc Pirelli Cinturato Winter reklamować możemy przez 60 miesięcy od tygodnia, w którym opona opuściła fabrykę. Dokonując zakupu tego modelu zwróćmy uwagę na to czy sprzedawca nie chce sprzedać nam opon 2-3 letnich. Mimo, iż ogumienie takie jest według polskiego prawa, traktowane jako nowe, jednocześnie oznaczać może skrócony okres gwarancji do 2 lat od daty zakupu.
Oczywiście opona posiada oznaczenie 3PMSF, które świadczy o bezpieczeństwie jej stosowania w zimie. Zarówno producent, jak i użytkownicy klasyfikują je w kategorii opon turystycznych.
Pirelli Cinturato Winter to pierwsza opona, która jak chwali się sam producent, „mówi do Ciebie”. Chodzi o nowatorskie rozwiązanie polegające na specjalnie skonstruowanym bieżniku, zawierającym napis „now snow” informujący o tym, że opona posiada pełne właściwości gwarantujące bezpieczną jazdę w warunkach zimowych. Kiedy jednak z powierzchni gumy zniknie litera „w” - otrzymamy napis „no snow”. Wówczas, jeżeli chcemy utrzymać wysokie osiągi na ośnieżonej drodze, Pirelli zaleca wymianę ogumienia na nowe. Można powiedzieć, że mamy tutaj do czynienia z alternatywną formą wskaźnika zużycia bieżnika TWI (tyre wear indicator).
Jak wiemy dla opon letnich wielkość ta wynosi 1.6 mm głębokości, dla opon zimowych producenci uznali wartość 4 mm jako bezpieczną i gwarantującą dostateczną kontrolę w każdych warunkach zimowych. Jako ciekawostkę dodam jeszcze, że napis "now snow" umieszczony jest na powierzchni opony w 4 miejscach (2 razy po każdej ze stron co kąt 90 stopni). Nowy bieżnik jest stricte oponą zimową o czym świadczy oznaczenie M+S oraz przede wszystkim piktogram 3PMSF czyli płatek śniegu na tle trzech szczytów górskich (fotografia pod koniec artykułu).
Guma zastosowana w oponach Pirelli to specjalnie opracowana mieszanka, która nie twardnieje w najniższych temperaturach i zapewnia świetną przyczepność. Bez problemów możemy jeździć z nią do zwyczajowych 7 stopni Celsjusza w ciągu doby. W zależności od rozmiaru opony możemy liczyć na indeks prędkości od H do T oraz nośności od 75 do 98. Wyposażone zostały w usztywnienie w bocznych częściach opony.
Ogumienie posiada kierunkowy bieżnik, który ma zapewnić odpowiednią przyczepność w trudnych warunkach zimowych. Został uformowany w kształt litery V. Ma szerokie rowki, które skutecznie radzą sobie z odprowadzaniem śniegu i błota spod kół. Doskonale chronią przed zjawiskiem aquaplaningu.
Opona wyposażona została w lamele 4D o kształcie prostokątnych klocków, a także haczykowate kanaliki. Ciśnienie w niej rozkłada się równomiernie, a ta doskonale sprawdza się zarówno na śniegu, jak i błocie pośniegowym – nawet wówczas zachowuje dobrą trakcję. Sztywne bloki bieżnika pozwalają na większą skuteczność i krótszą drogę hamowania w razie konieczności wykonania gwałtownego manewru.
Opona Pirelli Cinturato Winter "uzbrojona" została w szereg licznych rozwiązań. Skupimy się tutaj na czterech z nich, mających kluczowe znaczenie w prowadzeniu auta w warunkach zimowych.
