Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 195/60 R18? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 195/60R18? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Zamienniki opon to nic innego jak alternatywne rozmiary ogumienia, które kierowca może bezpiecznie stosować w swoim pojeździe. Ich rozmiar może być do 2% węższy w stosunku do oryginału i co najwyżej 1,5% szerszy, gdyż większe zmiany okażą się niebezpieczne. Podczas wyboru należy pamiętać między innymi o miejscu w nadkolu, rozmiarze tarcz hamulcowych oraz doborze opony tak, aby nie wystawała poza obrys auta. Szersze zamienniki zwiększają przyczepność i skracają drogę hamowania, jednak ich cena jest znacznie wyższa. Węższe natomiast nie są podatne na aquaplaning oraz lepiej amortyzują nierówności, ale nie zapewniają kierowcy tak dobrej kontroli nad pojazdem. Zamienniki opon mogą także spowodować zafałszowanie wskazań prędkościomierza. Przykładowo zastosowanie zamiennika szerszego będzie wpływać na nieprawidłowe (minusowe) wskazanie prędkościomierza, co oznacza, że na liczniku pojawi się mniejsza prędkość niż rzeczywista. Natomiast w przypadku węższych kół od oryginalnych, licznik będzie wskazywać większą prędkość niż faktyczna.Co to jest zamiennik opony?
Każdy posiadacz samochodu musi poznać rozmiar opon, aby móc dobrać ich właściwy rodzaj. Na szczęście wszelkie niezbędne informacje może odnaleźć na bocznej ścianie opony. Ten szereg symboli daje nam wszelką wiedzę, ułatwiającą późniejszy zakup ogumienia. W ramach wyjaśnienia przedstawiamy jak poprawnie odczytać rozmiar. Spójrzmy na opony o rozmiarze 195/60 R18. Pierwsza pozycja w podanym rozmiarze ogumienia oznacza jej szerokość i podaje się ją w milimetrach, czyli 195. Kolejna z liczba, wskazuje na wysokość profilu (60) tego modelu i jest podawana, jako procent z szerokości, czyli 60% z 195. Litera mówi typie konstrukcji opony. Ostatnia z liczb wskazuje nam na średnice felgi (podaną w calach), na jakiej trzeba zamontować ogumienie. W przypadku opony 195/60 R18 będzie to 18 cali. Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 195/60 R18 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 69.12 cm (691.20 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 195/60 R18 wynosi 11.70 cm (117.00 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (195) razy jej profil (60) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 195/60 R18?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 195/60 R18?
(18 * 25,4) + (2 * 195 * 0,60)
czyli wspomniane 691.20 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 195/60 R18?
(195 * 60) / 1000
czyli wspomniane 11.70 cm. Druga (szybsza) metoda: 195 * 0,60
= 117.00 mm (wysokość profilu opony 195/60R18).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/55 R18 | - | 682.7 mm | -8.5 mm -1.20 % |
215/55 R18 | 223 zł | 693.7 mm | +2.5 mm 0.40 % |
225/50 R18 | 333 zł | 682.2 mm | -9.0 mm -1.30 % |
235/50 R18 | 245 zł | 692.2 mm | +1.0 mm 0.10 % |
245/45 R18 | 202 zł | 677.7 mm | -13.5 mm -2.00 % |
255/45 R18 | 269 zł | 686.7 mm | -4.5 mm -0.70 % |
265/45 R18 | - | 695.7 mm | +4.5 mm 0.70 % |
275/40 R18 | - | 677.2 mm | -14.0 mm -2.00 % |
285/40 R18 | - | 685.2 mm | -6.0 mm -0.90 % |
