Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 195/70 R14? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 195/70R14? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Zamienniki opon to nic innego jak alternatywne rozmiary ogumienia, które kierowca może bezpiecznie stosować w swoim pojeździe. Ich rozmiar może być do 2% węższy w stosunku do oryginału i co najwyżej 1,5% szerszy, gdyż większe zmiany okażą się niebezpieczne. Podczas wyboru należy pamiętać między innymi o miejscu w nadkolu, rozmiarze tarcz hamulcowych oraz doborze opony tak, aby nie wystawała poza obrys auta. Szersze zamienniki zwiększają przyczepność i skracają drogę hamowania, jednak ich cena jest znacznie wyższa. Węższe natomiast nie są podatne na aquaplaning oraz lepiej amortyzują nierówności, ale nie zapewniają kierowcy tak dobrej kontroli nad pojazdem. Zamienniki opon mogą także spowodować zafałszowanie wskazań prędkościomierza. Przykładowo zastosowanie zamiennika szerszego będzie wpływać na nieprawidłowe (minusowe) wskazanie prędkościomierza, co oznacza, że na liczniku pojawi się mniejsza prędkość niż rzeczywista. Natomiast w przypadku węższych kół od oryginalnych, licznik będzie wskazywać większą prędkość niż faktyczna.Co to jest zamiennik opony?
Każda opona posiada specjalne oznaczenia, które dają właścicielom pojazdów wszelkie informacje o rozmiarze ogumienia. Warto nauczyć się odczytywać te symbole, aby móc odpowiednio dobrać oponę, która zapewni nam bezpieczeństwo podczas jazdy. W przypadku samochodów osobowych dość częstym rozmiarem są opony. Jeśli mowa o rozmiarze 195/70 R14, jej szerokość wynosi 195, wysokość stanowi 70 procent szerokości, a więc 136.5 mm, natomiast R14 oznacza typ konstrukcji opony wraz z rozmiarem średnicy felgi. Ta ostatnia miara podana jest w calach, co w przeliczeniu na centymetry wynosi 35.56. Zobacz ofertę na opony 195/70 R14 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 195/70 R14 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 62.86 cm (628.60 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 195/70 R14 wynosi 13.65 cm (136.50 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (195) razy jej profil (70) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 195/70 R14?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 195/70 R14?
(14 * 25,4) + (2 * 195 * 0,70)
czyli wspomniane 628.60 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 195/70 R14?
(195 * 70) / 1000
czyli wspomniane 13.65 cm. Druga (szybsza) metoda: 195 * 0,70
= 136.50 mm (wysokość profilu opony 195/70R14).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
165/80 R14 | - | 619.6 mm | -9.0 mm -1.40 % |
175/75 R14 | - | 618.1 mm | -10.5 mm -1.70 % |
175/80 R14 | 139 zł | 635.6 mm | +7.0 mm 1.10 % |
185/75 R14 | - | 633.1 mm | +4.5 mm 0.70 % |
225/60 R14 | - | 625.6 mm | -3.0 mm -0.50 % |
235/60 R14 | - | 637.6 mm | +9.0 mm 1.40 % |
Oryginał | 131 zł | 628.6 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 195/70 R14 na felgę 14". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 175/75 R14 ( -10.5 mm)
letnie 175/75 R14
zimowe 175/75 R14
Opony 175/80 R14 ( +7.0 mm)Zalecany!
letnie 175/80 R14
zimowe 175/80 R14
całoroczne 175/80 R14
Opony 185/75 R14 ( +4.5 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
155/80 R15 | - | 629.0 mm | 0.4 mm 0.10 % |
175/70 R15 | - | 626.0 mm | -2.6 mm -0.40 % |
185/65 R15 | 119 zł | 621.5 mm | -7.1 mm -1.10 % |
195/65 R15 | 117 zł | 634.5 mm | 5.9 mm 0.90 % |
205/60 R15 | 135 zł | 627.0 mm | -1.6 mm -0.30 % |
345/35 R15 | - | 622.5 mm | -6.1 mm -1.00 % |
Oryginał | 131 zł | 628.6 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki rozmiaru 195/70 R14 na felgę 15". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 185/65 R15 ( -7.1 mm)
letnie 185/65 R15
zimowe 185/65 R15
całoroczne 185/65 R15
Opony 195/65 R15 ( +5.9 mm)Zalecany!
