Przetestowałem 23 modele opon całorocznych w rozmiarze 205/70 R15. Zobacz ranking 20 najlepszych (moim zdaniem) wielosezonówek na nadchodzący sezon. Zapraszam na test opon całorocznych 205 70 R15.
Testy opon całorocznych to jedne z najbardziej wyczekiwanych przez kierowców publikacji każdej wiosny i jesieni. Najczęściej przeprowadzają je takie podmioty jak Auto Bild, ADAC lub Auto Świat. Między innymi to właśnie dzięki nim wiemy, na jaki model ogumienia się zdecydować, aby podróżować bezpiecznie, komfortowo, a w niektórych przypadkach także oszczędnie. Tym razem zapraszam do lektury opracowanego przez siebie rankingu opon wielosezonowych w rozmiarze 205/70 R15.
Ranking zbudowałem w oparciu o opinie kierowców, analizę wyników wcześniejszych testów z poprzednich lat, popularność danej opony, cenę zakupu, oceny parametrów na etykiecie unijnej, długość drogi hamowania, komfort, generowany hałas, przyczepność na mokrej nawierzchni, niskie spalanie paliwa, odporność na aquaplaning i tym podobne parametry. Po tym krótkim wstępie przejdźmy do dalszej części artykułu. Przed prezentacją modeli w zestawieniu przypomnijmy sobie jeszcze jak w ogóle należy interpretować oznaczenie rozmiaru opony.
Pierwsza liczba w oznaczeniu rozmiaru opony (znajdziemy go między innymi na ścianie bocznej każdego modelu) to szerokość wyrażona w milimetrach (tutaj 205 mm). Druga z liczb to wysokość profilu podawana jako procent z szerokości (w tym przypadku 70% z 205). Ostatnia liczba (15) w rozmiarze opony oznacza średnicę felgi, na jaką powinna być zakładana i jest podawana w calach. Litera R w środku oznaczenia rozmiaru informuje, że mamy do czynienia z oponą radialną. Osnowa takich opon jest ułożona pod kątem 90 stopni. W porównaniu do konstrukcji diagonalnych takie modele są bardziej elastyczne i umożliwiają rozwijanie wyższych prędkości. To właśnie z tego powodu są montowane w autach osobowych, terenowych i dostawczych. Opony diagonalne mają bardziej wytrzymałe boki, ale zarazem wyższe opory toczenia, dlatego stosuje się je głównie w maszynach przemysłowych i rolniczych.
W celu przygotowania poniższego rankingu, 10 parametrów opony ocenianych było w skali od 1 (bardzo słaby) do 10 (bardzo dobry). W związku z tym, że wyniki w prestiżowych testach opon, długość drogi hamowania na mokrej nawierzchni czy opinie kierowców, uważam za bardziej kluczowe dla zakupu i bezpieczeństwa parametry niż przykładowo spalanie paliwa, popularność modelu czy klasę opon - każdy z parametrów otrzymał odpowiednią wagę (ważność) od 5 do 30%. Maksymalna ocena końcowa, jaką mogła otrzymać opona wynosi 10 punktów.
1 miejsce # Łączna nota: 8.73/10
Michelin Agilis CrossClimate
Zwycięzcą rankingu opon całorocznych w rozmiarze 205/70 R15 została marka Michelin ze swoim modelem Agilis CrossClimate uzyskując w rankingu końcowym 8.73 punktów na 10 możliwych. Ocenione parametry to m.in. wysokie miejsce ogumienia firmy Michelin w testach opon całorocznych które zaowocowało 9.70 punktami, przynależność do klasy premium dała oponie Michelin 10 punktów, popularność modelu sklasyfikowanego w TOP 4 na 23 (8.90 pkt) czy gwarancja 5 lat od daty zakupu, za którą Agilis CrossClimate otrzymał 9.30 punktów.
2 miejsce # Łączna nota: 8.39/10
Matador MPS400 Variant All Weather 2
Drugie miejsce w teście zajęły opony Matador MPS400 Variant All Weather 2 zdobywając w sumie 8.39 punktów. Pod uwagę brane były m.in. premiera bieżnika mająca miejsce w 2017 roku (7.87 pkt), generowany przy prędkości 80km/h hałas zewnętrzny na poziomie 73dB (7.03 punktów), długość drogi hamowania na mokrej nawierzchni - ocena A (10 pkt) czy opory toczenia odpowiedzialne za niskie spalanie paliwa - nota C (8.58 punktów).
