Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 215/35 R17? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 215/35R17? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Zamienniki opon to nic innego jak alternatywne rozmiary ogumienia, które kierowca może bezpiecznie stosować w swoim pojeździe. Ich rozmiar może być do 2% węższy w stosunku do oryginału i co najwyżej 1,5% szerszy, gdyż większe zmiany okażą się niebezpieczne. Podczas wyboru należy pamiętać między innymi o miejscu w nadkolu, rozmiarze tarcz hamulcowych oraz doborze opony tak, aby nie wystawała poza obrys auta. Szersze zamienniki zwiększają przyczepność i skracają drogę hamowania, jednak ich cena jest znacznie wyższa. Węższe natomiast nie są podatne na aquaplaning oraz lepiej amortyzują nierówności, ale nie zapewniają kierowcy tak dobrej kontroli nad pojazdem. Zamienniki opon mogą także spowodować zafałszowanie wskazań prędkościomierza. Przykładowo zastosowanie zamiennika szerszego będzie wpływać na nieprawidłowe (minusowe) wskazanie prędkościomierza, co oznacza, że na liczniku pojawi się mniejsza prędkość niż rzeczywista. Natomiast w przypadku węższych kół od oryginalnych, licznik będzie wskazywać większą prędkość niż faktyczna.Co to jest zamiennik opony?
Każda opona posiada specjalne oznaczenia, które dają właścicielom pojazdów wszelkie informacje o rozmiarze ogumienia. Warto nauczyć się odczytywać te symbole, aby móc odpowiednio dobrać oponę, która zapewni nam bezpieczeństwo podczas jazdy. W przypadku samochodów osobowych dość częstym rozmiarem są opony. Jeśli mowa o rozmiarze 215/35 R17, jej szerokość wynosi 215, wysokość stanowi 35 procent szerokości, a więc 75.25 mm, natomiast R17 oznacza typ konstrukcji opony wraz z rozmiarem średnicy felgi. Ta ostatnia miara podana jest w calach, co w przeliczeniu na centymetry wynosi 43.18. Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 215/35 R17 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 58.23 cm (582.30 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 215/35 R17 wynosi 7.53 cm (75.25 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (215) razy jej profil (35) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 215/35 R17?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 215/35 R17?
(17 * 25,4) + (2 * 215 * 0,35)
czyli wspomniane 582.30 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 215/35 R17?
(215 * 35) / 1000
czyli wspomniane 7.53 cm. Druga (szybsza) metoda: 215 * 0,35
= 75.25 mm (wysokość profilu opony 215/35R17).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
195/40 R17 | - | 587.8 mm | +5.5 mm 0.90 % |
225/35 R17 | - | 589.3 mm | +7.0 mm 1.20 % |
Oryginał | - | 582.3 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 215/35 R17 na felgę 17". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 195/40 R17 ( +5.5 mm)Zalecany!
Opony 225/35 R17 ( +7.0 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
155/80 R13 | 109 zł | 578.2 mm | -4.1 mm -0.70 % |
175/70 R13 | 103 zł | 575.2 mm | -7.1 mm -1.20 % |
185/70 R13 | - | 589.2 mm | 6.9 mm 1.20 % |
205/60 R13 | - | 576.2 mm | -6.1 mm -1.00 % |
Oryginał | - | 582.3 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
135/80 R14 | - | 571.6 mm | -10.7 mm -1.80 % |
145/80 R14 | - | 587.6 mm | 5.3 mm 0.90 % |
155/70 R14 | - | 572.6 mm | -9.7 mm -1.70 % |
165/70 R14 | 103 zł | 586.6 mm | 4.3 mm 0.70 % |
175/65 R14 | 106 zł | 583.1 mm | 0.8 mm 0.10 % |
185/60 R14 | 103 zł | 577.6 mm | -4.7 mm -0.80 % |
195/60 R14 | 162 zł | 589.6 mm | 7.3 mm 1.30 % |
Oryginał | - | 582.3 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
155/65 R15 | - | 582.5 mm | 0.2 mm 0.00 % |
165/60 R15 | 111 zł | 579.0 mm | -3.3 mm -0.60 % |
175/55 R15 | 120 zł | 573.5 mm | -8.8 mm -1.50 % |
175/60 R15 | 105 zł | 591.0 mm | 8.7 mm 1.50 % |
185/55 R15 | 116 zł | 584.5 mm | 2.2 mm 0.40 % |
195/50 R15 | 123 zł | 576.0 mm | -6.3 mm -1.10 % |
205/50 R15 | 217 zł | 586.0 mm | 3.7 mm 0.60 % |
Oryginał | - | 582.3 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
165/50 R16 | - | 571.4 mm | -10.9 mm -1.90 % |
175/50 R16 | - | 581.4 mm | -0.9 mm -0.20 % |
195/45 R16 | 131 zł | 581.9 mm | -0.4 mm -0.10 % |
205/40 R16 | - | 570.4 mm | -11.9 mm -2.00 % |
205/45 R16 | 146 zł | 590.9 mm | 8.6 mm 1.50 % |
215/40 R16 | - | 578.4 mm | -3.9 mm -0.70 % |
225/40 R16 | - | 586.4 mm | 4.1 mm 0.70 % |
Oryginał | - | 582.3 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 215/35 R17 na felgę 16". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 195/45 R16 ( -0.4 mm)Zalecany!