letnie 195/65 R15
zimowe 195/65 R15
całoroczne 195/65 R15
Opony 205/60 R15 ( -1.6 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/60 R16 | - | 616.4 mm | -12.2 mm -1.90 % |
185/60 R16 | - | 628.4 mm | -0.2 mm 0.00 % |
195/55 R16 | 135 zł | 620.9 mm | -7.7 mm -1.20 % |
205/55 R16 | 119 zł | 631.9 mm | 3.3 mm 0.50 % |
225/50 R16 | - | 631.4 mm | 2.8 mm 0.40 % |
245/45 R16 | - | 626.9 mm | -1.7 mm -0.30 % |
Oryginał | 131 zł | 628.6 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/55 R17 | - | 624.3 mm | -4.3 mm -0.70 % |
185/50 R17 | - | 616.8 mm | -11.8 mm -1.90 % |
205/45 R17 | 174 zł | 616.3 mm | -12.3 mm -2.00 % |
205/50 R17 | 158 zł | 636.8 mm | 8.2 mm 1.30 % |
215/45 R17 | 157 zł | 625.3 mm | -3.3 mm -0.50 % |
225/45 R17 | 174 zł | 634.3 mm | 5.7 mm 0.90 % |
235/40 R17 | - | 619.8 mm | -8.8 mm -1.40 % |
245/40 R17 | - | 627.8 mm | -0.8 mm -0.10 % |
255/40 R17 | - | 635.8 mm | 7.2 mm 1.10 % |
Oryginał | 131 zł | 628.6 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/40 R18 | - | 621.2 mm | -7.4 mm -1.20 % |
215/40 R18 | - | 629.2 mm | 0.6 mm 0.10 % |
225/40 R18 | 157 zł | 637.2 mm | 8.6 mm 1.40 % |
235/35 R18 | - | 621.7 mm | -6.9 mm -1.10 % |
245/35 R18 | - | 628.7 mm | 0.1 mm 0.00 % |
255/35 R18 | 234 zł | 635.7 mm | 7.1 mm 1.10 % |
285/30 R18 | - | 628.2 mm | -0.4 mm -0.10 % |
295/30 R18 | - | 634.2 mm | 5.6 mm 0.90 % |
Oryginał | 131 zł | 628.6 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/35 R19 | - | 633.1 mm | 4.5 mm 0.70 % |
235/30 R19 | - | 623.6 mm | -5.0 mm -0.80 % |
245/30 R19 | - | 629.6 mm | 1.0 mm 0.20 % |
255/30 R19 | - | 635.6 mm | 7.0 mm 1.10 % |
305/25 R19 | - | 635.1 mm | 6.5 mm 1.00 % |
Oryginał | 131 zł | 628.6 mm | - |
Indeks nośności to ważny parametr mający znaczenie dla bezpieczeństwa podczas jazdy. Oznacza bowiem najwyższe obciążenie odpowiednie dla danych opon przy maksymalnej prędkości. Wybór indeksu mniejszego, niż jest zalecany, wpływa zatem na szybsze zużywanie się ogumienia i równocześnie zmniejsza przyczepność na drodze, co może być przyczyną utraty kontroli podczas jazdy. Dlatego też w przypadku kolizji często ubezpieczyciele odmawiają wypłaty odszkodowania, gdy w samochodzie znajduje się inne niż zalecane przez producenta opony.Indeks nośności
Planowane zmiany opon powinny uwzględniać wytyczne producenta dotyczące indeksu prędkości i indeksu nośności. Konsekwencje złego wyboru wpływają na warunki jezdne. W przypadku zbyt niskiego indeksu nośności istnieje zagrożenie pęknięcia opony i utraty kontroli nad pojazdem. W takiej sytuacji w momencie wypadku, ubezpieczyciele mają prawo odmówić wypłacenia odszkodowania. Prawo zezwala na stosowanie opon z większym indeksem, a rozwiązanie takie wpływa na lepsze panowanie nad autem na zakrętach. Musimy jednak liczyć się ze zmniejszeniem komfortu podczas jazdy.Indeks prędkości
Za opony niskoprofilowe uznaje się ogumienie, które ma profil poniżej 55. Przed zakupem należy zapoznać się z wadami oraz zaletami tego typu ogumienia. Za zalety uznaje się: krótszy czas hamowania, większa stabilność podczas zakrętów, sztywność pozwalająca na dynamiczną jazdę, lepsza przewidywalność zachowania auta, atrakcyjny wygląd. Wśród wad opon niksoprofilowych należy wymienić: spore prawdopodobieństwo zniszczenia ich, jeśli mają zbyt niskie ciśnienie, większe narażenie podwozia oraz felg aluminiowych na uszkodzenia podczas jazdy, szybsze zużycie ogumienia, szybsze zużycie elementów zawieszenia.Zamienniki niskoprofilowe
Wysokoprofilowe ogumienie posiada profil stanowiący co najmniej 55 procent szerokości. Opony tego typu wpływają znacząco na komfort podczas jazdy. Wszystko to dlatego, że świetnie amortyzują i są bardzo ciche. Dzięki zmniejszonemu tarciu będę bardziej ekonomiczne oraz nie ulegają szybkiemu niszczeniu. Dobrze sprawdzają się w sezonie zimowym. Wyższy profil wpływa pozytywnie na przyczepność, co zdecydowanie ułatwia wyjeżdżanie z zasp czy jazdę po błocie pośniegowym. Jednak opony z wysokim profilem nie nadają się do jazdy dynamicznej, gdyż nie zapewniają odpowiedniej sztywności oraz kontroli nad samochodem.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?