3 miejsce # Łączna nota: 8.38/10
Yokohama Geolandar A/T G015
Najniższe miejsce na podium przypadło modelowi Geolandar A/T G015 firmy Yokohama który z kolei otrzymał 8.38 punktów. Do ocenianych parametrów należało m.in. przynależność do klasy premium dała oponie Yokohama 10 punktów, generowany przy prędkości 80km/h hałas zewnętrzny na poziomie 70dB (8.02 punktów), popularność modelu sklasyfikowanego w TOP 3 na 23 (9.20 pkt) czy opory toczenia odpowiedzialne za niskie spalanie paliwa - nota F (6.45 punktów).
4 miejsce # Łączna nota: 8.33/10
Continental VanContact 4Season
5 miejsce # Łączna nota: 8.27/10
6 miejsce # Łączna nota: 8.19/10
7 miejsce # Łączna nota: 8.19/10
Pirelli Scorpion Verde All Season
8 miejsce # Łączna nota: 8.15/10
Vredestein Comtrac 2 All Season
9 miejsce # Łączna nota: 8.05/10
10 miejsce # Łączna nota: 7.99/10
11 miejsce # Łączna nota: 7.93/10
Matador MPS125 Variant All Weather
12 miejsce # Łączna nota: 7.79/10
13 miejsce # Łączna nota: 7.78/10
14 miejsce # Łączna nota: 7.77/10
15 miejsce # Łączna nota: 7.76/10
Poniżej ranking najlepszych opon wielosezonowych z podziałem na 6 kategorii. W poszczególnych zestawieniach uwzględniłem wszystkie dostępne na rynku opony uniwersalne w rozmiarze 205/70 R15.
TOP 10 opon całorocznych w rozmiarze 205/70 R15 charakteryzujących się najkrótszą drogą hamowania na mokrej nawierzchni. Badanie przeprowadzono przy prędkości 80 km/h.
Ranking "tanie opony wielosezonowe (nie chińskie)" to zestawienie opon całorocznych w rozmiarze 205/70 R15 klasy ekonomicznej, średniej oraz premium - posortowane według ceny od najniższej. Jak wskazuje sama nazwa, w rankingu tym nie uwzględniałem opon chińskich.
Zobacz najchętniej wybierane przez kierowców opony uniwersalne w rozmiarze 205/70 R15. W tym zestawieniu kluczową rolę pełni popularność danego modelu. Może ona wynikać z stosunkowo niskiej ceny, bardzo dobrej jakości lub najlepszego stosunku ceny do jakości. Czasami niska popularność może wynikać ze zbyt krótkiej obecności modelu na rynku (nowość) lub wysokiej ceny.
Zobacz TOP 10 opon całorocznych 205/70 R15 charakteryzujących się najdłuższym okresem gwarancji producenta. Dla przypomnienia dodam, iż najkrótszy okres gwarancji dla opon wynosi 2 lata, najdłuższy - do momentu zużycia bieżnika do głębokości 1,6 mm (tzw. gwarancja dożywotnia).
Poniżej 3 moim zdaniem warte uwagi modele opon wielosezonowych omawianego rozmiaru. Kolejność bieżników jest zupełnie przypadkowa, a wybór uzależniony jest od możliwości finansowych oraz tego czego oczekujecie od opon.
Vredestein Quatrac 5 to opony całoroczne zapewniające bezpieczeństwo i komfort jazdy bez względu na pogodę. W modelu zastosowano asymetryczny bieżnik z dwiema niezależnymi częściami - zimową i letnią, które odpowiadają za inne osiągi. Zimową strefę bieżnika wyposażono w lamele i szerokie rowki odprowadzające wodę i błoto oraz dbające o przyczepność. Strefa letnia gwarantuje natomiast precyzję sterowania oraz krótką drogę hamowania na mokrej i suchej nawierzchni podczas cieplejszych miesięcy. Trwałość i wytrzymałość modelu zapewnia mieszanka gumowa z dodatkiem krzemionki dostosowująca się dodatkowo do szerokiego zakresu temperatur.
