Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 195/55 R15? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 195/55R15? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Zamienniki opon to nic innego jak alternatywne rozmiary ogumienia, które kierowca może bezpiecznie stosować w swoim pojeździe. Ich rozmiar może być do 2% węższy w stosunku do oryginału i co najwyżej 1,5% szerszy, gdyż większe zmiany okażą się niebezpieczne. Podczas wyboru należy pamiętać między innymi o miejscu w nadkolu, rozmiarze tarcz hamulcowych oraz doborze opony tak, aby nie wystawała poza obrys auta. Szersze zamienniki zwiększają przyczepność i skracają drogę hamowania, jednak ich cena jest znacznie wyższa. Węższe natomiast nie są podatne na aquaplaning oraz lepiej amortyzują nierówności, ale nie zapewniają kierowcy tak dobrej kontroli nad pojazdem. Zamienniki opon mogą także spowodować zafałszowanie wskazań prędkościomierza. Przykładowo zastosowanie zamiennika szerszego będzie wpływać na nieprawidłowe (minusowe) wskazanie prędkościomierza, co oznacza, że na liczniku pojawi się mniejsza prędkość niż rzeczywista. Natomiast w przypadku węższych kół od oryginalnych, licznik będzie wskazywać większą prędkość niż faktyczna.Co to jest zamiennik opony?
Wybór odpowiedniego rozmiaru opon ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa podczas jazdy pojazdem, dlatego też każdy właściciel samochodu powinien znać rodzaj ogumienia, jakie potrzebne okaże się niezbędne w jego aucie. Jakie informacje zaszyfrowane są w rozmiarze 195/55 R15? Szerokość czyli odległość między zewnętrznymi ścianami bocznymi napompowanej opony wynosi 195 mm. Drugi parametr podany jest w procentach, a zatem profil stanowi 55 procent szerokości, co jest równoznaczne z 107.25 mm. R w tym przypadku oznacza typ konstrukcji opony - radialna. Średnica osadzenia wynosi 15 cali. Znając te rozmiary możemy bez problemu dobrać właściwe opony do naszego samochodu. Zobacz ofertę na opony 195/55 R15 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 195/55 R15 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 59.55 cm (595.50 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 195/55 R15 wynosi 10.73 cm (107.25 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (195) razy jej profil (55) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 195/55 R15?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 195/55 R15?
(15 * 25,4) + (2 * 195 * 0,55)
czyli wspomniane 595.50 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 195/55 R15?
(195 * 55) / 1000
czyli wspomniane 10.73 cm. Druga (szybsza) metoda: 195 * 0,55
= 107.25 mm (wysokość profilu opony 195/55R15).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
165/65 R15 | 125 zł | 595.5 mm | 0.0 mm 0.00 % |
175/60 R15 | 105 zł | 591.0 mm | -4.5 mm -0.80 % |
185/55 R15 | 116 zł | 584.5 mm | -11.0 mm -1.80 % |
185/60 R15 | 116 zł | 603.0 mm | +7.5 mm 1.30 % |
205/50 R15 | 217 zł | 586.0 mm | -9.5 mm -1.60 % |
215/50 R15 | - | 596.0 mm | +0.5 mm 0.10 % |
Oryginał | 121 zł | 595.5 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 195/55 R15 na felgę 15". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 175/60 R15 ( -4.5 mm)
letnie 175/60 R15
zimowe 175/60 R15
całoroczne 175/60 R15
Opony 185/55 R15 ( -11.0 mm)Zalecany!
letnie 185/55 R15
zimowe 185/55 R15
całoroczne 185/55 R15
Opony 185/60 R15 ( +7.5 mm)Zalecany!
letnie 185/60 R15
zimowe 185/60 R15
całoroczne 185/60 R15
Opony 205/50 R15 ( -9.5 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
165/80 R13 | - | 594.2 mm | -1.3 mm -0.20 % |
185/70 R13 | - | 589.2 mm | -6.3 mm -1.10 % |
Oryginał | 121 zł | 595.5 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
145/80 R14 | - | 587.6 mm | -7.9 mm -1.30 % |
165/70 R14 | 103 zł | 586.6 mm | -8.9 mm -1.50 % |
165/75 R14 | - | 603.1 mm | 7.6 mm 1.30 % |
175/70 R14 | 109 zł | 600.6 mm | 5.1 mm 0.90 % |
185/65 R14 | 110 zł | 596.1 mm | 0.6 mm 0.10 % |
195/60 R14 | 162 zł | 589.6 mm | -5.9 mm -1.00 % |
205/60 R14 | - | 601.6 mm | 6.1 mm 1.00 % |
Oryginał | 121 zł | 595.5 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opony 195/55R15 na felgę 14". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 175/70 R14 ( +5.1 mm)Zalecany!