345/35 R18 | - | 698.7 mm | +7.5 mm 1.10 % |
Oryginał | - | 691.2 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 195/60 R18 na felgę 18". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 205/55 R18 ( -8.5 mm)
Opony 215/55 R18 ( +2.5 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/80 R14 | - | 683.6 mm | -7.6 mm -1.10 % |
215/75 R14 | - | 678.1 mm | -13.1 mm -1.90 % |
215/80 R14 | - | 699.6 mm | 8.4 mm 1.20 % |
Oryginał | - | 691.2 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
195/80 R15 | 221 zł | 693.0 mm | 1.8 mm 0.30 % |
205/75 R15 | - | 688.5 mm | -2.7 mm -0.40 % |
215/70 R15 | 165 zł | 682.0 mm | -9.2 mm -1.30 % |
225/70 R15 | 199 zł | 696.0 mm | 4.8 mm 0.70 % |
255/60 R15 | - | 687.0 mm | -4.2 mm -0.60 % |
Oryginał | - | 691.2 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/80 R16 | - | 686.4 mm | -4.8 mm -0.70 % |
185/75 R16 | 171 zł | 683.9 mm | -7.3 mm -1.10 % |
195/70 R16 | - | 679.4 mm | -11.8 mm -1.70 % |
195/75 R16 | 183 zł | 698.9 mm | 7.7 mm 1.10 % |
205/70 R16 | 217 zł | 693.4 mm | 2.2 mm 0.30 % |
215/65 R16 | 167 zł | 685.9 mm | -5.3 mm -0.80 % |
225/65 R16 | 212 zł | 698.9 mm | 7.7 mm 1.10 % |
235/60 R16 | 183 zł | 688.4 mm | -2.8 mm -0.40 % |
Oryginał | - | 691.2 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/60 R17 | - | 677.8 mm | -13.4 mm -1.90 % |
205/65 R17 | - | 698.3 mm | 7.1 mm 1.00 % |
215/60 R17 | 183 zł | 689.8 mm | -1.4 mm -0.20 % |
225/55 R17 | 180 zł | 679.3 mm | -11.9 mm -1.70 % |
225/60 R17 | 184 zł | 701.8 mm | 10.6 mm 1.50 % |
235/55 R17 | 238 zł | 690.3 mm | -0.9 mm -0.10 % |
245/55 R17 | - | 701.3 mm | 10.1 mm 1.50 % |
Oryginał | - | 691.2 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opon 195/60R18 na felgę 17". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 205/60 R17 ( -13.4 mm)
Opony 205/65 R17 ( +7.1 mm)
Opony 215/60 R17 ( -1.4 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
155/70 R19 | 436 zł | 699.6 mm | 8.4 mm 1.20 % |
175/60 R19 | - | 692.6 mm | 1.4 mm 0.20 % |
205/50 R19 | - | 687.6 mm | -3.6 mm -0.50 % |
215/50 R19 | - | 697.6 mm | 6.4 mm 0.90 % |
225/45 R19 | 357 zł | 685.1 mm | -6.1 mm -0.90 % |
235/45 R19 | 376 zł | 694.1 mm | 2.9 mm 0.40 % |
245/40 R19 | 201 zł | 678.6 mm | -12.6 mm -1.80 % |
255/40 R19 | 265 zł | 686.6 mm | -4.6 mm -0.70 % |
265/40 R19 | - | 694.6 mm | 3.4 mm 0.50 % |
285/35 R19 | - | 682.1 mm | -9.1 mm -1.30 % |
295/35 R19 | - | 689.1 mm | -2.1 mm -0.30 % |
305/35 R19 | - | 696.1 mm | 4.9 mm 0.70 % |
325/30 R19 | - | 677.6 mm | -13.6 mm -2.00 % |
345/30 R19 | - | 689.6 mm | -1.6 mm -0.20 % |
355/30 R19 | - | 695.6 mm | 4.4 mm 0.60 % |
Oryginał | - | 691.2 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki rozmiaru 195/60R18 na felgę 19". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 175/60 R19 ( +1.4 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
155/60 R20 | - | 694.0 mm | 2.8 mm 0.40 % |
175/55 R20 | - | 700.5 mm | 9.3 mm 1.30 % |
215/45 R20 | - | 701.5 mm | 10.3 mm 1.50 % |
225/40 R20 | - | 688.0 mm | -3.2 mm -0.50 % |
235/40 R20 | - | 696.0 mm | 4.8 mm 0.70 % |
245/35 R20 | - | 679.5 mm | -11.7 mm -1.70 % |
255/35 R20 | - | 686.5 mm | -4.7 mm -0.70 % |
265/35 R20 | - | 693.5 mm | 2.3 mm 0.30 % |
275/35 R20 | - | 700.5 mm | 9.3 mm 1.30 % |