letnie 195/45 R16
zimowe 195/45 R16
całoroczne 195/45 R16
Opony 205/40 R16 ( -11.9 mm)
Opony 205/45 R16 ( +8.6 mm)Zalecany!
letnie 205/45 R16
zimowe 205/45 R16
Opony 215/40 R16 ( -3.9 mm)
Indeks nośności oznacza największe obciążenie, które dozwolone jest w przypadku danych opon w momencie poruszania się z maksymalną dopuszczalną prędkością. Wszelkie niezbędne informacje o nim znajdziemy na bocznej ścianie ogumienia. To bardzo ważny parametr dla naszego bezpieczeństwa, jednak zawsze należy go rozpatrywać w połączeniu z indeksem prędkości. Jeśli zdecydujemy się na zbyt niski indeks, będziemy musieli się liczyć z szybszym zużyciem opon, a także niebezpieczeństwem utraty stabilności w trakcie jazdy. Warto więc stosować się do norm producenta.Indeks nośności
Podczas wyboru opon ważnym elementem, na który musisz zwrócić uwagę są dwa powiązane ze sobą indeksy – prędkości i nośności. Indeks prędkości dotyczy dopuszczalnej prędkości, z jaką może poruszać się maksymalnie obciążony pojazd, gdy zamontujemy dane opony. Informacje o indeksie znajdują się na oponach lub tabliczce znamionowej pojazdu. Przepisy zakazują stosowania indeksów niższych niż te ustalone przez producenta, a także opon o różnych indeksach na jednej osi. Jednak możliwe jest użycie opon z odmiennymi indeksami na osi przedniej oraz tylnej.Indeks prędkości
Za opony niskoprofilowe uznaje się ogumienie, które ma profil poniżej 55. Przed zakupem należy zapoznać się z wadami oraz zaletami tego typu ogumienia. Za zalety uznaje się: krótszy czas hamowania, większa stabilność podczas zakrętów, sztywność pozwalająca na dynamiczną jazdę, lepsza przewidywalność zachowania auta, atrakcyjny wygląd. Wśród wad opon niksoprofilowych należy wymienić: spore prawdopodobieństwo zniszczenia ich, jeśli mają zbyt niskie ciśnienie, większe narażenie podwozia oraz felg aluminiowych na uszkodzenia podczas jazdy, szybsze zużycie ogumienia, szybsze zużycie elementów zawieszenia.Zamienniki niskoprofilowe
Za opony wysokoprofilowe uznaje się takie, gdzie profil wynosi przynajmniej 55 procent szerokości. Wysokoprofilowe ogumienie najczęściej stosowane jest w okresie zimowym, gdy trudne warunki oraz śliska powierzchnia nie sprzyjają ich szerszym odpowiednikom. Przekonaj się o ich wadach oraz zaletach. Zalety opon wysokoprofilowych: znacznie ułatwienie wydostania się ze śniegu, stabilniejsze prowadzenie auta po śliskiej powierzchni, znaczące zwiększenie komfortu jazdy ze względu na amortyzację nierówności, niski poziom hałasu emitowany przez opony. Do wad należy zaliczyć: słabsze własności jezdne, mniejsza stabilność na zakrętach.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?