Data publikacji:

Zabezpieczenie antykorozyjne podwozia – jak zrobić to samemu?

Korozja jest jedną z najbardziej niepożądanych rzeczy, jakie spotykają pojazdy podczas ich eksploatacji. W pierwszej kolejności atakuje z reguły podwozie naszego samochodu. Spowodowane to jest największym i najczęstszym kontaktem z wodą, zabrudzeniami, ciepłem asfaltu czy solą drogową w zimie. Jej wykrycie i lokalizacja dla wielu z kierowców jest trudne ze względu na fakt, że nie codziennie ogląda się podwozie naszego pojazdu. Warto odpowiednio wcześniej zadbać o prawidłowe zabezpieczenie antykorozyjne, szczególnie przed okresem zimowym. Pozwoli to zahamować i spowolnić proces rdzewienia podwozia samochodu, a tym samym wydłużyć żywotność jego elementów i zapewnić bezproblemową eksploatację. Jak samodzielnie zabezpieczyć antykorozyjnie podwozie samochodu?
zabezpieczenie antykorozyjne podwozia

Jak samodzielnie zabezpieczyć podwozie?

Zanim przejdziemy do zabezpieczania podwozia samochodu przed korozją, warto wspomnieć o nim kilka słów. Podwozie można traktować jak kręgosłup pojazdu. Do niego zamontowana jest karoseria, osie i układ napędowy, zawieszenie i inne ważne elementy oraz układy samochodowe.
Rdzewienie podwozia osłabia jego konstrukcję, a w konsekwencji może doprowadzić do tak poważnych uszkodzeń, że pojazd zostanie unieruchomiony. Zależnie od rodzaju pojazdu stosuje się płytę podłogową ze stali albo ramę, którą spotkać można w SUV-ach i większych autach. Mimo tego, że różnią się konstrukcyjnie, obie tak samo podatne są na rdzę.
Producenci fabrycznie zabezpieczają podwozia samochodów przed korozją, jednak nie są one niezniszczalne. Po pewnym czasie eksploatacji tracą swoje właściwości, co pozwala na rozwój i postępowanie rdzewienia. Dodatkowo warstwa ta może ulegać zniszczeniu przez pokonywane na drodze przeszkody, takie jak kamienie, dziury czy uskoki. Naruszona warstwa powłoki antykorozyjnej przyspiesza jej zużywanie się, co jest szczególnie odczuwalne zimą, kiedy drogi posypane są solą drogową.
Konserwacja podwozia może być wykonana przy użyciu różnego rodzaju preparatów. Najczęściej stosowane są neutralizatory rdzy oraz środki tworzące warstwę ochronną, najczęściej z cynku. Neutralizatory przeznaczone są głównie do zobojętniania i usuwania istniejących już skupisk rdzy. Najczęściej dostać je można w formie aerozolu w sprayu oraz płynu.
Środki tworzące powłoki stosuje się na elementy, które nie posiadają oznak korozji w celu ich zabezpieczenia. Należy nakładać je na wcześniej oczyszczone i odtłuszczone podwozie. Pokrywając brudne lub korodujące powierzchnie, narażamy się na dalszy, podpowierzchniowy rozwój rdzy, co w konsekwencji doprowadzi do uszkodzeń podwozia, a warstwa zabezpieczająca nie przyniesie oczekiwanego rezultatu.

