Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 155/60 R15? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 155/60R15? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Zamienniki opon to nic innego jak alternatywne rozmiary ogumienia, które kierowca może bezpiecznie stosować w swoim pojeździe. Ich rozmiar może być do 2% węższy w stosunku do oryginału i co najwyżej 1,5% szerszy, gdyż większe zmiany okażą się niebezpieczne. Podczas wyboru należy pamiętać między innymi o miejscu w nadkolu, rozmiarze tarcz hamulcowych oraz doborze opony tak, aby nie wystawała poza obrys auta. Szersze zamienniki zwiększają przyczepność i skracają drogę hamowania, jednak ich cena jest znacznie wyższa. Węższe natomiast nie są podatne na aquaplaning oraz lepiej amortyzują nierówności, ale nie zapewniają kierowcy tak dobrej kontroli nad pojazdem. Zamienniki opon mogą także spowodować zafałszowanie wskazań prędkościomierza. Przykładowo zastosowanie zamiennika szerszego będzie wpływać na nieprawidłowe (minusowe) wskazanie prędkościomierza, co oznacza, że na liczniku pojawi się mniejsza prędkość niż rzeczywista. Natomiast w przypadku węższych kół od oryginalnych, licznik będzie wskazywać większą prędkość niż faktyczna.Co to jest zamiennik opony?
Każdy posiadacz samochodu musi poznać rozmiar opon, aby móc dobrać ich właściwy rodzaj. Na szczęście wszelkie niezbędne informacje może odnaleźć na bocznej ścianie opony. Ten szereg symboli daje nam wszelką wiedzę, ułatwiającą późniejszy zakup ogumienia. W ramach wyjaśnienia przedstawiamy jak poprawnie odczytać rozmiar. Spójrzmy na opony o rozmiarze 155/60 R15. Pierwsza pozycja w podanym rozmiarze ogumienia oznacza jej szerokość i podaje się ją w milimetrach, czyli 155. Kolejna z liczba, wskazuje na wysokość profilu (60) tego modelu i jest podawana, jako procent z szerokości, czyli 60% z 155. Litera mówi typie konstrukcji opony. Ostatnia z liczb wskazuje nam na średnice felgi (podaną w calach), na jakiej trzeba zamontować ogumienie. W przypadku opony 155/60 R15 będzie to 15 cali. Zobacz ofertę na opony 155/60 R15 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 155/60 R15 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 56.70 cm (567.00 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 155/60 R15 wynosi 9.30 cm (93.00 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (155) razy jej profil (60) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 155/60 R15?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 155/60 R15?
(15 * 25,4) + (2 * 155 * 0,60)
czyli wspomniane 567.00 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 155/60 R15?
(155 * 60) / 1000
czyli wspomniane 9.30 cm. Druga (szybsza) metoda: 155 * 0,60
= 93.00 mm (wysokość profilu opony 155/60R15).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
135/70 R15 | - | 570.0 mm | +3.0 mm 0.50 % |
145/65 R15 | 141 zł | 569.5 mm | +2.5 mm 0.40 % |
165/55 R15 | - | 562.5 mm | -4.5 mm -0.80 % |
175/50 R15 | - | 556.0 mm | -11.0 mm -1.90 % |
175/55 R15 | 120 zł | 573.5 mm | +6.5 mm 1.10 % |
195/45 R15 | - | 556.5 mm | -10.5 mm -1.90 % |
Oryginał | 147 zł | 567.0 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 155/60 R15 na felgę 15". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 145/65 R15 ( +2.5 mm)Zalecany!
letnie 145/65 R15
zimowe 145/65 R15
Opony 165/55 R15 ( -4.5 mm)
Opony 175/50 R15 ( -11.0 mm)
letnie 175/50 R15
zimowe 175/50 R15
Opony 175/55 R15 ( +6.5 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
145/80 R13 | 103 zł | 562.2 mm | -4.8 mm -0.80 % |
165/70 R13 | 106 zł | 561.2 mm | -5.8 mm -1.00 % |
175/65 R13 | 141 zł | 557.7 mm | -9.3 mm -1.60 % |
175/70 R13 | 103 zł | 575.2 mm | 8.2 mm 1.40 % |
Oryginał | 147 zł | 567.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
135/80 R14 | - | 571.6 mm | 4.6 mm 0.80 % |
155/65 R14 | 108 zł | 557.1 mm | -9.9 mm -1.70 % |
155/70 R14 | - | 572.6 mm | 5.6 mm 1.00 % |
165/65 R14 | 110 zł | 570.1 mm | 3.1 mm 0.50 % |
175/60 R14 | - | 565.6 mm | -1.4 mm -0.20 % |
185/55 R14 | 127 zł | 559.1 mm | -7.9 mm -1.40 % |
Oryginał | 147 zł | 567.0 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki rozmiaru 155/60R15 na felgę 14". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 155/65 R14 ( -9.9 mm)Zalecany!