285/30 R20 | - | 679.0 mm | -12.2 mm -1.80 % |
295/30 R20 | - | 685.0 mm | -6.2 mm -0.90 % |
305/30 R20 | - | 691.0 mm | -0.2 mm 0.00 % |
315/30 R20 | - | 697.0 mm | 5.8 mm 0.80 % |
345/25 R20 | - | 680.5 mm | -10.7 mm -1.50 % |
Oryginał | - | 691.2 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
245/30 R21 | - | 680.4 mm | -10.8 mm -1.60 % |
255/30 R21 | - | 686.4 mm | -4.8 mm -0.70 % |
265/30 R21 | - | 692.4 mm | 1.2 mm 0.20 % |
275/30 R21 | - | 698.4 mm | 7.2 mm 1.00 % |
295/25 R21 | - | 680.9 mm | -10.3 mm -1.50 % |
305/25 R21 | - | 685.9 mm | -5.3 mm -0.80 % |
325/25 R21 | - | 695.9 mm | 4.7 mm 0.70 % |
Oryginał | - | 691.2 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/30 R22 | - | 699.8 mm | 8.6 mm 1.20 % |
275/25 R22 | - | 696.3 mm | 5.1 mm 0.70 % |
285/25 R22 | - | 701.3 mm | 10.1 mm 1.50 % |
Oryginał | - | 691.2 mm | - |
Właściwy dobór opon musi uwzględniać nie tylko ich rozmiar, ale również indeks nośności i prędkości. Przepisy zabraniają jazdy na oponach, mających niższe indeksy niż te zalecane przez producenta. Źle dobrane opony są poddawane wyższym obciążeniom, a to sprawia, że szybciej niszczeją. Nie tylko zwiększone jest tempo ich zużycia, ale również pojawia się niebezpieczeństwo pęknięcia podczas jazdy i utraty kontroli nad pojazdem. Opony z wyższym indeksem nośności są natomiast sztywniejsze, wpływając tym samym negatywnie na komfort jazdy.Indeks nośności
Podczas wyboru opon ważnym elementem, na który musisz zwrócić uwagę są dwa powiązane ze sobą indeksy – prędkości i nośności. Indeks prędkości dotyczy dopuszczalnej prędkości, z jaką może poruszać się maksymalnie obciążony pojazd, gdy zamontujemy dane opony. Informacje o indeksie znajdują się na oponach lub tabliczce znamionowej pojazdu. Przepisy zakazują stosowania indeksów niższych niż te ustalone przez producenta, a także opon o różnych indeksach na jednej osi. Jednak możliwe jest użycie opon z odmiennymi indeksami na osi przedniej oraz tylnej.Indeks prędkości
Zastosowanie niskiego profilu opony zmieni nie tylko właściwości jezdne pojazdu, ale także jego estetykę. Za zaletę takiego ogumienia uznaje się sztywność, która wpływa na precyzję podczas jazdy. Opony niskoprofiliowe zapewniają też lepszą przyczepność oraz skracają czas hamowania, a to przyczynia się do większego bezpieczeństwa. Nie można zapominać o tym, że takie rozwiązanie posiada też wady. Opony niskoprofilowe znacznie słabiej amortyzują nierówności na drodze i w dodatku są dość głośne. Ponadto ogumienie tego typu zużywa się znacznie szybciej, co wpływa na koszty ich użytkowania.Zamienniki niskoprofilowe
Opony z wysokim profilem zyskały rzeszę wielbicieli nie tylko ze względów praktycznych, ale również i ekologicznych. Po pierwsze posiadają mniejszą powierzchnię tarcia, a to wpływa na obniżenie zużycia paliwa. Po drugie wysokoprofilowe ogumienie zwiększa komfort podróży, gdyż jest bardziej elastyczne, gwarantując tym samym właściwą amortyzację. Pojawia się jedno ale, takie ogumienie nie nadaje się dla osób lubiących dynamiczną jazdę. Brak odpowiedniej sztywności uniemożliwia precyzyjną jazdę. Ponadto opony z wysokim profilem mają też słabsza przyczepność niż te z niższym.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?