letnie 175/70 R14
zimowe 175/70 R14
całoroczne 175/70 R14
Opony 185/65 R14 ( +0.6 mm)Zalecany!
letnie 185/65 R14
zimowe 185/65 R14
całoroczne 185/65 R14
Opony 195/60 R14 ( -5.9 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
185/50 R16 | 162 zł | 591.4 mm | -4.1 mm -0.70 % |
195/50 R16 | 143 zł | 601.4 mm | 5.9 mm 1.00 % |
205/45 R16 | 146 zł | 590.9 mm | -4.6 mm -0.80 % |
215/45 R16 | 183 zł | 599.9 mm | 4.4 mm 0.70 % |
225/40 R16 | - | 586.4 mm | -9.1 mm -1.50 % |
Oryginał | 121 zł | 595.5 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opony 195/55R15 na felgę 16". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 185/50 R16 ( -4.1 mm)
letnie 185/50 R16
zimowe 185/50 R16
całoroczne 185/50 R16
Opony 195/50 R16 ( +5.9 mm)Zalecany!
letnie 195/50 R16
zimowe 195/50 R16
całoroczne 195/50 R16
Opony 205/45 R16 ( -4.6 mm)Zalecany!
letnie 205/45 R16
zimowe 205/45 R16
Opony 215/45 R16 ( +4.4 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
185/45 R17 | - | 598.3 mm | 2.8 mm 0.50 % |
195/40 R17 | - | 587.8 mm | -7.7 mm -1.30 % |
205/40 R17 | - | 595.8 mm | 0.3 mm 0.10 % |
215/40 R17 | 148 zł | 603.8 mm | 8.3 mm 1.40 % |
225/35 R17 | - | 589.3 mm | -6.2 mm -1.00 % |
245/35 R17 | - | 603.3 mm | 7.8 mm 1.30 % |
Oryginał | 121 zł | 595.5 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/35 R18 | - | 600.7 mm | 5.2 mm 0.90 % |
Oryginał | 121 zł | 595.5 mm | - |
Dobierając opony do samochodu, koniecznie należy uwzględnić indeks nośności, który dotyczy maksymalnego obciążania pojedynczej opony podczas jazdy z najwyższą dozwoloną prędkością. Zapisuje się go za pomocą umownych liczb, które w specjalnej tabeli mają przypisaną wartość w kilogramach. W związku z tym, że indeks nośności podawany jest dla pojedynczej opony, dlatego też, aby uzyskać całkowite dopuszczalne obciążenie samochodu, musimy pomnożyć tę wartość przez cztery. Indeks ściśle powiązany jest z indeksem prędkości, który ustala się właśnie dla maksymalnego obciążania.Indeks nośności
Planowane zmiany opon powinny uwzględniać wytyczne producenta dotyczące indeksu prędkości i indeksu nośności. Konsekwencje złego wyboru wpływają na warunki jezdne. W przypadku zbyt niskiego indeksu nośności istnieje zagrożenie pęknięcia opony i utraty kontroli nad pojazdem. W takiej sytuacji w momencie wypadku, ubezpieczyciele mają prawo odmówić wypłacenia odszkodowania. Prawo zezwala na stosowanie opon z większym indeksem, a rozwiązanie takie wpływa na lepsze panowanie nad autem na zakrętach. Musimy jednak liczyć się ze zmniejszeniem komfortu podczas jazdy.Indeks prędkości
Zastosowanie niskiego profilu opony zmieni nie tylko właściwości jezdne pojazdu, ale także jego estetykę. Za zaletę takiego ogumienia uznaje się sztywność, która wpływa na precyzję podczas jazdy. Opony niskoprofiliowe zapewniają też lepszą przyczepność oraz skracają czas hamowania, a to przyczynia się do większego bezpieczeństwa. Nie można zapominać o tym, że takie rozwiązanie posiada też wady. Opony niskoprofilowe znacznie słabiej amortyzują nierówności na drodze i w dodatku są dość głośne. Ponadto ogumienie tego typu zużywa się znacznie szybciej, co wpływa na koszty ich użytkowania.Zamienniki niskoprofilowe
Za opony wysokoprofilowe uznaje się takie, gdzie profil wynosi przynajmniej 55 procent szerokości. Wysokoprofilowe ogumienie najczęściej stosowane jest w okresie zimowym, gdy trudne warunki oraz śliska powierzchnia nie sprzyjają ich szerszym odpowiednikom. Przekonaj się o ich wadach oraz zaletach. Zalety opon wysokoprofilowych: znacznie ułatwienie wydostania się ze śniegu, stabilniejsze prowadzenie auta po śliskiej powierzchni, znaczące zwiększenie komfortu jazdy ze względu na amortyzację nierówności, niski poziom hałasu emitowany przez opony. Do wad należy zaliczyć: słabsze własności jezdne, mniejsza stabilność na zakrętach.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?