Rodzaje środków do ochrony antykorozyjnej podwozia

Zanim przystąpimy do tworzenia warstwy ochronnej, warto zapoznać się z dostępnymi na rynku środkami ochronnymi przed rdzą. Tak jak wcześniej wspomnieliśmy, środki te dostępne są w formie sprayu lub płynu, a dzielą się na:
  • baranki do ochrony i konserwacji;
  • środki bitumiczne;
  • preparaty do profili zamkniętych.
  • Bitumiczne środki ochrony to specjalistyczne preparaty na bazie gumy i kauczuku. Tworzą na powierzchni elastyczną i trwałą powłokę, która posiada doskonałe właściwości antykorozyjne. Środki te najbardziej chronią podwozie przed działaniem czynników zewnętrznych. Ze względu na głęboki, czarny kolor i brak możliwości pokrycia powłoki inną barwą, zaleca się stosowanie środków bitumicznych na niewidocznych elementach podwozia w celu dbania o estetykę pojazdu.
    Baranki do konserwacji karoserii tworzą mniej elastyczną niż bitumiczne środki, ale bardziej wytrzymałą warstwę ochronną. Skuteczniej chroni nie tylko przed działaniem czynników zewnętrznych, ale również mechanicznymi uszkodzeniami i przetarciami spowodowanymi przeszkodami na drodze, takimi jak dziury czy kamienie. Są również bardziej odporne na ścieranie. Kolejną różnicą jest możliwość polakierowania powierzchni pokrytej barankiem konserwującym. Z tego względu bardziej polecane są do pokrycia zewnętrznych, widocznych elementów podwozia czy nadkoli i progów.
    Środki do profili zamkniętych to specyficzne preparaty na bazie wosków. Służą do konserwacji wewnętrznych, zamkniętych powierzchni progów, nadkoli czy bagażnika. Aplikowane są za pomocą długiej rurki, która ułatwia podanie preparatu do wnętrza profilu. Środki te nie nadają się do elementów zewnętrznych podwozia ze względu na słabe właściwości ochronne. Spełniają swoją rolę tylko w trudno dostępnych, zamkniętych elementach budowy podwozia.

    Samodzielna konserwacja podwozia

    Dostępność różnego rodzaju preparatów pozwala na samodzielną konserwację podwozia w samochodzie i jego ochronę przed korozją. Jest to jednak długi i wieloetapowy proces wymagający bardzo dużej dokładności. Konserwację antykorozyjną najlepiej zlecić specjalistom, jednak przy odrobinie uporu i chęci oszczędności można spróbować samodzielnej ochrony podwozia. Aby to prawidłowo wykonać, należy postępować zgodnie z podaną instrukcją:
  • przygotować miejsce z podjazdem lub podnośnikiem;
  • przygotować środki do konserwacji podwozia;
  • zdemontować elementy osłon, plastików i elementów układu hamulcowego;
  • dokładnie usunąć korozję;
  • osłonić sąsiednie układy;
  • dokładnie oczyścić podwozie z nagromadzających się zanieczyszczeń.
  • Przeprowadzenie konserwacji podwozia krok po kroku

    Pierwszą czynnością, jaką należy wykonać, chcąc zabrać się za konserwację podwozia, jest jego dokładne umycie. Najlepiej zrobić to wężem ogrodowym lub za pomocą myjki ciśnieniowej. Po wstępnym umyciu podwozia warto doczyścić jego powierzchnię za pomocą szczotki i płynów do mycia podwozia.
    Dopiero po dokładnym usunięciu wszystkich zabrudzeń pochodzących od oleju, paliwa, błota i innych zanieczyszczeń można przystąpić do usuwania rdzy. Krok ten można pominąć, jeżeli stwierdza się brak oznak korozji. Jeżeli jednak widać jej ogniska, należy zacząć ją usuwać. Na początku najlepiej mechanicznie, za pomocą metalowych szczotek.
    Kolejny etap to zobojętnianie rdzy przy pomocy specjalnego środka, który zaaplikowany bezpośrednio na ognisko rdzy zatrzymuje jej rozwój. Środki zobojętniające wymagają odpowiedniej ilości czasu, aż wyschną. Średnio jest to 20 do 24 godzin, dopiero po tym czasie można przejść do dalszych czynności. Powierzchnię podwozia należy dokładnie pokryć wybranym przez siebie środkiem antykorozyjnym i odczekać, aż wyschnie, tworząc ochronną powłokę. Warto przyłożyć dużo uwagi do tego procesu, gdyż nierówne pokrycie podwozia środkiem ochronnym nie zabezpieczy go w pełni, co może doprowadzić do ponownego, znacznie szybszego niż zakładano, rozwoju korozji.
    Jeżeli dysponujemy odpowiednią ilością wolnego czasu i dobrym dostępem do podwozia, warto spróbować samodzielnie zabezpieczyć nasze podwozie przed korozją. Pozwoli to nie tylko zaoszczędzić środki finansowe, ale też daje gwarancję jakości użytych przez nas środków konserwujących.
    Zdjęcie: Envato Elements