letnie 155/65 R14
zimowe 155/65 R14
całoroczne 155/65 R14
Opony 155/70 R14 ( +5.6 mm)
Opony 165/65 R14 ( +3.1 mm)Zalecany!
letnie 165/65 R14
zimowe 165/65 R14
całoroczne 165/65 R14
Opony 175/60 R14 ( -1.4 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
165/50 R16 | - | 571.4 mm | 4.4 mm 0.80 % |
195/40 R16 | - | 562.4 mm | -4.6 mm -0.80 % |
205/40 R16 | - | 570.4 mm | 3.4 mm 0.60 % |
215/35 R16 | - | 556.9 mm | -10.1 mm -1.80 % |
Oryginał | 147 zł | 567.0 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki rozmiaru 155/60 R15 na felgę 16". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Indeks nośności oznacza największe obciążenie, które dozwolone jest w przypadku danych opon w momencie poruszania się z maksymalną dopuszczalną prędkością. Wszelkie niezbędne informacje o nim znajdziemy na bocznej ścianie ogumienia. To bardzo ważny parametr dla naszego bezpieczeństwa, jednak zawsze należy go rozpatrywać w połączeniu z indeksem prędkości. Jeśli zdecydujemy się na zbyt niski indeks, będziemy musieli się liczyć z szybszym zużyciem opon, a także niebezpieczeństwem utraty stabilności w trakcie jazdy. Warto więc stosować się do norm producenta.Indeks nośności
Indeks prędkości i nośności są szczególnie istotne dla bezpieczeństwa jazdy. W tabelach indeksowych znajdziemy rozróżnienia od A1 do Y, gdzie każda kolejna litera oznacza wzrost prędkości maksymalnej o 5-10 km. Indeks nośności wskazuje na maksymalne obciążenie, którego nie należy przekraczać. W przypadku ogumienia letniego nie można zastosować opon posiadających indeks prędkości niższy niż ustalony przez producenta. Dla opon zimowych pozwala się odejść od tej zasady, jednak nie wolno stawiać na indeks niższy niż Q. Pamiętajmy również, że w takiej sytuacji opony będą zużywać się szybciej.Indeks prędkości
Zastosowanie niskiego profilu opony zmieni nie tylko właściwości jezdne pojazdu, ale także jego estetykę. Za zaletę takiego ogumienia uznaje się sztywność, która wpływa na precyzję podczas jazdy. Opony niskoprofiliowe zapewniają też lepszą przyczepność oraz skracają czas hamowania, a to przyczynia się do większego bezpieczeństwa. Nie można zapominać o tym, że takie rozwiązanie posiada też wady. Opony niskoprofilowe znacznie słabiej amortyzują nierówności na drodze i w dodatku są dość głośne. Ponadto ogumienie tego typu zużywa się znacznie szybciej, co wpływa na koszty ich użytkowania.Zamienniki niskoprofilowe
Opony wysokoprofilowe to takie, w których profil wynosi przynajmniej 55 procent szerokości. Tego typu ogumienie było stosowane często w starszych samochodach. Jednak wciąż ma wielu wielbicieli, ponieważ gwarantuje ono wysoki komfort podczas jazdy poprzez świetną amortyzację nierównej powierzchni. Ogromną zaletą opon wysokoprofilowych jest ich niska cena oraz ekonomiczność użytkowania, gdyż zapewniają one mniejsze spalanie paliwa. Jednak dla fanów szybkiej jazdy za dużą wadę uznaje się fakt, że opony tego typu nie nadają się do bardziej dynamicznej jazdy, ponieważ nie zachowują odpowiedniej przyczepności.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?