Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 165/75 R14? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 165/75R14? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Zamienniki opon to nic innego jak alternatywne rozmiary ogumienia, które kierowca może bezpiecznie stosować w swoim pojeździe. Ich rozmiar może być do 2% węższy w stosunku do oryginału i co najwyżej 1,5% szerszy, gdyż większe zmiany okażą się niebezpieczne. Podczas wyboru należy pamiętać między innymi o miejscu w nadkolu, rozmiarze tarcz hamulcowych oraz doborze opony tak, aby nie wystawała poza obrys auta. Szersze zamienniki zwiększają przyczepność i skracają drogę hamowania, jednak ich cena jest znacznie wyższa. Węższe natomiast nie są podatne na aquaplaning oraz lepiej amortyzują nierówności, ale nie zapewniają kierowcy tak dobrej kontroli nad pojazdem. Zamienniki opon mogą także spowodować zafałszowanie wskazań prędkościomierza. Przykładowo zastosowanie zamiennika szerszego będzie wpływać na nieprawidłowe (minusowe) wskazanie prędkościomierza, co oznacza, że na liczniku pojawi się mniejsza prędkość niż rzeczywista. Natomiast w przypadku węższych kół od oryginalnych, licznik będzie wskazywać większą prędkość niż faktyczna.Co to jest zamiennik opony?
Każdy posiadacz samochodu musi poznać rozmiar opon, aby móc dobrać ich właściwy rodzaj. Na szczęście wszelkie niezbędne informacje może odnaleźć na bocznej ścianie opony. Ten szereg symboli daje nam wszelką wiedzę, ułatwiającą późniejszy zakup ogumienia. W ramach wyjaśnienia przedstawiamy jak poprawnie odczytać rozmiar. Spójrzmy na opony o rozmiarze 165/75 R14. Pierwsza pozycja w podanym rozmiarze ogumienia oznacza jej szerokość i podaje się ją w milimetrach, czyli 165. Kolejna z liczba, wskazuje na wysokość profilu (75) tego modelu i jest podawana, jako procent z szerokości, czyli 75% z 165. Litera mówi typie konstrukcji opony. Ostatnia z liczb wskazuje nam na średnice felgi (podaną w calach), na jakiej trzeba zamontować ogumienie. W przypadku opony 165/75 R14 będzie to 14 cali. Zobacz ofertę na opony 165/75 R14 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 165/75 R14 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 60.31 cm (603.10 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 165/75 R14 wynosi 12.38 cm (123.75 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (165) razy jej profil (75) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 165/75 R14?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 165/75 R14?
(14 * 25,4) + (2 * 165 * 0,75)
czyli wspomniane 603.10 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 165/75 R14?
(165 * 75) / 1000
czyli wspomniane 12.38 cm. Druga (szybsza) metoda: 165 * 0,75
= 123.75 mm (wysokość profilu opony 165/75R14).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/70 R14 | 109 zł | 600.6 mm | -2.5 mm -0.40 % |
185/65 R14 | 110 zł | 596.1 mm | -7.0 mm -1.20 % |
195/65 R14 | - | 609.1 mm | +6.0 mm 1.00 % |
205/60 R14 | - | 601.6 mm | -1.5 mm -0.20 % |
Oryginał | - | 603.1 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 165/75 R14 na felgę 14". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 175/70 R14 ( -2.5 mm)Zalecany!
letnie 175/70 R14
zimowe 175/70 R14
całoroczne 175/70 R14
Opony 185/65 R14 ( -7.0 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
165/80 R13 | - | 594.2 mm | -8.9 mm -1.50 % |
175/80 R13 | - | 610.2 mm | 7.1 mm 1.20 % |
Oryginał | - | 603.1 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opon 165/75 R14 na felgę 13". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 165/80 R13 ( -8.9 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
165/65 R15 | 125 zł | 595.5 mm | -7.6 mm -1.30 % |
175/60 R15 | 105 zł | 591.0 mm | -12.1 mm -2.00 % |
175/65 R15 | 115 zł | 608.5 mm | 5.4 mm 0.90 % |
185/60 R15 | 116 zł | 603.0 mm | -0.1 mm 0.00 % |
195/55 R15 | 121 zł | 595.5 mm | -7.6 mm -1.30 % |
205/55 R15 | - | 606.5 mm | 3.4 mm 0.60 % |
215/50 R15 | - | 596.0 mm | -7.1 mm -1.20 % |
225/50 R15 | - | 606.0 mm | 2.9 mm 0.50 % |
Oryginał | - | 603.1 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opony 165/75 R14 na felgę 15". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 165/65 R15 ( -7.6 mm)
letnie 165/65 R15
zimowe 165/65 R15
całoroczne 165/65 R15
Opony 175/60 R15 ( -12.1 mm)
letnie 175/60 R15
zimowe 175/60 R15
całoroczne 175/60 R15
Opony 175/65 R15 ( +5.4 mm)Zalecany!