Yokohama Geolandar A/T G015 to niezawodna opona całoroczna wyposażona w symetryczny bieżnik. Zapewnia on stabilność podczas wszystkich pór roku, a jego budowa przyczynia się do zmniejszenia oporów toczenia i cichszą pracę. Głębokie rowki sprawnie odprowadzają wodę i błoto spod opony, a także chronią przed wystąpieniem niebezpiecznego aquaplaningu. Yokohama Geolandar A/T G015 to opony dla wszystkich chcących cieszyć się bezpieczeństwem i komfortem jazdy, nie tylko w mieście i na trasie, ale też w warunkach terenowych.
Pirelli Scorpion Verde All Season to opona całoroczna przeznaczona dla kierowców, którzy od ogumienia wymagają łatwości prowadzenia, komfortu i doskonałej przyczepności. Verde All Season to nie tylko wysoki poziom bezpieczeństwa, ale także oszczędność i ekologiczna eksploatacja na każdym rodzaju nawierzchni. Konstrukcja bieżnika opony jest asymetryczna. Trzy żebra w centralnej części bieżnika mają gęstą sieć lamelek, które znacząco poprawiają stabilność kierunkową i zmniejszają poziom hałasu odczuwanego podczas jazdy. Zakrzywione bloki barkowe zapewniają równomierne zużycie, zwiększoną przyczepność na zakrętach i odporność na odkształcenia. Scorpion Verde All Season to opona typu Green Performance co oznacza, że do jej produkcji wykorzystano wyłącznie materiały, które mają najmniejszy wpływ na środowisko.
Oczywiście nie jest tak, że dany model samochodu ma dokładnie jeden fabryczny rozmiar opon. Wszystko zależy od jego generacji, mocy, rodzaju nadwozia czy wersji wyposażenia. Warto jednak wiedzieć, że do najbardziej popularnych aut, które jeżdżą na oponach w rozmiarze 205/70 R15 należą:
Mam nadzieję, że ten artykuł przynajmniej w pewnym stopniu odpowiedział na pytanie: "Jakie opony całoroczne 205/70 R15 kupić?". Wiele opon ze średniej półki to niezwykle dopracowane produkty, które bez problemu konkurują pod względem swoich możliwości z teoretycznie lepszymi markami. Warto o tym pamiętać i nie decydować o zakupie, tylko na podstawie osiągniętej klasyfikacji. Wszystkie wymienione opony wielosezonowe są produktami wartymi uwagi – przy doborze należy uwzględnić swój preferowany styl jazdy i warunki z jakimi najczęściej zmagać musi się auto. Poniżej (dla przypomnienia) zestawienie najlepszego ogumienia całorocznego w rozmiarze 205/70 R15, tym razem w nieco skróconej formie.
Miejsce | Model opony | Ocena |
---|---|---|
1 | Michelin Agilis CrossClimate | 8.73 pkt. |
2 | Matador MPS400 Variant All Weather 2 | 8.39 pkt. |
3 | Yokohama Geolandar A/T G015 | 8.38 pkt. |
4 | Continental VanContact 4Season | 8.33 pkt. |
5 | Vredestein Quatrac 5 | 8.27 pkt. |
6 | Hankook Kinergy 4S H740 | 8.19 pkt. |
7 | Pirelli Scorpion Verde All Season | 8.19 pkt. |
8 | Vredestein Comtrac 2 All Season | 8.15 pkt. |
9 | Kleber Transpro 4S | 8.05 pkt. |
10 | Apollo Altrust All Season | 7.99 pkt. |
11 | Matador MPS125 Variant All Weather | 7.93 pkt. |
12 | Kleber Citilander | 7.79 pkt. |
13 | Bridgestone Dueler A/T 001 | 7.78 pkt. |
14 | General Grabber AT3 | 7.77 pkt. |
15 | Goodride SW613 All Season | 7.76 pkt. |
16 | Gripmax SureGrip A/S | 7.74 pkt. |
17 | Linglong Green-Max VAN 4Season | 7.73 pkt. |
18 | Imperial All Season Van Driver | 7.72 pkt. |
19 | BFGoodrich Urban Terrain T/A | 7.71 pkt. |
20 | Tracmax A/S Van Saver | 7.68 pkt. |
Pozostałe testy opon wielosezonowych o średnicy 15 cali.