Bardzo dobrze współpracuje z samochodami elektrycznymi, dlatego została oznaczona symbolem ELECT. Zastosowano w niej również autorski system Pirelli PNCS, zwiększający komfort akustyczny podczas jazdy. W drugiej wersji opon Pirelli Cinturato Winter wzbogacono je o technologię Seal Inside – jest to opona samowulkanizująca. Znaczy to tyle, że w razie jej przebicia samodzielnie się zasklepi, a jej użytkownik będzie mógł przejechać jeszcze 80 km z prędkością do 80 km/h zanim uda się do wulkanizatora.
Zdjęcie oddaje więcej niż tysiąc słów, film tym bardziej zobrazuje cechy, którymi poszczycić się może najnowszy owoc koncernu Pirelli. Poniżej film video prezentujący możliwości i wygląd modelu Cinturato Winter. Dla niecierpliwych opis i możliwości bieżnika oraz zachowanie na śniegu od 1:20 sekundy filmu. Poniżej film przygotowany przez producenta modelu Cinturato Winter oraz naszą redakcję.
Nasze amatorskie nagranie bieżnika prezentujące jego budowę, głębokość, znaczek "now snow". Trzeba oddać Pirelli, że stworzyli na prawdę ładny bieżnik. Po zmierzeniu jego wysokości elektronicznym urządzeniem, naszym oczom ukazał się wynik: 8,85mm. Dokonaliśmy w sumie około 10 pomiarów, szukając "największego zagłębienia", ale średni pomiar wskazywał, praktycznie w każdym miejscu ponad 8,50mm.W 2016 roku od razu w momencie, w którym Pirelli Cinturato Winter pojawiły się na rynku, zaczęły być intensywnie testowane, ze względu na postrzeganie modelu jako atrakcyjnego i innowacyjnego. Tylko w 2016 roku wzięła udział w następujących testach – Auto Bild, Auto Zeitung, ADAC, GTU, TCS, Auto Express. Najniższa nota, jaką uzyskała, to zadowalająca (ADAC), natomiast najwyższa – szczególnie polecana, dwukrotnie w testach Auto Zeitung oraz GTU oraz polecana w TCS.
W 2018 roku była sprawdzana w następujących testach – ADAC, Auto, Motor und Sport, Auto Express, ACE/ARBO, OAMTC, TCC oraz klasycznie Auto Bild. W rankingu Auto Express ponownie zajęła 3 miejsce spośród wszystkich modeli ogumienia biorących udział w testach.
W 2019 roku Pirelli Cinturato Winter brały udział wyłącznie w trzech testach – ADAC, TCS oraz OAMTC, żeby trzykrotnie otrzymać w nich 3. miejsce. Rok później testowana w tych samych testach opon niestety nie została wytypowana na podium, jednak sprawdzana była wówczas w zupełnie innym rozmiarze niż rok wcześniej. W 2021 roku wzięła udział w Auto, Motor und Sport i otrzymała notę dobrą.
Większość użytkowników, która testowała opony Pirelli Cinturato Winter, formułuje o nich następujące opinie:
W zależności od źródła opony poleca pomiędzy 96 a 99% użytkowników, zatem jest to doskonały wynik. Najwyższe noty otrzymują one w kategoriach związanych z przebiegami oraz komfortem jazdy, natomiast najniższe w zakresie jazdy sportowej, jednak warto pamiętać, że nie są to opony przeznaczone do tego celu. Oprócz tego godne pochwały jest ich zachowanie na śniegu, suchej i mokrej nawierzchni. Jest to zatem bardzo wszechstronne ogumienie w wysokim standardzie.
Opony Pirelli Cinturato Winter dostępne są w najróżniejszych rozmiarach dla samochodów osobowych oraz SUV-ów, a wśród nich między innymi:
Lista została uporządkowana rosnąco na podstawie szerokości, profilu i średnicy. W zależności od rozmiaru opony model może posiadać wzmocnienia lub nie. Jeśli na powyższej liście nie znajduje się rozmiar opon, którego potrzebujesz, sprawdź ich dostępność w wybranym sklepie. Mogą występować o szerokości od 155 do 215, profilu od 45 do 70 oraz obręczy od 14 do 17 cali.