Data publikacji:

Jaki stojak na opony wybrać? Na co zwrócić uwagę?

Opony czy całe koła powinny być przechowywane w odpowiedni sposób, tak aby się nie odkształcały, nie odgniatały i nie były poddawane innym uszkodzeniom. Prawidłowo przechowywane ogumienie samochodu to nie tylko inwestycja w ich trwałość, ale przede wszystkim dobra oszczędność i organizacja miejsca. Opony samochodowe nie są małe, w związku z czym ich przechowywanie często wiąże się z nie lada wyzwaniem. Jaki stojak na opony wybrać i na co zwrócić uwagę przy jego doborze?
stojak na opony

Jaki stojak na opony

Stojaków do opon samochodowych jest wiele. Różnią się od siebie w wielu kwestiach. Dobór odpowiedniego nie jest najprostszy, jednak ze względu na bardzo szeroką gamę produktów, każdy bez wątpienia znajdzie odpowiedni dla siebie. Stojaki na opony różni od siebie przede wszystkim ich budowa i sposób montażu koła.
Dostępne są przeróżne rodzaje – od pojedynczych kołków, przez stojaki poziome, pionowe, aż po regały i szafy. Wybór odpowiedniego to przede wszystkim kwestia możliwości, jakimi dysponujemy. Przed zakupem warto zmierzyć dostępną przestrzeń w garażu czy piwnicy, określić sposób mocowania i przede wszystkim zadecydować, czy przechowywane będą na nim tylko opony, czy całe koła z felgami. Różnica wynika przede wszystkim z dopuszczalnego maksymalnego obciążenia stojaka.
Całe komplety kół są znacznie cięższe niż opony ze względu na zamontowaną wewnątrz felgę i powietrze. Dodatkowo sposób przechowywania opon jest delikatnie prostszy, ze względu na mniejsze wymagania odnośnie bezpiecznego przechowywania bez uszkodzeń. Przechowując całe koła, musimy zamontować je na stojaku w taki sposób, aby nie przebić opony ani nie uszkodzić felgi.
Statyw na opony musi być odpowiednio wytrzymały ze względu na fakt, że użytkowany będzie przez cały rok. Latem przechowywać będziemy zimowe ogumienie, zimą – letnie. Może się zdarzyć, że mamy więcej niż jeden komplet opon, ze względu na większą liczbę pojazdów, dlatego odpowiednie dobranie i rozplanowanie przestrzeni odgrywa tu kluczową rolę.

Stojak na opony – rodzaje

Stojaków na opony czy całe koła samochodowe jest wiele rodzajów. Różnią się przede wszystkim wielkością, sposobem mocowania oraz sposobem przechowywania. Poniżej przedstawiamy najpopularniejsze rozwiązania stojaków na opony z ich krótkim opisem. Zapoznając się z podstawowymi rodzajami, łatwiej będzie zaplanować zakup odpowiedniego dla siebie stojaka.

Stojak na koła przechowywane w pionie

Jeden z najprostszych budową stojaków, który pozwala na przechowywanie całych kół w pionie. Ze względu na sposób mocowania utrudnione może być przechowywanie samych opon. Koła montuje się po dwa, jedno nad drugim, nakładając je na trzpień mocujący, który przechodzi przez otwór centrujący koła. Po zamontowaniu koła dokręca się nakrętkę na trzpień, której zadaniem jest zabezpieczenie koła przed spadnięciem.
Stojaki tego typu są łatwe w obsłudze i montażu, jednak przed zakupem trzeba zaplanować, jaki rodzaj kół będziemy przechowywać, gdyż ze względu na odległość między trzpieniami może wystąpić problem z ich montażem. Do tego potrzebne są nam dwa takie statywy, aby przechować komplet kół, co wymaga od posiadacza więcej przestrzeni.

Stojak na koła przechowywane w poziomie

Sam stojak przypomina pionową wieżę z centralnym trzpieniem mocującym. Koła nakłada się jedno na drugie, oddzielając je specjalnymi dystansami. Podobnie jak w powyższym przykładzie, można przechowywać całe koła ze względu na konieczność montowania ich przez otwór centralny. Stojak jest mały, poręczny, prosty w swojej budowie. Jego dodatkowymi plusami, poza małą przestrzenią, jaką zajmuje, jest dołączany do zestawu futerał, który idealnie zakrywa całe koła, zapewniając im dodatkową ochronę oraz możliwość podjazdu wózkiem transportowym i przewiezienie całego zestawu bez konieczności demontażu kół.

Regał

Regały przypominają szafy szkieletowe, które na swoich półkach mieszczą cały komplet kół lub opon. Są zwartej konstrukcji i nie zajmują wiele miejsca. Pozwalają w prosty sposób przechowywać całe komplety ogumienia, do tego gwarantując, że nie ulegną one odkształceniom, ze względu na montowanie ich w standardowej dla nich pozycji. Przed wyborem warto zmierzyć szerokość kół, jakie mamy, oraz dopuszczalną masę całkowitą obciążenia, aby regał nie okazał się zbyt wąski i się nie odkształcił.

Trzpień

Jest to najprostszy rodzaj montażu. Polega na wkręceniu i odpowiednim zamocowaniu trzpienia w ścianie. Na nim możemy zawiesić zarówno koła, jak i same opony. Zdecydowanym plusem jest możliwość zawieszenia go w dowolnym miejscu i na dowolnej wysokości. Ważny jest odpowiedni dobór jego wytrzymałości, aby nie uległ zerwaniu pod ciężarem.

Wieszak

Jeden z najpopularniejszych stojaków szkieletowych. Jego zdecydowaną zaletą jest możliwość zawieszenia go w dowolnym miejscu i na dowolnej wysokości, co pozwala oszczędzić miejsce na posadzce. Wieszak jest regałem, który podobnie jak trzpień, montuje się poprzez przykręcenie go do ściany.
Ze względu na kratową konstrukcję potrafią przenosić znaczne obciążenia, dlatego bez problemu znajdziemy odpowiedni dla siebie model, który utrzyma nasze koła. Ważne jest, aby prawidłowo dobrać jego długość. Pozwoli to na odpowiednie spasowanie kół w wieszaku i zabezpieczy przed problemami związanymi z montażem z powodu zbyt dużej długości i problemem dopasowania otworów montażowych do ściany.
Zdjęcie: Envato Elements