letnie 175/65 R15
zimowe 175/65 R15
całoroczne 175/65 R15
Opony 185/60 R15 ( -0.1 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
185/50 R16 | 162 zł | 591.4 mm | -11.7 mm -1.90 % |
185/55 R16 | 130 zł | 609.9 mm | 6.8 mm 1.10 % |
195/50 R16 | 143 zł | 601.4 mm | -1.7 mm -0.30 % |
205/45 R16 | 146 zł | 590.9 mm | -12.2 mm -2.00 % |
205/50 R16 | 183 zł | 611.4 mm | 8.3 mm 1.40 % |
215/45 R16 | 183 zł | 599.9 mm | -3.2 mm -0.50 % |
225/45 R16 | - | 608.9 mm | 5.8 mm 1.00 % |
Oryginał | - | 603.1 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
185/45 R17 | - | 598.3 mm | -4.8 mm -0.80 % |
195/45 R17 | - | 607.3 mm | 4.2 mm 0.70 % |
205/40 R17 | - | 595.8 mm | -7.3 mm -1.20 % |
215/40 R17 | 148 zł | 603.8 mm | 0.7 mm 0.10 % |
245/35 R17 | - | 603.3 mm | 0.2 mm 0.00 % |
Oryginał | - | 603.1 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/35 R18 | - | 600.7 mm | -2.4 mm -0.40 % |
215/35 R18 | - | 607.7 mm | 4.6 mm 0.80 % |
Oryginał | - | 603.1 mm | - |
Właściwy dobór opon musi uwzględniać nie tylko ich rozmiar, ale również indeks nośności i prędkości. Przepisy zabraniają jazdy na oponach, mających niższe indeksy niż te zalecane przez producenta. Źle dobrane opony są poddawane wyższym obciążeniom, a to sprawia, że szybciej niszczeją. Nie tylko zwiększone jest tempo ich zużycia, ale również pojawia się niebezpieczeństwo pęknięcia podczas jazdy i utraty kontroli nad pojazdem. Opony z wyższym indeksem nośności są natomiast sztywniejsze, wpływając tym samym negatywnie na komfort jazdy.Indeks nośności
Indeks prędkości i nośności są szczególnie istotne dla bezpieczeństwa jazdy. W tabelach indeksowych znajdziemy rozróżnienia od A1 do Y, gdzie każda kolejna litera oznacza wzrost prędkości maksymalnej o 5-10 km. Indeks nośności wskazuje na maksymalne obciążenie, którego nie należy przekraczać. W przypadku ogumienia letniego nie można zastosować opon posiadających indeks prędkości niższy niż ustalony przez producenta. Dla opon zimowych pozwala się odejść od tej zasady, jednak nie wolno stawiać na indeks niższy niż Q. Pamiętajmy również, że w takiej sytuacji opony będą zużywać się szybciej.Indeks prędkości
Opony niskoprofilowe nie tylko wpływają pozytywnie na wygląd samochodu, ale równocześnie zmieniają warunki jezdne pojazdu. Przede wszystkim zwiększają przyczepność, dzięki czemu kierowca ma lepszą kontrolę nad samochodem. Ponadto mniej odczuwalne są przechyły boczne. Poza tym takie ogumienie ze względu na sztywność sprawia, że auto jest bardziej czułe na zmiany i lepiej radzi sobie z zakrętami. Niestety mała elastyczność ogumienia ma też swoje minusy. Brak dobrej amortyzacji sprawia, że trasa po nierównej powierzchni będzie mało komfortowa.Zamienniki niskoprofilowe
Opony wysokoprofilowe to takie, w których profil wynosi przynajmniej 55 procent szerokości. Tego typu ogumienie było stosowane często w starszych samochodach. Jednak wciąż ma wielu wielbicieli, ponieważ gwarantuje ono wysoki komfort podczas jazdy poprzez świetną amortyzację nierównej powierzchni. Ogromną zaletą opon wysokoprofilowych jest ich niska cena oraz ekonomiczność użytkowania, gdyż zapewniają one mniejsze spalanie paliwa. Jednak dla fanów szybkiej jazdy za dużą wadę uznaje się fakt, że opony tego typu nie nadają się do bardziej dynamicznej jazdy, ponieważ nie zachowują odpowiedniej przyczepności.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?